Jump to content

Henriks GT40


Starhonk

Recommended Posts

Helt rätt - Alfa 33 Stradale men Zagato var faktiskt inte inblandad denna gång. 18 exemplar tillverkade. En av mina absoluta favoriter och jag hade gärna byggt en replica på denna. Designad av en föredetta Bertone kille. http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_33_Stradale

Tyvärr verkar det inte finnas någon som gör replikakarosser till den. Det fanns för många år sedan en firma i England som jag försökt att kontakta utan resultat.

Bilen är riktigt liten och det är otroligt hur man lyckas få in så mycket vackra linjer på denna lilla kaross.

Håkan Haver ( HOX ) gör ju sin egen tolkning på denna som finns på detta forum.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

"Stradale" är ett tilltalande ord. vet dock inte vad det betyder.
Försökte finna ett ord för att beskriva bilen och kom endast på "spektakulär".
Kupen påminner lite om en "bubble top" och man behöver nog minst en glasmästare i släkten för att renovera eller bygga en sådan.
'mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej,

Har skruvat lite i framvagnen och på sprutet. Hitintills tycker jag bilen har uppförts sig över förväntan i kurvor. Dock så har kurstabiliteten i farter över 100km/h rakt fram inte känts bra. Den har känts nervös och spårig. Då jag vet att jag har väldigt lite caster på endast 3 grader så tog jag och filade lite i hålen och flyttade övre spindel drygt 10mm bakåt. Det gjorde susen och nu har jag en tydlig självåtergång i ratten och den känns trygg och stabil rakt fram i upp till 150km/h. Har inte kunnat köra fortare för dörrarna lättar. Det får bli att fixa till snarast.

Gjorde en fin tur på härliga småvägar till Kristinehamn med min gode vän Bengt och hans Seven. Mycket trevligt.

På vägen hem så körde jag Megasquirten i autotuneläge och det verkade tuna rätt bra och den gick bättre när jag var hemma. Lite intressant är det att ha datorn brevid sig och se hur programmet analyserar och tunar bilen automatiskt när man kör. Jag fick ut en ny bränslemapp den kändes rätt hyffsad. Dock så svarar den dåligt efter jag passerar halvgas. Mellan det läget och fullgas får jag inte ut mycket hur jag än skruvar i programmet. Jag misstänker att min kam inte levererar tillräckligt med tid för att fylla då ( duration eller lyfthöjd).

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej,

Ser att Comp Cams lanserat en 4-pattern cam. Är det någon som har koll på dessa. Ett brett varvtalsområde men fortfarande hög effekt låter ju väldigt smarrigt. Tidigare har jag kikat på deras Extrem Energy kammar men detta låter ju lite intressant. Det verkar bygga på mycket lyft och mindre duration än jämfört med Extreme Energy.

Tacksam för input

Mvh
Henrik


http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=1602&sb=2

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag hittat lösningen på min stökiga TPS-signal med god hjälp av en elektronikdesigner. Det var inte bara ett fel utan tre fel:

Om vi börjar med själva Lassekortet ( är en svensk variant avMS1 ) var det två fel på detta och det tredje var på reläkortet.

1. En av kondensatorerna som skall filtrera TPS signalen skulle vara på 22 nanofarad och den var endast på 0,2 nanofarad. Det gör att en massa störningar kan gå igenom. Klassikt plockfel av komponent tror jag.

2. En designmiss på kortet gjorde att de fyra kondensatorer som skall filtrera signalen inte var jordade. Detta innebär att de inte fyller någon funktion överhuvud taget

3. Det tredje felet fann vi på reläkortet där vi hittade en designmiss till som var att man inte separerat signaljord och matningsjord. Det behövs inte lång kabel mellan styrbox och reläkort för att det skall uppstå störningar.

Efter att dessa var åtgärdade blev TPS signalen hur stabil som helst.

Äntligen kan jag nu börja tuna motorn på allvar!

Gott nytt år!
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Nu har jag hittat lösningen på min stökiga TPS-signal med god hjälp av en elektronikdesigner. Det var inte bara ett fel utan tre fel:

Om vi börjar med själva Lassekortet ( är en svensk variant avMS1 ) var det två fel på detta och det tredje var på reläkortet.

1. En av kondensatorerna som skall filtrera TPS signalen skulle vara på 22 nanofarad och den var endast på 0,2 nanofarad. Det gör att en massa störningar kan gå igenom. Klassikt plockfel av komponent tror jag.

2. En designmiss på kortet gjorde att de fyra kondensatorer som skall filtrera signalen inte var jordade. Detta innebär att de inte fyller någon funktion överhuvud taget

3. Det tredje felet fann vi på reläkortet där vi hittade en designmiss till som var att man inte separerat signaljord och matningsjord. Det behövs inte lång kabel mellan styrbox och reläkort för att det skall uppstå störningar.

