Jump to content
Sign in to follow this  
maric

Mattias 40-tummare

Recommended Posts

Hej,

Det händer inte mycket och det som händer, det händer inte så fort, men jag tänkte att det kanske ändå kan vara på sin plats med en tråd om bygget. Christer ringde för en dryg månad sedan och det samtalet blev en klar motivationshöjare. (Tack Christer!) Det skall sägas att Magnus också gjort flera tappra försök att få fart på mig, men förmodlige tröttnat (vilket jag har full förståelse för 😃 ).
Chassiet är ett MDA Series II. Detta har inget med Mk II att göra utan betyder bara att det är generation två av MDA’s chassi. Första generationen var i princip GTD. Det som gjorde att jag fastnade för Series II-chassit var bla att ”hästskon” i bakvagnen är likadan som den på originalbilarna, inklusive fästen för växellådan och sprängkåpan. Vidare så är det dimensionerat för original uprights bak, vilket jag tycker bidrager till ”rätt look”. Karossen blir en ”halvbred” Mk I. Diverse omständigheter har gjort att bygget inte alls kunnat få det fokus det borde haft, så merparten av insatsen har bestått i att leta delar och planera snarare än att leka båtbyggare. (Det senare lär man inte komma undan!) Jag lägger upp lite bilder så får vi se vart det leder…

Hälsar
Mattias




Share this post


Link to post
Share on other sites
På tiden Mattias !
Följer med spänning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strävan är att bygga en ”60-tals bil”. Jag är inte militant i min inställning så det blir en del eftergifter, tex val av bromsar, men det kommer inte att bli en ”tekno-rod” med 22”-fälgar och Xenon-lampor…
Sen är det lite roligt att använda så mycket originaldelar som möjligt. Som ni ser blir det naturligtvis 15”-hjul. Det är dock osäkert om jag kommer att behålla de polerade fälgbanorna?? Kombinationen ”stora” bromsar / små fälgar är ju inte optimal och risken är att jag tagit mig vatten över huvudet på den här punkten. I teorin får 309 mm skivor plats men i verkligheten ser det tajt ut. Fälgarna har spunna banor så de är relativt tunnväggiga, frågan är om det räcker.

/Mattias


Det blev Hoosier för Vintage Racing (diagonaler)
Dessa kommer att ha fått torrsprickor innan jag är färdig.

1,25x12,19 tum


"Superlight" (De heter så.)


"360 Modena" (eller Koenigsegg om man är på det humöret)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns originalbilar med både konvexa och med konkava strålkastare.
Dessa är konkava Cibie.


Har inte riktigt bestämt mig om det blir fyra små baklampor som på de tidiga Mk I:orna eller två som på de senare. Nu har jag ju inte den smala bakändan så det lutar just nu åt två av dessa lampor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakre uprights är orginal. Nu ligger det inte drivor av NOS-uprights på våra veteranbilsmarknader så det blev dessa från John Wisher Engineering.




Dörrhandtag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uprights fram kommer från Gardener Douglas som är en småskalig biltillverkare i UK. (OBS, bilden visar inte mitt chassi.)


Gardener Douglas T70

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej!
Kul med ett till bygge på forumet.
Imponerande puts på bygget och kul att det är anorlunda än oss andra.
Fortsätt posta, det är inspirerande för en som fortfarande är i svetsarfasen...
/Markus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej,

Ser ut som otroligt fina förutsättningar att få ihop en riktigt fin bil. MKII chassiet från MDA är riktigt fint.

Sitter själv och suktar efter en GD T70 och har fått lite prospekt från dem. Ruggigt snabb på bana.

Trevlig midsommar
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för de positiva kommentarerna. Det mekaniska, motor, transmission, chassi, etc känns som om det kan fixa sig. Det ligger liksom inom ”kompetensramen”. Det som oroar är ju båtbyggarmomentet. MDA karossen är styv och rejäl, dubbelgjuten på flera ställen med skum mellan ”halvorna”. Bortsett ifrån att den blir aningen tung så är detta ju jättebra, men den har ju FEL FORM! Nu är detta väl symptomatiskt för branschen. Det är ju häftigt att formarnas släktingar var riktiga GT40 men det har nog blivit många avgjutningar/formar på vägen. Nu har jag ju sett en hel del originalbilar och dessa är ju absolut inget under av karosspassning, så visst förstår man varför det blivit så här. Men ändå, varför kan inte en tillverkare ta sig i kragen och göra en ny plugg som passar ihop med sig själv istället för att bara försöka klona gamla formar? –Nog med gnäll, vi är/har alla varit i detta träsk. (Tror ni den smälter till sig om man kör ut den i solen?)

/Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det senaste fyndet (stryk” fynd”) trillade in för två veckor sedan. Det var 10 långa veckor innan man fick veta om lådan från Kalifornien skulle innehålla tegelsten eller det utlovade. Jag har inte hunnit dela den än men alla växlar går i som de ska och det känns bra när man vrider på axlarna. Magkänslan är mao rimligt bra men man vet ju inte förrän den varit isär…





-Lite som en skalbagge på rygg, men jag skall snart vända honom rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Härligt med uppdaterade bilder på bygget Mattias 😉

Ser riktigt bra ut å många "Bra-ha prylar" ligger å väntar på montering och genomgång.

MVH å Glad midsommar.

Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för tipset Henrik.
Jag kan avslöja att locket inte bara finns på ebay utan även ute i garaget. 😃
-Lite kul att det har den tidsenliga "ZF-loggan". (RBT köpte ju rättigheterna till DS25-lådan, så nu står det RBT på locken.)


Ovansida (snodd från Ebay)


Undersida

Mvh
Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites
Härligt!! Suktar också efter en ZF. Måste ta en tuff förhandling med Minister of War and Finance......

Med vänlig hälsning,
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Åker man till USA är det ju på gränsen till tjänstefel att inte handla på sig komponenter till bygget. Den här gången var det tyvärr dåligt med planeringen, så det blev lite panikletande efter en stor sak som kunde fylla ut väskan utan att vara för tung. Oljesump verkade vara ett lämpligt objekt…
Efter en del grävande blev jag ganska förvånad när jag insåg att den firma som tillverkade oljetrågen till Le Mans-bilarna fortfarande var på banan. Servicen var ypperlig! Johan Schwarz på Aviaid lade ner mycket krut på att ringa runt till motorbyggare för att reda ut om jag skulle ha ett original GT40-tråg eller ett Cobra Daytona Coupé-tråg (som är något större). Det slutade med ett GT40-tråg beställdes till hotellet. Med vaselin och god vilja kunde det klämmas ner i resväskan…
/Mattias




[/img]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Traderafynd!

Inga stora saker men… jag lyckades hitta två Lucas varningslampor av rätt typ. Lucas säljer ju fortfarande en liknande lampa men utan ”diamanten” i glaset. Problemet nu är ju att hitta resten. Den vita lär vara riktigt svår…

/Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites
Medan jag fortsätter vänta på att plastångesten skall lägga sig, så blir det lite ”modulbyggande”. Här pedalstället. Hur är det med bromsvågen, jag har hört att besiktningen inte tycker om ratten på instrumentbrädan. Stämmer det?
/Mattias




Share this post


Link to post
Share on other sites
Vore bra pm det räcker med att låsa.
SFRO-killen. som gjorde 1:an på min bil. sa att justering av bromsvågen inte får vara åtkomligt från förarplatsen
mvh
Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för infon om bromsvågen!
När man tydligen saknar förmåga att mäta upp gängor och köper dyra alu-kopplingar så slutar det med att man får köpa en ännu dyrare gängtapp, jaga vänner tills de plockar fram en brotsch och sedan: -”Gör om gör rätt!”




Share this post


Link to post
Share on other sites
-Det blev napp till slut. Varningslampor av rätt typ och i rätt färger till instrumentbrädan, ”Lucas dimond warning lights”. Jag lyckades strula till det vid beställningen så jag sitter nu på två uppsättningar. (500 kr för alla fyra om någon är spekulant, kostar 74£+shippping från gt40goldparts.com)
/Mattias


Share this post


Link to post
Share on other sites
Fan vad långsam man är ibland 😃

Grattis Micke
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maric wrote:
-Lite som en skalbagge på rygg, men jag skall snart vända honom rätt.


Har du koll på vad som behöver göras invändigt när du vänder lådan?

Guson

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det finns svar på mycket på detta forum 😉
Jag har svaren på den frågan:wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Guson,
Jag blev aningen osäker av er dialog. Frågar du för att få reda på om jag har koll så att jag inte förstör lådan när jag vänder den, eller frågar du för att du behöver veta hur man gör?
Oavsett så råder det som vanligt delade meningar om vad som behöver göras. Exempelvis modifieringen av oljetillförseln till lagren på utgående axlar är något som många struntat i utan att detta orsakat problem.
/Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag ville veta att du har koll Mattias. Jag gjorde samma anmärkning i Christers tråd när jag såg att han vände en ZF-låda. Han säger att han vet vad som skall göras. Utgående axlarna är en sak, den andra är att axeln med pinjongen på inte går i oljebad längre. Jag vet inte om ZF gör något för smörjningen av den liksom man gör med ingående axeln när den går i luften istf i oljebad. De jag hört talas om (amerikaner) som använt ZF i GT40 har köpt "GT-fierade" lådor från RBT. En bekant i England vände en Panteralåda i sin Mangusta utan modifiering och märkte inga problem. Jag misstänker dock att många GT40-byggare tänker sig hårdkörning och då ställs marginalerna på prov på ett annat sätt.

