Jump to content
heralue

Mickes mkt40

Recommended Posts

Kul med scratchbygge. Det var det jag själv funderade på först. Sett i efterhand var det nog det alternativ som också skulle gått fortast. Det ser lite GTD inspirerat ut av vad jag kan se. Jag har själv lite ritningar på en GTD ram liggande som dock ej är riktigt färdiga fullt ut.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lite om byggets startande:
Februari 2009 tog vi lastbil England t&r.
Dags för karosser och framrutor.

Framrutor hämtades hos Frank Catt



Mycket prylar blir det....


Allt vill vi ha med !!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Se där ja! Kul att se lite byggbilder! Sista bilden ser misstänkt ut som störtbågens infästning på höger tröskel vid b-stolpe!

Keep up the good work!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej.
Är imponerad av det jag ser kul med folk som vågar gå hela vägen och bygga chassiet själv.
Kannon bra jobbat. 😃

Christer.S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kom på att jag har haft en GT40 sedan början av 70-talet !!!

Bildbevis !


Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe - det var så det började frör mig också. Syrran hade hittat en bilbanebil i ett dike. Pappa satte sedan en sladd och ett batteri till den och det blev min favoritleksak .Tyvärr så försvann den men minnet är starkt. Typ 40 år senare så får man förverkliga drömmen:-)

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Byggmöte idag med alla byggarna.








Funderar lite på hur högt ni andra som kör med Audilåda satt era lådor.
Önskar mått från undersida chassi till drivaxlarna....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjena!
Måttade i dag på min gt min maskin lade jag på 220 mm det är ifrån centrum vevaxel till underkant ram min motor tiltar inte ner i framkant som vissa gör tyckte inte att drivaxlarna kom så mycket högre upp så jag lade den i våg med ramern dvs 220 fram och220 i bakkant ,och jag kör med en 012 låda.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fälgar dök upp efter lååååång väntan och dessa fick lite gummi också !!


Share this post


Link to post
Share on other sites
Grattis - jag kommer ihåg hur skönt det var när fälgarna landade. Tyvärr hade jag lite strul med att de var lite felaktigt bearbetade men det löste sig fint med Vintage Wheels. Vad blev det för gummi - lite nyfiken på vad ni valde och vilke klassificering däcken har.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som vanligt i denna storlek är det inga roliga däck...
Dominator är fabrikatet, M+S märkta (för säkerhets skull) och Andreas farter är nog inte att rekommendera ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu är det mycket data pyssel så "byggandet" pausar...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Se där ja! Ett litet prydligt svänghjul! Snyggt! Jag skulle också vilja göra ursvarvningen baktill för att minska vikten på mitt svänghjul då dessa tenderar att bli lite tjocka.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Styrningen skall förhoppningsvis bli lätt och med bra körkänsla....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stämmer !
Kommer från Opel Corsa C, populärt i England att montera i Escorter.
På ebay finnes moduler för att kunna reglera "styrkan" i servot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Coolt!
nu börjar vi kommain i hi-tech världen,ska bli intressant att följa, det finns så mycket elektriska lösningar som är intressanta att nyttja på våra byggen.
Jag ser att den ser lite lång ut,på mitt bygge kom jag fram till att ha så kort ratt axel som möjligt för att få gynsamma knutvinklar som möjligt beror iofsig på vad för styrväxel man andvänder vad har du tänkt dig?
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du kan ha en poäng där Peter....
Då vi bygger högerstyrt (finns det något annat förresten 😆 ) så blev det en engelsk styrväxel (Cortina Mk5) men jag tror vi skall kunna mickla ihop det, återklommer med bilder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Idag har det svetsas hylsor för uniball till länkarmar bak samt längsgående stag. Fixtur är fixat till nedre armar bak. Snart skall nog bakvagnarna vara ihopsatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt jobbat.
Klart inspirerande bilder.
Är dimensionen och måtten på uprhigsen efter en orginal GT40 eller från något annat bygge på marknaden eller helt egna.

/Christer.S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uprightsen är gjorda efter tillgängligt utrymme och för att få vettig rollcenter mm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nedre armar bak



Uprights



Infästingar för coil-over mm



Share this post


Link to post
Share on other sites
Det ser skitbra ut!
Det flyter på bra för er,hur är det tänkt med lagrena i upprigthsen ska dom pressas i senare eller hur har ni tänkt.
Att göra i stål har sina fördelar,bland annat med sfro .
Kämpa på och posta bilder ,det är uppskattat.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det skall på en platta också som lagerhusen skall bultas i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vi kommer att använda från Scorpio (liksom även bromsar till att börja med)

Vi har ikväll även totat med infästning för övre längsgående stag bak....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verkligen enkel,bra och pålitlig lösning. Instämmer med övriga. 🙂
Lycka till detaljerna ser smidiga och lätta ut även om det är stål.
Fin design.. dan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe - det sista var ju lite porrigt!

Kul att se att ni har bra driv i byggandet. Är alla ramar i samma status?

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alla 3 ramar har grundstommen klar.
Infästning mm som är aktuellt nu göres först färdigt på ett chassi och de 2 andra får detta tätt därefter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Härligt att se att ni har tempot uppe nu inför julhelgerna. Annars brukar det ju mattas av lite. Bra jobbat lycka till.. 😆 Dan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmmmm - den där får du utveckla! Onekligen snyggt bearbetat men kan inte riktigt identifiera var den skall sitta - hjulupphängning någonstans?

God Hjul
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stämmer Henrik!
Skall sitta vid övre bärarm fram samt vid nedre bärarm bak innehållandes
Volvo 850 bussning.
Skönt med lite klämdagar framöver !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det blir väldigt prydligt - syns att det är proffs i farten!!

Det enda jag tänker på är lagersätena när ni Tiggar - att man inte värmer på för mycket så att de slår sig. Känner en kille här i stan som fick göra nya när han skulle värma på Görans svetsade uprights och gick på lite för hårt med Tiggen. Blev en hel del extra jobb kan man säga.

God fortsättning på både helg och byggande
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Idag provmonterade lagrerna och det funkade perfekt, antagligen bättre leverantör än ovan nämnda 😲



Provmonterade även styrväxel / rattstång

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...