Jump to content

NeoForty


Jocke4U

Recommended Posts

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Om frigångshålet inte är allt för stort kanske det går att gänga för helicoil?

 

12 minuter sedan, Morty sade:

Ja, eller en Würth Time-sert. 

Dessa kan ju också vara ett alternativ

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eftersom adapterplattan är i stål och om det fungerar med muttrar till att spänna fast startmotorn, så kör på Mickes förslag med försänkta skruvar från baksidan som du loppar fast med tigen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för stöttning och bollplank!

Som Ni vet så är Locost Sweden det bästa, hjälpsamma och mest ödmjuka forum som finns för amatörbyggda fordon.
Det är Ni, medlemmar, som gör det 👍👍👍👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

29 minuter sedan, Morty sade:

Det borde inte vara något problem med 2mm frigång. Om svänghjulet skulle kasta så mycket skulle det bli grymma vibrationer. 

Obalans utgår jag inte finns (let the shit hit the fan 😉 ) utan mest om det är för tajt att kunna "hugga in" i startkransen 😉

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag förstod det, men det jag försökte säga var att om svänghjulet skulle kasta axiellt så mycket som 2mm så att det hugger tag mellan startkrans och startmotor skulle du få grymma vibrationer i motor/drivlina/koppling.

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Jocke4U sade:

..............Funderar på om jag ska kapa bort fästet på styraxeln för att det ska bli mer linjerat med främre fästet

image.thumb.png.6baa15e1907098115c7ef0d6a5ed2db2.png

och istället montera en sådan här
image.png.a838388a25e9dbdb09c9fd950c994cbd.png

......................................

Det där tror jag är en jättebra lösning:icon_thumbup: En erfarenhet jag gjorde var att göra fästet ordentligt justerbart uppåt i höjdled, mer än jag någonsin kunde tro. Med fästet på bilden går det ju sedan enkelt att justera nedåt med bara ett par distanser. I mitt fall slipade jag sedan bort material i instrumentpanelen för själva rattstången (upp mot varvräknaren). Vet ju inte hur det skiljer mellan Tornado & SGT?

Det kan även vara bra om det går att vrida hela rattstången också så att elmotorn hamnar där man vill ha den.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En liten och ganska intetsägande uppdatering 🙂 Ska fixa en bättre uppdatering inom kort.

Här går det långsamt, alldeles för långsamt men har fått hem lite grejer och lite på väg...fast dom är på väg till fel ställe 😞Hoppas DHL kan vakna till och fixa till det - flera samtal har gjorts (första i fredags) och ärende finns

image.png.c162d6e08c3513e631fe207982691efb.png

 

image.png.dba8d5d40e4ce188740f8422b428e640.png

  • Like 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Då är det dags att göra en liten status-uppdatering.

Paketet i tidigare inlägg dök i alla fall upp till slut

Det har inte hänt så mycket som jag hade önskat - det beror på flera olika anledningar. Beställningar som drar ut på tiden, fix med huset, mycket jobb (inkomst 😉 ) och lite dålig motivation.

Så vad det gäller jobba med bilen så har det mest kretsat kring styrning och har mockat fast styraggregatet där jag tror det ska hamna och ett VP-rör som axel till styrväxeln. Har en dialog med Speeding om pedalställ. Tajt vet ni ju att det är och sjuan var tajt men kändes mycket enklare. Har siktet på ett hängande pedalställ men återstår och se om det funkar med cylindrar framåt eller bakåt.

image.thumb.png.40ba943bdb81fe2ae05acf96f02707e9.png

image.thumb.png.c1610c547b8a86c5a8a5e72c4febf508.png

Sen har jag beställt ett avgassystem från SouthernGT och det var lite av en chansning då Mick inte kunde garantera passformen till ett Tornado chassi. Japp det innebär en del modifieringar 😞 Tycker han har gjort det lite onödigt brett

image.thumb.png.c9bae820736622a0ff208528e8ecc416.png

Så kommer (troligen) behöva slitsa upp och få upp rören så avståndet till länken ökar. Ska dock mäta upp.

image.thumb.png.2db9073e521f0474e9f1b086e9946aef.png

image.thumb.png.ce7c8ba6f78abd22433fe047a01588e3.png

Sen tar de bakre rören i fästet för krängningshämmaren samt adapterplattan

image.thumb.png.030331af4362c71fccd519391877f346.png

image.thumb.png.ab4b7696bd60432a1e0d4c8ce3b06d65.png

Blev även lite andra smågrejer såsom tanklock, bränslepåfyllningsrör, expansionstank. Dörrhandtagen (med grejer) är från Tornado. 

image.thumb.png.ae8d9d1fdf592781e05e4818ae9d4c43.png

image.thumb.png.82005903175fa2576f5ba7413d4b65e4.png

image.thumb.png.e80069bee7d803b98b512410b5715a0a.png

Sen har det ramlat in lite annat:

Vattenpump från Davies Craig med adapter till Ford 302

image.thumb.png.60e4039569ac52618db8eace1072cae8.png

Stötdämpare/fjädrar från Protech

image.thumb.png.7bc9fd1b204df4964f37b68d4a185931.png 

I helgen blir det dock framförallt att serva bruksbilen med kamremsbyte å sånt. 😞 🤢

Först lite sill och nubbe 😄 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Stefan Lessig sade:

Kul med lite nya delar,vad blev det för spec på dämparna.

