Jump to content

Henriks GT40


Starhonk

Recommended Posts

Här startar jag upp min byggtråd. Känns skönt med ett oberoende forum där vi kan ha en fri och konstruktiv anda. 😃

Jag skall försök lägga upp bilder och rekonstruera i kronologisk ordning

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Motor till projektet inhandlad 041012
En Mustangsnurra från 1987 som verkar mycket fint skick inköptes av USA bildelar i Sunne. Ger 225 Hk i grundutförande. Målet ligger på att plocka ut ca: 350-400Hk när jag är klar med den. Då kommer det att sitta separat spjälhus och annat godis på den. Skall se ut som en 60-tals motor men vara modern under skalet med mappbar instprutning.

Link to comment
Share on other sites

Bland det första jag gjorde var att försöka få upp den på hjul. Dock fick jag vänta 6 månader på infästningarna för stötdämparna så man blev rätt sinkad där. Sen visade det sig att grejerna var felaktiga då det baktill blev konflikt mellan drivaxel och coilovern. Bara att göra om och göra rätt från början. Det gick ytterligare 3 månader innan jag fick ombyggnadsgrejor..... Det är just sånt som får en att bli tokig. Nästa gång blir det att bygga ram själv och eller gå på en beprövad och verifierad konstruktion. Så här såg det ut vid bakre hubb. Här kan ni se konflikten och på nästa bild hur jag har fått flytta ut fästet för stötdämparen.




Link to comment
Share on other sites

Motorfästen skulle ingå i satsen. De i chassiet fick jag snygga och prydligt laserskurna och svetsade ihop dessa själva. Det blev riktigt snyggt. Fästena för motorn skulle också ingå och de gjorde de i form av en handkladdad ritning med några blyertsstreck och ett halvdussin rörbitar som man fick kapa och svets själv! Det blev ganska bra till slut och jag använder bussningar från Volvo 740 framvagn i dessa.

Link to comment
Share on other sites

Torkararrangemang var något som konstigt nog måste göras ganska tidigt i byggprocessen upptäckte jag. Den och rattstången är vitala delar och måste liksom till innan man kan börja med andra grejor då det är trångt runt fötterna
Den gamla Alfan fick släppa till ytterligare delar. Denna gång var det torkararrangemanget som som rök. En utmärkt Boschmotor hade de använt. Hade väntat mig en Marelli... Efter en hel del trixande med längder på armarna vid motorn och vid torkarn så lyckades jag få till ett slag på 145 grader. Tänk att en sån här skitsak tar sån otroligt tid i anspråk att fundera ut och sedan prova ut. Men det är just sånt här som är kul med att bygga bil!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag hade som mål att få bilen körbar så fort som möjligt i provisorisk form för att kunna verifiera grundläggande konstruktioner så var pedalställ en grej som jag fick fixa till. Jag kör med stående pedaler och det är ett original GT40 som gjutits av och sen var det att snida till pedalerna själv


Link to comment
Share on other sites

Att passa in rattstången var ganska klurigt. Först hade jag försökt med en Toyota stång men vinkel på ratten blev tokig. Sen blev det Audistången som har en knut nära ratten och därmed ger lite större friheter gällande vinklar. Jag hade fått låna en GTD stol så nu kunde jag börja passa in rattstången. En jäkla massa linor spändes upp för att hitta rätt position på paketet och till slut så satt det där.


Link to comment
Share on other sites

Jag valde att ha främre stötdämpar lite mer upprätt än vad som var tänkt från början. Det innebar att jag fick göra en förstärkningsplatta i 4mm och jag kommer att addera ett momentstag också om det behövs.


Link to comment
Share on other sites

Nu var det dags att börja ge sig på motorn. En hög med böjar och en headersats inhandlades från Speeway motors. Sen var det bara att ta fram TIGen. Som tur fick jag lite hjälp av Bosse och Tommy som också har varsin GT under byggnation.







Link to comment
Share on other sites

Eftersom Porsche 915 lådan inte är gjord för det moment som en v8 levererar så kände jag att det var viktigt att säkerställa att pinjongen låg rätt i kronhjulet. Annars är risken stor att man rensar lådan. Peter som bygger dragracinglådor hjälpte mig att justera in detta med lite märkfärg och shims. Skönt att ha att göra med proffs!!


Link to comment
Share on other sites

Nu var det dags att ge sig på bromsarna. Fästen för oken gjorde jag i CAD och lät vattenskära. Hattar lät jag svarva Karlskoga hos Manton Racing i MIL specad aluminium - dyrt som fn. Sen var det en oändlig väntan på innan man fick hjultapparna. Till slut kom de dock och man kunde bulta ihop allt.




