Jump to content

Hoffmans Äventyr


hoffman_gt40

Recommended Posts

  • Replies 401
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I feb för sex år sen beställde jag mitt kit i Strömstad av GOX sedan dess har jag väntat på sådana här rut gångjärn,nu kom dom äntligen men inte från strömstad utan från Borås.
Tack Magnus för hjälpen laserskurna alu gångjärn lite jobb med borning och gängning men riktigt porriga blev dom.
Dom ska eloxeras innan slutmontering.
Mvh Peter H



Link to comment
Share on other sites

Imponerande bygge.
På plats påminner det om de bagagelådor man kan se på bilder från förr när GT30 i vissa klasser var tvungna att ha bagageutrymme.
Ser ut att kunna ta hand om högljudda vrål från motorn.
Har du hunnit prova hur de funkar?
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om det,dom hade krav på gagagerumsyta och reservhjul något år.
Jag ville utnytja så mycket volym som möjligt och detta tomrum runt växellådan fick släppa til för ljudämpare.
Kunde gjorts finare men jag är lite i tidsbrist och denna dämparen kommer inte att vara den enda jag kommer at ha.
Men till besiktning och långkörningar blir den bra tror jag.

Har inte startat ännu men hoppas att innom ett par veckot ska jag repa eld i kaminen.

Det som inte syns på bilderna är att invändigt i plenumen finns det ett spjäll som kommer att aktiveras av en solenoid som fäller ner innuti då kan man se rakt in i alla 8 rör i kolektorn,så lite härligt sound kommer att komma ut emelanåt, lite dr jakel and mr hyde efekten så att säga.

Har för övrigt kämpat hårt i veckan ,varit på jobbet vid 5 tiden och kört ett mogonpass innan jobbet och sedan efter jobbet ochså.
Något som gt40 nördar gör när det vankas lack, besiktning, och uppstart.

Håller för övrigt på med att tillverka ett par formar för ögonbryn till dörrarna som sen ska gjutas i plast,något som fler kommer att få glädje av, hoppas att dom går att andvända till plåttaken ochså.
Nä nu drar jag ner till jobbet och slipar lite plast,låter mycket roligare än att gå ut i vårsolen.
Kämpa på alla glada byggare.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Då mitt tak är ihopplastat blir jag tvungen att popnita dom,men för inpassning av dom får jag skruva dom med m4 skruv i plasten sen blir det popnit efter lack.
Om taket inte varit ihopplastat skulle jag satt mutterstycken på insidan av plasten eller plåten om jag haft plåttak.

Dessa eyebrowes hade jag hoppats på att kunna köpa till från GOX men det slutade med att jag fick göra dom själv.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Ännu en klar detalj är gasreglaget som nu är klart,två rullar med inbygda fjädrar alltid spänd vire som inte slackar sen sitter ett stag som bara påverkar gasreglaget och inte drar hårt i spjällaxlar,viren rullar rakt in i höljet utan att skava mot höljet.
Lite friktion i höljet men ändå en lagomt hårt motstånd i pedalen.
Riktigt nöjd med denna lösning.
PH

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Peter 😃
Det är ruggigt hög nivå på alla fina lösningar och detaljer du lägger ut.
Klart uppskattat för en annan som ligger i baksuget av din bygge 😉

Det ser riktigt lovande ut att prov körning sker snart 😉

/Christer.S

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Snyggt jobbat Peter 😃
Det är ruggigt hög nivå på alla fina lösningar och detaljer du lägger ut.
Klart uppskattat för en annan som ligger i baksuget av din bygge 😉

Det ser riktigt lovande ut att prov körning sker snart 😉

/Christer.S



Tack Crille!
Jag får se upp ,dom som ligger i baksuget spar kraft för att ladda och köra om vid rätt tillfälle på rakan,och du är inte så långt efter som du själv tror.
Mycket är klart och löst på din bil,snart lägger du i överväxeln.

Hoppas på uppstart i veckan 😃
Mvh Peter H
Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Ännu en klar detalj är gasreglaget som nu är klart,två rullar med inbygda fjädrar alltid spänd vire som inte slackar sen sitter ett stag som bara påverkar gasreglaget och inte drar hårt i spjällaxlar,viren rullar rakt in i höljet utan att skava mot höljet.
Lite friktion i höljet men ändå en lagomt hårt motstånd i pedalen.
Riktigt nöjd med denna lösning.
PH


Mycket smart lösning, var har du inhandlat denna fjäder Peter?
Link to comment
Share on other sites

Anonymous wrote:
Har väl inte funderat klart på det ännu men det lutar åt eloxering av den.
Just nu har jag bara Guardsmanblue i huvudet.
Mvh Peter H


Ett rejält varv med lumptrissan gör jobbet , problemet med
eloxering är att det blir alldeles för lätt avskaft och ser snabbt
sunkigt ut .

