Jump to content

Henriks GT40


Starhonk

Recommended Posts

Tycker "Moderatorn" skall ta bort Henriks sissta inlägg och "Banna" han.
Den var inte snäll Mad
Vi lider nog med att veta att det är många timmar kvar tills vi får köra våra bilar och att Henrik hittat 4cm mer utrymme i höjdled utan att förklara vidare det var riktigt elakt. Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad


Förklara dig nu 😉

Kannon bra jobbat Henrik vi är inte avis nej då 😆 😆

Nu är det full mutter i garaget 😃 😃

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hehe:-) Nu blev ni bra nyfikna va!

Ärligt talat var det busenkelt - jag tog bort ryggdynan som bara är ett par tre centimeter tjock. Ryggen och dess vinkel förändrades och vips såhade jag fyra centimeter till i taket! Gissa om jag blev förvånad!! Vinterpyssel blir alltså att göra ny ryggdyna. Jag är jätteglad för nu funkar det med hjälmen!

Hoppas att jag inte blir bannad nu. Skall försöka ta lite bilder på dettaför det är rätt intressant hu man kan trolla - magnus vet!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Henrik
Vet inte om jag missat något men saknar en rapport om körning efter hjulinställningen
mvh
Örjan


Helt rätt Örjan!

Har inte kunnat köra så mycket tyvärr som jag velat för att det varit sådant skitväder eller annat som kommit ivägen men i torsdags vart det lite kört ivarjefall. Bilen är betydligt stabilare generellt sett. Den ormar sig inte heller vid inbromsning som tidigare. Dock så kan jag nog göra en del på bromsbalansen men då skall jag ut på flygfältet/bana för att göra det. Högfartsmässigt känns den också mycket bättre än tidigare även om jag inte är helt nöjd. Jag känner att jag vill ha mer caster för att få mer centrumåtergång. Styrväxeln är toksnabb så bilen är väldigt "direkt" i sitt beteende och det är väl också en vanefråga. Jag har drygt 2 varv mellan fulla utslag och mindre skulle jag inte vilja ha.

För att kunna testa i högre farter än 150km/h så måste jag fixa clipsen i dörrarna. När man passerar 100 så börjar takbladen lätta och det blir ett visselljud utan dess like som är riktigt jobbigt. Får man till det så kan det bli riktigt OK att köra i lite högre farter. Ljudmässigt så är det insugsljudet som låter mest. Cruisar man med lite belastning så är det ganska moderat ljudnivå - beroende på vad man jämför med.....

Summa summarum - bilen känns avsevärt bättre men det återstår mer körning och lite justering. Iterativ utveckling antar jag för att tala mumbojumbo IT språk.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Jag kör original Volvo 740. Antalet rattvarv man får handlar ju inte bara om styrväxelns utväxling. Längden på pitmanarmen är ju den andra faktorn här samt givetvis hur mycket man vill svänga på hjulen. Dock så skulle jag inte vara betjänt av en snabbare styrväxel - snarare tvärtom om jag fick välja.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jaha - då har jag kommit till vad jag misstänker är första haveriet!
-Jag har haft ett slammerljud som jag inte varit bekväm med från vänster bak. Vid kontroll ikväll så glappade det i hjullagret bak. Då jag drog åt så vart det tyvärr bara lite bättre men inte helt bra. Vågade inte dra mer än vad jag gjorde med tanke på konstruktionen. Skall ha hit en duktig gammal Boforskille med tusendelar i fingerspetsarna ( Bosse bygger också GT40 ) som får känna på grejorna. Jag är rädd för att lagerlägena gått åt fanders. Jag vet att Bosse inte var nöjd med presspassningen som han tyckte var för liten och gjorde därför om hela innanmätet i uprighten. Är rädd för att jag också hamnar där. Vi får se.....

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra Henrik!
Om det finns någon tröst i det hela är det väll att det är rätt årstid för ett haveri Crying or Very sad
Om du drar åt lagerspelet till 0 och det fortfarande glappar är det nog lagerbanan som snurrat och glappat upp sig.
Då har du ändå stål mot stål.
Vad tror ni en alu upprigths med 2 hundradels presspassning skulle resultera i efter några mils körning.
Skönt att många har insett problematiken och gjort nya upprigths med tigthare passning.
Jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt för din del.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt med lagerstrul.
Kan det inte vara längden på lagerläge hubb kontra upright som spökar?