Link to comment
Share on other sites

Nu var det dags att ge sig på motorn. Jag modifierade original oljetråg med låda och bafflingar från Speedway motors. Nytt insug byggdes. Jag har kvar original nedre insug och tog övre insuget och kapade av det så att jag bara behöll nedersta delen på detta. Sedan byggde jag en plenumkammare i aluminium som jag svetsade ovanpå. På toppen av detta bultade jag sedan fast spjällhuset som sedan lufterenaren sitter på. Det funkar mycket bra och får duga tills dess att man har råda att investera i ett nytt motorbygge. Nu är vi framme vid våren 07 och det börjar närma sig först uppstarten.






Link to comment
Share on other sites

En ny vattenpump som är 1,5 tum kortare och remskivor inhandlades på Summit. Jösses vilket detektivarbete det var att lista ut vilka hjul man skulle ha med den kortare vattenpumpen i förhållande till den svängningsdämpare man hade. Tog säker 20 timmar att bara sitta och slå i listor och säkerställa att allt blir rätt. Man vill ju inte att det blir fel när man beställer från "over there"

Link to comment
Share on other sites

En Toyota Corolla 93 fick släppa till spaken som jag byggde om. TF Extreme kablar inhandlades på Hjertmans. De går att beställa i jämna fot och är riktigt bra. Löper lätt och är starka. Har en till gasen också. Länkage byggdes av lite gamla delar från ett gaslänkage till en gammal BMW förgasare + lite hemmapul. Kan tilläggas att jag försökte med ett fast länkage först men fick inte till det bra. Det är svårt att få det när man har spaken i mitten och en Porschelåda. Den ena vajern skjuter på direkt på växelföraren och den andra vrider via länkaget. Det var lite anpassning av längder och utväxlingar på både spak och länkage innan man fick till det. Inte så vacker på bilden men nu ser det bättre ut och det funkar kanon.



Link to comment
Share on other sites

I April 2007 startade jag upp den första gången. Den startade upp fint men det var ett fasligt tickande från maskinen. Jag trodde först att det var en lyftare som lät men det var ett läckage på insuget vid en cylinder som lät. I vilket fall så var det en skön känsla att köra den första gången. Facit var att jag upptäckte att framfälgarna var felaktiga. En diskussion inleddes med Vintage Wheels som tog på sig felet och skickade nya fälgar utan extra kostnad. All heder åt dem och jag kan rekommendera dem varmt som en pålitlig och bra leverantör..

Jag körde under hela sommaren och ända fram till november och letade fel och korrigerade. Sista provkörningen var på flygfältet i november och då var jag uppe i en bra bit över 100.Vågade inte mer med båttank brevid och inga bälten samt all bara punksvetsat. I december plockade jag ner bilen igen.





[url=http://www.youtube.com/watch?v=K-0fksYH27Q]
[/url=http://www.youtube.com/watch?v=nIXyBzXbNBw&feature=channel]

Link to comment
Share on other sites

Jaha då var det rivet igen och nu skall det sågas och göras om. Det gamla golvet åkte ut. Jag sänkte golvet en tum och en ny tunnel byggdes. Vidare så svetsade jag igen hjulhusen fram istället för att använda aluminium. I juni 08 så lackades ramen. Jag har valt en epoxi grundfärg och sedan polyurethanlack ovanpå. 14 liter gick det åt inalles enligt lackeraren. Den blästrades givetvis först.










Link to comment
Share on other sites

Nu började jobbet med att klä ramen. Det gamla golvet från GOX gick till returen och et nytt golv var att fixa. 1,5 mm aluminium limmades och skruvades fast. Nya paneler tillverkades i samman dimension för kupén. Det enda som jag behöll från GOX var en liten del av tunneln i övrigt är allt nytillverkat.








Link to comment
Share on other sites

Sen började jag ett jävla skitjobb. Det var att plast fast spidern mot ramen. Jag har valt att ha plåt framför vindruteramen och inte låta plasten gå ändra fram. Jag plastade och skruvade fast ramen och spacklade sedan upp mot plåten framför.

Innertaket var så jävla dålig passform på och så otroligt porigt så jag vet inte hur många gånger jag spacklade om det. Inalles tog detta jobb 4 månader innan det var klart. I övergången mellan a-stolpe och vindruteram byggdes en övergång upp i byggskum och plast. Instrumentpanelen anpassades till detta för att man skall kunna dra den ut och in med en snygg springa ändå. Allt lackades sen i Spies Hecker Rallyschwartz.






Link to comment
Share on other sites

Stolar tillverkades med GTD stolar som förlaga. Ramen gjorde jag själv och sen lät jag en sadelmakare i Uppsala klä dem i alcantara.

