Jump to content

Henriks GT40


Starhonk

Recommended Posts

Självklart Örjan och alla andra som behöver låna formen får gärna göra det. Bara kul om man kan bidra!

Ikväll fick pluggen topplack och får nu vila några dagar innan det är dags för vaxning och plastning.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ikväll åkte också topparna av. Det var lite spännande att få se i vilket skick cylindrarna var när man lyfte på locket. Döm av min förvåning men de verkar vara i perfekt skick. Inga vändkanter och "cross hatch pattern" var kvar. Jag har inte mätt dem ännu men det ser väldigt bra ut. Kolvarna och topparna hade också väldigt lite sotavlagringar. Den som körde motorn tidigare har skött den väl och bytt olja ofta verkar det som. Nu får vi se hur fortsättningen lyder. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Det blir lite förhandling hemmavid som vi får se hur den slutar.....

Mvh
Henrik



Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej,

Nu har jag börjat sätta tänderna i motorn. Det fick bli en kompromiss i familjeekonomin så det blir inte allt godis fullt ut. Kam och lite annat beställt från USA. Tyvärr blir det inga toppar så jag har börjat porta originaltopparna istället. Jag har kört en simulering på den konfigureringen jag kommer att ha och då skall den ge 327hp på veven SAE. Jag antar att det blir strax under 300hp på bakhjulen. Bifogar ett par bilder på avgasporten före och efter. Den är inte finpolerad utan grovkört här på bilden men som ni ser så fanns det lite att göra och det kommer att flöda avsevärt bättre.

God fortsättning
Henrik



Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu kopplas det el för fulla muggar till sprutet. Har börjat göra härvan och försöker hålla ordning på det hela. Nu skall den samlas upp och kopplas in till Megasquirten och Edis8 modulen.
Lite pyssel kvar mao och man får inte glömma dokumentationen på det hela.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Nu kopplas det el för fulla muggar till sprutet. Har börjat göra härvan och försöker hålla ordning på det hela. Nu skall den samlas upp och kopplas in till Megasquirten och Edis8 modulen.
Lite pyssel kvar mao och man får inte glömma dokumentationen på det hela.

Mvh
Henrik


Det är något visst med trattar. De är fascinerande och funkar som magneter för ögat.
Snyggt Henrik

mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Fördelaren fick som sagt stryka på foten då den inte fick plats med nya insuget. Istället kör jag ett EDIS8 system som jag styr via Megasquirtsystemet. Två EDIS tändspolar måste också hitta en gemensam plats. Det går tyvärr inte att dela upp dem på vardera sidan då varje spole är kopplad till vardera banken då jag kör "wasted fire". Fördelaren har jag ersatt med en kamlägessensor som satt på Ford Explorer de sista åren. Den har som enda uppgift i dagsläget att driva oljepumpen. I framtiden kan de användas om man vill köra sekventiell tändning.

Mvh
Henrik








Link to comment
Share on other sites

Har varit hos en kund idag(jobbet som inkräktar på bilbyggandet)och kollat på deras lager. Hittade fina automatsäkringar och utrustning för att pressa slangkopplingar. Det är viss skillnad på industrikvalitet och "riktiga"grejor. Tänkte använda automatsäkringar istället för vanliga. Orginalbilarna hade sina säkringar på passagerarsidan mitt i instrumentpanelen. Kommer inte att använda reläer i onödan. Lucas brytarna jag kommer att använda är gjorda för användning utan reläer. Funkar klockrent i min MG från 63. Jag har aldrig haft problem med dessa brytare. Ser ut som dom från Biltema men klarar betydligt mer.
Man blir peppad av att se hur långt du kommit...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jag har ju gnällt på att Porsche 915 lådan är jävligt bråkig att växla. Detta är ett bekant fenomen som diskuteras en hel del på webben. Många har rekommenderat Swepco 201 växellådsolja som skall göra susen. Sagt och gjort så beställde jag en gallon från http://www.stighjerppe.com/oljor.htm
Första testturen gav vid handa att det verkligten stämmer. Det känns som en helt ny låda. Helt otroligt! 🙂 🙂

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

@Örjan - ja det är faktiskt ganska otroligt men jag kan bara konstatera fakta. Jag vet ärligt talat inte vad Porsches egen spec på oljan för lådan. Dock så har det ju hänt en del på utvecklingssidan för olja sedan lådan konstruerades. Swepco 201 har som sagt diskuterats på väldigt många forum och bilden man får är att det funkar och jag kan bara instämma.

