Jump to content

Markus GT40


GT40

Recommended Posts

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mackan wrote:
Någon som kan lägga ut en bild på huvlåsen monterade?
Ska haken eller excenterlåset sitta i chassit? 😊



/M


Skulle sätta haken i chassit och låta excentern följa med huven

//Peter
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mina Simcalyktor fick sig en omgång. Rostlagning, gummiuppfrächning och lite färg.
Gummit var stenhårt efter x antal år på bilen ståendes utomhus...
Provade tricket med glycerol och T-röd, funkade hur bra som helst! Kan varmt rekomenderas. Gjorde ett bad med blandningen 50/50 och maserade gummit som mjuknade upp och återfick sin färg, yttre tätningen behövde dock ligga över natten för att mjukna 🙂



/Markus

Link to comment
Share on other sites

Slösurfade och hittade denna youtubevideo
http://youtu.be/uOSvoVl42C0
Kul video som visar hur det borde vara när man köper ett kit.
Gubbrackarn sätter ihop en gt40 från Southern GT på ett nafs, två år!

Åsså surfade jag ett tag till å hittade Grantinges videos, jag säger bara:Världsklass!!! 🙂
http://youtu.be/oAsMsZZgDXM

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Smetar på med plasten. Har justerat snart alla plastbitar och börjar se ljuset i grovjusteringen.
Har bara plastat grejer i form förut så jag behöver tips här, som t.ex. Huven nedan där jag flyttat torkarpositionen (högerstyrd kaross)
Jag har i detta läge slipat ner plasten på undersidan huven så att den är tunn i skarven mellan delarna och sedan plastat ihop bitarna. Måste jag göra samma sak på ovansidan? Eller räcker det med glasfiberspackel?





/Mackan

Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
Hej Markus,

Jag gör alltid en avfasning på ovansidan innan jag spacklar med glasfiber spackel. Man vill inte riskera att få en spricka efter lackering 😊


Ok, så det behövs ingen plyester och glasfiber under glasfiberspacklet på ovansidan om jag förstår rätt?
Link to comment
Share on other sites

Hallå Mackan
Jag har hört mig fram och fått tips av en lokal plast guru
jag rekommenderar att göra lika dant på båda sidor lite mindre yta på ovansidan bara och att plasta gör man det så blir det ingen försvagning alls, eller alternativ är att lägga plastic padding glasfiberspackel på ovansidan. så har jag gjort/Gör just nu på vissa ställen 😉
Plastick fantasticko

MVH
Christer.S
:cool:

Link to comment
Share on other sites

Bör vara plast på båda sidorna och de ska gärna mötas så mycket som möjligt.
Om man gör en sida i taget så har man chans att slipa ut andra sidan för att få en jämn yta utan kanter att plasta mot.
Ett sätt är också att lägga remsor av fiber igenom och upp på motsatta sidan så det inte blir bara plasten som ska stå för styrkan.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite plastningstips. Gjorde gjutpluggar till luftkanalerna av markisolering, sån där med extra hög densitet för hög last. Funkade bra, lätt att forma med 120 sandpapper. Ett måste är att skydda isoleringen med något annars smälter den!, jag provade packtejp som faktiskt tål polyester (tack för tipset Krister). Jag använde en riktigt tunn tejp så den skrumpnade lite och det blev en lite skrovlig yta. En lärdom till nästa gång, använd tjockare tejp alt. Dubbla lager tejp.
Här kommer lite bilder och steg för steg.

Grovinpassade hela biten i utrymmet


Markerade gavlarna


Grovkapade med fin såg


Slipade till pluggen


Tejpad


Gelcoat



Plasta


Färdig


Provmontering

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Det var en lektion som inte går av för hackor.
Går det att vända och använda på andra sidan eller får du göra en ny?
mvh
Örjan


Nej det funkar tyvärr inte, man måste göra två. Plastade dit dom igår, passformen blev riktigt bra 🙂
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Lite skralt med uppdateringar just nu, inte så kul att visa bilder på glasfiber och plastning varje gång. Men... Emellan varven har jag ägnat mig åt att lära mig CAD, tack vare mina vänner Peter och Micke så har det gått ganska bra på slutet. Knåpade ihop en kylarbeklädnad/fläktkåpa 😃



Ganska kul detta, men man glömmer fort bort att delarna ska tillverkas i verkligheten också 😃

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig med några mått på insug med spjällhus och trattar?
Jag har jäkligt trångt mellan motorn och bakrutan... Skulle vilja gardera mig att ett insug med separata spjällhus ryms innan jag går vidare.




