Jump to content

Hoffmans Äventyr


hoffman_gt40

Recommended Posts

  • Replies 401
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo då,visst är det kul,men jag har brottats med kylrör och allt som ska gå i tunneln och det va inte kul att kräla över tröskeln och montera allt, det ska ju sitta fast ochså.

Ett tips för er som inte löst detta ännu,titta på christers lösning av kylrör
den är helt överlägsen ,tar lite plats leder bort värme från coupen lätt att fästa upp så skulle jag gjort i dag om jag byggde.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu när sfro är klar så måste jag börja planera hur jag löser det med uprightsen som ej är godkända,då jag har för avsikt att köra i sommar måste jag gå på säkra kort.

Jag va i kontakt med säljaren/leverantören som ej tar sitt ansvar då han hävdar att han aldrig lovat att bilen ska bli godkänd för vägbruk ,vilket jag och många med mig missförståt honom vid köpet av kittet.

Om godkända delar önskas så får man betala för dessa medelar leverantören,ett datum när de kan vara klara för lev kunde ej preciseras.
Sist jag väntade på uprights tog det två år innan jag fick dom.

Jag har doch uppgift på att ett störe antal bakre upprigths är under utveckling med komplett hållfastighetsberäkning/materialspec.
Även sfro är med och har synpunkter på dessa innan tillverkningen.

Jag ska försöka att få vara med på att införskaffa ett par sådana, då det känns som ett säkert kort att satsa på dessa då jag har stort förtroende för den kompetensen de inblandade har.

Jag har förstått att jag får betala en gång till för upprightsen så jag satsar på dom som ligger innom överskådlig framtid och som jag vet att håller hög kvalitet för mina krav på körning.

Även spinnersena hade för stort glapp,både hubben och spinners är köpta från samma leverantör,men även här får jag stå för kalaset själv då säljarens relation med sin leverantör havererat.
Vem är förloraren,dom har fått sina pengar , jag står med skrotet.
Som tur är finns det resurser,nya muttrar kommer i morgon uppkörda med rätt tolerans.

Jag tecknade kontraktet för exakt 5 år sen,hoppas på att få bilen klar till sommaren.
Mvh peter

Link to comment
Share on other sites

Apropå :

Jag va i kontakt med säljaren/leverantören som ej tar sitt ansvar då han hävdar att han aldrig lovat att bilen ska bli godkänd för vägbruk ,vilket jag och många med mig missförståt honom vid köpet av kittet.



Saxat från nämnda säljare/leverantörs gästbok !
Han har uppenbarligen minne som en guldfisk !

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan bara fundera hur en leverantör kan bete sig.
Man är inte den första och garanterat inte den sissta den killen
"Stor blåser" Tur att man fattade att det var mycket som inte stämde.
Första intrycket var "över trevlig"... men när vederbörande började kasta skit om allt och alla...... företag som kunder och allt måste han göra själv.
För det finns ingen som klarar av bla..bla..bla..
Vilken klippa....... Näää
Man önskade att vederbörande hade informerat i ett tidigt stadium att Jag klarar inte av att göra dessa delar och kan ej leverera tidigast om flera år.
Så hade många av våra GT40 bilar vart på våra vägar idag.
Men nu är vi på god väg för bättre dialoger och ideutbyten med bilder kan man nog inte få.

Ingen nämd ingen glömd 😃
Det är mycket på "G" nu 😉

Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Hjul muttrarna sitter på,mycket taita i passningen ,nu är det bara uprightsen kvar att hänga dit av nerslagen.
Tack chrille för hjälpen med muttrarna,dom satt perfekt.
Kul att det finns kompetens som grejar högkvalitativa delar snabbt och smidigt.
Vet även att råämnen ska besällas från halibrand för körning i rätt storlek
men jag återkommer om vem och när som fixar detta.
Jag tror att det gäller alla GOX bilar.
God Hjul alla gt40 byggare,nästa år lägger vi i överväxeln och jag tror att det kommer till en del nya byggare här på forumet för här är alla välkommna.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

en liten detalj till låskistan är en aluplåt som egentligen ej behövs
den är nog till för tunnt plastade dörrar men det för ett mer orginallook
utseende.
Låskistan är en bearclaw från carbuildersulutions ,funkar kanon
bra känsla enkelt utförande,kan rekomenderas.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då jag håller på att leta lösningar på detaljer i slutskedet som jag letat och funderat över under hela byggtiden så kommer en lösning som jag tycker är klockren.
Det handlar om att prata med rätt folk i rätt branch.
Det är rutlist till framrutan var hos en glasmästare som hållit på mycket med roddar och olika byggen han tipsade mig om den här listen.
Han sa även att sikaflex är lite för mjuk som rutlim då rutan kan sjunka igenomoch lägga sig mot plasten,han rekomenderade rutlim.
Mvh Peter



Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Verksamheten har legat ner lite,men det är inte hela saningen utan jag har filat lite på en motor till gt.n bilder kommer på den snart.
I dag fick jag dit de sista aluplåtarna i motorrummet och hjulhuset fram så nu är det färdig nitat,även fästen till msd box och tändspolen sitter där.