Efter att dessa var åtgärdade blev TPS signalen hur stabil som helst.

Äntligen kan jag nu börja tuna motorn på allvar!

Gott nytt år!
Henrik


Bra jobbat Henrik!
Jag jobbar till vardags med rotorsaksanalyser och denna djupdykning är det inget fel på!


😃

Hoppas att du nu får ordentlig snurr på motorn och ha ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning, Markus
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
brajon wrote:
Inget dumt ställe som inte jag tänkt på.
Däremot har jag insett att det är ont om bra ställen.
Hur gör man för att bryta?
Lyfter rakt upp med 2 fingrar eller?
mvh
Örjan


Japp- två fingrar. Fungerar utmärkt.

Med vänlig hälsning,
Henrik
Link to comment
Share on other sites

I helgen var jag med Locostklubben på Kinnekulle. Mycket trevligt folk och socialt runtomkring och bra organiserat. Fick några varv med GTn. Det kändes bra även om jag tog det rätt lugnt. Körde dit och hem utan några problem.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack - jo det blev rätt bra faktiskt tycker jag också🙂 Får öva mer på snyggare donuts bara:-D

Ballast var ju reportaget från Frankrike - jag skall börja gå i kyrkan flera gånger i veckan men bara i den kyrkan isåfall - vilket ställe!!!!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Elektronikhaveri!

Efter två års misshandling från mig så gav min styrbox upp. Vet inte exakt vad som är felet men jag misstänker starkt att processorn gett sig. Det är den stora kvadratiska komponenten i mitten på bilden. Skall felsöka ordentligt men en ny processor är beställd. Får se om jag lyckas byta den i så fall då den är jävligt pillig att byta eftersom den är ytmonterad och det är smått som fn. Måste ha bilen klar till Art & Speed den 7-8 sept i Mariestad!

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

Elektronikhaveri!

Efter två års misshandling från mig så gav min styrbox upp. Vet inte exakt vad som är felet men jag misstänker starkt att processorn gett sig. Det är den stora kvadratiska komponenten i mitten på bilden. Skall felsöka ordentligt men en ny processor är beställd. Får se om jag lyckas byta den i så fall då den är jävligt pillig att byta eftersom den är ytmonterad och det är smått som fn. Måste ha bilen klar till Art & Speed den 7-8 sept i Mariestad!

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag var i fint sällskap i Mariestad. Riktigt fint event med många aktiviteter för hela familjen. Tror hela stan som för övrigt är fin liten pärla var översållad med aktiviteter och utställlningar.

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu verkar jag äntligen ha hittat en bra grundinställning för bilen.

Fram : 1,5 grad camber, 0,5 grad toe in totalt ( motsvarar 1,5 mm på varje sida), 5,5 grad caster.

Bak: 0,5 grad camber, 20 minuter toe in ( motsvarar 1mm på varje sida ), 7,5 grad caster

Bilen går nu lugnt och fint på vägen även i högre farter. I kurvor får jag ett lättkontrollerat släpp och den talar om i god tid vad den skall göra och är lätt att hämta hem.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Nu har jag kört upp bilen till Stockholm och den är på plats i Nacka Strands lokaler som fyndigt nog heter Bilfabriken. En gång i tiden hade man faktiskt sammansättning av bilar här som kom i lådor från det stora landet i väster.
Kändes lite konstigt, ungefär som att lämna sitt barn och sedan åka hem till Karlstad igen. Tillbaka till Stockholm igen på fredag!

Vore kul om några av er dyker upp.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Nu verkar jag äntligen ha hittat en bra grundinställning för bilen.

Fram : 1,5 grad camber, 0,5 grad toe in totalt ( motsvarar 1,5 mm på varje sida), 5,5 grad caster.

Bak: 0,5 grad camber, 20 minuter toe in ( motsvarar 1mm på varje sida ), 7,5 grad caster

Bilen går nu lugnt och fint på vägen även i högre farter. I kurvor får jag ett lättkontrollerat släpp och den talar om i god tid vad den skall göra och är lätt att hämta hem.

Med vänlig hälsning,
Henrik


Instämmer med Mackan om bra informnation.
Värdena tyder på att chassit är ganska bra ändå.
Lite överaskad över så pass mycket kaster bak.

mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nicke wrote:
Hej Henrik! Har kollat upp avståndet motor/ cc drivaxel och får ca220 mm. Lite svårt att mäta exakt när allt är ihop monterat !
Vi hörs!


Toppen - tusen tack!

