Jump to content
Sign in to follow this  
Pontus gt40

Pontus gt40

Recommended Posts

Då var det dags att äntligen få upp lite tempo i garaget! köpte mitt kit (Gox) 2008 och har gått och småfixat lite i vänta att alla delarna skulle trilla in och nu har jag fått de sista grejerna.
kommer lägga upp bilder vid tillfälle och ser fram emot lite feedback.

//Pontus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Välkommen hit !
Skall bli kul att se ytterligare en GT40 växa fram.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Välkommen !! , ska bli kul att få följa din bil och byggtråd.

mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
då har man äntligen fått lite tid i garaget, började montera bromsystemet lite smått idag. använder mig av en riktigt smidig kombinationsventil från wilwood med förgrening till den främre kretsen, justering till den bakre kretsen och bromsljuskontakt i ett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallå Örjan, jag kör styrväxel från Volvo 740/940, Volvos knutkors och Audi 100 rattaxel, omsvetsad och kortad för att passa.
Mvh
Pontus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fick lite tid i verkstaden i helgen efter en alldeles för fullbokad sensommar! Har börjat lite smått med inredningen, stolar osv. Helgens bravader blev att svetsa klar förarstolen och gjuta instegslist till förarsidans tröskel, då jag ville ha original looken men det visade sig vara omöjligt att få tag i nån som var villig att pressa plåtar till ett rimligt pris bestämde jag mig för att gjuta egna i glasfiber. Vänster sidan är klar och höger form ska börja byggas i veckan förhoppningsvis. Kommer spara formarna så om nån är intresserad av att låna dom är det bara att höra av sig.



Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt jobbat Pontus 😃

Det blir kanon snyggt med lite ribbor på trösklarna 😉

/Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ponnan wrote:
Fick lite tid i verkstaden i helgen efter en alldeles för fullbokad sensommar! Har börjat lite smått med inredningen, stolar osv. Helgens bravader blev att svetsa klar förarstolen och gjuta instegslist till förarsidans tröskel, då jag ville ha original looken men det visade sig vara omöjligt att få tag i nån som var villig att pressa plåtar till ett rimligt pris bestämde jag mig för att gjuta egna i glasfiber. Vänster sidan är klar och höger form ska börja byggas i veckan förhoppningsvis. Kommer spara formarna så om nån är intresserad av att låna dom är det bara att höra av sig.




Supersnyggt jobb Pontus

Ställer mig gärna i kö för lån av dessa godbitar till gjutmallar.
Funkar det att gjuta kolfiber i dom ?

// Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hansol wrote:
ponnan wrote:
Fick lite tid i verkstaden i helgen efter en alldeles för fullbokad sensommar! Har börjat lite smått med inredningen, stolar osv. Helgens bravader blev att svetsa klar förarstolen och gjuta instegslist till förarsidans tröskel, då jag ville ha original looken men det visade sig vara omöjligt att få tag i nån som var villig att pressa plåtar till ett rimligt pris bestämde jag mig för att gjuta egna i glasfiber. Vänster sidan är klar och höger form ska börja byggas i veckan förhoppningsvis. Kommer spara formarna så om nån är intresserad av att låna dom är det bara att höra av sig.




Supersnyggt jobb Pontus

Ställer mig gärna i kö för lån av dessa godbitar till gjutmallar.
Funkar det att gjuta kolfiber i dom ?

// Peter


Supersnyggt och jag skulle gärna gjuta av ett par. Det jag kan se nu när man kört ett tag är att detta är en yta som man ibland kliver på med fötterna. Det är nog bra om man inte lämnar alltför stora ytor fria under glasfibern. Det är ju självklart beroende på hur tjockt man gjuter men jag föreställer att man inte gör denna alltför tjock.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för positiv respons! Så fort jag e klar med gjutningen så är dom dina peter. Ska inte vara några problem att gjuta kolfiber i dom men du får nog ge formarna lite kärlek först då jag hade lite problem med släppmedlet vid första gjutningen och om du gjuter i kolfiber så har du ju inte de toleranserna för spackling och efterarbete som jag nöjde mig med 🙂 bra synpunkt Henrik, tänkte lite på det innan så ribborna är solida, dvs att jag gjöt plasten plan i botten. Hoppas det räcker annars har jag en nödlösning med en plåt under.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har nu legat i ganska bra i verkstan sen Borås och fått en del gjort!
Alla infästningar i framvagnen och bakvagnen är klara och golvet med tillhörande alu-paneler åkte på i förra veckan. Nästa jobb blir att göra klart stolarna. Även krängningshämmare fram och bak är klart och bilder på dessa ska fixas snarast.



