Jump to content
Sign in to follow this  
hoffman_gt40

Hoffmans Äventyr

Recommended Posts

Jag satt och letade efter lite bilder på vad man skall börja med att visa,
Man får väl börja lite från början och smyga framåt.
I dag håller jag på att slipa in kaross springor och spacklar.
När jag köpte kittet så lät det som att det skulle vara rätt förberett med hängda dörrar och grovinpassad kaross,så var det inte riktigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag var inte nöjd med aluplåtarna i hjulhuset då det blir nästan omöjligt att få det tätt och snyggt,valde därför att svetsa igen hjulhusen och är nöjd med den lösningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En aluplåt likt orginal med öppning i bakant för att släppa utt övertryck från kylare och front.
Ramen är grundad för att jag jobbar på ett reningsverk i bergrum och har bilen där och luftfuktigheten är hög vissa årstider.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kul och se lite bilder på ditt fina bygge. Hoppas det kommer mera då jag vet att det finns jättefina och fiffiga lösningar som du gjort.

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Här kommer lite bilder på detaljer,kanske håller någon på och funderar på detta nu,då kommer ett tips på hur jag har gjort.
Grejen är ju att manvill ha handtaget infjädrat i stängt läge och sedan öppna en bit tills låsmekanismen frigörs.
min lösning är kanske lite komplicerad men ger en sjyst och solid känsla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bestämde mig även att lagra handtaget ordentlig så att det inte ska glappa ,jag kapade ur hela handagskistan ,tillverkade en stålram med två solida lagringar för sprinten,sen pressade jag i bronsbussning i handtaget och brotchade upp till rätt spel.
sen plastade jag fast ramen för hanttaget i plasten och sedan plstades hela enheten tillbaks.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du gör så otroligt snygga lösningar som vi andra kan snylta på! Det är bara att tacka och ta emot!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjena!
Fick lite tid att lägga in nått,skickar en bild på hur jag sänkte govet 25 mm för att kunna köra med hjälm (är 186 cm lång)jag gjorde ett tråg i 1,5 mm rostfritt för att ha lite material mellan kulorna och stenarna på marken.
Henriks lösning med att sänka hela golvet blir snyggare men ja ville spara på vikten så det blev bara på förarsidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mmmm - den är go den.... Upptäckte detta också men lät det vara faktiskt. Det är bara att konstatera att den bil som Ken Atwell gjöt av en gång i tiden för KVA som sedan blev GTD som blev en uppsjö kopior och däribland GOX - den bilen hade gått in i ARMCO räcket kraftigt. Jag har tittat på rätt många bilder på originalbilar som är tagna rakt bakifrån och framifrån i låg vinkel. Dessa bilar är symmetriska och det är inte våra. Jag har sett våra fel på jäkligt många andra fabrikat och vi är i gott sällskap om man säger så. Det finns ju assymetri runt C-stolpen också om man vill vara riktigt petig - blev det jobbigt nu hehe!!

Kul att se fronten grundad - nu blir jag riktigt stressad!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har bestämt mig för att bygga om framvagnen med bredare bärarmar,andra geometri vinklar,göra om spårvidd till orginalmått så att ej däcken tar i skärmkanter vid infjädring och sväng,sen kommer man att kunna ljustera caster och camber i ett ganska brett område.
Spindelleder blir volvo 140 både uppe och nere, nedre bärarmsbussningar blir volvo 850.
Bärarmarna är tillverkade i norrland av en driftig kille och conceptet var tilltalande och kommer att resultera i en kraftig konstruktion som jag tror på.


Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Har man sett version 1 så är det ju inte mycket att tveka på. 😆
Lösningen verkar ju vara riktigt bra..Även bra komponentval..
Lycka till..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helt rätt - klockrent. Bra Norrländsk engineering - de kan man lita på!

Kommer också att uppgradera vart det lider med liknande design.

Snyggt jobb Peter
/Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dags för lite påfyllning!
Har jobbat en del med växelreglaget,jag provade med ett helt stag men det blev för fladdrigt och o smidigt så det får bli virar ska bara skaffa hög kvakitets virar så blir det nog bra.


