Jump to content

Scratch build T70


pacman

Recommended Posts

Boys,

Är det som att svära i kyrkan om jag hänger här med mitt Lola T70 spyder-projekt? Admin får väl kasta ut mig i så fall...

Jag har inte kommit så långt ännu, sitter mest och caddar i 3D. Jag har i alla fall kommit in i ett bra garage nu, och efter diverse vinterjobb med nuvarande lådbil så är det tänkt att projekt T70 skall startas.

Om det går som det är tänkt så skall det bli en replika på Lola T70 Spyder. Cheva 383, Audilåda etc.

En första fråga: När jag lägger in motor och audilåda där jag vill ha dem i min modell med "lagom" höjd på chassit över marken (~100 mm) så blir vinkeln på drivaxlarna extrem. (Se bild) Hur mycket vinkel är "normalt" med audilåda? Inbillar mig att det inte skiljer så mycket mellan GT40 och T70 vad gäller markfrigång på chassit.

/Peter Carlsson, Katrineholm


Link to comment
Share on other sites

Tjena Peter!
Du är säkert välkommen här, du har säkert mycket att tillföra och ditt bygge är väldigt likt de andra byggena här.
En annan härlig egenskap på detta forum är att man kan ventilera alla synpunkter och ideer utan att bli idiotförklarad.
Det tråkiga med audi lådan är att utgående axlar ligger så lågt,och med dessa höga hjul blir det lite vinkel på drivaxlarna,först blev jag förskräckt när jag såg hur det blev men sen fick jag höra att det funkar med ganska mycket vinkel.
Man vill inte ha motorn för högt heller,här kommer en bild på min instalation i ett tidig skede.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Jätteroligt tycker jag. Lola T70 är också en riktig favorit. Kul att du bygger från scratch också. Skall bli otroligt spännande att följa!

Gällande Audilådorna börjar det nu finnas väldigt mycket kunskap om vad som funkar och inte funkar. Dock har jag inte så bra koll själv men jag har förstått att man kan också titta på Passatlådor också - företrädesvis diesellådorna.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tack för mottagandet! 😃

Jag har åxå siktat in mig på en diesel-låda. Dels för utväxlingen men främst för att de bör vara byggda för mer vrid. Men drivaxelplaceringen är i princip samma på alla har jag förstått.
Vilka drivaxlar föredras? Ford Granada har nämnts på andra forum.

MVH
Peter

Link to comment
Share on other sites

När man kör Audilådorna så blir det olika längd på drivaxlarna. Detta kan ju vara lite trickigt. Jag skulle faktiskt kolla på det GT40s.com för att se vad folk använder. Lägg ut en fråga där. Själv kör jag BMW 3.0 axlar som är solida och jag tror att det kommer att räcka hyffsat långt. Vi får se. Min Porschelåda rasar nog innan är jag rädd för då det bara är en oförstärkt 915 låda. En 930 ( Turbo ) eller G50/50 står på önskelistan. Men det är väl som vanligt att det beror lite på hur man kör....

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker göra ett försök med att gjuta egen kaross. Jag gjorde så med sjuan så jag har lite erfarenhet. Jag har också en tanke att involvera en kille jag känner som dels är lite biltokig och dels driver en glasfiber-firma. Bra kombination tycker jag så kanske att jag kan övertala honom att dela på bygget. Om han bygger två karosser så bygger jag två chassin.
Vi får se.

Se denna länk om en kille i Sydafrika som bygger egen kaross:
http://www.gt40s.com/forum/lola-t70-lounge/19604-canamsa-sa-stratch-build.html

MVH
Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite kontakter här som kanske kan komma till nytta. Via en kille som varit intresserad av att gjuta av min kaross ( det har inte hänt ännu ) så har jag jag en kontakt med till en firma in Kristinehamn som kan spruta upp karossen. Den är ju inte helt enkel att handlägga. Den kanske blir något tyngre än en handlagd som vet hur man gör en lätt kaross jämförelsevis men jag tror man vinner i finish och minskat efterarbete. Tydligen så skulle man kunna få detta för ett riktigt bra pris. Det finns ju dock en initialkostnad på att bygga formen och det kan man ju göra på lite olika sätt med tanke på hur många karosser man tänkt bygga i den.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...

Tiden går fortare ju äldre man blir sägs det... Jg måste vara bra gammal nu 😊

Nu har jag tagit upp den fallna sugen igen och lagt ett antal kvällar vid cadden. Varit och köpt rör och sitter som bäst och våndas över hur jag skall kunna klämma pengar ur familjekontot till en Audi 01e DQS-låda på ebay...

Innan jag springer före verkligheten för mycket och börjar kapa rör så skulle jag vilja veta var inre drivknutarna hamnar på en dqs-låda. Någon som skulle vilja ta fram tumstocken och mäta? Gärna C-C och höjdledes. Jag vill gärna ha inre knuten på linje mellan upphängningspunkterna för bakvagnen.

Jag lovar att hålla dagboken lite mer levande framöver...

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
  • 1 month later...

T70-projektet ligger i frysen för närvarande. Kanske dags att tina upp det snart, nu när nya garaget är invigt och funktionellt.

Slå gärna ihop kontona om du vill under pacman-namnet. Det lär inte bli någon aktivitet i bygg-tråden än på något år.   

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, pacman sade:

Slå gärna ihop kontona om du vill under pacman-namnet. Det lär inte bli någon aktivitet i bygg-tråden än på något år.   

Fixat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...