/Markus

Link to comment
Share on other sites

Detta kan kanske spara några gråa hår och timmar för
någon annan.
Parade ihop Lucas 35927 switchen med en torkarmotor från Citroen ZX.
Fick dock byta axeln som torkararmen sitter på för att nå upp genom karossen... Blev meckigt men verkar funka bra.

Två hastigheter och parkeringsläge.


/Markus

Link to comment
Share on other sites

Jobbar med chassit just nu. Innerskärmar fram, fästen till värmepaket och diverse som inte blivit gjort tidigare. Hoppas kunna lämna till pulverlack inom några veckor om ivern sitter i.






Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

chassit klart sånär som på helsvetsning av de sista detaljerna och slipning. Siktar på det under denna långhelg, sedan är det pulverlacken som väntar.





Fästdetaljer (många delar blir det) och hjulupphängning klara och ska sprutmålas




Återkommer med resultat 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tackar för alla glada tillrop 🙂
Gnetar på med att rita täckplåtar, ganska nice att meka utan att meka...
Tog ett par öl samtidigt ikväll, gott men gick inte bättre kan jag säga... Man blir handlingskraftig men inte särskiljt logisk.
Nya tag någon annan dag 😃


Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt jobbat Mackan 😃 😃 😃
Går riktigt bra kull att du postar lite uppdates 😉
Själv blev det lite tvärstopp då lite beställningar inte funkat som det var tänkt men det är bara att bryta ihop och komma igen 😆
Hopas du är hemma då jag passerar under semestern så ett besök är möjligt
/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Riktigt snyggt jobbat Mackan 😃 😃 😃
Går riktigt bra kull att du postar lite uppdates 😉
Själv blev det lite tvärstopp då lite beställningar inte funkat som det var tänkt men det är bara att bryta ihop och komma igen 😆
Hopas du är hemma då jag passerar under semestern så ett besök är möjligt
/Christer.S :cool:


Du är alltid välkommen Christer!
Det gäller er andra byggare också så klart😀
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Detta meddelande kommer upp:

Det finns inget forum som heter addform.forum24.se.
Vi har kollat igenom alla forum och rensat bort gamla forum som var inaktiva och spamforum. Om ditt forum blev borttaget av misstag och vill ha forumet tillbaka så kontakta oss på vår hemsida www.gratisforum.se, så lägger vi upp det igen så snart som möjligt. Vi har backup kvar.

There is no forum named addform.forum24.se.
We have recently made a big cleaning of forum. Some were removed because there were old and inactive, others because there where spam. If you want your forum back, please contact us at www.gratisforum.se. We have backup.

To Mr / Mrs. Spammer. (you know who you are)
We now fight spam more activly, so please stop what you are doing. It's no good for us, for you or for any one else. There are no links to new forum so there are no pagerank benefits. We know you are using different ip address, different email address but we still find your forums. What you are doing is just a waste of time.
Remember karma...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!
håller på att konstruera plåt till chassit och har börjat fundera på vilka nitar man ska ha. Behöver väl kanske inte vara världens mest avancerade nit hållfasthetsmässigt antar jag.

Huvudsaken är att de:
1. inte lossnar och börjar rassla
2. inte skapar korrosion
3. ser snygga ut 😃

Någon som har förslag på nit och inköpsställe?

Trevlig sommar! /Markus

Link to comment
Share on other sites

Du har inte funderat på att limma panelplåten , då slipper du både rasslande plåt och får en gratis fuktspärr. Sikaflex eller liknade borde göra jobbet t o m bättre än nit

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Du har inte funderat på att limma panelplåten , då slipper du både rasslande plåt och får en gratis fuktspärr. Sikaflex eller liknade borde göra jobbet t o m bättre än nit


Nej jag har nog aldrig tänkt på att man kan skippa nitarna helt, bra idé.skulle ju spara en hel del jobb också (det finns ju en del annat att göra på bilen...) jag hade hur som helst tänkt limma också. Aluminiumnit är ju skitsnyggt mot svart plåt 😃 . Nu måste jag fundera igen 🙂

Om nitar; Jag och Christer svävade ut på telefon igår angående material och galvaniserande strömmar p.g.a. olika potentialskillnader i materialen, kanske lite overkill men ändå värt att tänka på.

Ingen som börjat nita och har tips på nitar?
Link to comment
Share on other sites

Efterssom min plåtskärare/bockare har semester så har jag börjat montera de saker som går innan plåtarna ska dit. Kul att skruva fast saker som ska sitta kvar 😃
Gjorde vinklade uttag på kylrören till värmepaketet, får se om det räcker för att få cirkulation.





Beställde även en ny slavcylinder till kopplingen då min var av plast och hade en konstig specialanslutning. Blir enklare att montera en slang på denna. Nån som vet gängan på nippeln?



Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...