Tankarna svetsades ihop också. Det var inte helt självklart att få dem 100% täta. Jag fick låna proffsutrustning här med penetreringsvätska och framkallare som sprutades på utsidan. Fyra gånger fick jag svetsa innan de var helt täta. De är bafflade invändigt och jag har byggt en slags backventil längst bak för att säkerställa bränsle till sprutet.










Link to comment
Share on other sites

Under våren och sommaren 09 har jag gjort klart panelerna i kupén, dragit elen, bromssystem, värme,m.m. Nu har jag också gjort de sista panelerna i främre utrymmet och motorrummet. Framtill har jag gjort så att jag lätt kan få access till pedalställ genom att lossa på den plåten ovanför. Luftintagen har jag lagt uppåt av det skäl att min fronthuv är hängd i framkant och fälls ned. När den fälls ned kommer två stosar ansluta mot intaget på chassiet. Dessa stosar är sedan i förbindelse med luftintagen på flyglarna. I motorrummet har jag bakom höger tank placerat batteriet och bakom den vänstra så har jag gjort en låda som jag lagt bränslepump i och ovanpå denna har jag ett utrymme för verktyg. Lock skall tillverkas till dessa och sedan sitta med dzus. Broms och kopplingsrör har jag valt att dra på utsidan av ramen. Ville inte dra dessa tunneln då det är så varmt där.

















Link to comment
Share on other sites

I förrgår la jag i maskinen igen vilket var en härlig känsla. Den har stått brevid ett bra tag nu. En provkörning hägrar snart igen när jag bara kopplat ihop allt igen. Det var snart två år sen jag körde maskinen och tiden går fort.

Som vanligt så blir det alltid lite strul i sista minuten. Nu får jag göra om generatorjusteringen då den kom för långt ut åt högersidan och kom ivägen för kylröret som skall gå där. Sen har jag något skumt fel på bakbromsarna som jag inte rett ut ännu. De låser sig. Undrar om det kan bero på den nya cylindern till min hydraualiska handbroms. Tidigare hade jag en Girling och nu bytte jag till en Wilwood. Undrar just om den har någon form av backventilfunktion i sig. Jag får försöka kolla upp det. Lite surt om man får byta då en sitter bakom instrumentpanelen som är slutmonterad.....

Mer bilder kommer snart.

Link to comment
Share on other sites

Idag så la jag några timmar på att göra kylrören och fixa generatorfästet. Generatorn hade kommit lite för långt ut till höger vilket resulterade i att jag inte kom förbi med kylröret från termostathuset. Var tvungen att korta vantskruven och hitta ny fästpunkt i blocket för denna för att få generatorn längre in mot centrum. När det väl var gjort var det inga problem med kylröret längre. På inloppssidan så hann jag inte klart idag utan får ta det imorgon. Sen blir det att koppla lite el. Får se hur långt jag hinner. Det är inte helt lätt att hitta tid när man har tre småbarn från 2 veckor till 3,5 år + att den som är 1,5 år brutit armen:-(

Mvh
Henrik



Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att måla bilen i Essex Wire. Alternativet är att måla den Guardsman blue.


Mina funderingar går enligt följande - bilen är nog vackrare och linjerna framhävs nog bättre i den blå men i vitt med rätt dekaltrim är den rejsigare. Jag lutar åt det vita alternativet men synpunkter emottages tacksam. Se alternativen nedan

Mvh
Henrik




Link to comment
Share on other sites

Japp - gjorde klart kylsystemet ikväll. Monterade drivaxlar. Kopplade in hastighetsmätaren på växellådan. Började dra in motorelen i kupén. Började syfta gasvajerdragningen. Kopplade in kopplingen och luftade den.

Det blev lite gjort ivarjefall. Får ser hur långt man kommer imorgon:-)






Link to comment
Share on other sites

Äntligen!!!! Jag startade upp den ikväll och fick äntligen andas lite GT40 avgaser - härligt!!!
Den startade upp fint på första försöket och allt verkar ha gått bra. Inga läckage eller konstigheter så långt.

Tyvärr var klockan lite för mycket för att jag skulle kunna plåga gransskapet med den så det får bli imorgon efter jobbet.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ja - detta kändes riktigt skönt! Den största milestonen hitintills är det nog. Nu känns det mycket lättare att ta tag i karossbitarna och göra klart dessa. I princip skulle jag kunna regga den imorgon om jag bara skruvade dit all belysning. Det känns ju käckt!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har varit ute och kört några kilometer de senaste veckorna. Dock har jag ej gasat till ordentligt då alla i kvarteret inte kanske uppskattar ljudet och farten. Det känns OK förutom att jag har svårt att få ur all luft ur bakre bromskretsen. Nu tar karossjobben vid och nu är det bara att lägg filtar och duk på allt som inte skall ha slipdamm. Skönt att man fick några kilometer innan vintern kommit.