// Stefan

Eftersom inte Andy släpper sig ifrån någon information, utan vill bara sälja delar så vet jag inte vad Tornado har som utgångsspecifikation. Har t.o.m. med hört av andra att han tar bort alla etiketter etc om man köper "standard grejer", allt för att låsa in kunden. Så jag mätte upp vad jag tror kan vara rätt. Har ännu inte testat dämpare utan fjädrar för att verifiera in/ut-fjädring.

Så ta nedan specifikation som input = kopiera inte rätt av utan att mäta 😉

Fjädrar räknar jag med att byta till annat samt ev komplettera med hjälpfjädrar men det återstår att se.

image.png.f54e6871852dc100e5effa2a9b48a13a.png

  

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, LUPUS sade:

det är kul med blanka grejer 🙂    

Men var är kompressorn ,  fast hos postnord fortfarande 😉

Kompressor? Sånt är det inte planerat för, det räcker med komplexitet för v1.0 😉

Men ja, det är kul med blanka fina grejer, fast fick skrubba av ordentligt och bädda in med WD40 på avgassystemet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter besöket ovan så fick jag input och nya idéer tack vare kompisar ovan.

Bakre (främre) stag till hjulupphängningen flyttas lite för ökad frigång till avgassystemet som inte bör påverka chassit. Så nya passande svetsändar har ankommit från USA. Hydraulrör (25x3) ska köpas från Hydroscand där vi i klubben har rabatt 😉

Pedalställ från Speeding har utprovats och tror mig hittat rätt - OBP hängande med cylindrar bakåt 
Ska imorgon åka till Borås och Speeding och returnera oanvänt pedalställ och dessvärre byta det som passade då detta hade fått en kyss någonstans i kedjan. Måste säga att Speeding är utomordentliga som leverantör men bra kommunikation även i semestertider. Hann även få iväg en order på diverse uniballs, tätningar etc så hämtas samtidigt.
Inte minst är det ju ännu bättre att som betalande medlem i vår klubb att få 10% i rabatt 😉 🙂 

Sen köpte jag ju avgassystem från Mick/SGT - ser mycket bra ut men då 4-1 flänsarna var ihopsvetsade med ljudämparna så är jag inte helt nöjd. Jag kommer ju behöva ett besiktningssystem för att klara ljudet.
Främre rör är i svartstål och kommer troligen beläggas med keramisk coating, men från 4-1 collectorn ska det vara rostfritt (SGT's är svartstål hela vägen). Så letade efter 4-1 collectorer i rostfritt och hittade bästa dealen i Australien 

Inte närmaste stället men  rätt grej - så att haka sig upp att det det inte finns i EU är enligt mig inte rätt. Att bygga en GT40 eller nåt med V8 så finns inte tillräckligt med delar i EU. Tull och moms, japp tyvärr. Ledsnar jag på det så får jag börja sparka läderboll......och DET kommer aldrig att ske. Bara att gilla svenska tull & moms-regler eller rösta fram nåt annat bättre alternativ.

Blanka och fina är dom i alla fall och väldigt bra emballerade ...dock synd att vissa delar går via Postnord - tar minst 1 v extra jmfr med DHL/UPS

Återkommer med mer news.....så det blir fart på detta bygge (hör ni inget så sätt blåslampan på mig)

image.thumb.png.5516858063161f5a9381fe888b50a137.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Köpte tidigare en 100 mm tjock kylare från Winner Racing (Kina) som jag tidigare har köpt av till sjuan. Denna var tilltryckt under transport och fick lite refund från dom så tänkte att det ska nog funka ändå.

Sen skaver det i mig att montera en ny kylare som är lite sned, kanske kan man knäcka till den lite men skaver i mig ändå.

Kollade lite alternativ och slutade med att jag beställde en ny - fast denna var 68 mm (core size) och hoppas det ska räcka.
Den är fortfarande tillverkad i Kina men levereras från Nederländerna (EU) och när jag tog emot paketet så ingavs känslan att detta är bra och väl paketerat (inte sjuttifem varv med tejp).
När jag tog av emballaget så var det ytterligare riktigt emballage. Allt av riktigt tjock wellpapp.

