Jump to content

Henriks GT40


Starhonk

Recommended Posts

gt40 wrote:
Härligt !
När blir det registrering ???


Skulle tro att det tar någon vecka för SFRO och sedan skall pappren in till Transportstyrelsen som skall handlägga och sen är det att beställa tid för besiktning som brukar ta ett par veckor på sig för att skaka fram en tid. Summa summarum 4 veckor skulle jag tro är minimum för att ha gjort regebesiktning och sedan är det väl ett par dagar innan man får skyltarna. Midsommar var mitt mål men det är tveksamt. Snarare mitten av Juli skulle jag tro är mer realistiskt med tanke på att Murphy brukar dyka upp.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Sex års jobb med GTn och många veckors kö på bilprovningen - vad händer? - Jo jag är duktig och tar ur tändningsnyckeln igår kväll för stöldrisken. Idag glömde jag den hemma och upptäckte det i Sunne.... Då var denna säsong körd då det knappt finns några tider att uppbringa hos SBP, tidigast 5:e september.

Hur klantig får man bli egentligen? Nu går jag och gräver ner mig ett tag!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Nu pysslar jag med att måla rutor och täckglas.

Jag har gjort enligt följande:

1. Ritat stödlinje 15mm in på UTSIDAN
2. Maskerat med eltejp ( funkar väldigt bra utan större kryp -tack Hoffman ) på INSIDAN. Viktigt att inte sträcka tejpen då den annars tenderar att krympa och röra på sig, speciellt i kurvorna.
3. Målade med Lexanfärg för modellbilar. Detta är gjort med pensel och det var smidigt att jobba med. Lite maskering och inget ryk samt att det gick att måla kanten på glaset på ett snyggt sätt. Jag målade två lager. Färgen är vattenbaserad. ( latex tror jag )
4. Jag plockade maskeringen när det var nästan tort. Vågade inte vänta tills det var heltorrt - detta är alltid svårt att veta från färg till färg när man skall plocka maskeringen...

Mvh
Henrik










Link to comment
Share on other sites

Nu är alla rutor och täckglas på plats. Det som återstår nu är att slipa in ventilationsrutan i sidorutan. Detta blir nog lite pilligt då man vill ha det så tight som möjligt. Sen är det detta med att ha en bra vädertätning på denna. Original så verkar det inte ha funnits och jag har kikat på bilder från olika bilar och de flesta verkar sakna tätning. Dock så vill jag ha någon form av tätning här. En idé är att limma en ram på insidan som man monterar en list på som rutan sluter tätt emot. ( rutan ligger alltså flush i hålet på sidorutan ). En annan idé skulla kunna vara om man fräste ett fint spår i kanten på rutan och monterade en list i denna. Det sistnämnda hade nog varit det snyggaste och elegantaste alternativet. Fler förslag tas gärna emot då det ibland är svårt när man står själv i garaget.

Nu blir det dock paus denna vecka då det blir några dagar i Paris med frugan. Tänkte att jag skulle hinna med och kika på Ralph Laurens bilsamling som står utställd för tillfället invid Louvren. Vem vet - kanske en GT40 finns där? Kameran är laddad!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På fredag gör jag nytt försök att regbesiktiga. Tar med mig dubbla tändningsnycklar denna gång.......

-Tack Micke för att du fixade en tid. Nu är jag bara skitnervös för att jag skall fucka up något annat. Återkommer med rapport!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis Henrik 🙂 😃 😃 😃 😃
Bevisligen kan man efter många år av ombyggnationer av alla brister Evil or Very Mad få en GOX genom besiktningen.

Kannon kul 😃 Nu är det bara för oss andra att falla in i ledet.

MVH Christer.S 😃

Link to comment
Share on other sites

CUS 463 har fötts! Det är ungefär så det känns efter 77 månaders byggande men nu är den reggad och klar. När besiktningsmannen sa "nu är det klart" så kändes det ungefär som när man fick körkortet. En stor stor kvarnsten lossnade och jag är väldigt glad och lättad.

Det blev blankt papper utan anmärkningar. Han frågad dock om mina framblinkers om jag skulle plocka av dem när jag kom hem men jag sa att "det kan jag inte kommentera" 🙂 . Ni ser nog de fulaste framblinkers ni sett på en GT nedan- 😃 😃

Återigen - stort tack till alla som bidragit med hejarop och fiffiga lösningar. Ett forum som detta är ovärdeligt när man bygger bil och står hemma i garaget och behöver bolla. Alla bilar som byggs nu och framöver kommer att bli bara bättre och bättre tack vare forumet.

