Jump to content

Pontus gt40


Pontus gt40

Recommended Posts

Då var det dags att äntligen få upp lite tempo i garaget! köpte mitt kit (Gox) 2008 och har gått och småfixat lite i vänta att alla delarna skulle trilla in och nu har jag fått de sista grejerna.
kommer lägga upp bilder vid tillfälle och ser fram emot lite feedback.

//Pontus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

då har man äntligen fått lite tid i garaget, började montera bromsystemet lite smått idag. använder mig av en riktigt smidig kombinationsventil från wilwood med förgrening till den främre kretsen, justering till den bakre kretsen och bromsljuskontakt i ett.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fick lite tid i verkstaden i helgen efter en alldeles för fullbokad sensommar! Har börjat lite smått med inredningen, stolar osv. Helgens bravader blev att svetsa klar förarstolen och gjuta instegslist till förarsidans tröskel, då jag ville ha original looken men det visade sig vara omöjligt att få tag i nån som var villig att pressa plåtar till ett rimligt pris bestämde jag mig för att gjuta egna i glasfiber. Vänster sidan är klar och höger form ska börja byggas i veckan förhoppningsvis. Kommer spara formarna så om nån är intresserad av att låna dom är det bara att höra av sig.



Link to comment
Share on other sites

ponnan wrote:
Fick lite tid i verkstaden i helgen efter en alldeles för fullbokad sensommar! Har börjat lite smått med inredningen, stolar osv. Helgens bravader blev att svetsa klar förarstolen och gjuta instegslist till förarsidans tröskel, då jag ville ha original looken men det visade sig vara omöjligt att få tag i nån som var villig att pressa plåtar till ett rimligt pris bestämde jag mig för att gjuta egna i glasfiber. Vänster sidan är klar och höger form ska börja byggas i veckan förhoppningsvis. Kommer spara formarna så om nån är intresserad av att låna dom är det bara att höra av sig.




Supersnyggt jobb Pontus

Ställer mig gärna i kö för lån av dessa godbitar till gjutmallar.
Funkar det att gjuta kolfiber i dom ?

// Peter
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
ponnan wrote:
Fick lite tid i verkstaden i helgen efter en alldeles för fullbokad sensommar! Har börjat lite smått med inredningen, stolar osv. Helgens bravader blev att svetsa klar förarstolen och gjuta instegslist till förarsidans tröskel, då jag ville ha original looken men det visade sig vara omöjligt att få tag i nån som var villig att pressa plåtar till ett rimligt pris bestämde jag mig för att gjuta egna i glasfiber. Vänster sidan är klar och höger form ska börja byggas i veckan förhoppningsvis. Kommer spara formarna så om nån är intresserad av att låna dom är det bara att höra av sig.




Supersnyggt jobb Pontus

Ställer mig gärna i kö för lån av dessa godbitar till gjutmallar.
Funkar det att gjuta kolfiber i dom ?

// Peter


Supersnyggt och jag skulle gärna gjuta av ett par. Det jag kan se nu när man kört ett tag är att detta är en yta som man ibland kliver på med fötterna. Det är nog bra om man inte lämnar alltför stora ytor fria under glasfibern. Det är ju självklart beroende på hur tjockt man gjuter men jag föreställer att man inte gör denna alltför tjock.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Tack för positiv respons! Så fort jag e klar med gjutningen så är dom dina peter. Ska inte vara några problem att gjuta kolfiber i dom men du får nog ge formarna lite kärlek först då jag hade lite problem med släppmedlet vid första gjutningen och om du gjuter i kolfiber så har du ju inte de toleranserna för spackling och efterarbete som jag nöjde mig med 🙂 bra synpunkt Henrik, tänkte lite på det innan så ribborna är solida, dvs att jag gjöt plasten plan i botten. Hoppas det räcker annars har jag en nödlösning med en plåt under.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu legat i ganska bra i verkstan sen Borås och fått en del gjort!
Alla infästningar i framvagnen och bakvagnen är klara och golvet med tillhörande alu-paneler åkte på i förra veckan. Nästa jobb blir att göra klart stolarna. Även krängningshämmare fram och bak är klart och bilder på dessa ska fixas snarast.



