Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Grattis, fasen va kul! Det ser ju riktigt fint ut på bilderna, gissar att den står någonstans i UK i det skicket?

är även jag nyfiken på leverantör....

Link to comment
Share on other sites

Joacim wrote:
Jag har i flera gånger sett "killen som tillverkar åt southern gt" - skriv gärna ut namn och kontaktuppgifter

Njaa, ska du köpa så kan jag förmedla.
Men du får INTE köpa om du har ett southern chassi t.ex. Då han är bunden som hovleverantör åt dem 🙂

PM om du vill ha info och är seriös på att köpa(inte billigt...)

Hansol wrote:
Ja denna kaross har all kvalité och dimensionering i gjutning som leverantören till min ,tydligen helt tappat bort.

Får man fråga vart prislappen ungefär landar ?

Mvh//Peter


Högt, hahaha!
Det är den dyraste som går att köpa. Och frakten är inte billig heller...
Man skulle tjäna en del på att beställa flera karosser samtidigt då killen inte är omöjlig för prutning om man gör flera beställningar. och så spar man in fint på frakten också.
Link to comment
Share on other sites

Det är väl ingen hemlighet. Lee Dawson, har inte kontaktuppgifterna men du hittar honom säkert om du Googlar.

Edit: Samma som min men levererad genom Mick på SGT.

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Snyggt men tveksamt om SFRO godkänner det....

Mvh
Henrik


Varför?
Finns folk på detta forum med samma konstruktion där ändarna är gängade istället.
Denna med genomgående bult borde vara starkare då man får till mutter istället för skurna gängor?

Så var iaf sfros tankegång när jag pratade med dom ang. Chassifästen o bultar till hjulupphängning.
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Det jag reagerade på är att på bilden såg det ut som du svarvat på svetsen. Om det var så är det ajabaja😄 Men jag kanske bara tittade slarvigt🙄

Mvh
Henrik


Det har jag, tog av det som stack upp, detta är ett måste för att kunna montera ihop uprighten innan den helsvetsas.
Har snackat lite med sfro om att slipa ner svetsar tidigare.
Och det är OK om det krävs för att komma vidare med svetsjobbet.
Dvs. Om svetsen ej blir åtkomlig efteråt.

I värsta fall blir det nerslag och man får roa sig med att skära loss och svetsa in nya rör 😕
Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Henrik wrote:
Det jag reagerade på är att på bilden såg det ut som du svarvat på svetsen. Om det var så är det ajabaja😄 Men jag kanske bara tittade slarvigt🙄

Mvh
Henrik


Det har jag, tog av det som stack upp, detta är ett måste för att kunna montera ihop uprighten innan den helsvetsas.
Har snackat lite med sfro om att slipa ner svetsar tidigare.
Och det är OK om det krävs för att komma vidare med svetsjobbet.
Dvs. Om svetsen ej blir åtkomlig efteråt.

I värsta fall blir det nerslag och man får roa sig med att skära loss och svetsa in nya rör 😕


Att ta ner svetsrågen så att den ligger på samma nivå som grundmaterialet
försämrar ingen hållfastighet ö h t eftersom belastningen alltid följer ytstrukturen , dvs varken en tilltagen rot eller råge tillför ingen hållfastighet.

Det är mer än fördel att avverka på så sätt kan man avslöja om man fått några inneslutningar i svetsen men man måste se till att man inte hamnar under grundmaterialets ytstruktur.
Link to comment
Share on other sites

Bra att du snackat med SFRO. De brukar vara allergiska mot att man bearbetar svetsfogar generellt sett. Sedan om det alltid är befogat är en helt annan diskussion.

Fortsatt trevlig helg! Nu tar jag mig en vända i kärran istället flr sillen!/ Henrik

Hansol wrote:
SwedishGT40 wrote:
Henrik wrote:
Det jag reagerade på är att på bilden såg det ut som du svarvat på svetsen. Om det var så är det ajabaja😄 Men jag kanske bara tittade slarvigt🙄

Mvh
Henrik


Det har jag, tog av det som stack upp, detta är ett måste för att kunna montera ihop uprighten innan den helsvetsas.
Har snackat lite med sfro om att slipa ner svetsar tidigare.
Och det är OK om det krävs för att komma vidare med svetsjobbet.
Dvs. Om svetsen ej blir åtkomlig efteråt.

