Jump to content

Hoffmans Äventyr


hoffman_gt40

Recommended Posts

  • Replies 401
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hoffman wrote:
Är det någon som vet vem som säljer denna modell av halibrand med gt40 wineglas modellen 15".
Har sök hos fler fälgtilverkare utan framgång.
Verkar som superperformance har den men säljer dom lösa delar?
Mvh Peter H


Jag har letat med ljus och lykta efter sånna till vettig kurs, kolla med http://psvintagewheels.com/products.html kanske kan vara något?
Hör av dej om du hittar något nån stans.

/Markus
Link to comment
Share on other sites

bojan wrote:
Kan man få färg koderna från din gt40 till Cobran? Gillar inte blå vita cobror men din gt40 har fått mig undrande! PJ


Ina konstigheter med färgen ,det är gardsman blue men den skiftar mycket beroende på om det är ljust eller mörkt.
Är det mörkt är den nästan blå grön i färgen,är det lite ljusare så blir den
nästan ljus blå.
Men det är en underbar tidsenlig färg,och framförallt,frun har godkännt den.
Mvh Peter H
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oj! va det så länge sen jag postade nått, skäms på mej!

Fick i dag efterlängtade delar, drivaxlar från fixit dom har varit lite sega men jag har inte jäktat på.
Sen schablade shenker med frakte skulle ha fått dom den 21/12.
Här är dom i alla fall,kan tyvärr inte montera dom då lådan är urplockad.
Jag är nöjd med dom i alla fall.
Mvh Peter H



Link to comment
Share on other sites

Ännu en milstolpe,ihopkoppling av hjul och vevaxel.
Lite svettigt va det men denna gång satt marginalerna på frigång av cv knutar.
Max utfjädrad ca 10 mm frigång/max infjädrad ca 10 mm frigång på drivaxlarna.
Skulle vara tråkigt att ringa fixit och be dom göra två nya drivaxlar 10 mm längre för ytterligare 10.000
Har även mätt vinkeln den kortare axeln(vänster) har en arbetsvinkel på 11 grader och max infjädrad 20 grader och som jag fattat det klarar dessa knutar 22 grader max vinkel.
I morgon blir det gegga med fett och montering av drivaxlar.
Peter H



Link to comment
Share on other sites

Drivaxlarna sitter på plats,nu går jobbet vidare med avgassystem för att klara bullerprovet,har lånat en dämpare som funkat bra vid bullerprov.
Den passar precis in mellan hjulhusen dock så måste jag vända på grenrören och bygga egna rör till dämparen men det kommer att bli skitbra.



Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Hej alla goa GT40 byggare!
Jag har inte varit så motiverad med min bil tack vare en motivations dipp då jag och min förra arbetsgivare har lite olika syn på hur en arbetsplats ska fungera och vi gick skilda vägar.
Nu har jag en ny arbetsgivare som jag är helt överens om hur en verksamhet skall bedrivas och arbetsglädjen har återvänt.
Jag har under sommaren byggt till huset och renoverat så länge vädret har tillåtit och har inte velat dela det projektet med bilbyggeri.
Dock fick jag en rejäl motivationshöjare på GoodWood i september med ett glatt gäng till reskamrater,och en byggträff med lite GT40 åkande och konbanekörning triggade även duktigt igång bygglusten.
Startade upp GT.n med bes ljuddämparen och den lät bra på tomgång men vid gaspådrag kan man lugnt säga att den vaknade lite för mycket till liv :sad: .
så nu åker 331 an ur.

Link to comment
Share on other sites

som tur är har man samlat på sig ett gäng motorer genom åren och jag hittade en som jag tror ska duga till uppgiften.
En 302 med 289 hp toppar och en lite vassare hydralkam 10.1 i komp,motorn är helrenoverad för att sitta i en 66 musse fastback som jag har men gt n kan låna den ett år.
Jag kommer att hålla er uppdaterade framöver.
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

-Det var ingen dålig besikningsmotor Peter!
Ditt tilltag gör mig dock lite orolig. Du har ju verkligen försökt bygga en besikningsvänlig ljuddämpare, och ändå gör du bedömningen att detta inte räcker...
Själv har jag ganska nyligen börjat titta på drivlinan. En variant jag funderat över är att slipa en mycket snäll "besikningskamaxel". Öppnar man avgasventilen försiktigt och sent så borde man ligga bättre till ljudmässigt. Vad tror du om detta? (Jag är tydligen inte lika lyckligt lottad och har därför inte kunnat hitta en enda besikningsmotor i mitt garage.)

