Jump to content

Grantinges GT40


Grantinge_gt40
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaha då har man fått tillbaks fälgarna efter en liten justering. Ville att muttrarna kom lite längre in i fälgen. Har nu också fått däck på men inser att jag skulle nog ha valt 305/35 istället för 285/35. Jag skulle vilja att de fyllde ut hjul husen lite mer en bak däcken brukar ju inte vara så länge 😆






Så nästa steg är nu att boxa in och helsvetsa framvagnen samt koppla rattstången till styrväxeln och låta familjen putta mig runt kvarteret 😆

Link to comment
Share on other sites

Snyggt fram tycker jag - känns rejsigt. Det blir fint bak också men jag kan hålla med om att lite mer gummi vill man nog ha under hjulhuset. Det kommer nog att lösa sig snabbt så det ryker om det 😉

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jaha då har man startat igen. Med bra väder så blir det mycket plastning och spackling just nu.
Hittade dessa LED lamporna som finns både med rött och vitt ljus. Tänkte använda dessa för nummer plåts belysning samt övre broms ljus.



Kräver dock att man fäller in dem så jag gjorde en kopia i trä och skapade på så sätt en form som jag kunde applicera ett tjockt lager gelcoat och glasfiber på, la in ett par plåt bitar så att man kan skruva fast ljuspanelen.



Blev ganska nöjd med resultatet. Nu är det bara att skära upp ett hål och plasta dit den.




Fortsättning följer...... 😉

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Peter.
Ser och blir klockrent 😃 😃 😃
Nu börjar det dra ihop sig för bil byggar dagar på riktigt 😃
Men det får dröja några dagar till jag håller på att sätta sockelskivor runt hela grunen samt byta 5st fönster i källaren :sad: sen är det full spruta igen 😉

/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Dom var smuttiga får jag säga. Jag såg också hos Micke i Växjö en elektrisk styrning för mekaniska bromsok från en Jagga XF om jag inte minns fel. Nu är mitt förvisso klart men skulle jag bygga med mekanisk handbroms vore det ju skönt att slippa dra vajer ända in i kupen. Med en elektrisk så blir det ju bara vajer från oket till handbromsmotorn och sedan en kontakt på instrumentpanelen.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Dom var smuttiga får jag säga. Jag såg också hos Micke i Växjö en elektrisk styrning för mekaniska bromsok från en Jagga XF om jag inte minns fel. Nu är mitt förvisso klart men skulle jag bygga med mekanisk handbroms vore det ju skönt att slippa dra vajer ända in i kupen. Med en elektrisk så blir det ju bara vajer från oket till handbromsmotorn och sedan en kontakt på instrumentpanelen.

Mvh
Henrik


Ja Henrik, det är min tanke att använda mig av Mickes ide men det verkar vara svårt att få tag dessa ifrån Jaguar.
Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
Henrik wrote:
Dom var smuttiga får jag säga. Jag såg också hos Micke i Växjö en elektrisk styrning för mekaniska bromsok från en Jagga XF om jag inte minns fel. Nu är mitt förvisso klart men skulle jag bygga med mekanisk handbroms vore det ju skönt att slippa dra vajer ända in i kupen. Med en elektrisk så blir det ju bara vajer från oket till handbromsmotorn och sedan en kontakt på instrumentpanelen.

Mvh
Henrik


Ja Henrik, det är min tanke att använda mig av Mickes ide men det verkar vara svårt att få tag dessa ifrån Jaguar.


Ingvar - hjälp!! Finns det någon annan lämplig donator?

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Jag ordnade en sådan här grej till ett bilbygge.


Den jag ordnade kom från en Toyota Avensis 2011. Den enligt länken är samma trots att detta är en 2009.
Vet inte hur den personen kopplade in detta i bilen men förmodar att det fungerat då jag inget hört.
Kolla här:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46820726&bilkod=4569&delkod=4525

Andra bilar har denna lösning också, är någon intresserad så är det bara maila mig så kollar jag i mån av tid vad jag kan ordna samt ska även försöka se till att priset är attraktivt.

Link to comment
Share on other sites

ingvar wrote:
Jag ordnade en sådan här grej till ett bilbygge.


Den jag ordnade kom från en Toyota Avensis 2011. Den enligt länken är samma trots att detta är en 2009.
Vet inte hur den personen kopplade in detta i bilen men förmodar att det fungerat då jag inget hört.
Kolla här:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46820726&bilkod=4569&delkod=4525

Andra bilar har denna lösning också, är någon intresserad så är det bara maila mig så kollar jag i mån av tid vad jag kan ordna samt ska även
försöka se till att priset är attraktivt.


Hej Ingvar

Den ser nästan ut till att passa rakt av. Frågan är hur långa vajrarna är? Annars går det och lösa ändå på något sätt. Jag är mycket intresserad om det finns andra bilar också med liknande lösning.
Link to comment
Share on other sites

Den där ser riktigt bra ut!
Det är guld med Ingvar,en bilskrotare som ser på skrotbilar med en bilbyggares ögon och uptäcker alla möjligheter och vad delarna skulle kunna andvändas till på bilbyggen.
Kul att duhittat hit Ingvar,du kommer att ha mycket att tillföra forumet.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
ingvar wrote:
Jag ordnade en sådan här grej till ett bilbygge.


