Jump to content
Magnus. Viktorsson

Magnus väg till färdig GT40

Recommended Posts

Nu har man fått i lagerbanor och skruvat ihop mina nya uprights. Sänkte ner bilen på golvet igen efter 1 år på lyften. Vilken känsla när man kan rulla bilen igen.







Share this post


Link to post
Share on other sites
Har ett par bitar som gärna får sig en omgång av en fräsmaskin

[/url]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lite har man klurat. Ser inte så mycket ut för världen men har ritat och ändrat fästena flera gånger innan man har blivit nöjd. Nu går det lätt att ta av och på huven samtidigt som der går att behålla den på när man ska visa sin fina framvagn





Share this post


Link to post
Share on other sites
Det ser kannon bra ut Magnus! men nu vill vi se hur mycket du hunnit göra sedan sisst 😉

Christer.S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snart händer det mycket i garaget. Jag ska svetsa tankarna och lite andra detaljer i aluminium. Bygga väggar bakom stolarna.
Kan bara locka med en fin bild på mitt nysvarvade rattemblem..

Share this post


Link to post
Share on other sites
JA då har man gjort det som har hängt över en länge. Sätta fast instrumentbrädan med gummi upphängning och nya fäst punkter vid sidan.















Share this post


Link to post
Share on other sites
kul att se att du är på hugget Magnus!

Nu är vi ju uppe i den mest hektiska byggperioden och det är ca 3 månader kvar innan våren är här, ja okej då 5 månader för Chrille
Allting är längre där uppe.
Kämpa på, kul med bilder.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bra jobbat Magnus 😃
Det ser riktigt bra ut.
Det är tur att allt är längre här uppe i norr 😉
Man har lite att ta igen på Peters tempo 😉

Det är ruggigt kul att det byggs på bred front nu i alla garagen.


MVH
Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Då fick man lite fina plåtar att sätta fast på bilen. Min ide är att utnyttja utrymmet bakom stolarna så att man kan klassa det som motorutrymme. Kommer bli täckluckor i aluminium över hålen.







Share this post


Link to post
Share on other sites
Riktigt snyggt Magnus!
Du har blivit en snidare att rita cad för laserskärning
Till nästa bygge får man plugga det där ,det underlättar väsentligt,och är en förutsättning när man kommer till firman.
Frågade en firma här i stan men dom ville ha färdiga filer,så det fick bli hålsåg och vinkelkap.
Fortsätt kämpa så kommer du snart fram till målet.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack
Dessa plåtar tog dock lite tid att klura ut. Tänkte att jag ritade med alla delar på plåten så att man slapp svetsa så mycket, nu behövdes det bara bockas. Detta gjorde att hjärnan fick jobba lite extra.
Visst underlättar det när man kan rita själv det hade varit omöjligt att låta någon annan rita alla special plåtar till bilen. Snart är jag på banan:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt jobbat Magnus 😃
Du har blivit en klippa på att rita i cad 😉
Nu är det bra drag i garagen Idea Idea Idea

Kör hårt 😉
MVH
Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
"JA då har man gjort det som har hängt över en länge. Sätta fast instrumentbrädan med gummi upphängning och nya fäst punkter vid sidan"

Hej

Håller på med ett GOX-bygge och har provmonterat instrumentbrädan.
Jag fick fick, liksom du verkar ha gjort, kapa bort de framåtgående bitarna längst ut på sidorna eftersom de inte rymdes vare sig på insidan eller utsidan av plåten.
Ser på bild 2 ut som om den lodräta avslutningen på instrumentbrädan slutar jäms med bakkant på plåten.
Verkar som jag får den ca 20 mm längre fram vilket jag tror behövs för att fästa dörrlisten på.

mvh
Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej igen
Snyggt med gummiupphängningar.
Det är en ny tanke för mig
Är nog en lösning jag kommer att gå på
mvh
Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja plast jobben på en GOX är inte roliga, det är i stort sett allt som man måste ändra på...Kämpa på Örjan.

Skulle sätta fast torrsumpstanken i helgen men jag lyckades göra slut på svetsgasen. Här är lite bilder på fästet som komma att hålla tanken.