Mina fem cent 🙄
Link to comment
Share on other sites

Den här veckan har inte varit slapp och slö med hockey vm utan även en hel del GT.
Som planerat har en milstolpe i bygget uppnåtts ,motor start!
Två saker gick inte som väntat men inte heller oväntat,startmotorn va inte riktigt intrimmad ett ganska hårt ljud vid drift, fick efter lite shimsning och ljustering blev ljudet och driften helt ok.
Det var heller inga problem med kraften i starten den orkade bra.

Det andra strulet var även det inte helt oväntat,urluftningen av kylsystemet hade tänkt att skaffa mig en urluftare men det blev inte av innan uppstart men jag rekomenderar det för det finns mycket luftfickor som gör att det inte cirkulerar som det ska i systemet.
Men jag lyckades köra in kammen innan motorn blev för varm.

Men sen jag lyckats få ur all luft ur systemet cirkulerade vattnet och kylde jämt och fint.

Doch så lyckades jag inte med att bygga en motor som låter snällt och fint i avgas ljudet, jag förknippar inte direkt ljudet till en amerikansk v8 utan något betydligt rappare och varvvilligare och luddämparen låter gött.
Men något bullerprov lär den inte klara,får lösa det på nått annat sätt.

Däremot är det stadig och fin tomgång och inget rassel i motorn som vissa mekankammar kan dras med,fint oljetryck och temp.
Ska försöka länka nått youtube klipp framöver så ni får höra en liten rapp 331,a. 😆

Kommer lite bilder till helgen.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan bara gratulera 😃
Har vart ganska tyst i garagen, fast så många håller på med en seriös motor hobby här 😉

Längtar tills du laddar upp lite Hevy metall sång här eller det är nog mer åt Rapp hållet 😕 Rapp...rapp..rapp..raaaaap... 😉

F.N va gött det måste kännas Peter 😃 😃 😃

/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Nej,ingen körning,fick inte med några drivaxlar från GOX men dom är på gång skulle ringa nästa vecka så får vi se om dom är klara sa Göran.

Nått som kom på plats är gox krängare bak ,dom får duga tills vidare,vi får se det kanske inte ens behövs någon alls.
Mvh Peter H



Link to comment
Share on other sites

Var och besökte Borås i helgen när Peter H skulle lacka sin skapelse hemma hos Magnus. Vilket bygge!! det är bara att gratulera Peter!! Jag valde att lägga upp lite bilder på din tråd så du kan njuta av dem när du kommer hem. Lägg gärna upp bilder på bilen när kaross delarna är klara och monterade.

Det här med maskning är inte helt lätt 😆



Så har vi lackeraren Magnus i egen hög person som just nu lägger på Wimbledon White på Guardsman Blue basen 😲 😲 😲


Så med lite klarlack på :cool:
[/url[url=http://postimage.org/image/3o9kietut/]

Och sedan så bjöd Peter på lite allsång, så för er alla "music lovers"
PS. det bästa kommer i slutet på filmenDS

http://youtu.be/YD4eSe-EMiI

Link to comment
Share on other sites

Då var man tillbaks hemma igen,med nylackad bil i garaget 😃 😃 😃 😃 😃
Det blev en dag extra då vi lackade det sista på dörrarna i gårkväll och dom fick ligga i boxen och härda i natt,så det blev en extradag.
Att lacka så här mycket på fem dagar blir lite mastigt Magnus och jag har lagt mellan 90-100 timmar tillsamans i helgen ,4,5 dag.
Då ska tilläggas att det var mycket förberett i plasten innan jag åkte ner.
Resultatet är högt över förväntan.
Jag antar att ni vill se lite bilder trots att inget är monterat typ lysen och sånt.
Här kommer det några.
Ett stort tack till Magnus för detta marathonjobb,lite sömn -mycket jobb.
Mvh Peter H




Link to comment
Share on other sites

😲 😲 😲
Grattis 😃
Klockrent 😉
Jag skulle tro att frun i huset får sova en sammen några dagar för Peter lär sova i garaget några dagar då han gör paus i åter monteringen av delarna 😉

Snyggt jobbat.

/Christer.S :cool: :cool:
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har varit hur sugen som helst på att få jobba på bilen,men har legat efter med en massa saker men har i alla fall lurat ut glasmästaren och fått hjälp att limma dit rutan med gummilisten det blev skit bra tycker jag.
Fick bara klippa en liten gummi remsa och shimsa ut listen i det nedre hörnet då det saknades lite där,men nu ser det bra ut.

Har även monterat backspegeln,valde att flytta den lite åt höger för att prioritera sikten.
Mvh Peter



Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...