Jump to content

Grantinges GT40


Grantinge_gt40

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mackan wrote:
Mycket snyggt Peter!
Kommer du att ytbehandla plåtarna?
Kanterna blev ju super! lägg gärna ut en blid på fräsen/verktyget.

/Markus


Lite osäker på om jag skall anodisera dem eller behålla dem som de är, ev lägga på ett lager hård vax.

Jag änvände min handöver fräs med ett skär som har 6mm diameter. Sedan satte jag ihop 2 plåtar där rullen följde den ena plåten medans den andra blev rundad.





Här har jag lagt både GOX original ovanpå den jag har gjort för att kunna visa skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Smart med handöverfräsen Peter! Snyggt som vanligt.
Svårt att veta om eller vilka plåtar man behöver ytbehandla, hur gör du med övriga aluplåtar?
Det är ju möjligt att köpa ytbehandlad aluminiumplåt men jag vet inte om det behövs?
Henrik som faktiskt använt sin bil ett tag kanske har input här...

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Smart med handöverfräsen Peter! Snyggt som vanligt.
Svårt att veta om eller vilka plåtar man behöver ytbehandla, hur gör du med övriga aluplåtar?
Det är ju möjligt att köpa ytbehandlad aluminiumplåt men jag vet inte om det behövs?
Henrik som faktiskt använt sin bil ett tag kanske har input här...

/Markus


Plåtarna i motorutrymmet samt en del plåtar i kupén kommer jag att drapera med riktig kolfiber. De lock jag har gjort kommer jag förmodligen anodisera ev köra samma som på vent gallren dvs schotchbrit och vax.

Man kan ju polera dem om man gillar bling bling 😆
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Lite feedback då från mig som kört några år.
-Jag har inga större problem med den aluminium som jag har rent generellt. Dock är det självklart ingen nackdel att ha den anodiserad då den håller sig snyggare. Om jag hade byggt idag så hade jag nog dock valt en lite hårdare kvalitet än den blöta vanliga sorten. Det märks speciellt på trösklarna där jag nu efter några år har tydliga spår efter hur ramverket ser ut inunder.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Hej,

Lite feedback då från mig som kört några år.
-Jag har inga större problem med den aluminium som jag har rent generellt. Dock är det självklart ingen nackdel att ha den anodiserad då den håller sig snyggare. Om jag hade byggt idag så hade jag nog dock valt en lite hårdare kvalitet än den blöta vanliga sorten. Det märks speciellt på trösklarna där jag nu efter några år har tydliga spår efter hur ramverket ser ut inunder.

Mvh
Henrik


Tack Henrik för din feedback, de plåtar som följde med GOX kittet är inte mycket och hänga upp i Julgranen 😉
De få plåtar som jag kommer använda här kommer att förstärkas upp med Kolfiber så jag tror inte att jag kommer erfara samma problem som du tex vid trösklarna.

De andra plåtarna kommer att vara av annan kvalitet samt lite tjockare i godset.

Locken som jag har designat ligger på 5mm gods men naturligtvis så bör de hålla finishen längre om man anodiserar dem framför om man håller dem helt obehandlade. Och andra sidan sett så skulle de icke behandlade locken bli för otrevliga så kan man ju alltid köra över dem igen med "schotchbrite" och lite vax.
Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
Henrik wrote:
Hej,

Lite feedback då från mig som kört några år.
-Jag har inga större problem med den aluminium som jag har rent generellt. Dock är det självklart ingen nackdel att ha den anodiserad då den håller sig snyggare. Om jag hade byggt idag så hade jag nog dock valt en lite hårdare kvalitet än den blöta vanliga sorten. Det märks speciellt på trösklarna där jag nu efter några år har tydliga spår efter hur ramverket ser ut inunder.

Mvh
Henrik


Tack Henrik för din feedback, de plåtar som följde med GOX kittet är inte mycket och hänga upp i Julgranen 😉
De få plåtar som jag kommer använda här kommer att förstärkas upp med Kolfiber så jag tror inte att jag kommer erfara samma problem som du tex vid trösklarna.

De andra plåtarna kommer att vara av annan kvalitet samt lite tjockare i godset.

Locken som jag har designat ligger på 5mm gods men naturligtvis så bör de hålla finishen längre om man anodiserar dem framför om man håller dem helt obehandlade. Och andra sidan sett så skulle de icke behandlade locken bli för otrevliga så kan man ju alltid köra över dem igen med "schotchbrite" och lite vax.


Bra feedback!
Om jag tolkar er rätt så väljer man obehandlad till allmänna paneler och golv. Till detaljer, lock o.s.v. antingen anodiserar eller vaxar man efter tillverkningen.
Tjocklek då? vad använder man till:
golv
trösklar
övriga paneler

Och som du säger Peter, det är ju inte hela världen om man först provar vaxmetoden, det går ju alltid att bättra på eller anodisera vid senare tillfälle.

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Grantinge wrote:
Henrik wrote:
Hej,

Lite feedback då från mig som kört några år.
-Jag har inga större problem med den aluminium som jag har rent generellt. Dock är det självklart ingen nackdel att ha den anodiserad då den håller sig snyggare. Om jag hade byggt idag så hade jag nog dock valt en lite hårdare kvalitet än den blöta vanliga sorten. Det märks speciellt på trösklarna där jag nu efter några år har tydliga spår efter hur ramverket ser ut inunder.