Den jag ordnade kom från en Toyota Avensis 2011. Den enligt länken är samma trots att detta är en 2009.
Vet inte hur den personen kopplade in detta i bilen men förmodar att det fungerat då jag inget hört.
Kolla här:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46820726&bilkod=4569&delkod=4525

Andra bilar har denna lösning också, är någon intresserad så är det bara maila mig så kollar jag i mån av tid vad jag kan ordna samt ska även
försöka se till att priset är attraktivt.


Hej Ingvar

Den ser nästan ut till att passa rakt av. Frågan är hur långa vajrarna är? Annars går det och lösa ändå på något sätt. Jag är mycket intresserad om det finns andra bilar också med liknande lösning.


Även jag skulle vara intresserad av en liknande lösning med elmotor till handbromsen

Mvh
Timmy
Link to comment
Share on other sites

För att få lite motivation i allt plast arbete så gav jag mig på AC, vindrutetorkare och instrument panel.
Gjorde en form i trä och två bitar avlopps röroch plastade sedan ihop denna anslutning för att kunna få in luften i AC'n-





Med motivationen på top så fortsatte jag med installationen av övre bromsljus. Det lyser upp bra när man släcker ner ljuset i garaget.



Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Peter 😉
Ser klockrent ut med bromsljuset 😃
Dessa bilar lär stanna på ruggigt kort sträcka 😉

P.S
Det kan vara bra att ta bort avloppsrören "om det är beggagnade" du har använt 😉

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Grantinge wrote:
Nej jag skäms nästan för att säga det men dessa har jag köpt på Swedool för ca 140kr stycket. De är 140mm i diameter och min tanke var att konvertera dessa till LED så smånimgom.


De finns ju iofs med led och i 140 dia, fast priset är är lite i överkant

http://www.cbsonline.co.uk/product/140mm_Led_Hamburger_Stop_Tail_And_Indicator_Pair_RL58
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Peter.
Nu är det full spruta i garaget ser jag.
Blir snyggt med runda hjulhus 😉
När jag gjorde det så plastade jag på en oxylitskiva (plastskiva ) och klippte till biten efter en papp mall medans plasten var lite blöt och formbar ännu. Är den genomhärdad så blir den ganska styv och vass i kanterna.

Kul att aktiviteten har tagit fart igen i garagen 😃

MVH
Christer.s :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Med inspiration i från vår byggträff så har jag nu också fått till gasdämpare och lås till huven bak. Valde 2x250nm men skulle nog valt två med lite lägre kraft.




Valde att göra en liten mer smäcker plåt än den som följde med kittet.



Fick också lite delar för att göra reaktionsstags fästena bak för upprightsen. Detta för att kunna köra med M14 uniballs med gummi hattar. Tillverkade i rostfritt.

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder på dina lösningar.

Funderingar:

1 Kan man få lite info om leverantör av lås och ev artikelnr?

2 Om fästena som "krokar" i bakhuven till ramförlängningen bak.
Är det så att öppningen på fästena är riktade bakåt när man lyfter dit huven och därmed riktade uppåt när den är stängd eller är det tvärtom?

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan,

Jag har köpt låsen hos www.trendab.se men jag tror att dessa finns på flera ställen. De har både med och utan lås och det finns en modell som är för försänkt montage.
Jag beställde de som inte är för försänkning och fixade detta i karossen istället.




När det gäller fästena bak så är det krokar som gör att huven går att ta av med ganska lätta medel. Denna typ är "original" på GT40 vad jag vet. Jag tror tom att Magnus har gjort en 3D modell om du vill få dem tillverkade. Mina följde med kittet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det var ett tag sedan man la upp något på foirumet men det innebär ju inte att man inte har varit i garaget. Har jobbat med dörrarna och framförallt gångjärnen. Jag valde en lösning liknande Magnus.




Allt i rostfritt och täcklocken är i alu.

Det blev en del sågande i dörrarna men det är väl alla vana vid nu 😆




Jag valde också att gå ifrån de M8 som satt original till M12 uniballs istället. Det känns ganska så robust nu faktiskt.




Efter lite plastande och spacklande så kan man göra den första monteringen av dörrarna. Sedan har man ett par små hål för att komma åt insex skruvarna för att kunna justera dörrarna i höjdled.



Link to comment
Share on other sites

Riktigt fin lösning!
Man skulle ha börjat bygga nu med alla snoffsiga lösningar som dyker upp nu.
Kul att du ligger i,det är det som räknas ,att man ligger i och kämpar.
Din granne Pontus var på besök i helgen ,trevlig kille med mycket sunda ideer.
Känner att man borde åka ut i landet på lite studiebesök det är alltid roligt.
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min handbroms sitter lite dumt på ovansidan av mittkonsolen. Sitter ivägen när man skall häva sig upp. Har funderat på en lösning lik din. Tanke är en sak - handling en annan. Nu ser jag hur det skall vara. Tack för tipset!
Spacklar vidare ett tag till sen får det bli modifiering av handbroms.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja då har man fått lite tid i garaget. Har monterat pedal ställ samt monterat hållare för kyl rör och ac. Har inte bestämt mig om jag skall dra även rören för värmen eller om jag skall göra en fuling och haka på kylrören fram till istället.







Inser att det blir trångt, ska få plats med bromsrör och annat också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så har man tillbringat lite tid i garaget med att Plasta, Spackla och slipa Crying or Very sad Crying or Very sad

Har kämpat med att få till framljusen och har valt en modell som jag tror är till en VW Polo, eftermarknad som jag fick billigt.
Man kan i allafall tyda hur det kommer att se ut, återstår fortfarande "lite" spackling slipning innan det är godkännt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...