Med vänlig hälsning,
Henrik
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja exakt Örjan. Allt skall balanseras ordentligt.,Har inte bestämt exakt vilken kam som skall i men det blir en Extreme Energy från Comp Cams i varje fall. Har fått lite olika råd här,och var men det lutar åt en XE270HR. Kanske kan bli ngt vassare också. Den måste primärt funka med mina portade standardtoppar och sen vore det ju önskvärt om den sen funkade bra med eftermarknadstoppar också. Funderar på ett par AFR165.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik,
-För de flesta av oss är det ju ett drömscenario att kunna börja fundera på att ”renovera” sin GT40…
Beträffande val av kam så kan jag bara hålla med dig om att det är svårt. Jag har nyligen bollat detta med motorbyggare i USA och Nya Zeeland. Som vanligt finns många svar på samma fråga. Jag hade själv fastnat för en ”Magnum-profil” (288R) men det slutade med en slipning utanför standardsortimentet. Jag vill mest fråga om du sett Comp. Cams. katalog över olika profiler? Dels har de ju en katalog över kamaxlar från ”standardsortimentet” men sen finns en med oändligt många fler profiler där man själv kan kombinera som man vill. (Olika på insug/avgas eller tom olika på yttre/inre cylindrar) Extreme Energy har ganska aggressiva ramper, vilket ju är ”modernt” i kamaxelsammanhang, men det ställer krav på resten av kedjan om man vill kunna nå högre varvtal. En aggressiv kam drar ju då med sig hårda fjädrar vilket genast betyder flexande vipparmar. När det är löst inser man att man borde valt ett ”billet” kamämne och andra lyftare. Givetvis står man där då med stötstänger som ser ut som pilbågar…
-Lycka till! Det skall bli kul att följa.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej Mattias, tack för bra input. Detta med kam är inte min starka sida känner jag trots att jag läst en del. Det är väldigt svårt känner jag men min utgångspunkt har varit att hålla samma "nivå" på alla komponenter för att få harmoni i maskinen. XE kammarna har som sagt en aggressiv upprampning som man kan ha när man kör rullyftare men det ger ju också andra påfrestningar som du riktigt påpekar. Jag har tittat på dessa kammar just av det enkla skälet att jag sett bra resultat med dem. Jag känner dock viss osäkerhet som du förstår och jag är väldigt öppen för rekommendationer.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har rivit GTn ganska ordentligt nu. Motorn är i bitar och blocket väntar på borrning och däckning. Alla roterande delar skall balanseras. Nya lådor från landet i väster trillar in med jämna mellanrum. Det blir ny kam, kamdrivning ,lyftare, stötstänger, vippor och fjädrar. Nya kolvar med lite högre komp också.

Bakvagnen har fått en översyn av alla uniballs och jag har tightat till allt med koniska brickor.

Växellådan skall få en ny hastighetsmätargivare efter missödet i Borås.

Vänster tank fimpar jag för att minska vikt och öka säkerheten samt att bilen får ännu bättre balans ( det sista är dock lite överkurs). Men framförallt så får jag ett helt rent utrymme att dra kompletterande el samt AC ledningar i. Får se om vi orkar med Ac i år annars får det vänta tills nästa år.

Tiden går fort nu och drygt två månader skall allt vara klart hoppas jag!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nästan körklart!

- Nu har jag startat upp maskinen. Inför första försöket så fick jag tyvärr en vattenläcka vid bröstkåpan och fick plocka ut maskinen igen och montera om med bättre grejor och lite mindre klantig mekaniker..... Nåväl man lär sig den hårda vägen. Det var lite missriktad ambition från min sida i kombination med ett felaktigt val av silikon tillsammans med packning som orsakade läckan. Som tur är det ganska lätta att plocka i och ur maskinen på denna bil.

Vid andra försöket så startade motorn upp som den skulle. Lite tick inledningsvis från en lyftare men det försvann. Antar att det är inkörningsoljan som gör att lyftarna kan spöka lite innan man kört bort allt det där kletet.

Tyvärr så upptäckte jag efter en stunds körning i garaget att jag hade en pöl på golvet under sprängkåpan. Det var blågrönt och växellådsoljan rann ut då packboxen havererat på ingående axel på lådan. Detta är en erkänt svag punkt på 915-lådan som behandlas friskt i Porscheforum. Nu ligger lådan på operationsbordet och jag fick bra telefonsupport från Perrys Motor i Kolbäck. Jag kan inte nog rekommendera dem. De har skruvat motorer och lådor till tävlingsPorschar sedan 60-talet och är utan tvekan bäst i landet på detta. Utan några som helst tveksamheter tar de sig an mitt problem över telefon och delar med sig av sin dyrbara tid och kunskap helt gratis och med ett glatt humör. Jag är grymt imponerad av deras inställning till kund och sådant här bygger varumärke. I vilket fall så limmar de fast packboxen så nu har jag gjort det också. Nu ligger det och härdar i väntan på att en ny dunk olja SWEPCO 201 kommer från Stig Hjerpe. Denna olja är grymt bra för dessa lådor och gör att man kan belasta dem hårdare och de blir mer lättväxlade. Dock inte gratis.....