Share this post


Link to post
Share on other sites
Ser bra ut !
Är aluplåtarna lackade eller anodiserade ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja hoffman nu gäller det att ligga i som bara den, har många grejer på gång på bilen på många fronter just nu! 🙂
aluplåtarna under är 2mm tjocka och först uppruggade i ytan och sedan lackade med speciell grundfärg och sedan med helmatt topcoat, blev positivt överaskad av resultatet själv. även surge tank och pumpfäste har anlänt och jag har börjat klura på placeringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var en manlig uppsättning för bränslet 🙂
Lite nyfiken då , vad är det för pumpar med är det Nuke:s egna ?

Ps kompå att jag glömt att svara, men det komfram perfekt. Tackar

mvh// Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
tack själv Peter! det är 2st bosch 044 pumpar med an8 anslutningar. har även en aeromotive a1000 pump med styrning som jag tänkte använda men eftersom jag har bestämt att köra förgasare så behöver jag inte ha en högtryckspump med kapacitet för 1300 hk 😃 så denna blir över om nån som ska köra insprut är intresserad 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aha , sitter precis och letar 044 pumpar , får man fråga vad du gett för dessa ?

Vad är priset på Aeromotive pumpen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
tror jag gav runt 1600 st för dessa, aeromotiven ligger på 3600 tror jag och styrningen på ca 2300, mina har bara gått en mappningsrunda i en polares bil, jag har aldrig använt dessa men fick det till ett bra pris och vill gärna bli av med det.
skickar ett pm till dig peter
mvh Pontus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ser riktigt snyggt ut Pontus 😃
Härligt med nya bilder att studera och söka motivation när orken tryter 😉
Otroligt roligt att så många hjälpsåt och har egna små lösningar och komponent val.

Det är bra tempo i garagen nu 😃

MVH
Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyfiken som man är....vilka däck har du siktat in dig på ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det kommer att bli skit bra,spännande att sehur det blir.
Hur är statusen på garage för dig nu ,är du kvar på jobbet eller är du i nått annat garage?
Peter H

Share this post


Link to post
Share on other sites
tjena hoffman!
jo jag tror att det kommer se bra ut även om det är 18" med hyfsat låg profil så tror jag att eftersom dom är mattsvarta så kommer det se ut som det är hyfsat mycket gummi endå, hoppas på det iaf 😃
jo just nu så står den i ett typ av vinterförvaringsgarage men tar tiden till att fixa alla lösa delar och sånt som måste göras i vilket fall så det finns att göra för tillfället 🙂
hoppas kunna få tillbaka den till verkstaden till i vår och göra klart det mesta saker som återstår med svetsning och liknande under semestern.

mvh Pontus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blir klockrent Pontus väntar med spänning på bilder när dom sitter på bilen 😉

MVH
Christer:s :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Äntligen efter 3,5 år så står den på sina egna hjul för första gången!
Ett stort tack till alla här på forumet som har tillhandahållit delar och kunskap när man behövt det som mest 🙂



Fler bilder kommer så fort vädret tillåter mig att rulla ut den på uppfarten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Härligt Pontus ... Grattis !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kommit långt
Grattis
Ser att du också har en extra nedre balk för att fästa adapterplattan.
Har liknande och tänker förstärka med en balk på vardera sidan som går upp till balken ovanför.
mvh
Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Viktig milestone och jättekul!

Grattis
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mycket bra jobbat!
Nu är det bara att torrköra så fort motivationen sjunker 🙂
/Markus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för all positiv respons! Nu är motivationen på topp 😃
Torrkörning har det blivit hela dagen redan 🙂



Share this post


Link to post
Share on other sites
Det ska jag ta och göra så fort jag fått upp den på pallbockarna igen peter!
Örjan, hade tänkt mig göra en liknande lösning då jag fick ta ur lite ur bakre tvärbalk för att få motor och låda på den höjden och med den vinkeln jag ville ha.
Idag åkte motorblocket och lådan i, jobbar febrilt för att kunna börja hänga på kaross och få hjulinställningen gjord.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har slavat i verkstan till 3 på natten varje kväll denna vecka för att få karossen grovinpassad... Vilket blev lite halvjobbit när jag igår hade fått dörrar, tak och främre huv att passa (trodde jag iaf) tills jag såg att hjulhusen inte såg riktigt lika ut. Efter fyra timmar, 2 hjulinställningar och många svordomar senare insåg jag att hjulen var där dom skulle vara så någonting annat måste vara snett. Det visade sig att hela taksektionen var sned, detta på grund av att min högra dörr är 17mm längre och 9mm högre än den vänstra. Efter lite ångest tog jag tag i att börja om från början och bygga om rutram och taksektion, gör om gör rätt känns som rätt utryck i denna stund!

Blev klar med tak och huvar ikväll, lämnar dörrproblemet till en annan kväll.
Såhär blev det i grova drag!



Share this post


Link to post
Share on other sites
Ser bra ut Pontus , bara att inse att dessa kit är riktiga tidstjuvar
av enorma mått, finns inte mycket av det som levererades som
inte behövs justeras eller helt ändras.

mvh// Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...