Alltså att de ligger för nära varandra i mått och när man sedan "kört in lagret" dvs det har komprimerats en aning och då gett en kortare längd
i o m att det är koniska lager.

en tanke bara

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det blev ett mindre ras. Crying or Very sad

Det är bara att bita i äpplet och köra på Henrik.
De stora bristerna har du ju redan fixade, nu kommer det bara några mindre ljusteras tills bilen skall besöka Le Mans 😉


Kör hårt.

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Jaha - då var sista metern körd denna säsong. Bilsport var här och gjorde reportage och jag fick agera fotomodell i tre timmar. Det blev många fina bilder och en hel del åkbilder. Tidningen kommer någon gång i vinter.

Nu blir det dock till att riva både fram och bakvagn.

Bak skall jag svarva ur centrum ur uprightsen och tillverka nya. Göran Olsson ( ni vet han den där duktige ingenjören....) har inte gjort lagerlägena i samma uppspänning vilket gör att det diffar flera tiondelar. Det är bara att göra om och göra rätt. Undrar om han betalar fakturan som det kostar mig att låta göra detta 😆

Fram så blir det att göra nya övre bärarmar - ingenjören Olsson har lyckats med att få till 1,5 grads skillnad i caster mellan höger och vänster sida. Detta motsvarar 9mm skillnad vid kulbulten i längsled. Helt otroligt!
Gör om gör rätt! Faktura på det till herr Olsson? 😆

Motorn skall ur och uppgraderas. Det blir nog ett besök hos banken inom kort tror jag;-)

Nåväl - jag är väldigt nöjd ändå, att fått 80 mil gjorda med bilen. Den är igenom och jag har fått köra och har haft kul och laddat byggbatterierna ordentligt inför vinterns reparationer och uppgraderingar.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Tjena

Bak skall jag svarva ur centrum ur uprightsen och tillverka nya. Göran Olsson ( ni vet han den där duktige ingenjören....) har inte gjort lagerlägena i samma uppspänning vilket gör att det diffar flera tiondelar. Det är bara att göra om och göra rätt. Undrar om han betalar fakturan som det kostar mig att låta göra detta 😆


Annars finns det SFRO godkända alu-uprights
som garanterat inte felar i lagerlägena 🙂
Link to comment
Share on other sites

Hallå - det börjar bli dags att fundera på vinterns uppgraderingar och nu blir det att uppgradera motorn. Jag siktar på runt 400hp och hade först tänkt att låta botten vara orörd. Dock så måste allt balanseras ordentligt. Så när man börjar riva allt och grejor skall bearbetas så kostar det pengar också. Därför lutar det åt att jag köper ett helt "rotating assembly". Tack Hoffman för att du pekade ut någon som verkar vara en bra källa. Det ser ut som det ändå blir att stroka lite även fast jag inte tänkt det egentligen men det är ett bra kit som erbjuds och man får bra körbarhet också på gatan. Men en tokvarvig 289 skulle ju vara riktigt häftigt att bygga någon gång. Om det nu blir en 331 så funderar jag på AFR 205 eller Keith Kraft Signatur Brodix 195 som också flödar fint. Vet inte riktigt här. Kika specen nedan och ge gärna feedback. Sen blir det lite porr på toppen av skapelsen tänkte jag där Mickes gamla grejor duger nog åt mig 😃

[/url]


Vad tror ni om följande combo? Vore lite intressant med feedback!


Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt väldigt lika men kommer att köra med standard slag så det blir 306 cui internbalancerat (Eagle part #14008) ,AFR 185,förslag på cam från comp cam blev spec slipning (tänkte bygga högvarvigt) men väntar nog med cam tills jag har besiktat kan nog bli svårt med ljud ändå med stående spjällhus .

Vad har du tänkt köra för kompförhållande? jag har räknat på 10.5:1!
Har du kollat på edelbrock E-cnc topparna flödar riktigt bra på papperet men jag har inte sett några tester.
http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/cylheads/ford/sb_e-cnc.shtml

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Intressant Thomas!

De topparna såg ju väldigt bra ut på pappret. Liksom du så har jag fått fram väldigt lite omdömen ännu då de är så nya. Tvivlar dock på att Edelbrock gör något dåligt om de nu vill utmana AFR som suttit på tronen ett tag.

Du bygger en borrad 302 med internbalanserad vev. Det låter riktigt aptitligt.

