Jump to content
Niclas Samuelsson

Niclas SGT-40

Recommended Posts

Ansluter mig till gänget! Efter 6 månaders väntan har äntligen chassiet från Southern GT anlänt.
Hälsade på Mick Sollis / SGT i maj och beställde ett chassie/kaross o div prylar, hade tänkt köpa en GOX efter att snackat med Göran tidigare men efter att läst på forumet o har träffat en del GOX ägare så blev jag lite tveksam.
Lite bilder:
Fler kommer!!!




Share this post


Link to post
Share on other sites
Välkommen i gänget, valet av leverantör lär du inte ångra.
Skall bli kul att följa detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej och välkommen!
Jätteroligt med ett Southern kit. Posta bilder, fråga, berätta. Det är det forumet är till för 🙂
/Markus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fan vad kul! Stort grattis och välkommen i gemenskapen. Skall bli riktigt kul att följa!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Välkommen 😃
Blir riktigt kul att följa ytterligare ett bygge 😉
Det börjar bli många intresanta byggen och många olika leverantörer.

MVH
Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Grattis Nicke!
Jag vet att Mick har hjälpt MDA-ägare att färdigställa sina byggen efter att MDA kursade. Med ett undantag har man varit mycket nöjd med servicen från Southern. Själv fick jag också en låda från Southern för fjorton dagar sedan, den var dock mycket mindre än din och innehöll bl.a. en koppling (AP Racing). Jag blev något nervös när jag insåg att jag fått uppgifter på kopplingen i Nm men tänkt i termer av foot-pound. Risken var ju att jag köpt mig ett anti-spinn-system…
Mick kunde dock lugna mig genom att berätta att denna koppling satt i deras race-bil (500+ bhp) som tydligen skall ha rekordet, för replikor, på Goodwood! –Så du har nog valt rätt…
/Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tackar för alla vänliga ord! Vill även passa på att tacka Peter Hoffman som tog emot Göran Cederblad o mig i våras och visade sin grymt fina bil.
Tack till Henrik Smedberg oxå för ett trevligt bemötande o som bjuckade på en nice åktur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Börjat med "urjackning" i rambalken för frigång av startmotor +att kunna sänka vxllådan maximalt. Tog bort 10mm ,sänkte motor/låda
och fick 7 grader i drivaxel vinkel i högsta läget -borde funka!



Share this post


Link to post
Share on other sites
Lite bilder på lådan. Kortade av den 71mm, ganska enkelt ingrepp bara demontera bakre huset o säga bort fästet och demo. vxl väljar axeln,kapa den o fräsa spår/gänga . Bussningen/lagringen går bra att flytta in i huset.
Har oxå fått en ny diffhuskåpa tillverkad i stål istället för orginal kåpan som är i gjuten alu och en riktigt klen rackare. Har fler om nån e sugen....
Passar till Porsche G50 1990-94 964 och 1995-98 993 lådor och har uttag för hallgivare/speedsensor








Share this post


Link to post
Share on other sites
Ser riktigt bra ut. Bra att förstärka diffhuset och jag kanske får återkomma lite längre fram när det blir dags att byta låda för mig.

Det där med bakram och Porsches startmotor brukar kräva en del modifiering

Kort fråga -vad är avståndet från motor till centrum på drivaxel för dig, medräknat adapterplatta?

Med vänlig hälsning,
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ska kolla imorrn!
Svänghjul finns oxå och pilotlagerhållare och även adapter plattor! Köpte en sats från CMS /KEF och klonat av 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blir en del trixande med startmotorn som sagt, har fimpat fästöronen och kommer svetsa dit nya. Då får man upp solenoiden i rätt läge !





Har nu 8mm frigång mellan startm/ram!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valde rattaxel från Audi 100-94 med tilt o längdjustering,kanske inte det smartaste när det gäller utrymme, blir ganska trångt vid instrumentbordet...






Share this post


Link to post
Share on other sites
Snacka om maffig uppdatering !
Satte eftermiddagskaffet i halsen, ser riktigt fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tackar !!! Jo, det har hänt mycket i garaget. Tyvärr har jag inte hunnit me att uppdatera tillräckligt med bilder o info- ska försöka bättra mig 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Första byggbesiktningen klar av G. Ridderstolpe , gick bra förutom att det är ngt för stor styradie ( 70mm). Blir nya fälgar och offset bussningar i spindeln då får jag ca 30mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maffiga uppdateringar som vanligt.
Riktigt snyggt och stilfullt blir det !!!

// Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
jösses - här har det hänt grejor! ser fantastiskt fint ut! grattis!!!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nicke wrote:
Första byggbesiktningen klar av G. Ridderstolpe , gick bra förutom att det är ngt för stor styradie ( 70mm). Blir nya fälgar och offset bussningar i spindeln då får jag ca 30mm.


Hej, ser att du satt vänsterskivan på höger sida.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Påbörjat mek med polykarbonat, har gjort formar i plåt och sen "grillat" i ugn.
180* i ca 5-6 min. _skitsvårt att hitta rätt tid och temp för att det skall funka.


Share this post


Link to post
Share on other sites
Härligt Nicke, "feta" fina uppdateringar som alltid - och snygga lösningar som vanligt .

// Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...