Jump to content

GT40 owner since 1987


Dan Andersson

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

I dag skulle jag åkt till Olssons Däckservice och gjort hjulinställningar ,men
det kom snö i mängder :sad: så det blev bara varmkörning i garaget,,,
Det var nog Gällivare influensa det som kom .. men men vi gör nya försök,, Dan 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då blev det äntligen av. Hade bokat Fredagen 13 november kl 13.00
3dje gången gillt. Bra väder vägen var torr och in till Olssons Däckservice i Borås. De är mycket skickliga på Hjulinställningar på alla fordon.
Flera referenser gjorde att man valde dessa killar.
Det gällde att se om uppsättningen på länkarmar var rimilga för justering innan man plockar ner inför lack i vinter..Vi jämförde med en GT 2005
och det var marginell avvikelse som var lätt att få till, vilket vi kan göra nu till våren , således inga konstruktiva ingrepp mer än att vrida in övre spindelled ett varv båda sidor samt justera cambern bak. to in bak vänster var lite för mycket vilket får justeras. Tid ifrån att vi körde in till vi rullade ut var 40 minuter..20års funderande :sad: om detta var ok bekräftades på således 40 minuter.. 😃 .Väl hemma började det snöa!!!!






Link to comment
Share on other sites

Grattis,

Vad skönt att det gick bra! Vore intressant att veta vilka värden du lade dig på nu i statisk camber och hur mycket toe in du valt ( om du valt någon .
Ser att du har en mumsig ZF också 😃

Själv skall jag ut och plast innerskärmar i fronten idag!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Peter på Däckverkstaden fick fria händer vad det gällde inställningar så han tog mallen för FORD GT 2005 som riktvärden.
Måttot var att ha en bil som beter sig normalt på landsväg såsom bruksbil varefter man kan justera till extremare värden baserat på däck och körning..o.s.v.
Vi kontrollerade så att det fanns möjlighet för extremvärden först och här fanns justerings mån till detta.
Börvärde
Camber GT -0 grad 24` Uppmätt Vänster -1grad 34`Höger -1grad 42`
Således lite upprätning ett varv på spindelleden "övre" Stigning 1,5mm.
Fått slipa av lite på övre infästning av spindelled i länkarm för att på möjlighet till justermån. Detta skall sedan svetsas ihop.

Single toe Vänster +0 grad 02` Uppmätt V -0grad 08` H -0grad 09`
Således vridning av styrleder lite.

Caster +5grad 00` Uppmätt V +4grad 29` H +3grad 56`
Således minska lite på vänster..Enl Peters rekomendation . Nu ligger det brickor på övre länkarm i framkant som justeras.

Jag har nylonbussningar i hela chassiet så det är rätt stummt. Skall se om jag kan få en kopia på mailen så kan jag lägga ur hela protokollet..





Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Lite Tradera aktiviteter har det blivit . Hittat lite Lucas prylar till vettiga
priser samt Fiat baklyse. Backspegel ifrån en Ford Zephyr


http://www.websitefolder.net/vpautoparts2/art-2.asp?id=234&iPageID=65
En länk till en firma i Fristad som importerar Mustang delar.
Denna backspegel ser rätt ok ut. 😃

Må väl våren är på gång..

Link to comment
Share on other sites

Då var det lite mer aktivitet på forumet 😃
Bra jobbat Dan nu är det dax att dra upp tempot på forumet.
Själv så väntar man med spänning på några små delar sen kan man köra på igen.

MVH
Christer

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var bra fart i garagen ser jag. Själv har jag hamnat på ett litet sidospår men skall strax köra igång igen. Det som sinkat är att det har blivit till ökning i familjen Ford så GT får vila april månad. Dan


Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Efter en semesterhelg på Nurburgring så har inspirationen kommit att blåsa på lite. Ser att ni andra jobbat flitigt och att ett trevligt möte kommer till stånd nu i oktober. Hade tänkt att fixa till min motor framöver.
Är lite seg så det får väl bli en ordentlig genomgång.
Denna motor ifrån en 935a 700Hp vore något..

..Hälsn Dan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Som sagt i dag var jag ute och startade upp maskinen lite .Mest bara för att få lite gott syre i garaget så man kommer igång.
Skall bygga om undre bärarm bak ifrån genomgående bult till en variant
med länköra som medger viss vinkling av undre bärarm. Enl den framvagnsinställning som jag gjorde var det ok men känner att i längden är det bättre om man har mer flexibel justering via länkarmsstagen..