Share this post


Link to post
Share on other sites
Lite mer bilder på tank fästet




Är det någon som har erfarenhet på hur man ska dra slangarna till hydralpumpen som matar olja till motorn.
Nu är det så att tankens nedre utlopp är lite under pumpens och sedan behöver man dra slangen med lite omväg för att komma runt nedre bärarmsstaget. Kanske svårt att förstå min beskrivning men kanske någon kanske har erfarenheter om torrsump och sugsidan på pumpen.
Hörs

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tror inte du behöver oroa dig över det. Det känsligaste för en hydraulpump är ju dimensionen på sugledningen, och längden. Kör du 1" slang funkar det. Sen är ju(antar jag) pumpen av kugghjulstyp och dem är väldigt okänsliga. Och tänk att en del bilar har ju torsumpstanken fram inkl orginal gt40. Kör hårt det ser jävligt bra ut! Snart smälter snön med!!!! 😃 😃 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det ser kannon bra ut Magnus 😉
Nu är det "Drag i garaget"

/Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack Andreas då behöver jag inte oroa mig.
Nu har man blivit klar med ena tanken. Har dock inte testat om den läcker än så jag ska inte ta ut något i förskott...
Efter ett tag så går det bra att svetsa i aluminium men det är tidskrävande.





Share this post


Link to post
Share on other sites
Hängde upp den lilla tanken för att se om den sitter tillräckligt. Rostfria band med avsedd gummilist gör att den sitter gott i tröskeln.









Share this post


Link to post
Share on other sites
Har satt fast en oljekylare till växellådan. Det är ju inte lätt att få plats med alla delar, men som jag tror nu så kommer den få plats där...
Det är sugande fläkt. Tror ni det kan bli bra?



Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är nog inga fel. Det enda jag kan tänka på är att fläkten ser ut att vara i plast och att den ligger när avgassystemet.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe - ja allt är när i en GT40!

Kan meddela att min startade fint trots -18 grader idag:-)

Är på väg till dina trakter antingen den 23:e eller den 2:e . Jag hör av mig

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eftersom min byggkompis Dan länge sökt efter bakre huv fästet så tänkte jag rita upp ett och fräsa fram ett i aluminium.
Tänkte att när jag ändå gör jobbet så kanske det är fler som är intresserade.
Här är en bild på delen.
Hör av er så fort som möjligt om ni vill vara med.


Share this post


Link to post
Share on other sites
mv1313 wrote:
Fästet klart.



Det där vart ju stiligt värre , finns det något pris på det ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fy rackarns vad porriga saker du fixar fram. 😃

Kannon bra jobbat Magnus.

/Christer.S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Va snyggt det blev med konorna för bakhuvens position.
Har man möjlighet att få köpa en omgång?
mvh
Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kul att ni tycker det blir fint. Det är klart att det går göra fler. Vet dock inte vad styckpriset är då jag gjorde flera detaljer samtidigt. Kan titta på det och återkomma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mv1313 wrote:
Kul att ni tycker det blir fint. Det är klart att det går göra fler. Vet dock inte vad styckpriset är då jag gjorde flera detaljer samtidigt. Kan titta på det och återkomma.


Skitsnyggt - jag är också intresserad!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skönt att vara tillbaka med lite plast jobb.
Ska finjustera skarven mellan b stolpar och bakhuv.
Det värsta är ju att det finns mycket som ska plastas framöver.




Share this post


Link to post
Share on other sites
kul att du är igång med plasten,man får plasta i flera steg då det blir lite tråkit att köra allt på en gång.

Smart att du köpte ett helt 200 liters fat med plast, det lär gå åt.
Det är mer plastning än man tror på dessa karosser,för mig finns det inte en plast del som passat aceptabelt på bilen utan att man fått göra om den.
Kör hårt våren är snart här då vill vi höra brummningar från våra v åttor.
Mvh peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
mv1313 wrote:
Kul att ni tycker det blir fint. Det är klart att det går göra fler. Vet dock inte vad styckpriset är då jag gjorde flera detaljer samtidigt. Kan titta på det och återkomma.


Mycket snyggt Magnus. Skriv upp mig också, jag är helt klart intresserad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lite mer bilder på bakstyrningarna. Nu ska jag bara få dit fästet för spännet också. Känns som jag kommer ha kroken i chassiet och hela spännet i karossen. Hur tänker ni andra?
Det visade sig att några var intresserade så jag har beställt fler koner nu, kommer snart hoppas jag.








Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har satt krokarna i chassiet men dom är lite i vägen när man stänger huven men det finns inte någon direkt solklar lås som passar direkt.
Kör hårt!
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag tror det beror alldelles på villket lås man använder på vad som blir snyggast. Jag har sett båda varianterna.¨

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...