Jump to content

Magnus väg till färdig GT40


Magnus. Viktorsson

Recommended Posts

I februari och utan vinterdäck!

Hoppas den initiala känslan är bra och att bilen uppför sig.

Edit: Kollade med blandade känslor på gräsmattan idag, funderade på om man måste klippa den snart:ohmy: 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Håller på med vevhusventilationen. 

Vad tror ni om min lösning...? 

Jag tar luften via min catchtank som redan har ett luftfilter. Den går till en sida på ventilkåpan. Den andra ventilkåpans uttag för vevhusventilation monterar jag original pcv som sedan går till alla 8 insug via anslutningar som sitter nedanför spjällen. 

Vill man så kan man ju dra båda vevhusventilationerna från ventilkåpornat till catchtank  och köra klassiskt öppen vevhusventilation. 

Se lite bilder 

IMG_20200204_175407.jpg

IMG_20200204_175403.jpg

IMG_20200204_175417.jpg

IMG_20200204_175441.jpg

IMG_20200201_192200.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där brukar fungera ganska bra men många besiktningsorgan tycker inte att vevhusventilationen är sluten när man har separat filter på vevhusventilationstanken.

Det ska väl ändå dit en luftburk eller riktiga luftfilter ovanpå trattarna? Om inte annat för att klara bullerprovet...

Mitt råd är då att dra en slang från tanken dit, så blir det inget snack. Då suger du luften till tanken från motorns luftfilter, och de eventuella ångor som kommer ur tanken med lågt vakuum/lågt flöde sugs in i motorn och förbränns.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On ‎2009‎-‎11‎-‎16 at 22:19, Magnus. Viktorsson sade:

Tänkte börja lägga upp lite ideer och bilder på hur jag bygger min bil.... Vägen är lång men rolig.
HA det bra i garagen
Magnus
_eZor.jpg

Får man fråga vem som har tillverkat karossen så att man inte råkar ut för samma sak betala för prima vara ock få halvfabrikat

Alexander

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Alexander Dychlevitch sade:

Får man fråga vem som har tillverkat karossen så att man inte råkar ut för samma sak betala för prima vara ock få halvfabrikat

Alexander

gox SKA du hålla dig ifrån. Även om din magkänsla säger att det blir bra, så tänk inte ens tanken.

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, Alexander Dychlevitch sade:

Ursäkta jag är ny här är det en Lincoln motor eller ock jag antar att ditt bygge inte är för gatbruk Med vänlig hälsning Alexander

Ja det är en Lincoln Navigator motor från en årsmodell 2000. Den har 310Hk på pappret enligt spec från tillverkaren. Man kan få dispens på 20Kw per 100kg bil. 

Jag har ändrat insug, avgassystem, motorstyrning det medför att jag ska göra ett nytt bromsprov på motorn. Tror att jag ska hamna inom gränsen.

Edited by Magnus. Viktorsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då har man kämpat med sidorutorna. Detta skulle man gjort tidigare men nu så kände jag mig stark. Började med att fräsa ner en kant i rutan och en i den rutan som öppnas. Ja inte helt lätt men bättre än inget. Kommer aldrig bli helt tätt men det är ju ganska mycket annat som inte är det också. Sedan är det väl inte  denna bilen man skulle bygga om man hade vindbrus som prioritering.. 

IMG_20200313_192213.jpg

IMG_20200313_200148.jpg

IMG_20200313_192827.jpg

IMG_20200313_200152.jpg

IMG_20200312_190432.jpg

IMG_20200313_205503.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tjusigt värre👌😍

Om vindbruset är alltför störande, kanske minska på ljudisoleringen i skottet kan ge bättre balans i ljudupplevelsen?🙂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Magnus. Viktorsson är lite  🙂 yngre i ålder än "vissa"  (mig själv) andra  byggare och så jäkla seriös och duktig och med mycket trevliga garageträffar så imponeras jag varje gång.
Nu till våren längtar vi se den på vägen - gärna tillsammans  med @heralue

Många tack från mig 👋

En liten salut från Jagger:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håller på att välja backspeglar.... Jag hittade en annan variant av sebring som är mycket mer slim. Sedan har jag en stor  variant av F1 style och en mindre. Bullet speglar mattsvart och  chrome. Sedan fick jag av en kompis någon spegel som hans pappa köpt till sin Porsche på 70 talet.  Har några speglar till  men som inte fastnade på bild...

Ska man bara ska gå på design eller funktion .......

Som ni förstår så saknas inte inköp av speglar under åren:)

Vad tycker ni andra ?

