Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Hej allesammans, idag har jag beställt hem första komponenten till bygget,
tyvärr kommer det nog dröja lite innan bygget rullar på då jag måste sälja av det förra projektet(som är klart) innan ekonomin rullar på fullt ut.

1993_Ford_Mustang_LX_5.0.jpg

Bygget kommer bli baserat på GT Forte's laserskurna rörram och troligen designar jag bärarmar och uprights efter andras tankar och idéer på nätet i kombo med egna beräkningar.
Tänkte rita upp hela rörramen samt kaross och motor i Inventor tillsammans med rörelser och hjulvinklar etc.

Jag har dessutom lyckats kommit med i ett community där folk delar tankar och idéer kring delar och leverantörer för GT40 byggen.
Jag kommer troligen ta med mig mycket av ritningar och idéer från det communityt för eget bruk för att kapa kostnader, samt för att det är kul att jobba med "egna" designer och inte bara köpa färdigt.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Kul med ett bygge baserat på det laserskurna kittet från GT Forte. Ska bli intressant att följa ditt bygge. Är chassit beställt och levererat än?

Link to comment
Share on other sites

Tomas wrote:
Kul med ett bygge baserat på det laserskurna kittet från GT Forte. Ska bli intressant att följa ditt bygge. Är chassit beställt och levererat än?


Nej det är tyvärr inte beställt än. Väntar på att sälja gamla projektet innan man kan sprätta pengar lite mer "ledigt".
Om det inte händer snart så siktar jag på att köpa ram+ adapterkit mellan motor/låda innan jul.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hansol wrote:
Vad hittar för spännande växellådor i Österrike om man får vara nyfiken ?


Inget exotiskt alls, bara en vanlig Audi 01E DQS låda med en förnämlig prislapp och gratis frakt.
För det priset så gör det mig inget om jag blir tvungen att renovera växellådan efter bilen är driftsatt och registrerad.
Dock har företaget bra ebaybetyg och verkar seriösa, och har utlovat att växellådan är fullt fungerande.

I Sverige verkar man få betala bra för samma låda, dom få man hittar verkar också ha rullat 25k+ mil.

Växellådan bör fungera väl iaf, då dom är speccade till 450Nm, och motorn kommer nog ge i dom krokarna.
Som sagt, så får väl advanced automation i värsta fall renovera den och stoppa in kryobehandlade drev för 1:an och 2:an om det blir så.


Link to comment
Share on other sites

Den såg ju trevligare ut än den jag fick hem...Postnord säger jag bara. Dom vägrar att ersätta för dom har inte gjort något fel när dom har krossat den :sad:

Link to comment
Share on other sites

Joacim wrote:
Den såg ju trevligare ut än den jag fick hem...Postnord säger jag bara. Dom vägrar att ersätta för dom har inte gjort något fel när dom har krossat den :sad:



Det var ingen rolig bild att se, öppenbart att sprängkåpan har slagit i marken eller blivit påkörd av en truck eller dylikt...
Link to comment
Share on other sites

Skall bli kul att följa detta bygge!

Jag är i stort sett i exakt samma sits som du. Planerar och samlar delar till ett bygge runt ett GT-Forte sam kitt. Precis som du kommer jag att bygga på egna bärarmar och spindlar men jag tar även karossen och lite smådelar från samma leverantör. Vi kommer säkert att kunna utbyta lösningar framöver!!! 🙂

Link to comment
Share on other sites

Sitter o klurar på planbord för att svetsa ihop ramen när jag väl kommer dit.
Hur har ni löst era planbord för att spänna fast medans ni svetsar ihop för att minimera att det slår sig?

Klurar på att svetsa ihop en undre ram och belägga med 18mm plyfa.
Alternativt svetsa ihop ett stålbord gjort av stålbalkar endast, detta för att kunna svetsa fast mothåll när man lagt ut första lagret balkar och på så sätt få referenspunkter. Se exempel nedan.

Link to comment
Share on other sites

gt40 wrote:
Vi byggde 3 chassin på ett stålbord med ram av 100x100x5 rör
som det låg en 20 mm plåt på = Stadigt !


Det lät overkill för att bygga en enda ram, men för massproduktion så är det nog lämpligt. Planeras det ännu fler ramar på det planbordet?