@Tomas - vad roligt! Jag har inte sett numret ännu. Får kila iväg till affären bums!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tack tack - jo det blev rätt hyffsat faktiskt. Inte allt rätt men OK ändå tycker jag. Näste vecka får jag en DVD med alla bilder de tog - den ser jag fram emot 🙂 Vi höll på och plåtade i 4 timmar så det blev några bilder onekligen.

Just nu så håller jag på och mappar bilen. Rätt käckt att kunna göra en del av jobbet liggandes i sängen. Jag var ute och körde en stund nyss med datorn inkopplad och samplade en loggfil. Sen gick jag in och körde den genom ett analysprogram som räknar ut och föreslår en ny bränslemapp. Den laddade jag in i Tuner Studio som sedan i sin tur bränner in den i ECUn på bilen. Nedan ett screenshot från Tuner Studio med nya bränslemappen. Här i frånkopplat läge.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Denna står på önskelistan inför nästa år. Vi får väl se hur det går med förhandlingarna hemma. Den kommer att bli tuff. Har kommit fram till att går nog att varva en 331 rätt bra också. Eller hur Hoffman;-)
Uppskattningsvis 60kkr hemma och klart för ett longblock med fina grejor i. Det tycker jag är ganska prisvärt faktiskt. Kika nedan.

Trevlig helg
Henrik

http://www.coasthigh.com/14112-PS-F331-LB-p/14112-ps-f331-lb.htm

Link to comment
Share on other sites

Har installerat en bredbandslambda. Ovärderligt när man skall mappa en motor. En vanlig smalbandslambda visar egentligen bara för magert, rätt blandning eller för fett. En bredbandslambda visar på tiondelen när vilken blandning man har. Detta är guld värt och gör mappningen mycket enklare samt att själva datorn i insprutet får bättre ingångsvärden och kan då göra bättre finjusteringar själv. Ett kit med sensor, styrbox, mätare, kablage till både insprutbox samt seriekabel till dator + mjukvara gick på 1300 spänn på E-bay. Det var dessutom riktigt fina grejor med bra kvalitet i kablage och mjukvara och instruktioner var väldigt straightforward. Innovate LC1. Det finns lite olika utförande på mätare om man t.ex. vill ha analog visning. Jag valde en digital visning för att få exakt värde samt att det var bra pris.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tjena!

Både idag och igår var jag iväg till flygfältet roade mig. Igår körde vi lite improviserad konbanekörning. Kul med både sjuor och en BMW335 så att man fick lite referenser. Jättenöjd med hur bilen uppträder när den är på gränsen och när man går över den. Väldigt neutral och går sedan väldigt fint att styra med gasen. Helt odramatiskt men ack så kul:-)

Ikväll så hjälpte Bengt Löwenhamn mig med att börja mappa motorn på allvar. Jag körde och han skötte datorn och gav order om var jag skulle ligga på varvtal och belastning. Vi kom en bra bit på vägen även om det återstår lite så går motorn mycket bättre nu. Några vändor till så blir det nog jättebra - iallafall så bra som det kan bli utan rullande landsväg. Har försökt få fatt på en idag som också kan Megasquirt och inte bor 50 mil härifrån och det är inte helt lätt. Den som kunde och var i närheten höll precis på att byta bänk och den nya var inte klar förrän i höst...

Viktigt att tänka på när man gör bränslemappen är att man har en bredbandslambda inkopplad som man kan läsa av. Om den är kopplad till styrssystemet är det också viktigt att man stänger ner all autotuning som den kan användas till. Likaså är det viktigt att man stänger ner all accpumpsfunktionalitet som annars ställer till det. Sen är det bara att börja beta av vartalsområde för varvtalsområde med olika belastningar. Man läser av vilket AFR värde man får och man justerar därefter.