Det var i princip det jag ju tänkte göra från början. Egentligen ville jag lämna min botten så orörd som möjligt då det faktiskt sitter smidda kolvar i den. Dock så måste motorn balanseras stakarna uppgraderas och då måste allt isär. Det innebar ju naturligtvis att man tittar på nya stakar som i sin tur gör att man tittar på nya kolvar och då kommer ju veven in bilden, osv, osv. Det drar iväg väldigt lätt märker jag. Visst vill man ju göra alla modifieringar från början men måste också matcha ekonomin mot övriga behov och investeringar. Detta är skitsvårt för man vill ju inte heller vara dumsnål. Så frågan är vart man landar. Jag har ärligt talat inget riktigt bra svar ännu för vad jag gör med bottendelen. Toppar blir det ivarjefall - AFR 185 eller Brodix 195 Keith Craft Signature. Sen blir det nog en Comp Cam XE282HR med dual pattern. Kompet måste ju matcha kammen men utan att räknat på det borde det landa någonstans strax över 10kg tror jag.

I veckan skall jag träffa min lokala motorrenoverare för att resonera med honom. Sen får man ju se när man lyfter på topparna hur cylindrarna mår. Behövs det borrning då blir ju det nya kolvar och då är det ju ingen idé att välja något halvdant. Mahle ligger nära tillhands och under dessa H-stakar från Eagle eller liknande.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Kollar man lite så hamnar du ju runt 400hk på veven med topparna och kamaxel, varför jag har valt att köra internbalanserat är ju att kunna köra utan några yttre balanseringar (svänghjul och svängdämpare) eget svänghjul blir ju lite svårt att få till med viktningen. Hur har du gjort där i den motor du har nu?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas wrote:
Kollar man lite så hamnar du ju runt 400hk på veven med topparna och kamaxel, varför jag har valt att köra internbalanserat är ju att kunna köra utan några yttre balanseringar (svänghjul och svängdämpare) eget svänghjul blir ju lite svårt att få till med viktningen. Hur har du gjort där i den motor du har nu?

/Thomas


Man behöver inte köra internbalanserat för att man kör eget svänghjul. istället för att addera material tog jag bort material på motsatt sida av svänghjulet. Det var lite tricky att räkna ut hur mycket material som skulle bort eftersom diametern är mindre - dvs mer material måste bort pga den minskade periferihastigheten. Jag har nog beräkningen någonstans om jag letar långt ned i högarna. Dock så har jag fått uppfattningen att en interbalanserad vev tål högre varvtal än en externbalanserad. Det beror dock lite på vart man lägger ribban om man verkligen behöver en internbalanserad. Men visst vore det fränt:-)

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Thomas wrote:
Jag tänkte att det blev enklare att göra ett nollbalanserat svänghjul därför ville jag ha internbalanserat och kan man då varva mer så är ju det +++ 😃

/Thomas


Absolut 😃
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Nu börjar jag testa nya TWM insuget. Spridarna på plats ( SAAB 9000 Aero som ger 350cc/min ).

Vad jag kan konstatera efter en snabb test på plats är:

1. Det är vackert som en tavla:-)

2. Det kommer i konflikt med Fords stora TFI fördelare. Detta innebär lite problem för mig då jag modifierat min Megasquirt hårdvara till att jobba mot denna. Nu får jag göra om den igen eller bygga en ny. Det är möjligt att jag skippar detta med fördelare helt och hållet och satsar på EDIS istället och då är det cranktrigger som gäller. Väljer man nya Megasquirt 3 så skulle man kunna få till sekventiell inpsprutning. Jag är osäker på värdet av det då det mest verkar ge skillnad på låga varv i form av bättre ekonomi och något jämnare gång.


Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

Tack - jo igår la jag bud på ett EDIS 8 system på Ebay med 36 kuggars hjul att montera på veven. Ett EDIS system består av cranktriggerhjul, styrmodul samt tändspolar med flera utgångar. I detta fall är det två stycken med fyra utgångar.

Det går att hantera det på lite olika sätt - både med och utan EDIS styrmodul. Både Megasquirt 2 och 3 klarar faktiskt av att styra spolarna direkt utan att man behöver gå via EDIS modulen, har jag nu lyckats läsa mig till. Är lite osäker på MS 1 än så länge vilket är det jag har på hyllan. Annars går det dock bra att ha kvar EDIS modulen och i sin tur styra den från MS. Det är liksom lite valfritt. Dock har jag hört rykten om att EDIS 8 modulen inte klarar mer än 6000 varv, vilket jag måste bottna om det ligger något i det.