Har tänkt att jag skall bygga in ett ledlager i röret efter att jag kortat ned det hela. Slipper då att svetsa om och ändra spårvidd. Testar
detta först. Fick även hem lite delar till motorbygget med posten häromdagen. Tomten kommer tidigt. Men först kommer Christer sedan frost o snö och därefter Tomten. Har varit så nu ett par år 😃

Orginalkåpor i kartong ifrån 1969 C9ZZ-6582-C
Inte helt nya men i mkt bra skick .




Med mina Aussie 302-4V skall det byggas en Clevor nu under vintern är det tänkt. Mer om detta senare..

Link to comment
Share on other sites

Hej. Gjorde i ordning en cleveland med såna toppar för 7-8 år sen. Dem har ju lite dåligt flöde på avgas sidan, så jag gjorde som man gjorde på 70 talet! Man fräste helt enkelt bort ca 1 tum och ersatte den delen med en alu platta som man då drog upp avgaskanalerna med. Tyvärr ser dem ju ut som vattenlås. Gör man detta blir det duktigt flöde i topparna med tillhörande portning.

Link to comment
Share on other sites

Ja helt rätt , Men det blir lite mildare motor ingen Don Nicholson eller
Gapp and Roush Pro Stock maskin. Men tanken lockar.
Undra vad man sagt om man kom med ett Edelbrock Tunnelram insug med två Holley Dominator på tvären istället för bakruta.

Skall köra igång framöver med motorbygget är bara lite delar som återstår såsom kamaxelval tex..

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju klart. Men det går ju att få hyggligt flås i dem ändå. Ventil och relativt enkelt portjobb så kommer man ju upp i ca 250/180 cfm, och det räcker ju till 450-550 hp i en gatsnurra beroende på hur radikal man vill vara.

Kul att du fått tag i aussie toppar. Funkar ju klart bättre än open chamber topparna. Open chamber toppar som jag har kommit i kontakt med har ju gjort att dem motorerna har blivit djävulskt känsliga på tändningen pga av den långsamma förbränningen som ju helt klart försämrar effekten.

Kommer du köra 8.2" eller 9.5" block?

Jättekul att du kör med dessa toppar. Ligger helt klart varmt om hjärtat!

Link to comment
Share on other sites

Blir nog så att jag kommer att göra en 302 . Är lite undrande över kamaxel val imed att jag tänker lägga på min Bränsleinsprutning och se hur det blir. En Tecalemit Jackson insprutning omgjord ifrån mekanisk till elektrisk styrd .Tillkommer då spacerplattor i insug.
Annars så får det bli ett Edelbrock 7129 Performer som passar rätt på..

Ev så blir det en Högkomp 289 i stället som får ta insprutningen. Är lite villrådig det mesta till 289 har jag redan. Vill gärna åka mekanisk cam
för att få rätt ljud imotorn.. 😃 Kör då den i mustangen nu till sommaren som testbänk..




Var även och tittade på ett par udda topplock hos en kompis som inte är så tokiga. Gashastighet i dessa är nog inte så hög.. 427 Tunnelport.




Link to comment
Share on other sites

Japp så var det dax att uppdatera bilen med lite bättre lösningar.
För 20år sedan var det inte den kompetens direkt och nätverk som vi nu har i vårt forum..Lite för stel bak samt ingen möjlighet till To in /To out
bak.. Plockar bort rör och nylon bussningar för att montera gummi bussning. Lite omändring för att få rörelse i länkarmen krävs..



Link to comment
Share on other sites

Även dax att börja montera lite instrument och övriga funktioner.
Lät en firma knäcka till aluminium paneler istället för de glasfiber
paneler jag fick med . Detta är inte en GOX . De bockade efter instrumentbrädan som mall och passar bättre än plasten som var lite för tjock tyckte jag.
Panelerna sitter med skruvar dragna i insatsgängor i plasten (Riv Nitar)


Switchar och kontrollampor köptes hos Holden i Eng. Fick även bra tips
utav Henrik S men hade redan handlat likvärdiga men med glödlampa ej diod..Provmonterar så får vi se om de hålls kvar saknar nämligen låsmutter.



Hade även köpt gamla Lucas switchar. Ganska lika de som Holden nu har,
org till vänster. Den har lite goare fjong i vippan så förstår ni vad jag menar.. 🙂 . Gäller det bara att borra rätt..