Link to comment
Share on other sites

ja hoffman nu gäller det att ligga i som bara den, har många grejer på gång på bilen på många fronter just nu! 🙂
aluplåtarna under är 2mm tjocka och först uppruggade i ytan och sedan lackade med speciell grundfärg och sedan med helmatt topcoat, blev positivt överaskad av resultatet själv. även surge tank och pumpfäste har anlänt och jag har börjat klura på placeringen.

Link to comment
Share on other sites

tack själv Peter! det är 2st bosch 044 pumpar med an8 anslutningar. har även en aeromotive a1000 pump med styrning som jag tänkte använda men eftersom jag har bestämt att köra förgasare så behöver jag inte ha en högtryckspump med kapacitet för 1300 hk 😃 så denna blir över om nån som ska köra insprut är intresserad 🙂

Link to comment
Share on other sites

tror jag gav runt 1600 st för dessa, aeromotiven ligger på 3600 tror jag och styrningen på ca 2300, mina har bara gått en mappningsrunda i en polares bil, jag har aldrig använt dessa men fick det till ett bra pris och vill gärna bli av med det.
skickar ett pm till dig peter
mvh Pontus

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt snyggt ut Pontus 😃
Härligt med nya bilder att studera och söka motivation när orken tryter 😉
Otroligt roligt att så många hjälpsåt och har egna små lösningar och komponent val.

Det är bra tempo i garagen nu 😃

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

tjena hoffman!
jo jag tror att det kommer se bra ut även om det är 18" med hyfsat låg profil så tror jag att eftersom dom är mattsvarta så kommer det se ut som det är hyfsat mycket gummi endå, hoppas på det iaf 😃
jo just nu så står den i ett typ av vinterförvaringsgarage men tar tiden till att fixa alla lösa delar och sånt som måste göras i vilket fall så det finns att göra för tillfället 🙂
hoppas kunna få tillbaka den till verkstaden till i vår och göra klart det mesta saker som återstår med svetsning och liknande under semestern.

mvh Pontus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Äntligen efter 3,5 år så står den på sina egna hjul för första gången!
Ett stort tack till alla här på forumet som har tillhandahållit delar och kunskap när man behövt det som mest 🙂



Fler bilder kommer så fort vädret tillåter mig att rulla ut den på uppfarten.

Link to comment
Share on other sites

Det ska jag ta och göra så fort jag fått upp den på pallbockarna igen peter!
Örjan, hade tänkt mig göra en liknande lösning då jag fick ta ur lite ur bakre tvärbalk för att få motor och låda på den höjden och med den vinkeln jag ville ha.
Idag åkte motorblocket och lådan i, jobbar febrilt för att kunna börja hänga på kaross och få hjulinställningen gjord.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har slavat i verkstan till 3 på natten varje kväll denna vecka för att få karossen grovinpassad... Vilket blev lite halvjobbit när jag igår hade fått dörrar, tak och främre huv att passa (trodde jag iaf) tills jag såg att hjulhusen inte såg riktigt lika ut. Efter fyra timmar, 2 hjulinställningar och många svordomar senare insåg jag att hjulen var där dom skulle vara så någonting annat måste vara snett. Det visade sig att hela taksektionen var sned, detta på grund av att min högra dörr är 17mm längre och 9mm högre än den vänstra. Efter lite ångest tog jag tag i att börja om från början och bygga om rutram och taksektion, gör om gör rätt känns som rätt utryck i denna stund!

Blev klar med tak och huvar ikväll, lämnar dörrproblemet till en annan kväll.
Såhär blev det i grova drag!



Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut Pontus , bara att inse att dessa kit är riktiga tidstjuvar
av enorma mått, finns inte mycket av det som levererades som
inte behövs justeras eller helt ändras.

mvh// Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...