Share this post


Link to post
Share on other sites
Sedärja - det känns ju bekant med växelspaken. Vad använde du för donator eller var det bara hemsnickrat? Ser att har "rätt" spak - det var ju lite kul!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den kommer från en sissubissi typ 95 det var den enda spakstyrda som min skrotkontakt hade för tillfället då han precis hade pressat alla bilar.
Men den blev bra,fördelen är att den är gjord helt i stål och går att strippa ner och svetsas i
spaken är ett 10 mm plattjärn som är tillfilat och polerat

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skit också - jag som tänkt att vara först med den detaljen 😃

Snyggt!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjena.
Jag har just startat med att lägga upp en tråd om vårat projekt "ROX".
Ser att du har Nacka som hemort.
Vore kul att komma och kika någon dag.
Visar gärna det vi har på g men just nu är det lite "vintrigt" hos mig.
Mvh Håkan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tänkte posta lite bilder från senaste tiden jobb,har spacklat och plastat en del,äntligen är främre lilla huven klar många timmar blev det.
har löst kylhålen på detta vis

Share this post


Link to post
Share on other sites
då alla gox huvar har midja på mitten måste man plasta på och fylla ut den.
Framkanten spänner upp,det löste jag med att göra avdelaren under huven först sedan spännde jag ner huven i framkant och plastade fast den det funkade bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
även värmepaketet och ventilationen är klar,kör med vw transporter bakre värmepaket och sen gjort egen plenum och innloppsrör för att koppla på slangarna

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du får nog en trevlig sommar Peter !!!!
Jobba på !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hogge wrote:
Tjena.
Jag har just startat med att lägga upp en tråd om vårat projekt "ROX".
Ser att du har Nacka som hemort.
Vore kul att komma och kika någon dag.
Visar gärna det vi har på g men just nu är det lite "vintrigt" hos mig.
Mvh Håkan



Blivit uppringd av Herr "Hoffman" och generöst inbjuden på en koll.
Fick härom veckan kolla in en ruta på en Lotus Elise.
Såna här forum känns skitbra att ha tillgång till.
Hör av mig / Håkan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Undra varför det kliar varje kväll,kan det ha något med det här att göra?
Finns det folk som jobbar med det här varje dag,det måsta vara tuffa människor.
Målet är att ha bakhuven färdigslipad på fredag em.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt!

Du skulle ju lämna bort bakdelen eller hur.... ser misstänkt ut som ett bergrum;-)

Håller med - det kliar överallt!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo det är riktigt,jag skulle få hjälp med plastning men dom jobb jag hittills fått hjälp med har tagit så lång tid så jag väljer att göra det själv.
Själv är bästa dräng!
Jag fick luftstyrningarna till oljekylarna gjorda efter 7 månaders väntan,så jag plastade fast dom själv.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Går det boka dig för plastjobb om man behöver framöver Peter ???? 😆

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har lovat mig själv ett flertal gånger det senaste året att aldrig mer bygga en plastbil,så svaret på den frågan är absolut nej.
Å andra sidan kan det säkert vara mindre jobb om utgångsmaterialet är av högre kvalitet,men hur man än vrider och vänder så blir det många timmar slipning och spackling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoffman wrote:
Jag har lovat mig själv ett flertal gånger det senaste året att aldrig mer bygga en plastbil,så svaret på den frågan är absolut nej.
Å andra sidan kan det säkert vara mindre jobb om utgångsmaterialet är av högre kvalitet,men hur man än vrider och vänder så blir det många timmar slipning och spackling.


Japp - kan bara instämma. Har gjort av med 2,5 kg glasfiberspacke hitintills varav säkert 1kg är bara på dörrarna.

/Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Då ligger det slipgrund på bakhuven ochså,tyvärr finns det en massa porer i gelcoaten som måste slipas upp och läggas igen, några timmars jobb + lite mer plastning innuti, men det är på gång.
Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu är all plastning klar!
Nu kommer focus att läggas på mer mekanisk/chassie karaktär
För att hinna så långt som möjligt innan våren kommer.
Jag gjorde en resa i mina fotoarkiv och fick en lite ångest laddad tripp
man ska inte ta leverantörens löften på allvar om att karrossen levereras med hängda dörrar och grovinpassad kaross.
Mig veterligt har ingen fått sin bil levererad på det viset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt jobbat Peter.
Det ser ljust ut i tunneln för dej:)
Själv så är det lite mörkt ännu men ljusare tider kommer 😉och snart är det ljus dygnet runt här uppe:)))

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoffman wrote:
Nu är all plastning klar!
Nu kommer focus att läggas på mer mekanisk/chassie karaktär
För att hinna så långt som möjligt innan våren kommer.
Jag gjorde en resa i mina fotoarkiv och fick en lite ångest laddad tripp
man ska inte ta leverantörens löften på allvar om att karrossen levereras med hängda dörrar och grovinpassad kaross.
Mig veterligt har ingen fått sin bil levererad på det viset.


Haha - ja jävlar - där ljög iallafall inte Göran. De var verkligen grovinpassade på den bilden:-D

Fan vilken resa vi genomgår. Föreställ er om inte nätet eller email fanns och man inte kunde ha denna kontakt!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Då jag går och väntar på en lösning av fram upprigths då sfro ej godkänner dessa från GOX har jag småpillat lite har gjort tröskellister som är ihåliga med plats för avluftningsrör från kylaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den består av en botten och ett lock,i bottenbiten sitter tät listen till dörren sen och locket ligger över och möter gummilisten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...