Hälsar
Mattias

Link to comment
Share on other sites

Maric wrote:
-Det var ingen dålig besikningsmotor Peter!
Ditt tilltag gör mig dock lite orolig. Du har ju verkligen försökt bygga en besikningsvänlig ljuddämpare, och ändå gör du bedömningen att detta inte räcker...
Själv har jag ganska nyligen börjat titta på drivlinan. En variant jag funderat över är att slipa en mycket snäll "besikningskamaxel". Öppnar man avgasventilen försiktigt och sent så borde man ligga bättre till ljudmässigt. Vad tror du om detta? (Jag är tydligen inte lika lyckligt lottad och har därför inte kunnat hitta en enda besikningsmotor i mitt garage.)

Hälsar
Mattias


Den dämparen jag har på nu har med god marginal släppt igenom 2 GT40 is på bullerprovet men min Hoolman Moody Le Mans kamaxel var dock i kombinarion med AFR toppar lite för mycket för ljudämparen.
Nu kör jag på säkerhet med motorn,med en lugn utvärdering av bilen.
Men jag tror inte att jag behöver skämmas över den motorn effektmässigt.
Med vänlig hälsning Peter H
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Bra att höra att du är på G
Behöver också se över ljuddämpningen.
Det jag fått ihop hittills duger inte.
Kanske får man ställa sig i kö för besiktningsdämparen

mvh
Örjan


Jag kan kolla med ägaren till dämparen om det funkar.
Den är faktiskt grymt dämpande.
Med vänlig hälsning Peter H
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tjena alla tappra byggare!
Hittade nått i garaget i dag,eller ladan,ett BarnFind!
En riktigt gammal GT40 bygge som fastnade i ett hörn och samlade damm för tre år sen.

Men efter en timme med slangen och svampen så ser den riktigt skaplig ut.

Ska ta mig i kragen och slutföra de sista detaljerna under hösten tänkte jag, så jag ska försöka vara mer aktiv på forumet.



Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En försenad God Hjul på er alla GT byggare!
Har legat i vinter kräksjukan sen dan innan julafton , blev en billig jul Resorb och rostbröd och -2.5 kg i vikt.
Var i alla fall ledig en vecka innan jul och jobbade på GT.n fixade i stort sett alla bekymmer jag hade.

Värmepaketet läckte. att använda ett element från 80 talet va ingen bra ide
nytt på ebay ,gick bra att byta genom min lilla servicelucka utifrån. check!

Kopplingen kopplade inte ur , använde Görans 5/8 huvudcyl, dom kan ni kasta dom som inte redan gjort det Tack Peter Karphed som hade en 7/8 huvudcylinder det blev kanon dragläge ca i mitten av slaget.
Lagom trög känsla i trampet ,kan rekomendera detta, check!

En termokontakt (ny) som slutat funka till kylaren dit med den gamla sen funkade det igen, check!

Hastighetsmätaren funkade inte Tack till Henrik och Sven Åke som hade rätt kopplingsshema och kallibrering funkar nu ,Check!

Har provkört lite hemma på gården och till vändplanen hemma lite små pyssel behövs lite mindre remskiva till generatorn ,laddar inte på tomgång.

Obalans i motor kontra svänghjul ,ej balanserat ihop blir obalans vid 2500 rpm och tilltar uppåt.

Nu blir det motorn jag hade innan fast med en snällare kamaxel i den är balanserad i alla fall då kan jag passa på att byta remskiva på generatorn.

De samlade intrycken i låg fart känns ok nu dragläge,bromskänsla , gas känsla , växlar går i som de ska.

Så fort det blir väder i vår ska det provköras på större yta i högre fart, men besiktningarna närmar sig nu, kanske kan bli en första långkörning till Frankrike i Juni
😃 😃 😃



Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vill passa på att slå ett slag för Ron Davis fina kylare funkar fin fint nu med termokontakt från folka buss 80-90 tal med slutning vid två temperaturer 87 och 92 grader ,vid frontmonterad termokontakt startar dessa vid 95 och 105 grader med 80 graders termostat blir det en bra balans med fläktarna.
Det sitter skiljevägg mellan fläktarna så det går bra att köra en fläkt åt gången ca 1 minut går fläkten åt gången.
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

Finfin installation Peter!
Har skissat på en fläktkåpa men tänkte aldrig på att man kan dela upp den i två och styra fläktarna separat, tackar för tipset!
Bilen ser ut som en dröm, lycka till med besiktningen!
/Markus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...