Jump to content
Sign in to follow this  
Magnus. Viktorsson

Magnus väg till färdig GT40

Recommended Posts

Tänkte börja lägga upp lite ideer och bilder på hur jag bygger min bil.... Vägen är lång men rolig.
HA det bra i garagen
Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites
JA hade man vetat innan hur karossen var så hade man valt ett annat allternativ. Brukar skoja om att skulle det varit en båt skulle den sjunkit i torrdockan. Med det är inte långt från sanningen:)


























Share this post


Link to post
Share on other sites
Efter hur många timmar som helst så har man en kaross som är som man förväntades få den....Även om det börjar bli bra så är det många timmar kvar.





Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är helt ofattbart hur man kan leverera en sådan kaross och sova gott om nätterna....jag förstår bara inte!! Jag är bara tacksam för att min såg bättre ut även om den inte är någon skönhet direkt den heller. Vilket jävla grisjobb du gjort men snyggt blev det och många timmar, Törs inte tänka på hur många jag kommer att lägga som har ytterst lite erfarenhet när det gäller plast 😕

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Magnus.
Bra jobbat.
Nu är det bara och se framåt för nu finns erfarenhet och en samling antusiaster med bred erfarenhet av bygga bil med på båten 😃

Ribban ligger högt nu och på toppen finns gött mos..... 😉 😉



Christer.S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Magnus
Vi har suttit i depån och väntat på dig. Det finns bara en väg ut på banan och det är genom detta forum.. Nu kör vi.. 😃 Dan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Visar lite vad jag håller på med. Då man inte var nöjd med Geometrin och hållfastigheten på de delar som man köpt behövdes det göras nya delar. Jag har ritat och åter ritat för jag kunde inte CAD innan jag började med denna uppgift. Nu efter mycket slit så har jag tagit fram nya uprights. Nu ska caster, kingpin, ackerman, camber scrubbradie, ja alla parametrar som man ska tänka på när man bygger framvagn vara så bra som möjligt. När jag gjorde hårdhets prov på mina gjutningar så var det mellan 40 och 70 HB, nu med det nya delarna så har man 180 HB. Viss skillnad. Väntar på styrarmen och bromsoks adaptern, sedan är det bara att smälla ihop och se att det lirar.










Share this post


Link to post
Share on other sites
Beröm känns överflödigt,bilderna talar för sig själva.
Det är så kul att se dessa hitech produkter på sveriges hetaste byggsida.
Kämpa på Magnus Chip Foose ligger i lä.
Mvh Peter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strålande Magnus 😃 . Kan knappt bli bättre än så..Ser lovande ut. Jobba på. Hälsn Dan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja då börjar delarna så sakta ta plats. Fortfarande så har jag inte riktigt löst styrväxelplacering och rattstång med det är under konstruktion. Alla delar till uprighten är klara så snart kan den vara nere på hjul igen.





Share this post


Link to post
Share on other sites
Hjulen ser verkligen bra i hjulhusen. Blev lyckat. Ser ut som att jag får komma och ta mig en närmre titt. Gott mos Magnus.. Dan 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ni får nog hitta på ett eget namn för Era byggen.
Inte mycket kvar från det som ni köpte ......

Kör på Magnus !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu börjar delarna ta plats.
Jag har gjort så att man kan justera övre bärarms lutning en aning.
Det som är kvar och knäcka är styrväxel montering och rattstång. Har bara hängt dit den provisoriskt så länge.



Share this post


Link to post
Share on other sites
Sådan här vinkel på max övre läge.
Kom gärna med kommentarer angående övre bärarms lutning, för det finns många olika teorier i ämnet och det vore värt mycket om man fick det rätt från början.



Share this post


Link to post
Share on other sites
Så här blir det i körläge med 13 cm markfrigång och dessa ballongdäck.
Lägg märke till att scrubbradien är mycket bättre nu med dessa fälgar och 10 grader kingpin lutning





Share this post


Link to post
Share on other sites
Ser v'ldigt bra ut. Om jag förstod rätt över telefon så kan kan du få camberkompenseringen från ganska neutral till rätt aggressiv. Det enda jag tänker på är att man får tillräcklig kraft i kränghämmaren när man fäster den en bit in på länkarmen. Jag tycker dock att det ser helt OK ut.

Stilla undran - hur många timmar är det nu lagt på att ta fram en ny framvagn och prova ut den??

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Magnus.
Ser riktigt bra ut, med din nya framvagn och uphrigts som är nästan 4ggr starkare än levererade. 🙄
:cool:
Christer.S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Då har man lurat lite på plåten som ska hålla fast styrväxeln. Hade velat ha en rak anläggningsyta mot styrväxel för att slippa ackerman justering när man ska ändra den upp och ner. Har försökt räkna lite på hur mycket förändring i höjd det blir när man ska ändra caster. jag tror det blir 5 mm i höjd per grad i caster förändring. Så har man justerat in styrväxel för 3 graders caster och ändrar till 6 så måsta man justera upp styrväxeln 15 mm.