Jag kommer nog hålla mig till ett bord liknande det i exemplet, fast med den ändringen att jag ska försöka lägga tvärbalkarna i samma snitt som ramen är tänkt. sen går bordet till skroten efter det har gjort sitt jobb.

50x50x5 eller något däromkring som går att hitta blir det nog. återstår att se, ska nog åka till plåtskroten o kolla under semestern.
Link to comment
Share on other sites

Tomas wrote:
Har du någon koll på hur GT-Forte verkar vara i geometrin? Har de som bygger de ramarna fått ändra något i fram- eller bakvagn?


Det är väl främst scrub radius som är lika urusel som alla andra kit.
Men då jag planerar att bygga egna armar så är det ett mindre problem.

Fick info från motorleverantören idag att någon hade nallat generatorn som satt på motorn, så då får man oturen att få en sprillans ny istället :cool:
Link to comment
Share on other sites

Idag är motorn planerad att anlända, får se om det verkligen blir så då jag inte sett något fraktsedelnummer för spårning.
Jag börjar detaljplanera lite och skulle om någon välvillig själ finns här på forumet, vara intresserad av ritningar för uprights i bockad stålplåt, samt även ritningar för adapterplatta och svänghjul mellan en Ford smallblock till Audi 01E låda.
Lyckas jag få tag i dessa ritningar så kommer jag INTE beställa adapterkitet från GT Forte, utan istället pilla ihop delarna som behövs själv och då kunna köpa rörramen snabbare och komma igång på riktigt istället.

Finns det någon som har och är villig att dela med sig att sitt ritningsbibliotek?
Det går att maila mig grejerna (adress via PM) eller dunka ner dem i min dropbox https://www.dropbox.com/request/vYflRIRrsgE1gGOtF78C

Ni som väljer att dela med er väljer också såklart hur ni vill att dessa ritningar skall användas, är det något jag ska dela med kommunityt så kan jag lägga dem i min öppna del på dropboxen, är det känsliga grejer så förblir dom dolda.

Link to comment
Share on other sites

Och idag kom motorn och växellåda, tråget ser rätt tråkigt ut, får blästra det och se hur det mår. Är ju plåt, så går lätt att laga iaf.





Förresten, är det någon här som köpt sin kaross från England och vad betalade ni isf för frakten/hur levererades den?

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Här finns det fina grejor:-)

http://aviaid.com/shopsite_sc/store/html/ws_oilpns_sbf-ss2.html

mvh
Henrik


Såg mycket trevligt ut. Något att kika på när motorn plockas ur igen för "ombestyckning".

Förresten, vart kan man köpa unc skruv på en lämplig varuhuskedja?
Metriskt e ju lätt, men unc vet jag inte alls vart man köper faktiskt.
Behöver 4st 7/16 unc x75 för att bulta upp motorn i stativ.
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Tumskruv är svårt nuförtiden - dyrt som attan. Jag har handlat mycket av Sifverts i Stockholm som har bra sortering.

http://www.sifvert-skruv.se

Mvh
Henrik


Ja inte var det billigt iaf 🙄
Hittade efter lite letande att wurth säljer unc/unf o till privatpersoner om man köper över disk 👍
Vet inte vad dom tar för det än däremot, men i värsta fall så verkar nilssonsjarnhandel.se sälja styckevis.

Tur att det bara är till motorn man behöver unc iaf.
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Du får ta med STORA plånboken om du ska handla på Wurth, finns
väl inget som är billigt hos dom.


Så illa? Haha, jaja får nog fixa de online som vanligt då.
Någon som kränger ett gox svänghjul förresten?
Det är antingen det, eller låta Ajden tillverka ett åt mig. Ca 10 skulle priset bli inkl. Adapter. Sen får man köpa koppling/lamell själv o startmotor o krans
Link to comment
Share on other sites

Biltema har ett sortiment med bra att ha tumbult och muttrar. Dock inte just den dimensionen, men jag brukar använda topplocksbultar ev.vis passar ford sb eller gamla Volvo B18/b20 topplocksbultar med lite brickor/rör. Tum bultar är billigast att köpa hos de som reparerar traktorer, de har oftast sortimentfack ur vilka man kan köpa enstaka bultar till bra priser, både 8.8 och 12.9 kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen om ställen att köpa bult.
Men nu till en annan fundering, har fått erbjudande om att köpa ett GOX svänghjul, och om jag gör det så kommer jag att lätta det och ytbehandla det.
MEN, GOX svänghjulet har ju en ganska ordentlig "ram" utanför slitbanan för lamellskivan, hur lirar detta med tryckplattan egentligen. För en Sachs 707 som verkar vara rätt så vanlig att använda är ju gjord för att monteras mot platta svänghjul vad jag kan se.