Nu tar det väl det några dagar innan man får plåtarna och under tiden så skall Länsförsäkringar hit och kika på bilen för försäkringen. Sen blir det ut att brumma på behörigt boseringsavstånd 😆

Till sist - tack Micke för att du fixade tiden. Det räddade denna säsong och alla ansträngningar som gjorts under våren och sommaren för att jag skall kunna åka i år!! Nästa gång jag kommer är det utan dragbil!











Link to comment
Share on other sites

[quote="Henrik"]........Han frågad dock om mina framblinkers om jag skulle plocka av dem när jag kom hem men jag sa att "det kan jag inte kommentera" 🙂 . Ni ser nog de fulaste framblinkers ni sett på en GT nedan- 😃 😃

............








Jadu - - - dom var inte vackra :sad: lär väl åka av rätt kvickt - om inte alla redan 😃

Link to comment
Share on other sites

Brum brum 😃

- Första lagliga turen ikväll som dock blev kort pga risigt väder, men ändå! Ingenting gick sönder men Porschelådan är för jävligt tungväxlad när den är kall. Undrar om man skall försöka sig på Swepco 201 som alla Porscheåkare pratar om. Det lär vara en fantastisk olja enligt dem. Är det någon annan som har några rekommendationer?

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Efter ett par kortare turer som visserligen är kul men som mer karaktäriseras av att man sitter och lyssnar efter fel så har jag identifierat oljud från karossen bak. När man kör i gupp så smäller det som fn trots att den är fastspänd. Det visar sig att att det lilla glappet som finns i bakre karossinfästningen mellan den gjutna aluminiumfästet i karossen och stålrullen i chassiet ger upphov till detta. Detta glapp är väldigt lite och finns där för att man skall kunna montera karossen. Skall fundera på hur man skall eliminera detta oljud. Kanske byta ut rullarna som är i stålrör till ngt i nylon eller liknande? Vi får se vart det landar och ideer tas gärna emot.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Hur går bilen annars i guppen?
Tappar man underkäken eller är det lite mjukare?
Finns ju gummidämpningar med hona/hona som blir mjukt.
Dimmensionerna ökar med 5 mm per storlek.
mvh
Örjan


Jag tycker den känns helt OK faktiskt. Visst är det en racerbil man kör men den är inte direkt obekväm. Snarare är nog den väldigt bekväm för att vara just en racerbil. Jag avverkade nästan 5 mil ikväll utan missöden och det känns helt underbart. Den känns bra på vägen och jag har inget att anmärka på hitintills på själva uppträdandet faktiskt. Ser fram emot att få komma ut på bana lite och känna lite mer på bitarna.

Dock är bilen tokvarm invändigt då jag ännu inte fixat att det är helt tätt bakom kylaren och in till kupén. Dessutom verkar det som värmekranen på värmepaketet inte stänger helt och hållet. Tyvärr så går all min tilluft genom värmepaketet vilket gör att jag inte kan använda fläkten för att få ner tempen. Vi får se om jag kan fixa till det - annars blir det ombyggnation i vinter.

Besökte också den lokala bilträffen ikväll för första gången - jösses folk var som flugor på en sockerbit. Kul att få cred för det man gjort men det blev nästan lite väl mycket.

PS
- jo nu kom jag på en grej. Dörrarna lättar! De läcker som soll när man får upp farten litegrann. Man måste antingen ha "eyebrows" eller någon form av clip invändigt för att hålla ned takbladet.

DS

Mvh
Henrik




Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:

- jo nu kom jag på en grej. Dörrarna lättar! De läcker som soll när man får upp farten litegrann. Man måste antingen ha "eyebrows" eller någon form av clip invändigt för att hålla ned takbladet.

DS

Mvh
Henrik


Hej Henrik

När jag köpte delar från Tornado så köpte jag med mig två glasfiber "vingar" som passar utmärkt i hålet för dörren. När dom väl är monterade så glider dörren in under skyddet och hindrar dom från att lyfta. Nackdelen med dom som ja kan komma på är väl att lacken kan skava mot den så det timeout blir lacksläpp, om man inte klär den med gummi eller liknande på undersidan mot dörren. Jag kan fixa bild på det ifall du skulle vara intresserad av att se?

Mvh
Timmy
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Henrik wrote:

- jo nu kom jag på en grej. Dörrarna lättar! De läcker som soll när man får upp farten litegrann. Man måste antingen ha "eyebrows" eller någon form av clip invändigt för att hålla ned takbladet.

DS

Mvh
Henrik


Hej Henrik

När jag köpte delar från Tornado så köpte jag med mig två glasfiber "vingar" som passar utmärkt i hålet för dörren. När dom väl är monterade så glider dörren in under skyddet och hindrar dom från att lyfta. Nackdelen med dom som ja kan komma på är väl att lacken kan skava mot den så det timeout blir lacksläpp, om man inte klär den med gummi eller liknande på undersidan mot dörren. Jag kan fixa bild på det ifall du skulle vara intresserad av att se?