Mvh
Henrik







Link to comment
Share on other sites

Var med om en riktigt otäck incident igår kväll. Skulle byta några slangklämmor som jag köpt på Feltema och som var orsaken till att bilen läckte kylvatten och skulle då lyfta upp med lyftbordet. Bilen är ju baktung och det är ingen nyhet direkt. När jag började lyfta så verkade den vara i balans men när den var upp i maxhöjd började den lyfta nosen mot taket och kana bakåt!!! Vad gör man i det läget - man kastar sig på nosen och hänger sig där för att få bilen i jämvikt vilket jag lyckades med. Väl hängandes där så nådde jag inte kontrollen för lyften... till slut så lyckades jag få tag på ett kvastskaft och pilla åt mig kontrollen och lyckade sänka bilen till slut. Fyfan vilken jävla upplevelse rent ut sagt!!

Sensmoralen - bulta fast lyftbordet i golvet och var slarva aldrig med vart bilen står på lyften.


Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik.
Bra jobbat ser riktigt snyggt ut och målgången är i sikte 😃 .

Det är ju riktigt viktigt de du skriver om säkerheten helst nu när du är så nära och du har hissat upp och ner din bil otaliga gånger utan minsta problem.

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har inte gått fort denna höst. Har jobbat för mycket och tre småkottar tar sin tid det också. Har iallafall lyckats få till innerskärmarna nu. Tack Peter för mallar och design - det är ju där den största tiden ligger.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag börjat ge mig på att få ordning på karossen. Åtgången av glasfiberspackel är hög för tillfället. Likaså slippapper av grövre variant såsom 40 och 80 papper gå det åt en hel del av.

Jag har fått såga ganska friskt också i fronten för att få den att passa snyggt mot trösklar och vindruteram men nu börjar det likna något.

Karossen har också missar i skarpa veck där man inte kommit ned med mattan ordentligt. Ingen större nyhet för GOX ägare direkt.... Tror att min kaross är faktiskt en av de bättre som lämnat Strömstad då det inte var ägaren själv som stod för plastandet utan inhyrt folk ( de drog sedan då de inte stod ut med karln )

Nästa steg blir att ge sig på dörrarna!

Mvh
Henrik



Link to comment
Share on other sites

Har nu fått till dörrhandtagen och all mekanik. Fick såga ur kistan och plasta in plåtförstärkningar där hantagets bult för gångjärnet går igenom. Sedan var det bara att plasta tillbaka kistan igen och glasfiberspackla. Allt funkar som det är tänkt nu och det känns kul att öppna dörren "på riktigt"!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
usch!
Det där ingreppet känner jag igen,inget kul men jag tror att det lönar sig att göra så där annars blir man irriterad på att man inte kommer åt ordentligt.
Hur löste du det invändigt med mekanismen ?
mvh Peter


Mekanismen är helt annorlunda jämfört med ditt handtag. Jag har i bakkant på insidan av handtaget en tryckstång av nylon som löper genom en bussning i botten av kistan. Denna tryckstång verkar sedan direkt på mekanismen i låset. Det funkar bra men man måste vara noga med att anpassa längden på tryckstången väldigt exakt.

Urkapningen gick bra tycker jag ( tack Peter ). Jag valde att använde en extra tunn kapskiva på vinkelslipen. Jag lämnade lite extra utrymme framtill för att kunna skruva fast en plåt där som fixerade kistan när jag plastade. Gjorde en liknande historia baktill fast där gick det inte att skruva i kistan men väl i dörren så att jag kunde ha en plåt där också som gick ut över kistan. Sen var det bara att lägga dörren på rygg och börja plasta!

Sen kan jag tipsa om att inte montera handtaget så långt fram som jag gjorde. Jag tyckte att det var snyggt med jämna fina springor mellan handtag och kista och lämna ett större gap i bakkant. Visst är det snyggt men en aning opraktiskt då det är svårare att få grepp på handtaget. "Vill man var fin så får man lida pin" heter det ju visst...

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har påbörjat lackningsarbetet av bilen. En massa vändor med glasfiberspackel, finspackel. slipgrund, mera finspackel, slipgrund och till slut nu grundfärg. Nästa steg är faktiskt topplack nu! Wimbledon white blir den. Jag siktar på att ha mittdelen med spider, dörrar och trösklar klart inom ett par veckor. Fronten och bakdelen är det fortfarande grovjobb kvar på. Finishen på plasten är ju inte den bästa samt att man får dessutom såga rätt friskt i plasten för att få det att passa snyggt.

Mvh
Henrik


Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...