Ni som kör med GOX svänghjulet, vilka lameller/tryckplattor/startmotorer har ni kört med? Och har ni bilder på en sådan installation så vore jag tacksam om ni kunde slänga upp det i min tråd så man får se hur det blev.

EDIT: Har redan fått respons från Grantinge, och det är sachs 724 platta med lamell och sedan startkrans o startmotor från 2,5 tdi som gäller för o pussla ihop det tydligen.

Link to comment
Share on other sites

Vi har lite blandat till US ford på VP Autoparts som vi tar ifrån

http://amkproducts.com/


Man får se upp med billiga skruv/bult som inte har någon hållfastighetsklass på skallen. De saknar sträckning så drar du ett insug så kan det vara löst efter en månad..
Kör på 🙂

Link to comment
Share on other sites

DANA wrote:
Vi har lite blandat till US ford på VP Autoparts som vi tar ifrån

http://amkproducts.com/


Man får se upp med billiga skruv/bult som inte har någon hållfastighetsklass på skallen. De saknar sträckning så drar du ett insug så kan det vara löst efter en månad..
Kör på 🙂


Tack för tipset,
lite oväntat fick jag ett tips om en lokal firma som sysslar med att skruva jänkebil. Det gick o köpa direkt från dem som lösplock och till förnämligt pris också visade det sig. Topp!!!

Sedan har man ju insede i värsta fall, men dom sysslar mer med specialbult. Fixar de mesta.
Link to comment
Share on other sites

Najs! Fått någon utlovad leveranstid?

En annan fråga som jag är lite fundersam - priserna på deras web säger "Please note there is no VAT/Tax to pay on the prices shown on this website."

När jag kalkylerade lite tidigare så har jag för mig att det var exkl VAT/Tax så har lagt på detta....men nu verkar det bli billigare 🙂 (men misstänker något lurigt 😉)

Link to comment
Share on other sites

Joacim wrote:
Najs! Fått någon utlovad leveranstid?

En annan fråga som jag är lite fundersam - priserna på deras web säger "Please note there is no VAT/Tax to pay on the prices shown on this website."

När jag kalkylerade lite tidigare så har jag för mig att det var exkl VAT/Tax så har lagt på detta....men nu verkar det bli billigare 🙂 (men misstänker något lurigt 😉)


Alla företag behöver inte skatta i vårat granland. Detta har tydligen med ett inkomsttak att göra, och fifflar man sedan med bokföringen så kan dom nog tjäna en del utan att behöva nå skattetaket.

Sniffade reda på det via någon britisk skattesida då jag så som du, reagerade på att det var märkligt.
Har Lagt en beställning, men inte fått någon respons. Han kanske är på semester, men då brukar man ju se till att meddela det på hemsidan...


Till er som har GOX svänghjul, har ni alla internt balanserade motorer, eller hur löste ni motvikten?
Det svänghjulet jag blivit erbjuden att få köpa verkar inte ha någon motvikt eller fäste för det förvånande nog.
Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:


Alla företag behöver inte skatta i vårat granland. Detta har tydligen med ett inkomsttak att göra, och fifflar man sedan med bokföringen så kan dom nog tjäna en del utan att behöva nå skattetaket.

Sniffade reda på det via någon britisk skattesida då jag så som du, reagerade på att det var märkligt.
Har Lagt en beställning, men inte fått någon respons. Han kanske är på semester, men då brukar man ju se till att meddela det på hemsidan...


Hmm, låter suspekt! Om det handlar om inkomsttak så kan det indirekt (eller direkt) innebära att kunder inte får leveranser då dom sannolikt inte levererar något utan faktura/betalning.