Guson

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Ok, tack Guson,
Jag har faktiskt inte hört något om skillnader map ingående axel, men det är givetvis värt att kolla upp. Man skall ju komma ihåg att lådans grundkonstruktion är ämnad för den orientering som används i GT40/Mangusta/M1 dvs det är egentligen Pantera-lådorna som är vända.
/Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites
För att ytterligare förtränga alt som har med plast att göra så började jag titta på drivlinan. (Det är roligare med sånt man begriper.) Det var tur att jag gjorde det för det visade sig att MDA series II chassiet med sin ”original” hästsko inte är så kompatibelt med Mustang-svänghjul och Pantera sprängkåpa. Väljer man denna combo så sticker spränkåpa/svänghjul ner under ramen, dvs en ganska obra lösning i fartguppens förlovade land. Lösningen är alltså mindre sprängkåpa och därmed ett mindre svänghjul. Efter en del rotande hittade jag en farbror i England som gjutit upp kopior på originalsprängkåporna. Det är ju en liten värld och det visade sig att det var samme man som gjutit de bakre uprights’en till min bil…

/Mattias




Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt jobbat 😃
Dina hyllor börjar vara fyllda med många godbitar nu!
Man blir bara "liiite" avis på godis lagret ditt 😉
Kör hårt nu! så kan du åka till sommaren.

MVH
Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack Christer,
-Snällt sagt men mitt åkande till sommaren hänger nog på att jag kan åka med någon annan... 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
På tal om godis så var jag nyss över ån (Atlanten) efter vatten. Smiths blev det, för det det skall det va... 😃
Jag valde varvräknaren utan rödmarkering (tanken är att det skall behövas ytterst lite rödfärg på den).






Share this post


Link to post
Share on other sites
Smiths är fint men jag är så jäkla irriterad på att de inte kan erbjuda elektriska versioner på deras mekaniska instrument. Men grattis till fina grejor!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Henrik, hjärnan håller väl egentligen med dig, men jag är lite kluven. Det är trots allt en 50-60-tals konstruktion vi kopierar, och nog bidrar de lindade kapillärerna med lite välkommen "Flåklypa-känsla". 🙂
Sen kan man undra vad de skulle kostat i elektrisk version. Jag monterade nyligen en bränsletrycksmätare i en annan bil och då jag skulle ha den inne i kupén var det tvunget att välja elektriskt. Ville man då ha en mätare med fullt nålsvep (som på de mekaniska) så blev det en variant med stegmotor och uppenbart påkostad givare. Prismässigt var den elektriska varianten fyra gånger dyrare än den mekaniska motsvarigheten. (Detta var mätare från Autometer.)

/Mattias
PS. När jag väl skall krångla fram kapillärerna från instrumentbrädan till motorn så kommer jag säkert att undra hur f%n jag tänkte när jag valde dem...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mmm håller med dig. Det som stör mig mest faktiskt är inte själva monteringen. Den går rätt bra, utan det är när man väl kommer på att man vill göra något arbete i efterhand och vill plocka bort instrumentpanelen. Då är det lite värre. Hade man haft allt elektriskt så kan man ju enkelt bara ha ett par kontaktdon och vips så är brädan borta....

BTW så kommer jag till Tjockhult med kärran nästa helg på Gran Tursimomässan i Nacka Strand.

