Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

Min tro är att oken inte är gjorda för dessa breda skivor (32 mm) vilket gjort att kolvarna hade bottenkänning.
Med 15 tums fälg är det inte gott om plats så valet kanske föll på detta ok i stället för ett större.
Vet inte vem som köpt oken och skivorna eftersom de var med vid mitt köp från första ägaren
Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Regbesiktning (formellt "enskilt gokännande") igår.
Påpekande om reflex bak annars sas att skyltarna ska komma till veckan.
Var på sista banträffen för säsongen i Söderhamn idag.
Bilen träffade en generstionskamrat i form av en Ferrari P4 replica



Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Var ett tag sen jag gjorde ett inlägg.
Det pågår flera saker i garaget men i ett lugnare och behagligare tempo än före slutbesiktningen.
En sak som jag har funderat kring ett tag är bättre däck.
Har i dag 15 tums fälgar 8 och 10 breda med exempelvis "Cooper Cobra Radial G/T" som är ett allvädersdäck godkänt för lägre hastighet.
Med tanke på däck för banträffar som kan köras i trafik så är utbudet minimalt eller obefintligt för 15 tum.
Största utbudet verkar finnas för 18 tums fälgar.
Men då finns ett problem kvar för mig och det är centrummutter och 6 stift.
Någon som har något eller någon bra ide har man kommer vidare?
Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan,

Avon CR6ZZ är ett mycket bra däck för både gata och bana och som får mycket goda omdömen och som finns i 15 tum. Dessutom har det den goda smaken att se ut som ett "gammalt" däck:-)

Jag kommer att köra 295/50 bak och 225/60 fram till sommaren på dessa. Sven-Åke har redan kört en säsong på dessa och Magnus har också en uppsättning.

http://www.avonmotorsport.com/historic/historic/cr6zz

Mvh
Henrik[/url]

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar.
Har nu beställt en omgång Avon.

Nästa fråga.
Har en kylare 50 mm tjock.
Är fundersam på om detta är i underkant.
Ser att det finns både 70 och 100 mm att köpa från Kina till rimliga priser.
Har ingen uppfattning om kvaliten.
Har en "Davies Craigh" elpump som de påstår ska vara god för upp till 500 hp.
Ser fram emot forumets erfarenheter, synpunkter, förslag och ideer kring detta.
Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

mmmm - går också i de tankarna om större kyl nu när jag gått upp i effekt. Även om jag inte körde mycket förra året så var det ganska tydligt att motorn producerade betydligt mer värme. Har också tittat på 70-100mm kyl som ligger på,ebay för överkomliga priser och precis som du är jag intresserad av erfarenheter .

Kul med däcken. Igår så monterade vi mina framdäck. Väloigt runda men lite knepiga att balansera kan jag sammanfatta det hela som.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

En av leverantörerna av GT40-kylare specar att 50 mm tjock räcker upp till 500 hk, 70 mm till 1200 hk och 100 mm till 1500 hk.
(Ingen linjär utveckling precis, vilket man kanske skulle förvänta sig)
Kan man tro på detta eller har någon på forumet andra erfarenheter eller annat kunnande?
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hej,
Jag köpte en 50mm kylare från kina för några år sedan på aliexpress, insåg då att de som fanns på ebay var samma som på aliexpress men med bättre pris. Tillverkas av Winner racing. Tycker mej ha sett att denna kylare sitter på många olika kit och går att få i de tjocklekar du nämner.
Det tråkiga är nu att jag inte hittar den längre, vi var ju några som beställde samma kyl i samma veva, så någon annan kanske hittar dem?
Kan inte såga nått om prestandan då jag inte startat snurran ännu men de ser helt ok ut och kvallan helt ok 🙂

Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan,

Har provkört min motor med Kina 50mm kylare och den verkar vara tät iallafall. Får väl se i sommar när man kan hålla motorn igång lite längre för att se om den är tillräcklig. Det finns fortfarande både 50,70 och 100mm på eBay. Både amerikanska och kinsesiska.
http://www.ebay.com/itm/FIT-FORD-GT40-1964-1969-70MM-CUSTOM-ALLOY-RADIATOR-1966-1967-1968-/401177216109?fits=Model%3AGT40&hash=item5d6806846d:g:-i8AAOSwIgNXrVnZ&vxp=mtr

Link to comment
Share on other sites

Köpte mitt kyl till sjuan av David på Winner Racing - ok/bra kvalitet till lågt pris och snabb leverans 🙂
Tidigare kylproblem försvann (dock med kombination att täta bättre runt kylet samt kvalitetsfläkt istället för en no-name fläkt)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Var ett tag sedan.
Körde ca 100 mil i somras.
Följande är några händelser uppdelade på flera inlägg:
Någon kanske kommer ihåg att jag hade utdragna problem med bromsvibrationer och rattskak.
Efter ett antal "sanningar" så är den senaste sanningen att anliggningsytan mellan bromstallriken och medbringaren på hubben inte matchade.
Den inre diametern i tallriken var någotmindre än diametern på medbringaren.
Bild på tallrikens insida.