Vet du vilken nivå denna ligger på?

Tacksam om du håller oss uppdaterade på info 😉
Link to comment
Share on other sites

Joacim wrote:
SwedishGT40 wrote:


Alla företag behöver inte skatta i vårat granland. Detta har tydligen med ett inkomsttak att göra, och fifflar man sedan med bokföringen så kan dom nog tjäna en del utan att behöva nå skattetaket.

Sniffade reda på det via någon britisk skattesida då jag så som du, reagerade på att det var märkligt.
Har Lagt en beställning, men inte fått någon respons. Han kanske är på semester, men då brukar man ju se till att meddela det på hemsidan...


Hmm, låter suspekt! Om det handlar om inkomsttak så kan det indirekt (eller direkt) innebära att kunder inte får leveranser då dom sannolikt inte levererar något utan faktura/betalning.

Vet du vilken nivå denna ligger på?

Tacksam om du håller oss uppdaterade på info 😉


Vill minnas att det var 2'000'000 £, så rätt högt tak.
Och ja, han kräver förskottsbetalning. MEN, det går att pröjsa via paypal som jag nyss gjorde(bara att begära PP betalning)
Kolla av noga vad du pröjsar däremot, han hade saltat min räkning litegrann då han hade inkluderat störtbåge i kitet, och dessutom adderat ihop fel summor...
Link to comment
Share on other sites

Svänghjul och adaterplatta till motorn lånat från en GT40 kollega i Sthlm i helgen.
Det är nollbalanserat, så får se hur jag gör med det då motorn är 50oz offset.



Samt material för svetsbord inköpt och svetsat, kollat med rätskiva så det är plant och fint.



Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Jag skulle styva upp det där bordet. Det vrider sig rätt bra när man svetsar!

Mvh
henrik


Du får gärna utveckla.
Det är 40x80x5 balkar och skapligt kralligare än ramens balkar.
Vad är det du anser skulle behöva förstärkas?

Edit: som referens är de flesta bord jag sett är 40x40x2 med plyfa över...
Link to comment
Share on other sites

Det vrider sig mer och är större krafter än man tror när man börjar helsvetsa. Det beror givetvis på hur man fördelar jobbet över ramen och sprider värmen. Jag skulle skicka in några trianguleringar i den jiggen. Det skulle göra underverk för styvheten. Grundregeln är att man vill ha alla krafter i längsled på ett rör.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag funderar på om jag verkligen skall behöva komplettera svetsbordet. Har som sagt sett bord med halva dimensionen på balkar och deras ramar har också blivit bra(nu vet vi ju inte om jag lyckas så bra än dock)
Jag är tacksam för tipsen, även om jag kan tycka att vissa känns som överkurs.
Celetten t.ex. är väl gjord för att vara en riktbänk, dvs. den skall klara av brutala krafter i alla tänkbara led för att kunna räta ut en kaross. (dock lämplig för massproduktion såklart, vilket tipsaren verkar ha utfört också)

Jag kör på bordet jag har, och ska se om jag rotar fram lite klenrör för att triangulera lite nedanför bordsytan.

Inväntar fortfarande leverans av rören.. får ligga på lite tror jag. 😕

Link to comment
Share on other sites

Tomas wrote:
När kommer rörhögen? 😊

Om ett par veckor lutar det åt...
Under tiden så ska jag börja beställa hem aluminiumplåtar o verktyg, nitar etc.
Håller även på att plocka ihop motorreceptet och plockar in offerter på det.

Närmast ligger nog dock att rigga motorvagnen så jag kan komma åt baksidan av blocket för att prova ut adapterplatta o koppling etc.

EDIT: 22 aug. Beställt hem nitar, aluplåtar, lite verktyg som jag saknade för ändamålet, motorkuddar så jag kan få upp motorn i rullvagnen jag har.
Link to comment
Share on other sites

Har nu fått respons från en motorbyggare som vart intresserad av utmaningen att bygga bort "problemet" med GOX svänghjulet, dvs. balansera det för 28oz offset så att man slipper köra smidda vevar när inte behovet finns.

Återstår o se vad man föreslår för motorrecept och prisbild, men det är kul att prata med motorbyggare som är lika sjukt insnöade och entusiastiska som en annan är 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...