Trevlig helg
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Ouch, varför påminner du mig om det? Det var just detta som hände i våras (inte på GT40 dock). Jag skulle byta en konsol med två instrument till en dito med plats för tre. -Jädrans vad man svor när de snyggt uppfästa kapillärerna skulle lossas och petas tillbaka hela vägen från motorn...
-Lycka till på Gran Turismomässan (Jag bor ju i Skåne så någon snabbvisit kan tyvärr inte klämmas in.)
/Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Nördigheten når nya höjder! (Ni behöver inte säga något, jag har god sjukdomsinsikt...)
Jag har hittat en original slavcylinder till kopplingen. Notera den viktiga skillnaden på hur anslutningarna är vinklade relativt cylinderns fästöron. (Det finns ju en liknande cylinder till Hewland men…). Nu återstår det verkligt svåra, dvs att hitta armen som slaven skall trycka på, alternativt hitta någon som kan göra rätt splines i en egentillverkad arm.
/Mattias


Fydet

Bild från en "riktig" Fård

Share this post


Link to post
Share on other sites
Plastångesten håller i sig. Det fick bli fokus på motorn istället. -Var ute i helgen och skulle måtta in avståndet mellan sump och oljepickup’en. Tyvärr kom jag inte så långt då något packat fel trågpackning. Jag hade fått en till 351W. Lösningen är så klart enkel, det är bara köpa en ny, men när man ser prisskillnaden mellan Sverige och USA blir man trött…
Varför kostar samma FelPro-packning 120 kr i USA och 540 kr + frakt i Sverige? –Visst det skall läggas på tull och moms men ett påslag på 350% är svårt att smälta, så nu sitter jag dumsnål och surar istället.


Share this post


Link to post
Share on other sites
Mmmmmums! 4-bultat Dartblock och AFR-toppar. Antar att listan kan göras lång. Det där kommer att bli en riktig kul maskin. Hoppas du har en snällare när du besiktigar dock eller bra kontakt med besiktningsgubbarna.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Ja, lång lista blir det... Gjutjärnskolvar, osmidd vev och sliten kamaxel utan smörjning.
Jag hör vad du säger Henrik, men tyvärr är jag rädd att just motorn är det minsta problemet, jag måste nämligen bli färdig med resten av bilen och det verkar ju gå trögt!!
Portmatchning av insug pågår sedan skall allt krönas med åtta trattar...

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Det skyndas långsamt men lite händer trots allt.
Jag kan även dela med mig av ett spartips. Om man köper ett töntdyrt kompositdrev till tändfördelaren så skall man inte lämna detta drev på hotellet när man åker hem...
/Mattias


Share this post


Link to post
Share on other sites
Två steg fram å ett tillbaka... -Hade glömt att sätta galler över oljereturen. Nu är de på plats. (Detta kan vara en billig skadebegränsare om det går snett i lyftargalleriet.)
Sen kom det dit en vattenpump och fördelaren passade minsann mot insuget utan filande. Den senare väntar fortfarande på ett nytt kompositdrev. Jag är ju van vid europeiskt, här bygger ju vattenpump och "balancer" skämmande mycket. Jag börjar undra hur/om det skall få plats, men det lär ju visa sig.

/Mattias




Share this post


Link to post
Share on other sites
Byggträffen hos Magnus fick omedelbart resultat! Igår gick jag ut i garaget för att bli få färdigt Alfa Bertonen men den hade i vanlig ordning dragit på sig nya problem. Den här gången hade insuget valt att börja spontanläcka kylvatten. Lite uppgivet började jag istället fixa med bromsarna på Gt40'n. Hattar till skivorna är först ut. Jag valde MDF för lägsta möjliga ofjädrad vikt...
/Mattias


Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Mattias,

Vilken offset vill du ha på hattarna. Visa gärna med en skiss så kan jag mäta på de jag har liggande. Kolla också diameter och bultmönster för skivan.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack för erbjudandet om cadhjälp Peter. Sånt här skall man ju inte berätta men jag installerade "SpaceClaim" idag. Tanken är att ge det ett försök men troligen kommer jag snart tillbaks med svansen mellan benen och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få 😊

Henrik, jag har lite mätande och mockup-byggande kvar innan jag vågar säga exakt vilken offset jag behöver. Bultcirkeln på fälgen är dock 6x4,25", navet verkar vara 3" och håldelningen på skivan är 8x7" med hål för 5/16 bultar.
/Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maric wrote:
Tack för erbjudandet om cadhjälp Peter. Sånt här skall man ju inte berätta men jag installerade "SpaceClaim" idag. Tanken är att ge det ett försök men troligen kommer jag snart tillbaks med svansen mellan benen och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få 😊

Henrik, jag har lite mätande och mockup-byggande kvar innan jag vågar säga exakt vilken offset jag behöver. Bultcirkeln på fälgen är dock 6x4,25", navet verkar vara 3" och håldelningen på skivan är 8x7" med hål för 5/16 bultar.
/Mattias


Lugnt Mattias kom tillbaka om du behöver hjälp, jag har redan rita upp mina för att kunna dimensionera mina fästen för handbroms oken så det är ganska snabbt och ändra måtten så att det passar dina behov 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...