Mvh
Henrik


Tack Henrik för din feedback, de plåtar som följde med GOX kittet är inte mycket och hänga upp i Julgranen 😉
De få plåtar som jag kommer använda här kommer att förstärkas upp med Kolfiber så jag tror inte att jag kommer erfara samma problem som du tex vid trösklarna.

De andra plåtarna kommer att vara av annan kvalitet samt lite tjockare i godset.

Locken som jag har designat ligger på 5mm gods men naturligtvis så bör de hålla finishen längre om man anodiserar dem framför om man håller dem helt obehandlade. Och andra sidan sett så skulle de icke behandlade locken bli för otrevliga så kan man ju alltid köra över dem igen med "schotchbrite" och lite vax.


Bra feedback!
Om jag tolkar er rätt så väljer man obehandlad till allmänna paneler och golv. Till detaljer, lock o.s.v. antingen anodiserar eller vaxar man efter tillverkningen.
Tjocklek då? vad använder man till:
golv
trösklar
övriga paneler

Och som du säger Peter, det är ju inte hela världen om man först provar vaxmetoden, det går ju alltid att bättra på eller anodisera vid senare tillfälle.

/Markus


Kör med saltvatten beständig aluminium, tjockleken är väl lite efter tycke och smak. Botten plåtarna bör vara minst 2mm det gäller kanske trösklarna också om man inte styvar upp dem på annat sätt.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu fyllt på med kyl media i hela systemet samt kollat av styrelektroniken till vatten pumpen samt fläkt. Verkar som om att det var ganska enkelt att få ur all luft i systemen dock.
Har även dragit det mest nödvändiga i el väg för att kunna starta motorn. Kosta på mig att göra en enkel panel för oljetryck samt vatten temp.

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Har själv en liten avluftning på insuget.
Verkar ändå som att de sista luftbubblorna lämnar systemet efter att man kört en stund.

Glöm bara inte att lägga ur växeln när du står på utsidan.

mvh
Örjan


Jag har en slang som går ifrån översta delen på insuget tillbaka till expansions kärlet som tar den mesta luften, kör AN6 här. Sedan har jag två luft skruvar på kylaren.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Har börjat med inredningsplåtar. Får ändå säga att det var hyfsat bra passform.



Har även börjat med den ädla konsten att drapera kolfiber. instegs plåtarna bla. Ganska mycket jobb men när man väl har fått igång verkstan så går det bra. Kommer med bilder på detta också.

Link to comment
Share on other sites

Tack Peter! Här kommer lite bilder på draperingen.

Började med att lägga ett lager med epoxi som är färgat svart med pigment. därefter ett lager med 200g kolfiber.
Sedan är det bara att låta det torka över natten och fortsätta med 2-3 lager klar epoxi. Sist slipar man ytan plan och jag har valt att lägga på ett lager med siden matt klarlack.
Vill inte att det blänker för mycket i kupen :cool:







Handbromsspaken fick sig en släng också 😆

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kolfiber draperingen fortsätter, man byter ut polyester damm mot epoxi damm 😆
Har en 5 plåtar kvar sedan är man klar med den fasen i bygget.

Provmonterade switchar


Inpassning kräver tålamod, får inte glömma gluggen för chassinumret 😕



Klara för första lagret av halvblank 2 komponents lack.



Efter 2 lager lack

Link to comment
Share on other sites

Snygga bitar man blir tårögd av alla vackra detaljer du gör Peter 😃
Nu är det hög nivå och fart i garagen 😉
Kämpa på Le mans 2016 närmar sig med storm steg 😲

/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Efter ha sett detta på plats så vill jag påstå att det verkligen blir
riktigt riktigt snyggt , så häng i Peter ända in i kaklet .

Tack för visningen av ditt fina bygge.

//Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Efter ännu en lyckad träff hos Magnus i helgen är man tillbaka med mycket motivation och man fortsätter med spacklandet och slipandet med glädje 😆

Fick göra en "liten" justering på högra flygeln.


Har tillverkat nya koppar för mina mer moderna tanklock.


Tänker fortsätta ett tag till med svart slipgrund


Tack åter igen Magnus för en go träff!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Plastning, spackling och slipning fortsätter men försöker intala mig att jag har aldrig varit närmre en färdig GT40 😆

Hittade ett snyggt alternativ till duzs låsen, kommer att använda samma till luft scopet på fram huven också.


Satte ett par på huven för att hålla den på plats när man kör över 100


Använder 3mm neopren på insidan av hjulhusen för att slippa stenskott samt att stärka upp den annars ganska sladdriga huv



Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

[quote="brajon"]

Grantinge wrote:
Nu börjar man så smått skymta ljuset i glasfiber och spackel tunneln 🙂
Nästan alla porer är borta 🙄

Bra sätt att uttrycka saken.
Tror ingen med trovärdighet kan påstå att alla porer är borta.

mvh
Örjan


Nej du har nog rätt Örjan. Men det skulle bra tråkigt och hitta någon efter det att man lagt på slut lacken.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...