Link to comment
Share on other sites

Var ute på VP autoparts i Fristad och kikade på backspegelfäste att sätta i vindrutan. De hade en modell till Must 1968 som skulle passa. Även spegeln till 68 verkar ok. Den jag köpte på Tradera har 1/2" kulfäste.



Vad säger ni om detta nytillverkade kit Must 69..




Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny har bussningarna kommit och de ersätter de nylon jag hade sedan byggstarten. Trycker in 2st per rör så får vi se hur flexibelt det blir att spänna upp to in / to out.. Undre länkarm bak till Upprights inre fästet . Dan
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...




Nu är ena sidan ombyggd med gummibussningar ifrån att ha varit helstummt med nylon. Bara höger kvar. Hittade bussningar som passade rätt i mina rör så det var bara att korta ned längden lite så nu är det justerbart med too in/out.

En annan grej är att jag f.o.m 15 Mars jobbar på VP Autoparts i Fristad
i den nya firman som bara håller på med Ford Mustang. Så tiden på Bilprovningen är över för tillfället . Del blir allt ifrån att ta hem delar till att sälja samt ge service till Mustang ägare..
Dan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har varit lite lungt med byggandet, Bytte jobb ifrån Bilprovningen till att pyssla med Mustanger på heltid på VP-Autoparts i Fristad.
Skall komma med lite bilder ang vår container som kommer i nästa vecka.
Stått o packat upp skärmar och Monte Carlo stag bla. nu i veckan..
Blir sugen när jag ser era framsteg..Dan

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hej alla. Måste bara in och skriva en liten h-Jul hälsning till er alla.
Har väl plockat med lite motor jobb så bilder kommer framöver.
Har fått block och vev så nu skall arbetet börja med Clevor samt
289 med insprutning. Även bytt lyft till Gt.n i garaget..

Dan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Äntligen har man kommit igång i garaget.. Håller på med lite justeringar i framvagnen kuggstången satt lite lågt så den skall höjas upp samt länkarm bak/undre justerad för bättre to in /to out. Nylon bussningar som var på modet för 25 år sedan har ersatts med gummi bussningar.
Är rädd att det kan bli lite förändringar lite här och där..Kylet skall även sänkas lite..



Link to comment
Share on other sites

Jag har sett Crilles delar för vändning utav låda , Har funderat med tänker se till så att jag får ut bilen först. Börjar jag ratta på lådan ,,Fan då tar det säkert 5 år.. Men visst det hade blivit rätt stuk. Jag köper nog ett lock avvaktar med vändningen..Tusan vad det går snabbt och riva ner och plocka. Efter 24 år kan man varenda skruv ju.. Har ju redan renoverat bromsarna en gång bara för att det stått still..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...


Dax att prova på lite kamaxel mätning till motorn.Stommen är 302 med
Aussie Cleveland 302 closed chamber topplock ARD1AE-AC .Och
KB kolvar (flat-top) ger comp ratio ca 11,5.. Insug E-BOSS Edelbrock..
Gäller att hitta en kamaxel som fungerar,,lite mycket att välja på bara..
Dax att konsultera Andreas,, 😃 ,
Link to comment
Share on other sites

Hej,
-Det där med ”lite mycket att välja på” kan ju låta som en fördel men då jag precis genomlidigt samma process förstår jag vad du menar. När det gäller utbudet till amerikanska åttor är det ju rent löjligt! Om man tittar hos en leverantör som tex Competition Cams så har de c:a 800 kamprofiler att välja mellan och då kan man välja en profil till avgas och en annan till insug. När man väl valt ut en av dessa sexhundrafyrtiotusen kombinationer så skall man specificera "lobe separation" dvs antal vevvinkelgrader mellan insug/avgas-loberna...
(Vill man göra det ännu värre för sig kan man haka på trenden med olika lober för de inre/yttre cylindrarna.) Det enda man kan vara säker på är att oavsett vad man väljer så finns det givetvis en (eller troligen fenomenalt många) kombinationer som varit bättre…
-Lycka till! Det skall bli spännande att se fortsättningen

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...


Dags att uppdatera lite på motorn , den gamla Fiat Generatorn på 35A är läge att byta ut,, Har någon något bra förslag på lämplig.. När det begav sig så var denna en av de mindre man kunde hitta på skroten .. // Dan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...