Mvh
Henrik








😃 😃 😃 😃

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjena,

Igår tog jag GTn till Lidköping och sen till Kinnekulle. Jättetrevlig träff med massor av sjuor där jag fick köra under lunchen. Det var blött och halt men bilen känns toppen och är väldigt snäll. Chassiet känns väldigt lättkontrollerat och kommunicerar bra även om det var så xxx halt. Det var som att köra på såpa, bokstavligen. Det där BF Goodrich är rena skiten i vanliga fall och ännu värre i regn. Skall se till att slita ner de fortare än kvickt"

Jag hann drygt fyra varv innan drivningen till oljepumpen rasade men jag hann att stänga av i tid som tur var. Drivpinnen från fördelaren hade gått av och jag lyckades fiska upp halva pinnen. Det blir att riva ner tråget nu och byta pump samt montera den förstärkt drivpinne. Vad orsaken var vet jag inte exakt ännu men jag missade en växel rätt rejält och sedan gick det 1,5 varv innan den pajade.

Identifierade också ett problem med bensin som trycks upp i påfyllningsröret vid inbromsning. Detta medförde att det faktiskt läckt in i kupén vilket var riktigt läskigt. Jag hade helt fulltankat så det behövdes inte så mycket verkade det. Nu blir det ett extra lock/propp i påfyllningen som skall blockeras av det övre tanklocket. Tack Hoffman för idén!

Tack också till Bengt Löwenhamn för kost och logi och Fredrik Thorsvret som lånade ut en trailer. Nu blir det att byta oljepump och sen blir det Gelleråsen!

Jag är dock jäkligt nöjd med veckoslutet. Fick köra till Lidköping som är knappt 20 mil och att det sedan rasade lite på banan är sådant man får räkna med. Bättre att det sker där än att det sker ute på gatan. En klassisk "shakedown" skulle man kunna säga.

Sist men inte minst tack till Micke Lvov som ordnade så att jag fick åka:-)

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

Det blev tvärstopp i pumpen och när jag plockade isär den så hittade jag skräp - misstänkta metallrester som kan ha kommit från när jag byggde om tråget. Jag misstänker skarpt att jag inte fick ut all smuts och rester som letat sig in i svetsskarvarna och andara ställen som man inte kommit åt. studerar man skadan så är det klart att något skit har kommit in i pumpen.

Vad lär man sig på detta - att även om man rengör ett nybyggt tråg så är det inte garanterat att det är helt rent.

Det blir nya grejor monterat ikväll och förhoppningsvis Gelleråsen imorgon!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Henrik wrote:
Nu pratar GTn blåtand. Väldigt praktiskt när man skall tuna;-)

Med vänlig hälsning,
Henrik


Smidigt slippa krypa rundor med usb sladdar.
Vad blir nästa steg en app till smartphonen 🙂
Link to comment
Share on other sites

Precis spot on!

- Jag kan nu ta loggar via en Androidtelefon. Jag kör Tunerstudio som managementprogram och de har en Androidapp som heter Shadowlogger. Då kan jag via blåtand ansluta min Androidtelefon och hämta loggen. Det är jättesmidigt då jag inte behöver släpa med datorn. Sen kan jag ladda ur loggen och analysera i lugn och ro.

http://tunerstudio.com/index.php/shadowloggerms

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Precis spot on!

- Jag kan nu ta loggar via en Androidtelefon. Jag kör Tunerstudio som managementprogram och de har en Androidapp som heter Shadowlogger. Då kan jag via blåtand ansluta min Androidtelefon och hämta loggen. Det är jättesmidigt då jag inte behöver släpa med datorn. Sen kan jag ladda ur loggen och analysera i lugn och ro.

http://tunerstudio.com/index.php/shadowloggerms

Mvh
Henrik


Kanon Henrik!!

Nu pratar vi HiTech!!
Link to comment
Share on other sites

Japp det är lite HiTech och det är kul att testa nya grejor.

Var ute igår och testade nya tändmappen och den gick MYCKET bättre. Jag hittade en tändmapp där de läst original tändmapp från en 5.0 HO. Det var avsevärt mycket mer förtändning på låga varv än vad jag haft tidigare och det resulterade i en betydligt rappare maskin. Jag fick även bätte egenskaper på låg belastning när man låg och cruisade.

Se tändmapp nedan.