Mvh
Timmy


Tack Timmy!

Vi menar samma sak när du kallar det vingar och jag kallar det eyebrows;-) Vi får se vad jag hittar på men jag skall nog försöka med ett clip invändigt till att börja med. Claes i Trollhättan gjorde en snygg lösning på detta som jag nog skall planka.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

16 mil avverkade jag ikväll då vi var ett gäng som körde upp till Sunne och tillbaka via lite trevliga vägar. Stor del av resan gick i regn så nu är bilen gott skitig. Den höll sig dock torr och fin inne i kupen trots att dörrarna läcker lite luft. Bara jag får till ett clip som håller ner dörren så kommer det att bli kanon.

Jag har tidigare vid provkörning på flygfältet känt att bilen varit förutsägbar i sitt beteende. Nu på landsväg med lite dåligt underlag bitvis så känns den nervös i styrningen. Ganska spårig och kommunicerar väldigt mycket upp i ratten. Känns som man vill ha den lite lugnare. Jag tror att lite mer toe in kan göra gott. Hade jag haft justerbar övre bärarm så hade nog lite mer caster också varit på sin plats.

Bromsbalansen behöver nog också justeras så att den tar lite mer fram känner jag. Sedan skall nog beläggen slitas in också helt och hållet bak för att få dem att ta jämt till 100%.

Att komma ut på bana känns som en nödvändighet inom kort för att sortera ut bilen mer. I dagsläget vet jag inte exakt var gränserna går när det börjar gå undan. Det vill man inte riktigt ta reda på ute på landsvägen - det kan bli lite väl spännande i min smak.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik!

Måste vara fantastiskt ute på vägarna efter mååånga timmar i garaget.
Vilka hjulvinklar åker du nu? vilken styr radie och caster har du?
Ska bli kul att höra hur den uppträder på bana 😃

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Hej Henrik!

Måste vara fantastiskt ute på vägarna efter mååånga timmar i garaget.
Vilka hjulvinklar åker du nu? vilken styr radie och caster har du?
Ska bli kul att höra hur den uppträder på bana 😃

/Markus


Ja det är skitkul, rent ut sagt 😃

Grundinställningen som jag försökt göra så gott man kan i ett garage har varit följande:

Fram:
Statisk camber: 0,5 grad
Caster: enligt fabrikant och jag tror att den ligger runt 4 grader men vet inte säker ( på fredag får jag reda på allt då jag skall till hjulinställaren )
Toe in: 0,25grad

Bak:
Camber: kommer inte riktigt ihåg. Runt 1 grad tror jag. Som sagt återkommer på den efter fredagens övning med proffsgrejor.
Caster: 7,5 grader
Toe in: 0

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Ett tips Henrik.
Det kommer att bli en träff snart med bankörning och riktigt duktigt GT40 folk på plats 😉

Christer.s :cool:


Aha - spännande - i Boråstrakten anar jag 😉

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha då har man gjort hjulinställning. Det blev både kul och tråkigt. Inte helt oväntat pekade hjulen åt alla håll. Det är svårt att få till det bra i ett garage med grova instrument. Bakhjulen hade toe out och positiv camber på vänster bak. Framhjulen hade på tok för mycketet toe in. Inte konstigt att den var lite orolig under hård inbromsning! Nu har jag lagt mig på en slags grundinställning som jag och hjulinställningskillen tror är en bra utgångspunkt för gatkörning. Jag kör föjande:

Camber fram: 0,75 grader
Camber bak: 0,75 grader

Toe in fram: 0,75mm per sida
Toe in bak: 0,75mm per sida

Alltså - samma inställning fram som bak. Vi får se hur det lirar framgent. Vad som dock inte var så kul var när vi mätte castern fram. Den var drygt 3 grader på vänster sida och endast 1,5 grad på höger sida. Jag måste få bak övre kulbult 9mm på höger sida för att nå 3 grader där. Jag borde dock nog upp i 5-6 grader med tanke på den Kingpinvinkel jag har. Så det blir att snida på nya övre länkarm i vinter. Som sagt - det tar nog ett par säsonger innan man hittat rätt. Sen återstår det givetvis mycket körning och utsortering i praktiken också.

Sensmoralen efter detta - precis som Christer sagt tidigare -mät upp era chassien och kolla om de är symmetriska. Om de inte är det så måste det kompenseras i hjulupphängningen.

Återkommer med mer feedback efter att jag kört den ordentligt nu efter hjulinställningen.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...