IMG_20200418_200525.jpg

IMG_20200418_200537.jpg

IMG_20200418_200630.jpg

IMG_20200418_200637.jpg

IMG_20200418_200644.jpg

IMG_20200419_201250.jpg

IMG_20200419_201257.jpg

IMG_20200419_201302.jpg

IMG_20200419_201313.jpg

IMG_20200419_201505.jpg

IMG_20200419_201751.jpg

IMG_20200419_201756.jpg

IMG_20200419_201805.jpg

IMG_20200419_202147.jpg

IMG_20200419_202152.jpg

IMG_20200419_202156.jpg

IMG_20200419_202201.jpg

IMG_20200419_202204.jpg

IMG_20200419_202209.jpg

IMG_20200419_202214.jpg

IMG_20200419_202526.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-19 at 23:02, Magnus. Viktorsson sade:

.......gå på design eller funktion .......

Båda men du ska välja det du gillar!

På din bil passar alla, även F1 funkar finfint tillsammans med dina framlysen. Placering på framskärmen inbillar jag mig att man inte ser speciellt mycket, har inte provat men vet att på Saker´n ville jag har dom så nära ögat som det ö.h.t. var möjligt. För mig blir det nog Bullet på dörrarna. Det kanske är inte den allra bästa backspegeln(?) men det kompenseras av att den är närmare den nyfikne bakom ratten. 

Vilken fin karta på tänkbart sortiment:icon_thumbup:

Edit: Alternativ fastsättning kan även vara att skruva i sidorutan med en liten platta bakom (Svart Bullet?).

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Skitbra presentation @Magnus. Viktorsson

När vi hade årsmötet hos Indigo Sportcar i Skene för något år sedan - vilket för övrigt var ett skitbra/intressant årsmöte - så ställde jag frågan om backspeglar. Han (VD'n som har jäkligt bra koll på tekniken dvs Frank Bergqvist) så nämnde han Audi A1 speglar.

Kollar man på deras hemsida idag så verkar dom ha brandat om och heter numera Lusitano  http://lusitanocars.com/ (lite mer italiensk toning). Deras nuvarande speglar är ju riktigt fina, kanske kan vi köpa genom dom?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom sikten i bakrutan är i stort sett obefintlig så blir de utvändiga allt man har.

Provade med Sebring och liknande men den speglade bilden blev för liten för mig så därför blev det ett par större på framskärmarna.

Ska också sägas att min syn inte är som i ungdomens dagar.

mvh Örjan

Link to comment
Share on other sites

Provar att märka ut alla switchar på instrumentbrädan. Köpte en märkmaskin på clas ohlson. Visst den gör jobbet men man hade velat ha lite mer precision.

Sedan är det lurigt att skriva kortfattat och samtidigt fatta vad man menar.... 

Finns ju liksom inte plats för text där man vill. Nästa instrumentpanel då vet man 🙂

 

IMG_20200421_004303.jpg

IMG_20200421_004319.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Provar att märka ut alla switchar på instrumentbrädan. Köpte en märkmaskin på clas ohlson. Visst den gör jobbet men man hade velat ha lite mer precision.

Sedan är det lurigt att skriva kortfattat och samtidigt fatta vad man menar.... 

Finns ju liksom inte plats för text där man vill. Nästa instrumentpanel då vet man 🙂

Undrar om det inte är någon här som har beställt dekaler för detta syfte. Då kanske man kan använda symboler i många fall och kanske mer optimerade typsnitt

Link to comment
Share on other sites

Finns diverse produkter typ den här:

https://www.ebay.co.uk/itm/Dash-Board-Sticker-Label-Sheet-Auxiliary-Switches-Warning-Lights-Race-Rally-/141167243067
 

Beställningar från resten av världen är ju lite so so just nu så kolla läget innan du beställer men jag har beställt en del från England efter lock down och det har kommit fram utan större förseningar.

/T

Link to comment
Share on other sites

Mattsvart Bullet på dörrarna gillar jag. Eller det som gör Peter knäsvag håller jag med om som toppkandidat, d.v.s. F1. Absolut ingen variant ser dålig ut, din bil ser ju bara fööör läcker ut:icon_thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
13 timmar sedan, daromer sade:

Gött! Gjorde du något mer än bara byta dämpare?

Jag byggde så att alla 8 avgasrör går in i samma collector. Sedan 2 ljuddämpare i serie och sedan ett rör ut. Motorn fick en lite snällare tändkurva också. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Fått någon ordning på dom skakande bromsarna?
Värt att sätta en mätklocka mot skivan med upright som fästpunkt, kastar den under 0,2mm så är det OK.

Japp dom är riktigt bra nu. Det var bromshattarna (bellhouse) som hade fel innerdiameter så dom gick inte riktigt in hela vägen. Det medförde att skivan kastade.

 

Link to comment
Share on other sites

Utfört registreringsbesiktning och en kontrollbesiktning för att få T12BF. Nu är det bara att vänta in nummerskyltarna😀

Fick göra detta i två omgångar då det strulade på transportstyrelsens hemsida när registreringsnummer skulle tas fram.

Så fantastisk go känsla att man snart kan använda sin bil som man byggt på i 12.5 år. 

 

101814715_272498807283081_7342843704635293696_n.jpg

IMG_20200605_093608.jpg

IMG_20200609_110110.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...