Jump to content

Peter's GT40


Hansol

Recommended Posts

Har åter igen börjat pilla med mitt "ormbo" det känns fortfarande som en bilbyggares Rubens kub problem , mina primärrör bör landa mellan 742.8 to 808.5 mm i längd
så delmomentet är nu att få in cylinder 1 & 2 inom detta intervall för att sedan få resterande rör lika långa samtidigt måste rördragningen bli estetiskt bra .

Min spontana känsla är att semestern i år redan är uppbokad och klar. :icon_bann:

 

ADXG5357.thumb.JPG.c1ac6f1a6f9d3983bade02e4469a57b8.JPG

 

Edited by Hansol
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Roat mig med provpassning primärrör avgassystem och fått ihop ett utkast på en sida , finns lite längder att jobba med men i grova drag helt okej


 

 

IMG_0550.thumb.JPG.63023e1b44c052bed46ddba493fdbecf.JPG


IMG_0551.thumb.JPG.a1c84740d14142bcf3d56aa630a9765e.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_0549.thumb.JPG.bbf9f9d897bb432db49a8ab406986fac.JPG
 

Edited by Hansol
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, Arto sade:

Det är urtjusigt & fränt, kul att se! Har du caddat upp systemet eller är det frihandsbyggt på plats?

Det är frifräst på plats , men tanken är att loppa ihop systemet och sedan mäta upp allt i mätmaskin för att sedan kunna få in det i cad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-07 at 20:05, Hansol sade:

Roat mig med provpassning primärrör avgassystem och fått ihop ett utkast på en sida , finns lite längder att jobba med men i grova drag helt okej

Snyggt!

Tänker du ytbehandla det på något sätt? Ceramic coating eller annat?

Link to comment
Share on other sites

59 minuter sedan, Jocke4U sade:

Snyggt!

Tänker du ytbehandla det på något sätt? Ceramic coating eller annat?

Rören som jag nu prov passar in systemet med är gjorda i aluminium , när allt väl är klart kommer det mätas upp för att sedan 
tillverkas i sitt rätta material i mitt fall blir det inconel  625  i o m att det är extremt värme och korrosions resistant så känns coating
lite överkurs den enda fördelen jag kan se är i så fall invändig caoting för att sänka avgasljudet nån decibel.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Klubbsson sade:

Vad är det för typ av rör och böjar du använder?

 

Rören är aluminium 6061 T4 just dessa är  dia 38,1 och wt 0,89
Radier som används är 1,5 & 3,0 samt 6,0 * dia .

Edited by Hansol
La till info som missats
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Hansol sade:

Rören som jag nu prov passar in systemet med är gjorda i aluminium , när allt väl är klart kommer det mätas upp för att sedan 
tillverkas i sitt rätta material i mitt fall blir det inconel  625  i o m att det är extremt värme och korrosions resistant så känns coating
lite överkurs den enda fördelen jag kan se är i så fall invändig caoting för att sänka avgasljudet nån decibel.

Coatingen sänker även tempen i motorrummet väsentligt, värt att tänka på i dessa bilar.

Personligen blir det nog coating in och utvändigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Håller på lite lagom lågeffektivt att tillverka småprylar som kan vara bra att ha i framtiden.
Det som stått på agendan denna gång är sammanställning för låskistorna dörrar .

Fräste till en lagom stor plåt för att fästa upp låskistan

IMG_0883.thumb.JPG.4e174973c479fefec33a5ea32562dd80.JPG

 

Till det vart att fixa till ett hus så att  man döljer kistan lagom mycket

IMG_0858.thumb.JPG.234b076d077cb3cac43c493a8824ab6b.JPG

 

Lite promovering innan allt går iväg på trumling och ytbehandling

IMG_0878.thumb.JPG.8d0e67db45e75b68e5b90ab676f5ec58.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lekt lite med införskaffad 3D-printer (får börja med små saker som nybörjare)
Lite färgläggning och sen resin ingjutning på det, så kan det kanske blir bra.

 

gt_emblem.thumb.png.c184a2d3858257b0a01bbe3105929bf1.png


 

Edited by Hansol
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2019-07-09 at 19:33, swedishGT40 sade:

Coatingen sänker även tempen i motorrummet väsentligt, värt att tänka på i dessa bilar.

Personligen blir det nog coating in och utvändigt.

Inconel behöver inte coating. Det är ett extremt värmetåligt material som avleder värmen väldigt bra. Jobbar mycket med det materialet på jobbet, ohyggligt dyrt men otroliga egenskaper. 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2020‎-‎02‎-‎28 at 18:53, PutteGT40 sade:

Inconel behöver inte coating. Det är ett extremt värmetåligt material som avleder värmen väldigt bra. Jobbar mycket med det materialet på jobbet, ohyggligt dyrt men otroliga egenskaper. 

Så är det, materialets egenskaper är just framtaget för att kunna fungera och hantera etremt höga värmetal,
detta material ingår även i min vardag därför föll det sig naturligt att användas till mitt ormbo.

Edited by Hansol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, Hansol sade:

Så är det, materialets egenskaper är just framtaget för att kunna fungera och hantera etremt höga värmetal,
detta material ingår även i min vardag därför föll det sig naturligt att användas till mitt ormbo.

Då har man lärt sig något nytt igen med andra ord 😁

Link to comment
Share on other sites

En fråga då jag inte kan inconel och inte riktigt förstår resonemanget: Tålighet v.s. vikt är nog bra. En av anledningarna till Coating, är väl för att isolera? Hur beter sig "naken" inconel i det hänseendet? 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Hunnit med lite kvalitetstid i garaget 

Provmonterade kopplingen på nya svänghjulet 

1138273075_IMG_22901.thumb.JPG.69784e590a63e6140f89bf0b7b5692f7.JPG1897393973_IMG_22921.thumb.JPG.a45580f2727e1ba39fcc567b49029a2f.JPG

 

Har även fipplat med ormboet , ena sidan loppad och förhoppningsvis klar 

521257394_IMG_23331.thumb.JPG.b2918d3cfbe06cf318e86d389c68f5ea.JPG163619401_IMG_23321.thumb.JPG.01ce2c2c94b6e894488c8288acfda3ff.JPG

1099547016_IMG_23271.thumb.JPG.dee038f5406e06f39d78684d30a8fba8.JPG

Edited by Hansol
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Som vanligt går saker i snigelfart fortfarande , men nu är ormboet färdig loppat och samtliga rör 
har fått sin plats allt är inne för helsömning och nästa punkt på listan kan påbörjas.

 

 

1.thumb.jpg.dfb7906492620e56d59df0db70d806fb.jpg

2.thumb.jpg.2b928e9f2cf13a643fafc385e01d3197.jpg

Edited by Hansol
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja , jo trångt är det och att sen få in alla i tändföljd gör det inte enklare att få till lika längder
på primärrör är lika stor chans som att vinna 900 miljoner på eurojackpott dvs bara att slå ur hågen. :surrender:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Ok, då kör du en huvudtank, och sedan är denna endast för expansion då?

Kör enbart expansionskärl räknar med att volymen i  systemet ska räcka som det är .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har börjat peta lite med insprutet plenumkammare och trottelhus något sånär klart,
inväntar på att runners samt injectorsäten ska bli färdig svarvade ,sedan kan man slutföra det hela förhoppningsvis.

IMG_3527.thumb.JPG.09562ed5e62910144ed42eff97125f60.JPGIMG_3516.thumb.JPG.0242bb866b9fb75147632cd3e538229f.JPG

Edited by Hansol
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...