I värsta fall blir det nerslag och man får roa sig med att skära loss och svetsa in nya rör 😕


Att ta ner svetsrågen så att den ligger på samma nivå som grundmaterialet
försämrar ingen hållfastighet ö h t eftersom belastningen alltid följer ytstrukturen , dvs varken en tilltagen rot eller råge tillför ingen hållfastighet.

Det är mer än fördel att avverka på så sätt kan man avslöja om man fått några inneslutningar i svetsen men man måste se till att man inte hamnar under grundmaterialets ytstruktur.
Link to comment
Share on other sites

Tips på bra (läs billiga) väggkrokar för att hänga upp karossen på väggen sökes.
Behöver inte nödvändigtvis vara gummiklädda då jag lika gärna kan klä dem själv.

Link to comment
Share on other sites

Lägger upp ett par bilder jag önskar hjälp med Thomas, dessa mått behöver jag för att komma igång. Sen borde resten ge sig självt.

Då vi har samma bredd runt kupén(1640) samt längd på trösklarna(1600) så är du den enda som kan ge mig korrekta referensmått 🙂





Sista bilden grovmäter jag till att den borde landa runt 920ish?

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas 👍
Ikväll drog jag ihop sista plåtarna till bakre upright nr 2.
Återstår urskärning och insvetsning av handbromsfästen etc.




EDIT:
Nu har jag äntligen kommit på hur jag ska göra för att känna mig nöjd.
Blir 4st förlängsningsmuttrar svetsade på plattjärn som skruvas fast i takreglar.
Sen svetsar jag muttrar på 4st gängstänger som jag drar igenom i varje hörn på 2st reglar som fungerar som hyllplan för karossdelen.
Sen får man snida till formen på regeln för optimalt stöd för karossdelen.
Med denna metod så kan jag säkra den i taket efter att man hissat upp den.


Link to comment
Share on other sites

Nästan done var det.
Hade glömt av att jag ska designa om runt genomföringen för handbromsarmen.
Ska fixa en förstyvning i designen genom att skapa en 10mm sarg runt genomföringen som löper in mot basplattan.
Bilder kommer när det är klart på riktigt denna gång 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Behöver svar på en fråga.
Ska sparklådan/bakre benen på takspindeln sitta uppepå aluminiumplåten?
Hade först trott man gjorde iordning fäste och sedan la plåten runtom, men hittar ingen info om att det ska vara så.

Någon som har bra bilder på montaget runt bakre benet av takspindeln, och kan delge lite insikt?

Link to comment
Share on other sites

Svetsat in platta för infästning till spindeln samt färdigställt bakre uprights för tigsvetsning.






Han även med att besöka Henrik igår, mycket trevlig kille samt välkomnande familj 👍
Tack för åkturen, man blir inte det minsta sugen att få rull på bilen... 🙄

Link to comment
Share on other sites

Provade lite passform på karossen idag.
Det mesta ser ut att lira riktigt fint, förutom mellan dörr och tak längst upp på a-stolpen.
Där ligger dörren ca 10mm över spindeln när den är bra vid nederkant a-stolpe. Behöver nog pressa upp spindeln i framkant av taket som jag sett andra behöva göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
brajon wrote:
Glöm inte att lägga i rutan när du är i dessa regioner.
Rutan vill ligga på sitt sätt.
Mvh
Örjan


Det ska jag göra 👍

Var ett tag sen, men semestern kom ivägen.
Har börjat tillverka svetsändar samt justerhylsor till upphängningen, löper på bra hittills iaf.



Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter lite letande så har jag tillslut hittat M12x300 i 10.9 med sexkantsskalle som faktiskt går att köpa styckevis.

