Jump to content

Jonas GT40


GTX40

Recommended Posts

Dax att ta tag i GT40 projektet igen. Byggandet har inte stått still, men man kan väl säga att det har gått långsamt framåt. Alla duktiga och flitiga byggare på detta forum ökar motivationen.

Vänligen
Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är en GOX med allt vad det innebär. Eftersträvar inte att skapa en bil som är så lik orginalet som möjligt, utan använder det jag tycker passar. Audimotorn blir en utmaning att få igång.
Jonas

Link to comment
Share on other sites

Har lagt ner många timmar på växelspak med reglage. Fått till ganska bra känsla och rätt slag utan att det fjädrar för mycket. Wire hade nog varit enklare.
Spak och styraxselknut från Volvo 740.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gör en tunnel l nedre ramröret. Tänkte dra broms och kopplingsrör under kylrören för att spara lite plats i mittkonsollen. Skulle vara bra om elstammen får plats också . Får se hur grov den blir.

Link to comment
Share on other sites

Har varit på Tierp Arena hela dagen. Härligt att titta på racing och höra olika motorer "sjunga ut" på rakorna. Avslutades med medåkning i Janne Wests Carrera. Jag vill också ha en sån växellåda, men det kanske inte är så praktiskt på gatan...

Vänligen
Jonas




Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej,

Inte för att vara tråkig men hur blir det när man blandar så mycket rostfritt med bonnstål. Är det inte risk att man får rost i skarven mellan dessa pga galvaniska strömmar eller?

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Oj, det har jag inte kollat upp. Vill inte att golvet lossnar och det blir en Flintabil i 320 knyck. 😆
Undrar hur aluminiumplåtarna vi klär ramen med kommer att se ut efter några år. Vet att Volvo hade problem med korrosion och lacksläpp på bakluckor pga en planbricka i järn.
Tack för era synpunkter, de uppskattas!

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Finns en speciell färg för just aluminium och stål tror det var Lotus som tog fram den? Det har tagits upp tidigare, om just den färgen. Jag kommer dock inte ihåg vad den heter.
Men det finns säker ett svar snart 😉 på den frågan.

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

De flesta (läs alla) tror jag undviker körning i saltblask.
Det är väl för övrigt bara Christer som skall förlänga säsongen med iskörning och på hans breddgrader är väl saltblask inget problem 😃

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Inte för att vara tråkig men hur blir det när man blandar så mycket rostfritt med bonnstål. Är det inte risk att man får rost i skarven mellan dessa pga galvaniska strömmar eller?

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag är inne på Mickes linje och jag har lite erfarenhet av rostfritt med alla år på reningsverket där det mesta är i rostfritt.
Om hela chassiet skulle vara i rostfritt skulle de delar som är av oädlare kvalitet leva ett hårt liv, men med majoriteten av svart stål och lite rostfritt är det inga problem och lägger man på en skyddande färg så fukt och syre inte kommer åt är det riskfritt.
Gamla volvobakluckor på 240 och 740 var galvade med mycket elektronik i (galvaniska strömmar) och bara jordning via gångjärn och en jordkabel och lägg där till allt salt som drar upp vintertid tack vare den avhuggna bakdelen.
Detta tänkte inte volvo på när dom tillverkade bilarna.
.
Jag kan lova alla gt byggare med rostfritt golv att jag kommer och rostlagar den dag dom får nerslag på bilprovningen på rost i golvet kostnadsfritt.

Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter på det rostfria golvet. Och tack för erbjudandet Peter. Känns tryggt med rostskyddsgaranti på en GT40.
Monterade fläktarna på kylaren. De små plåtarna satt redan monterade på kylaren med popnit och får duga så länge. Borrar jag bort nitarna för att montera en plåt som passar bättre, ligger kanske den inre delen av niten och skramlar på cellpaketet.
Kylaren var billig och som vanligt får man det man betalar för.
Vågar man slipa till plåten inne i anslutningen för att få bättre flöde?





😃 😃

Link to comment
Share on other sites

Det där med kylsystem kan man diskutera länge och få olika svar, av den erfarenhet jag har så får man antingen köra på mycket flöde och något lägre tryck eller tvärt om, själv har jag valt att köra slang och rör i 1 1/4" och en lite kraftigare vattenpump för att öka trycket. En beprövad metod då många kör 1" med mycket kraft och värmeutveckling utan problem. Jag skulle nog minskat rörets diameter istället för att öka hålet i kylare.

Mvh Pontus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Visst är det jobbigt när man skär sig på något vasst och det man jobbar med blir kladdigt för att kroppen "läcker"? Många kanske redan vet att man kan laga/täta kroppen med superlim. Håll ihop såret, torka torrt, på med lim och in under vattenkranen. Limmet härdar direkt och "läckan" är tätad. Bara fortsätta med bygget... 😆

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ramen är färdigsvetsad (tror jag, troligen inte sant) och har fått lite färg på sig.
Jag kan tyvärr inte lägga upp bilder längre. Får ett meddelande:

Det finns inget forum som heter addform.forum24.se.
Vi har kollat igenom alla forum och rensat bort gamla forum som var inaktiva och spamforum. Om ditt forum blev borttaget av misstag och vill ha forumet tillbaka så kontakta oss på vår hemsida www.gratisforum.se, så lägger vi upp det igen så snart som möjligt. Vi har backup kvar.

Vänligen
Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, jag har varit dålig på uppdateringar här på forumet men skall försöka bättra mig.
SFRO2 avklarad utan anmärkning!
Bullerprov godkänt 77,5 dB (köpt för många ljuddämpare)
Registreringsbesiktning godkänd idag utan anmärkning. Fick reg.nr direkt. Bilen är påställd, försäkrad och provkörd på allmän väg.
Nu återstår en massa detaljer, justeringar, karossarbete och lackering innan bilen är klar. Jag valde att "smälla ihop" bilen för besiktning för att få lite motivation att slutföra bygget.
Till alla som sliter i garagen: Kämpa på! Det är en otrolig känsla att åka GT40.

Link to comment
Share on other sites

Jag har valt att köra med Audimotor på gott och ont. Passar direkt på DQS lådan och är riktigt rapp i originalutförande.
Bullerproblemet löstes med två extra ljuddämpare på var sida om huvuddämparen. Satte i en liten insats i slutröret också. På bilden är ena sidan punktad och den andra orörd.

Link to comment
Share on other sites

Fram blev det tillslut Willwood spindlar, nav och bromsok. Volvo 240 styrväxel, 740 styrarmar. Naven fick nytt bultmönster (112/5) och långa bultar. Tråkigt att behöva ge upp centrumbult men så blev det tillslut. Kommer göra nya bärarmar med uniballs för att kunna justera mer.
Rektangulära kylrör sparade lite plats i tunneln.


Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...