Det medförde att det inte kunde bli rätt men ibland mer dåligt och ibland mindre.
Genom att i svarven öka diametern på tallrikens inre yta blev det frid och fröjd.
Fortsättning följer.

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning.
Bytte båda inre drivknutarna (Audi) efter att en havererat.



Knuten består av en 3-armad del, som sitter på axeln, med varsitt nållager.
Som framgår att bilden hade en lagerskål spruckit och nålarna kröp ut.
Knuten var begagnad och hade säkert många mil bakom sig.

Installerat en "tankmatchningsenhet" för att få mätinstrumentet att visa en nivå som motsvarar den i tanken.
Setup inte allför komplicerad.

[url=https://postimg.cc/image/3kmq45h2r/]
[/url]

fortsättning följer

Link to comment
Share on other sites

fortsättning
Installerat bränsle filter och pump och
MSD med tändspole och fördelare.



Vid hastighet 120 och mer så överraskades jag av ett visslande och nästan skärande ljud.
Trodde ett tag att det var över men det visade sig att dörrens överdel lyfte lite grann och åstadkom detta ljud.
Alltså behövdes, som andra också erfarit, lock som håller dörrarna på plats.
Dessa är hemborstad aluminium.

Numera ser ratten ut så här så man kan se de viktiga centrala mätarna



Mvh Örjan

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Örjan!

Gillar att du är ruggigt "hands on!" det där lär funka fint.
En fråga; var hittade du den dörrlisten som bara har läpp i stället för den traditionella som är mer som en slang fäst på kantlisten?

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Snyggt Örjan!

Gillar att du är ruggigt "hands on!" det där lär funka fint.
En fråga; var hittade du den dörrlisten som bara har läpp i stället för den traditionella som är mer som en slang fäst på kantlisten?

/Markus


Örebro Agenturaffär med sida : agenturaffaren.nya-ebutik.se

mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

 Snygg bil. Det går inte att ha "locket" på undersidan dörren istället så syns det inte utifrån. det skulle ju gå att göra en formad alu-del med en slot i som en annan alu-del går in i när du stänger dörren kanske ? :-) sprider lite tankar bara. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Besiktningsmannen var lång så han fick veckla i hop sig.

Tack till Thomas som ställde upp som chafför eftersom jag själv opererat handen.  Det blev några mil och synpunkterna från Thomas efteråt var intressanta.  Hoppas Thomas själv vill teckna ner dem här.

Det blev som synes nedan ett blankt protokoll och framåt ligger nu en reg besiktning så att bilen var på sin första och sista kontrollbesiktning. Alltså en besiktningsbefrielse som Markus tidigare beskrivit här på forumet.

 

20190904_125524.thumb.jpg.1baba804c60da16706543bca888adf9d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj många intryck från gårdagen, men vi tar det från början!

Lättstartad går fint direkt på tomgång, börjar åka mot besiktningen och reflekterar över hur bekvämt jag sitter med tanke på vad det är för bil, känner att 10-20 mil inte skulle vara något problem!

Bilen uppför sig mycket trevligt i landsvägsfart ( 80 ) lugn o fin, så man kanske skulle ta och prova lite vad som händer om man trycker till den där högra pedalen😈  jäklar vad det trycker iväg 😁mycket bra vrid utan att jag kan varva ur (fortfarande inkörning)!

Besiktningen gick bra, roligt och se när besiktningsmannen skulle försöka vika ihop sig för att kunna testa, lite Christer Glenning varning😂

Hemfärd förbi mitt jobb och visar upp bilen så de fattar vad jag pratar om hela tiden🙄 snacka om flugor på en sockerbit😀

Vi tog E4:n på färden hem till Örjan, solen sken och lite trafik så jag tog och testade pedalerna lite igen, matade på genom växlarna några gånger och testade lite mer fart och hur bilen uppförde sig under lite hårdare inbromsning! Mycket snäll och trevlig maskin  ganska odramatisk.

En sista acceleration för att testa hur den beter sig i högre farter, släppte vid ca 200 km/h då hon blev lite orolig / lätt i framvagnen vid den farten, så lite justering för att stabilisera för racefart är väl det som jag kan lämna till ägaren att lägga på to do listan! Man tänker lite på hjältarna som körde dessa maskiner i 200Mph under 60-talet!

Åter i garaget och lite diskussion sen ska man åter till verkligheten. (fruns Ford focus är inte en racebil direkt )

Tack för förtroendet och nu längtar man ju inte mindre till sin egen första besiktning!

Kör hårt alla bilbyggar hjältar!

/Thomas

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...