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

Igår hände det något riktigt otrevligt. Jag var ute och körde och testade den nya tändmappen. Plötsligt började motorn kasta ur sig olja. Jag stannade och det var en duktig pöl under motorn och självklart så börjar man leta varifrån det kommer. Jag har haft lite problem med för högt vevhustryck då jag enbart kört med ventilation i ena ventilkåpan. Jag misstänkte då att jag skjutit packboxen bakom svängningsdämparen men det gick inte att bekräfta på landsvägen där jag stod. I sakta mak lunkade jag hem försiktigt och idag när jag och Bengt började felsöka så var packbox och tråg tätt men den kastade ändå ut olja och högre upp på motorn. Då misstänkte vi timingkåpan men det var lite väl mycket olja för att det skulle vara ett läckage därifrån. Sanningen skulle visa sig vara mycket enklare - jag använder en timingkåpa av 302 modell där det finns ett uttag för oljesticka i denna. Jag har pluggat denna med en gummiplugg då oljestickan i 5.0 är flyttad till mitt på blocket. Denna plugg hade helt enkelt skjutit ur sig pga det höga vevhustrycket. Man kan säga att den faktiskt funkat som en säkerhetsventil och det var ju bra att den sköt istället för packboxen. Nu är det bara att ordna till ventilation i andra kåpan så är nog det problemet löst. Saken är den att jag inte haft problem med detta tidigare då jag körde med andra ventilkåpor förut men nu bytt till kåpor med endast ventilation en ena kåpan. Dessutom hade jag dessa även kopplade till insuget i den gamla lösningen vilket ger ett sug och sänker vevhustrycket. Skönt att allt slutade väl så att säga.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Som väntat så är ju denna säsong en säsong av att hitta fel och trimma in grejorna. I förrgår var det dags igen och det var riktigt nära att det höll på gå riktigt illa. En bensinslang på högtryckssidan lossade och börjadec spruta bensin ut i motorrummet. Slangen hade rätt spec men lossade ändå från sin AN koppling!! Jag var väldigt nogrann när jag skruvade ihop dessa så jag tror inte det var jag som slarvade utan att det var slangen som inte höll måttet. Den kändes väldigt mjuk av värmen och jag tror att den då helt enkelt kröp ut ur kopplingen i kombination med vibrationer och tryck. Slangen var från Feltema - aldrig mer en produkt från dem i min bil! Nu åker det in riktiga grejor samt en släckutrustning!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Hej,

Som väntat så är ju denna säsong en säsong av att hitta fel och trimma in grejorna. I förrgår var det dags igen och det var riktigt nära att det höll på gå riktigt illa. En bensinslang på högtryckssidan lossade och börjadec spruta bensin ut i motorrummet. Slangen hade rätt spec men lossade ändå från sin AN koppling!! Jag var väldigt nogrann när jag skruvade ihop dessa så jag tror inte det var jag som slarvade utan att det var slangen som inte höll måttet. Den kändes väldigt mjuk av värmen och jag tror att den då helt enkelt kröp ut ur kopplingen i kombination med vibrationer och tryck. Slangen var från Feltema - aldrig mer en produkt från dem i min bil! Nu åker det in riktiga grejor samt en släckutrustning!

Med vänlig hälsning,
Henrik


Ja, det är obehagligt.
På högtryckssidan blir det väl mer som en dimma?
(som exploderar om den får chansen)
Det väcker en massa frågor om hur man ska skydda sig, försäkringar mm
"Dog" motorn direkt och därefter pumpen eller fick du slå av själv?
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

@Örjan. Det läskiga var att slangen lossnade inte helt utan bara delvis vilket innebar att motorn fick tillräckligt med soppa för att gå men samtidigt gick det ut en stor stråle upp mot rutan mellan kupen och motorrummet. Jag fick slå av själv.

Lät göra nya slangar idag på Hydroscand med presskopplingar och håller på med att installera ett Sparco sprinklersystem.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej,

Måste bara få dela med mig av denna underbara bild. Jag var i Milano förra veckan på tjänsteresa och besökt Pirelli. Otroligt intressant besök att få se deras utvecklingsavdelning ( mycket F1 ) men även deras museum. Då Pirelli även har en hel del snygga kläder fick jag rekommenderat att besöka deras butik i centrala Milano och döm av min förvåning när jag klev innanför dörren.......🙂

Ha det bra
Henrik


Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...