Link to comment
Share on other sites

Tack För positiv respons!
Första lampan dröjer ett tag än är bara kablarna framdragna,jobbar med mycket andra grejor det verkar aldrig ta slut,pust!

Listen till framrutan va nått min glasmästare hade på hyllan ,jag hade en tanke på att köpa en hel rulle när det börjar bli dags,så kan vi alla dela på den så man bara behöver köpa de meter man behöver,men jag återkommer när det börjar bli dags.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Då jag håller på att leta lösningar på detaljer i slutskedet som jag letat och funderat över under hela byggtiden så kommer en lösning som jag tycker är klockren.
Det handlar om att prata med rätt folk i rätt branch.
Det är rutlist till framrutan var hos en glasmästare som hållit på mycket med roddar och olika byggen han tipsade mig om den här listen.
Han sa även att sikaflex är lite för mjuk som rutlim då rutan kan sjunka igenomoch lägga sig mot plasten,han rekomenderade rutlim.
Mvh Peter




Tjena Peter,

Snygg list. Gällande val av lim så blev jag avrådd av Bilglasmästeriet här i Kd att använda rutlim då de ansåg att det är för hårt i en plastkaross med de rörelser som kan uppstå i en sådan. Dessa lim är avsedda för moderna bilar byggda i plåt där rutan är en del av den bärande konstruktionen.

Risken som de menade, är att rutan då sitter så hårt och att det sedan börjar bli skador i plasten runtomkring när det börjar röra på sig. Det var deras resonemang och det fanns en tilltalande logik.

Dock så kan ju detta vara lite teoritiserande och kanske inte spelar så stor roll i praktiken men jag ville gärna delge detta iallfall.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Då var rutramen klar gjordes i 1.5 mm rostfritt och glasmästaren har skurit laminerad ruta kanske lite tung men den isolerar lite bättre och är lättare att hålla ren.


Peter - glöm inte att du skall trepunktare för besiktningen!!

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Just nu går det på lågfart,men lite händer.
Har köpt gummilist från Örebro agenturaffär och den heter 1-538
och jag tog 8 meter ,det blev ca 1 meter över.
Den är av liknande modell som orginalet och funkar riktigt bra,med tanke på att det är ca 3.5 meter som ska ligga an mot dörren, får motståndet inte vara för stort vilket det inte är med den här listen.
List priset ligger på 95:- / meter.



Link to comment
Share on other sites

Tack själv,det va inspirerande att få besök och brainstorma lite!

En liten reflektion på ritningen som kan vara bra att tänka på i tidigt läge som jag fick tänka om på,handbromsspaken när man sitter så här lågt kommer den i konflikt med armbågen.
För mig slutade det med en krycka från tidig mustang,men ett älternativ om man designar för det tidigt är att fälla in den i tröskeln eller mittkonsollen.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Tack själv,det va inspirerande att få besök och brainstorma lite!

En liten reflektion på ritningen som kan vara bra att tänka på i tidigt läge som jag fick tänka om på,handbromsspaken när man sitter så här lågt kommer den i konflikt med armbågen.
För mig slutade det med en krycka från tidig mustang,men ett älternativ om man designar för det tidigt är att fälla in den i tröskeln eller mittkonsollen.
Mvh Peter


Jo, vi har märkt det där med handbromsen.
Krycka är ju en bra lösning annars.
Vi är i ett läge då vi skall avsluta funderingar på hur ramen ska se ut så det jag visade får väl ses som "tankar".

Har du kört en gt40 med wire växel på det sätt du har löst det?
Hörs/H
Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Även växellänkaget är klart och funkar till belåtenhet,provade med ett stag från spaken ,men det var bara att glömma det blir för långt och sviktar för mycket virar är nog det enda som gäller.




Den där mittkonsollen är riktigt mumsig - där har du gjort ett fantastiskt jobb. Vi får ta ett snack när jag är i stan 😉

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
hoffman wrote:
Även växellänkaget är klart och funkar till belåtenhet,provade med ett stag från spaken ,men det var bara att glömma det blir för långt och sviktar för mycket virar är nog det enda som gäller.




Den där mittkonsollen är riktigt mumsig - där har du gjort ett fantastiskt jobb. Vi får ta ett snack när jag är i stan 😉

Mvh
Henrik


Den va skitbra gjord, härligt med lite struktur och mjukt formad.
Växelspaken såg helrätt ut.
Du ska va avundsjuk;-)


När kan jag komma förbi och lyssna på maskin?
Det är snöfritt om ett par veckor minherre.
Bara att ösa / H
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Telia hade fimpat min kabel in i huset,så jag har varit utan internet tills i dag,men det betyder inte att jag har legat på latsidan.
Rutor har slipats in,värmt kanter,borrat rutor och dörrar gängat dörrar (M4) maskat,slipat och lackat svart kant.
Detta jobb tar lite tid det kan jag lova.
Mvh Peter



Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...