Share this post


Link to post
Share on other sites
Det ser strålande ut Magnus!
Man kan lungt konstatera att vi alla har lärt oss en hel del av framvagnsgeometri under den här resans gång och där får vi nog tacka dig för ett ihärdigt provande och utvecklande av olika konstilationer.
Jag är snart framme vid min utgångssettup som jag tror på,sen har jag ett antal ljusteringsmöjligheter för framtida provkörning/utprovning.
Jag tror att Goxbilarna måste minska spårvidden 2 tum till orginal spårvidd för att överhuvud taget kunna köras utan att däcken skall ta i skärmarna,flera byggare har uppmärksammat detta problem.
Jag kommer snart att lägga ut bilder på min tråd på min lösning av problemet.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja det råder inga som helst tvivel på att man vet mycket mer nu. Tänk om GOX hade visat upp en färdig framvagn och att man hade haft dessa kunskaper och information när man funderade på att köpa GT40 :sad:

Före

Efter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har förändrat lite på uprighten och bromsoks adapterplattan. Nu vilar adapterplattan i 2 hål så att skruvarna inte ska ta hela kraften.



Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja nu är man i farten och sliter ner kapskiva efter kapskiva....Börjat med att täta karossen på andra sidan nu.


Share this post


Link to post
Share on other sites
Har lite funderingar hur man ska göra runt styrväxel och har lurat lite i att göra ett fäste som ser ut som min fina pappersritning. Om man sedan skruvar fast en aluplåt mellan fästerna för att dölja styrväxeln blir det ju en ganska fin installation tror jag.




Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja det finns ju många utmaningar i detta skede som du är i. Dels skall man få till något som funkar korrekt men dels måste det ju också gå att montera isär det och serva det utan att riva halva bilen. Till sist vill man ju att det ser lite prydligt ut. Detta är inte alltid helt lätta att få till. Det ser dock lovande ut. Hur kommer du att kunna komma åt huvudbromscylindrar nu? Inifrån kupen eller ovanifrån?

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det ser fint ut Magnus!
Denna förändring ser jag som ett måste på dessa bilar om man inte vill åka med väldigt små hjul.
Kul att du har ångan uppe det behövs om vi ska ha en samling fina bilar nästa sommar.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inte så mycket spännande men man kan ju visa att man sågar och kapar lite trots att solen lyser... Gjort andra sidans hjulhus klart. Nu är det snart dax att våga helsvetsa.







Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu är det dax att klura lite på kylets placering. Jag har gjort plåten runt fläktarna så snart ska det bli lite fästen i chassiet också.





Share this post


Link to post
Share on other sites
Det går fritt!
Grattis ,det ser ut att finnas lite marginal ochså riktigt fint.
Kylet ser fint ut ,riktigt prisvärt ,passformen verkar fin ochså.
Kul att du har ångan uppe nu är det bara att beta av grejorna en efter en så har vi nog en färdig bil nästa sommar.
Mvh Peter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vore drömmen att få bilen lite mer färdig. Snart har man den på hjul igen.
Riktigt roligt att det går framåt nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Proffsigt - inte mycket GOX kvar nu...

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja trots värmen så har några timmar lagts ner på att sätta fast kylaren och kondensorn. Köpte gummi muttrar som blir som popnit för att skruva upp kylaren och kondensorn.



Share this post


Link to post
Share on other sites
Funderat på hur värmekranen skulle gå att justera och hittade detta fina lilla reglage. Svarva fram en ny ratt och den är riktigt proffsig. Nu har jag fläkthastighet kyla och värmereglering. Undra just när man ska hinna svarva fram sådana detaljer.....finns ju lite tyngre delar kvar än.






Share this post


Link to post
Share on other sites
Passar ju bra med värmereglage dessa dagar Magnus !!!
Kör på !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Då har man börjat styra från ratten igen. Känner att det sviktar lite i ratten när man hänger i den men hoppas att det ska var tillräckligt stabil för att slippa förstärka mer. Hur hårt ska man kunna känna att man kan ta i innan det känns som man sitter i en leksaks lådbil?
Nu när jag uppgraderat framvagnen så behöver man ju lite bättre grejer än linstyrning alla lådbil:)



Share this post


Link to post
Share on other sites
Känns bra med ratt axelns knutkors denna gången, hoppas jag tycker så även när jag kör. Lite konflikt mellan pedalställ och rattstång men jag tror att det ska gå fritt när jag bestämmt mig för en sittställning.


Share this post


Link to post
Share on other sites
jag tog ett litet rör från ramen snett upp till den profil som ratt fästet sitter i,då sviktar det inte upp och neråt.
Det plåt fästet som saab har orginal är lite klent,är nog meningen att det ska ge sig vid en krock.
ska se om jag har någon bild hur jag löste det.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...