Kylaren känns gedigen och helt ok i finshen. Leveransen var också ganska snabb.

image.thumb.png.e79894cd0cda824ad623a8d130fbec6f.png

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser exakt ut som min 🙂 Nu har jag inte mycket effekt i motorn men upplever att kylningen bär sig åt som det finns en hel del marginal, tror det blir bra det där👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tar en gravöl 🍺🍺

Efter bristande motivation och tid så har det gnagt och tagit energi att inte NeoForty får den uppmärksamhet som den behöver.

Sen blev det ett tillfälle att sälja och så blev det.

Det är med blandade känslor, dels ett nederlag att jag inte slutförde bygget men också lite skönt att slippa det något omotiverade trycket. 

Idag för ca 30 minuter sedan lämnade Tornado-kittet med bromsar, stötdämpare och lite andra grejer...men har grejer kvar som jag kommer annonsera ut inom kort.

Lite snabbt från huvudet som finns kvar är:

  • Ford 347 crate motor (ny) med extra options med ARP bultar etc
  • Adapter Ford 302(347) <=> Audi dvs adapterplatta, koppling, startmotor etc (ny)
  • Växellåda Audi 01E DQS
  • Avgassystem 180 graders SGT (men har option att byta detta emot ett likvärdigt Tornado) (ny)
  • 2 st Tillett stolar med stolsinägg och monteringsvinkar (ny)
  • Rattstång Opel Corsa med elservo och styrning (inkl eftermarknadsstyrning för servoverkan)
  • Rattnav Opel Corsa (ny)
  • Ratt (ny)
  • Snap-off (ny)
  • Vattenkyl (ny) (troligen redan sålt)
  • Elektrisk vattenpump EWP140 med styrning (ny) (troligen redan sålt)
  • Hängande pedalställ OBP (ny)
  • Växelspaksställ Corolla GTI (litet och nätt)
  • ...och lite andra grejer

Har ni intresse av något ovan så skicka ett PM eller avvakta annonser.

Vad som händer nu vet jag inte riktigt. Min bruksis (Polestar P2 Dual Motor) är riktigt najs men kanske även blir nåt annat registrerat "färdigt" sommarfordon (t.ex. Mustang, Camaro, Corvette, Nissan GTR, Porsche,.....) men det återstår att se.

image.thumb.png.6580d57dfb6269296271ef399b5dc434.png

  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Ledsamt att du tappat sugen men modigt och ärligt mot dig själv att erkänna det och gå vidare.

Hoppas sugen kommer tillbaka och det senare blir någon ny rolig leksak och att vi får se mer av dig och den här.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@tpauJag är ju än så länge med i styrelsen så du/ni blir inte av med mig än (såvida inte årsmötet bestämmer annorlunda 😉 för 2022). Kommer oavsett mina fordon hänga kvar här och vara betalande medlem på överskådlig tid.

Denna klubb för amatörbyggda fordon är enligt mig ju outstanding.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hej hej 👋

 

Har blivit nya ägaren utav detta projekt och håller till i Skåne.  Finns en chans det blir en bygg tråd (brukar oftast låsa in mig i garaget tills projektet är klart men ska försöka dela med mig). 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så få är tomrummet i garaget lite utfyllt efter när jag sålde NeoForty.
Har lite grejer att kvar att sälja dock men slog till på att ha nåt o sommar 😉

image.thumb.png.aad5cacacf9d0d1804201129ad7ce2cc.png

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, LUPUS sade:

frågan som måste ställas , förutom det rätta ljudet, känslan och utseendet är din "sport bil"  långsammare än pendlings bilen 😉

Haha, det är en bra fråga 😄 på pappret så är dom ganska lika. Polestar ligger på 4,7 sek och Camaron verkar ligga på 4,2 sek (eller 4,6 sek beroende på var man kollar). I verkligheten så är jag rätt säker på att Polaren tar hem matchen i alla fall i snitt om man kör flera ggr. Finns ju inga växlingar, 4WD osv

Topphastighet tar Camaron hem med lätthet.

Fotnot: Polestar har numera en OTA uppgradering för 10.000 SEK som ökar effekten från 300 kW (408 hk) till 350 kW (476 hk), och vridmomentet ökar från 660 till 680 Nm. Du får tillgång till mer effekt vid acceleration i spannet 70–130 km/h, och accelerationen från 0 till 100 km/h minskas till 4,4 sekunder. Sen är smolket i bägaren att denna effekt är bara fullt tillgänglig över 70% laddning (reducerad därunder) och inte alls tillgänglig under 40%. Kommer troligen inte beställa denna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...