Jump to content

Markus GT40


GT40

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Chassiplåtarna har landat.... Detta är det första jag ritat själv som faktisk ska användas till något verkligt. Beställde laserskuret och bockat av en verkstad i närheten, lite nervöst att kolla om det passade. Passformen blev bra och det blir inte så mycket justering trots allt 😲
Nu blir det nitning.... Återkommer när underarmarna ser ut som karl-Alfreds







/Mackan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

V8:or är helt nytt för mig och nu är jag lite konfunderad igen... kan någon hjälpa mej att reda ut några frågor kring avgasgrenrör:

1. har grenröret till Ford 289, 302, 5.0 samma bultmönster och placering av portar?

2. om jag bygger headers/crossover till min original 5.0 -1990 och sedan byter till eftermarknadstoppar typ aluminiumtoppar, passar då mina headers?

Ja ni hör ju.... nybörjare deluxe i V8 branschen....
😊

Link to comment
Share on other sites

Topplock till Ford 289-302-351W , är spännande. Har märkt att sällan följer toppen motorns resa . Det finns skillnad i port emellan den klassiska gjutna toppen se länk.
http://www.mustangtek.com/heads/Heads.html
och eftermarknads toppar i aluminium.
De gamla har i regel maxmått 1,25" x 1,48" för packning Magnum gasket MS82009 gäller för 1962-1987..Toppar märkta med C5AE och C6AE är mest lämpade för portning.. Original toppar är för trånga på avgassidan och alltid föremål för portning. Std toppen har bult i centrumlinjen utav avgasporten med på Alu toppar kan port vara förskjuten en aning. Man måste se till att avgas plattor matchar den topp man har annars täcks port över. Vad jag sett på FIA 289 race toppar så har de inte haft mått över ovan nämnda då de varit portade.. Ju grövre avgasplattor desto bättre . Mina FPA till Mustangen är 3/8" tjocka och det bör väl ligga däromkring..
Har själv funderingar på ett avstämt 180 graders system. Frågan är om det finns verifierat bra på marknaden. Och till vilka toppar de har tillverkat systemet för.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tackar för alla tips kring toppar och headers.
Har skurit ut flänsar i orginalutförande men är fortfarande osäker på hur de passar på en eftermarknadstopp. Så jag lägger nog headersbygget på is en stund....r-2 hör av dej om du ville ha ett par.

Link to comment
Share on other sites

Har snart slut i 1000 nitars lådan 😃 och det har hänt lite på panelfronten. Kommer att vänta med tröskelplåtarna, de ska ju hasas över minst 1000 ggr innan bilen är klar.






Kylare och fläktkåpan monterad, hoppas på bra flås genom denna!

Link to comment
Share on other sites

Här händer det grejjer, ser bra ut det där, grattis!

Mackan wrote:
.......lägger nog headersbygget på is en stund....r-2 hör av dej om du ville ha ett par.


Tackar, du får snart ett PM 😃
Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Snyggt jobbat Markus 😃
Du ligger i med bra fart .
Ser riktigt bra ut 😆
Fick du paketet?

/Christer.S
:cool:

Tackar! Jo jag fick paketet och undrade vad det var för avi, hade ju inte beställt nått just då, blev en fin överaskning. Blir kanon det där men jag har ju behovet till bakrutan också och det som du skickade räcker inte till den också. Om du har fler stumpar skulle det glädja min själ enormt 🙂
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Gjort färdigt instrumentbrädan. Fick hjälp av min gode vän Mats som har målarkunnande och sprutbox. Lade ner två veckor på den men ändå hänger den ganska mycket... En sjuka jag sett på många replikor. Blir nog ok med allt monterat ändå skulle jag tro.


Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har knåpat ihop instrumentbrädan, riktigt roligt att montera faktiskt.
Märker att detaljer gör väldigt stor skillnad, gallret och plåtarna hade jag planerat ha i aluminium först men det blev inte mycket 60 tal över det... Mera 18 års turbobil.... 😃 känns bättre med svart.





Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har varit dåligt med uppdatering på slutet... Men det händer grejer i garaget!
Idag fick jag äntligen ta ut GT:n på första provturen, lite luftigt i kupen men annars gick den riktigt bra 😃
Sonen tyckte för en gångs skull att farsan var lite cool ändå :lol


Link to comment
Share on other sites

Ser väldigt trevligt ut, längtar tills jag är i samma fas i bygget 🙂
Låter lite oroväckande att sackande instrumentpanel är standard för dessa byggen däremot, inget jag noterat tidigare.
Det finns inte utrymme att plasta in ett stag under instrumentpanelen för att motverka det?

Förresten, har börjat läsa igenom ditt bygge lite från start, och ser att du väljer samma bana som mig i mångt och mycket.
Finns det någon chans i hel**tet att det kan gå att dela information och ritningar? t.ex. för upphängning och dom egensvetsade uprightsen t.ex.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
csgt40 wrote:
Härligt jobbat Markus ser ruskigt bra ut 👍😊
Tackar för besöket gav nog en bra grund att börja vara i garaget igen 👍
Mvh
Christer.s😎


Bara trevligt när du har vägarna förbi Christer.
Hem å kötta på nu i stället för att "va ute te frininga" 😃
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Någon som funderat på fästet till backspegeln och kan avgöra om dessa mått är hyfsat rätt? det enda jag vet med säkerhet är kulans diameter, 12,8mm (sorry för den halvkassa bilden)



/Mackan

Link to comment
Share on other sites

Grattis till första turen!!!
Gällande fästet så tror jag det är lättast att plocka isär befintlig spegel och kolla kulans diameter där. Själv har dock inte bemödat mig med det då spegeln är nitad och det känns lite halvjobbigt av olika skäl.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Grattis till första turen!!!
Gällande fästet så tror jag det är lättast att plocka isär befintlig spegel och kolla kulans diameter där. Själv har dock inte bemödat mig med det då spegeln är nitad och det känns lite halvjobbigt av olika skäl.

Mvh
Henrik


Tack Henrik, jo det var en kul sommar med mycket provkörning 😃
Jag tog isär spegeln och mätte kulan, den är 12,8mm, resten har jag bara gissat enligt bilden. Skulle vara perfekt om någon kunde säga lm man är i rätt komun med de andra måtten.
/Mackan
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...