Vi får väl se om jag får åka innan nästa helg eller om någon mer gubbe i lådan dyker upp.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Trist!
-Nu är vi olidligt spända på att få veta varför lådan fick rivas. Uppenbarligen var det mer än en packbox. Det är inte så att det plötsligt blev för mycket motor nu efter "renoveringen"...?
/Mattias
PS. Berätta gärna sen vad du tycker om SWEPCO 201. Farsan har en 915-låda och den är ju inte direkt snabb, lådan alltså 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jo packboxen för ingående axel på tidiga 915 lådor monteras inifrån. detta byggde man om senare eftersom det kräver att man river lådan. Inget ont som inte har ngt gott med sig då jag upptäckte ett standardfel på 915 - lådan vilket är att lagerbanorna börjat lossna från huset. Det var dock inte värre än att det gick att lösa med ett speciellt Loctitelim. Efter många timmars huvudbry och många sidor i böcker och på nätet så ficka jag dit packboxen korrekt. Det var märkligt nog inte alls självklart var och hur den skulle sitta korrekt. För långt för att skriva här..... Swepco 201 rekommenderar jag skarpt till denna låda. Blir mer lättväxlad och lådan tål mer stryk även när den är kall. Dock så får jag vara lite försiktig med denna låda. Men den tål mer stryk än vad man tror. Imorgon blir det förhoppningsvis årets första tur.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag up and running i stort sett igen. Var ute igår och testade lite och bilen börjar lossna ordentligt nu och motorn känns betydligt vassare:-)

Ett litet oljeläckage i bakkanten av motorn som dock börjar avta. Undrar om det är korkpackningen som bara behövde svälla lite av olja och värme. Sen har jag ett litet bensinläckage vid tanklocket. När man inte kör skum i tankarna ( ANVÄND DET ) så tenderar bensinen att tryckas upp påfyllningsröret. Därefter så läcker bensinen ner via skruvarna som påfyllningsstosen är skruvad med i chassiet. Det räcker alltså inte med korkpackning utan det måste tätas med silikon eller något annat klet. Sensmoralen är alltså

1. Skum i tanken

2. Gärna en backventil i påfyllningsröret

3. Var toknoga med att täta som fn överallt där bensin eventuellt kan tryckas upp.

Nu skall jag ta mig en tur:-)

Trevlig helg
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ja det är lite besvärligare uppstart i år än vad jag räknat med. Tyvärr dras jag med otrevliga vibrationer från motorn in i ramen. Åkte ned till LJ-trim som balanserat maskinen och lät dem känna också. Vibrationerna är som värst mellan 2500-4500 och hypotesen vi jobbar efter är att då motorn nästan sitter stumt i ramen så blir det en självsvängning.

Nu letar jag alltså efter en lösning som innebär en lite mjukare upphängning av motorn. Tänker att jag tar och modifierar ett par befintliga fästen så slipper jag bygga nytt från början. Är det någon som har ett par motorfästen liggande till övers så får ni gärna höra av er.

070-22 555 22 eller dra ett PM eller mail.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik.
Rekommenderar inte mjukare motorfästen, det ger andra problem.
Det är viktigt att alla mororfästen är ungefär lika hårda, enklast att uppnå genom att använda lika hårda eller rent av samma gummikuddar / bussningar till alla fästpunkter. Är dina fästen till motorn och de i adapterplattan uppenbart olika hårda kan det vara orsak till problemet.

Att vibrationerna tillkommit efter motormodifiering/balansering verkar ändå underligt, har du provat justera tändningen inom problemvarven?

Jag har haft stumt monterad motor/låda i mina tävlingsbilar och då vibrerar det inte så det är också ett alternativ, nackdelen är att ljud från motor och låda kan bli störande.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingvar, och tack för input. Gällande mina existerande fästen så är de hårdare de som som sitter vid blocket än de som sitter i sprängkåpan. Tändning och sprut kan som sagt vara en felorsak och jag skall ta ut en logg och låta analysera den inom problemområdet och lägga upp en strategi för att testa olika varianter. Tips tas gärna emot här.

Tyvärr har jag en båt som skall göras klar först... suck för mycket grejjor!!!

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Kör du med gamla 28 Oz balansering eller har du 50 Oz balans på svängdämparn . På veven kan man inte blanda delar ifrån gamla 289 med nyare 302.. Detta har väl balans killarna kollat !! .. En undran ,,snart är det ny Mek höst 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...