Jump to content

Grantinges GT40


Grantinge_gt40

Recommended Posts

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

brajon wrote:
Ser häfttigt ut alltihop.
Vad har du planerat för varvtal på kraftverket?
En fråga till.
Vad är det för oljetråg och kan du använda orginal pickuppen?
mvh
Örjan


Hej Örjan,

Kommer nog inte att få allt för höga varvtal. Olje tråget är ifrån Canton och jag använder Ford racing oljepump och Canton pickup för detta oljetråg.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning.
Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!!

Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar.

Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning.
Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!!

Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar.


Då kanske jag gjorde rätt när jag var tvungen o svetsa! runt i rör = 3 stora hål i röret på var sida och avslipning på axel till dubbel D o sen fräste på som fan i hålen... 😛 Ingen GT40 bara en cobra.. 😊
Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning.
Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!!

Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar.


Grattis Peter !! och jag förstår att besiktningsmannen var imponerad,
det är ju ett fint bygge du sitter inne med.
Link to comment
Share on other sites

bojan wrote:
Grantinge wrote:
Ja då har man fått gjort SFRO 1. Ett steg i rätt riktning.
Det hela gick mycket bra, faktiskt över förväntan. Han var mycket imponerad av både fram och bakvagn, tack till alla som hjälpt till!!

Fick en liten anmärkning på min styrstång och svetsningen, men väl så viktig, så det är bara att göra om. Tydligen så vill SFRO inte att man svetsar runt om axeln eftersom det försvagar.


Då kanske jag gjorde rätt när jag var tvungen o svetsa! runt i rör = 3 stora hål i röret på var sida och avslipning på axel till dubbel D o sen fräste på som fan i hålen... 😛 Ingen GT40 bara en cobra.. 😊


Jag hade gjort helt enligt regelboken men tyvärr avslutat med en helsvets runt kanten på röret, detta var inte uppskattat eftersom det ger en försvagning. Men det är bara ut på skroten och jaga Volvo och Saab delar 😆
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har man fixat till sitt besiktnings system. Har lite kvar på motorn innan jag kan testa det. Jag har byggt det så att jag kan även använda det när jag har mitt crossover på plats. Då kan jag växla mellan högjutt/ snyggt och tystare/tråkigare. Det kan vara bra om frugan ska med på en runda.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har börjat och få till det med dragning av bränsleslang och dyl.




Har tänkt att köra med kylning på växellådan, kanske lite overkill.
Gjorde en fördelade som gör att jag kan spruta kyld olja på 4 strategiska ställen i växel lådan. Kommer att använda AN4 för detta.


Och en "liten" cirkulations pump ifrån Tilton.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
brajon wrote:
Snygga övergångar/böjar på listen.
Hade tänkt hoppa över list i underkant dörren men nu måste jag ta mig en funderare.
Elektroniska cut-offen för batteriet?
Vad är det och hur funkar den?
mvh
Örjan


Tack Örjan! Den elektroniska cut-offen är istället för en mekanisk strömbrytare för batteriet. Den här kopplar ifrån batteriet helt och man har istället två små strömbrytare, en utanför och en inne i kupén.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min kollega på jobbet var ute för en ruskig olycka i helgen i sin GT40, som tur var så klarade han sig utan skador men tyvärr inte bilen!

Efter att ha installerat sitt nya MSD insprut med förbättrad performance så skulle han köra till Knutstorp för en banträff. I all iver så glömde han låsa motorhuven som i ca 80km/hr öppnar sig varpå bilen stort sätt tvärstannar och börjar snurra på vägen och ut i diket.

Nu väntas plast och spackel jobb, men det verkar som ramen klarade sig.
Jag överväger nu att sätta en givare på huven Question

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra Crying or Very sad ,tur att det bara blev materialskador.
Detta får vi ta med oss i våra byggen och hitta en lösning så att man inte råkar ut för detta,även om detta nog var den mänskliga faktorn.

Här i Nacka blir det begravning då en skolkompis till Anton blivit ihjälkörd av en A-traktor Crying or Very sad
Föraren hade inget körkort,drogpåverkad,lånad trimmad traktor (ca 80 kmt) och händelsen var under lekliknande förhållanden,likväl en enorm tragedi för de inblandade.
Ha en bra byggsommar och bygg säkert 😃
Med vänlig hälsning Peter H

Link to comment
Share on other sites

Tycker man ser alldeles för många EPA-traktorer som går alldeles för fort.

För att förhindra att en olåst motorhuv tar vind och öppnar sig så tror jag att den enda medicinen är att ha en fjäderbelastad hake som på de flesta (om inte alla) standardbilar.
Har också lagt med kabel för en indikering men efter denna händelse blir jag osäker på om det verkligen är det som behövs allra mest.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Tycker man ser alldeles för många EPA-traktorer som går alldeles för fort.

För att förhindra att en olåst motorhuv tar vind och öppnar sig så tror jag att den enda medicinen är att ha en fjäderbelastad hake som på de flesta (om inte alla) standardbilar.
Har också lagt med kabel för en indikering men efter denna händelse blir jag osäker på om det verkligen är det som behövs allra mest.
mvh
Örjan


Ett annat alternativ är att man kopplar givaren till tändningen men då måste man brygga den när man justerar något med motorn.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget.
Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆
Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill.






Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉


Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget.
Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆
Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill.






Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉




Man blir kåt!
Link to comment
Share on other sites

Grantinge wrote:
Frugan i England hela veckan! Då får man passa på och vara i garaget.
Inser att leverantören varken är båt byggare eller plåtslagare 😆
Har börjat med inpassning av vindruta men insåg att det krävdes stora ingrepp vid nederkanten av rutan men det börjar likna något nu efter lite tenning. Rundade även till hörnorna upptill.






Har också fått till dörrlåsen, så nu kan man öppna och stänga med handtag 😉




Phuu snyggt!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Snyggt Peter!! Sen ändrar sig hela karosspassningen när du väl börjat köra bilen så lägg ner "lagom" med jobb. Om du vill ha det helt perfekt så kommer. du att få gör om det efter att bilen "satt sig".

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för all positiv respons!!

Fick lagt på ett lager svart slipgrund på en dörr och sparklåda för att se hur bilen skulle kunna se ut i en mörk matt färg. Har grunnat en del på färgvalet och min tanke har hela tiden varit att köra retro stuket.
Så det lutar nog åt matt svart kanske metallic :cool:





Har även provat på mina kemi kunskaper genom att fosfatera delar till hjulupphägningen.
Får erkänna att resultatet blev väldigt bra. Följande steg gjorde jag på hjulmuttrarana
1, Blästrade, använde finkornigt media
2, Avfettning
3, Mild fosfatsyra, ca 4min, för att öppna upp porerna
4, Skjölning
5, Blackfast 181, ca 90sek
6, skjölning i varmt vatten
7, infettning





Nu återstår och se hur beständigt detta blir i väder och vind.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Mackan wrote:
Snygga plåtar Peter! Vad är det för tjocklek?
Synd på tankarna... Hade du frågat för en månad sedan hade jag köpt dem. Crying or Very sad
/Markus


Det var ju synd med tankarna. Botten plåtarna valde jag i 3mm eftersom jag kommer att köra med försänkta skruvar, det hade räckt med 2mm om man nitar dit dem eller använder andra skruvar. Samma gäller ventilations gallerna men här var det för att kunna göra samma fasning som på originalen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...