Fortsättning följer.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

- Har roat mig ett par kvällar att köra simuleringar med olika block, toppar, kammar, etc, etc i simuleringsprogrammet som jag la ut en länk till. Det är otroligt kul och nyttigt att göra detta känner jag. Egentligen är det inget revolutionerande jag kommit fram till utan mer bekräftat det jag kunnat läsa mig till i böcker och på forum. Det är dock skönt att se att den ursprungliga kombon som jag ritade upp också verkar vara den bästa ( i teorin....). Bifogar ett par skärmdumpar ur programmet. Det jag simulerat här är ett standard 5.0 block med originalkolvar, AFR 185 toppar, Comp Cam XE282HR ( hydraulisk rullkam ), TWM insug och slutligen 1 5,8 tum avgassystem som är 120cm långt. Detta verkar vara den bästa kombinationen som jag kommit fram till hitintills. Det man kanske skulle göra här är eventuellt att gå ifrån hydraulisk rullkam mot en mekanisk rullkam istället för att slippa risken att lyftarna ballar ur vid 6500 varv/min. Som det ser ut nu har jag en jämt stigande effektkurva upp till 7000 varv där motorn ger 470hp och det verkar bara fortsätta uppåt....🙂


En korrigering i efterhand. Det visade sig att jag i simuleringen nedan INTE kört med hydrauliska lyftare utan mekaniska rullyftare. När jag ändrade till hydrauliska lyftare så tappade jag ca: 20-25hp i effekt. Det intressanta var att effekttappet kom redan från 3500rpm och fortsatte så hela vägen upp. Ni som byggt V8 tidigare - hur ser era erfarenheter ut i praktiken på detta?

Bifogar ett par skärmdumpar

Mvh
Henrik



Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Nu har jag tagit mig an att göra en gjutform till den nya mittkonsollen i bilen. Som utgångsmaterial har jag Hoffmans plåtform. Dock så finns det ingen riktig gjutform så jag tänkte att jag gör en så att det finns en för de som känner för att ha en originallik mittkonsoll/tunnel. Här har jag börjat spackla upp tunneln och det återstår nog några vändor innan jag kan börja lacka.

Fortsättning följer.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tunneln är ca 100mm bred, 900 lång och 200 hög till där rundningen tar vid.

Jag har själv ett inre ramverk från min gamla tunnel som jag tänker låta vara kvar. Jag tänker alltså bara låta denna vara som ett skal ovanpå. Som vanligt så skruvar jag det mesta och jag tänker skruva fast denna i ramverket med några skruv för att ha lätt access in.

Det är möjligt att jag stärker upp tunneln på insidan i ovandelen för att den skall vara stabil när man häver sig ur bilen.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det beror på vilken kvalitet man vill ha på jobbet. När jag besökte Pagani så använde de kolfiber duksom innehåller harts och som är självhäftande. Denna bakas sedan under vacuum i en autoklav.

Men som sagt jag tror att man skulle kunna göra precis som med glasfiber med risk att man får luftbubblor.

Link to comment
Share on other sites

Tjena
Tokvaxa eller enklare pensla 2 lager släppfilm (polyvinylalkohol)
Finns där dom säljer plast.
Kolfiber funkar med polyster eller epoxi men vill man ha det synligt är epoxi rätt.
Stora fördelen med epoxi är att det inte krymper vid härdning.
Nackdelen är allergi risken, framförallt vid inte helt uthärdad slipning.

På med ett jämt lager epoxi
Vänta tills det precis går att göra nagelmärken (inte längre)
på med lite epoxi igen, matta, stryk ut epoxi och mätta så att ytan helst är matt och inte blank av pölar.
Sen när man lat lagren är det super att lägga tex ålderbeständig plast eller plastfolie och vacumdra eller pressa lite så lagrena verkligen ligger ihop.
Värme är "da shit" för att få det att härda bra.


Glöm att få bra resultat i en ojämt uppvärm lokal 20 gr under hela epoxi tiden
Polyester är inte alls känsligt för det.

OCH blanda epoxi supernoga.

Aldrig rollers på epoxi, blir bara luftbubblor.

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Härligt med folk som har koll på saker och ting och dessutom
gärna delar med sig. Kred till er.

Kom på att jag har en kompis som kör autoklav på jobbet och ett
par andra som jobbar på tejpuppläggningen , kanske man ska köpa
med sig en smörgåstårta ditt upp 🙄

Fast då krävs det ju att Henrik vill låna ut pluggen .

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Härligt med folk som har koll på saker och ting och dessutom
gärna delar med sig. Kred till er.

Kom på att jag har en kompis som kör autoklav på jobbet och ett
par andra som jobbar på tejpuppläggningen , kanske man ska köpa
med sig en smörgåstårta ditt upp 🙄

Fast då krävs det ju att Henrik vill låna ut pluggen .


Kan man tolka det som att du tar upp beställningar? 😃
I så fall tror jag att du kan få en hel del varav en från mej

mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...