Så nu har jag alla skruv jag behöver för hjulupphängningen, skall "bara" bearbeta skallen på dom skruvarna som ska bli justerbussningar till framvagnens övre bärarm, samt bakvagnens övre bärarm.
Det verkar lättare sagt än gjort dock...

Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Efter lite letande så har jag tillslut hittat M12x300 i 10.9 med sexkantsskalle som faktiskt går att köpa styckevis.

Så nu har jag alla skruv jag behöver för hjulupphängningen, skall "bara" bearbeta skallen på dom skruvarna som ska bli justerbussningar till framvagnens övre bärarm, samt bakvagnens övre bärarm.
Det verkar lättare sagt än gjort dock...


Bra jobbat!
M12x300, 10.9, var hittade du dem? jag letade mig blodig när det begav sig.

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
SwedishGT40 wrote:
Efter lite letande så har jag tillslut hittat M12x300 i 10.9 med sexkantsskalle som faktiskt går att köpa styckevis.

Så nu har jag alla skruv jag behöver för hjulupphängningen, skall "bara" bearbeta skallen på dom skruvarna som ska bli justerbussningar till framvagnens övre bärarm, samt bakvagnens övre bärarm.
Det verkar lättare sagt än gjort dock...


Bra jobbat!
M12x300, 10.9, var hittade du dem? jag letade mig blodig när det begav sig.

/Markus


Du har PM.

Av någon oförklarlig anledning så verkar jag totalt ha bommat m12x30 i fingänga...(stigning 1,5mm)
Behöver 4st sådana skruv. Helst 6kantskalle och minst 10.9.
Någon som har i gömmorna och kan tänka sig posta/sälja dem?
Link to comment
Share on other sites

Inväntar dom sista långa bultarna samt saknar 6st bussningar som verkar helt bortsupna (måste städa...)
Håller på med lite provmontering innan jag skickar hjulupphängningen på helsvetsning.
Måste göra lite mindre justeringar på nedre främre bärarmen, annars är det lugnt hittills iaf.




Link to comment
Share on other sites

Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar.
Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak.
Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse?
Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit?

Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...?

Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar.
Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak.
Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse?
Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit?

Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...?


Jag har samma upplägg i min bakvagn och det funkar bra. Bussningarna (Volvo 850) är ganska mjuka. Montera och vicka den fram å tillbaka så känner du.

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
SwedishGT40 wrote:
Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar.
Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak.
Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse?
Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit?

Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...?


Jag har samma upplägg i min bakvagn och det funkar bra. Bussningarna (Volvo 850) är ganska mjuka. Montera och vicka den fram å tillbaka så känner du.

/Markus


Gjorde ett montage igår när jag loppade på stödplåt efter bussningen för double sheer. Och som du säger så är bussningarna väldigt mjuka, så är knappast ett problem.
Link to comment
Share on other sites

Börjar närma sig att tackla reaktionsstagen i bakvagnen snart.
Hur var det nu, vilken av stagen skulle vara parallellt med marken, och vilken skulle peka neråt? Letar bilder, men hittade tyvärr ingen bra.

Fanns det något vettigt sätt att räkna fram längder/vinklar, eller är det till o köra 4st lika stag och sen laborera fram vilken position som ger bra rörelse?

Jag kan verkligen inte vira hjärnan kring detta...

Edit:
Detta liknar GTD lösningen. (Nedre delen)



Edit 2: hade fel, har mätt en GTD idag och dom har parallella stag med 2,5° vinkel upp mot chassi

Link to comment
Share on other sites

En fråga till er som gått genom SFRO besiktningarna.
Har ni verkligen 60mm fjädringsväg ut/in?

Har börjat leka med linjer i CAD:en för att få till reaktionsstag, och hur jag än vänder och vrider på det så hamnar undre fästet under karosslinjen vid 60mm infjädring och undre reaktionsstaget kommer klippa rakt genom tvärbalken i chassiet, detta trots att den i förebyggande syfte är nerbantad till 25mm balk istället för 40...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...