Jump to content

NeoForty


Jocke4U

Recommended Posts

21 timmar sedan, steel sade:

Nämen va fan ! Fossilbrännare  😉👍

Mvh Pär 

Japp 😄 , får ju hushålla med elen så andra kan bygga med det tills dess att styret inser att vi behöver bygga ut kärnkraften 😉 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte hänt så mycket i garaget utan mer tid vid datorn och undersökning.

Bromsar

Efter dialoger fram och tillbaka så kommer jag nog lägga ordern imorgon på HiSpec. 4 st Monster 4 bromsok med 335/330x28 mm ventilerade skivor och separata elektroniska handbromsok bak.

Oljetråg

För att slippa att bygga om Tornado-chassit som det ser ut nu så behöver jag byta oljetråg från fox pan till front pan. Troligen blir det ett från Canton då dom var riktigt snabba på mailen (som chat) och dessutom verkar bra kvalitet. 

Styrning

Skaffat en ny Opel rattstång (LHD) och sålt den andra RHD pga feltänk

Ha en bra lördagskväll kompisar!

Link to comment
Share on other sites

Just nu, Mildseven sade:

Var det slut på 427 motorn?

Inte alls, det är väl bara att köpa - men ska man kunna besiktiga den utan att det ska bli en blysläde så får man sansa sig 😉 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, steel sade:

Hej, sansa ???    Vad betyder det ordet, var det inte någon i Game of Thrones  ??   Ingår inte i mitt ordförråd... 

Mvh Pär

Sansa i GoT heter ju även Stark - vilket kan passa in 🙂

Kanske "begränsa sig" eller "lugna sig" https://exempelmeningar.se/sv/sansa

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Några nya prylar hittade hem nyligen.

Ett oljetråg med front-sump med tillbehör och lite annat. Behöver nu fixa till en rigg så jag kan lyfta i motorn smidigt. Har nog alla grejer för att kunna testa att lyfta i den och mocka upp växellådsfästen. Ska bli skönt med lite ledigt snart och mer garagetid 😉

EDIT: En one-piece oljetrågspackning kom inte med 😉

image.thumb.png.9ec3d803c449d171f440843e0d3e9fef.png

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eftersom Schenker inte jagade mig så jagade jag dom - drog till Göteborg och hämtade lite sena julklappar 😄 🎅

image.thumb.png.0b6839b6cfd619ca3fdcb10ac1d02a07.png

image.thumb.png.a53b24f13fe9fb33c5c90d63d36842ac.png

image.thumb.png.96b879dbd77b0c216d50c19e1ea94010.png

Som kan gissa så ska jag inte ha 15" på GT40, av liknande anledning som jag inte hade 13" på sjuan 😄😉

Mycket bra emballerat och snyggt och prydligt. Bör kunna få stopp på kärran 😉

Hoppas montera lite snart ....

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Började även jobbet med att förbereda motorn inför montage med ny front-sump.

Inser att jag måste bättra på "verktygslådan" med tum-storlekar när man meckar jänkies 😉

image.thumb.png.f944f66ec44fb1f5fef5daa8b1f15e28.png

image.thumb.png.de89e012251014ff53d993a7c02213f0.png

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Jocke4U sade:

sena julklappar 😄 🎅

Hoppas montera lite snart ....

Du måste ha varit väldigt snäll i år :thumbsup:

Det ser f.ö. ut som väldigt smidiga elektriska handbromsok, var håller nissarna till som smider sådana? Jag har ju mina men är ändå intressant att veta.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Arto sade:

Du måste ha varit väldigt snäll i år :thumbsup:

Det ser f.ö. ut som väldigt smidiga elektriska handbromsok, var håller nissarna till som smider sådana? Jag har ju mina men är ändå intressant att veta.

De är från Hi Spec Motorsport http://www.hispeccalipers.co.uk/electrospot.html (UK)

Vill gärna få bort spaken/wires + att med tidigare Willwood PowerLite i sjuan så var jag inte nöjd med handbromskraften. Hade en plan att bygga på liknande ok och sätta en linjärmotor men blev detta istället.

Link to comment
Share on other sites

Inte så mycket nyheter men ändå 😉

Mätte avståndet olje-pickup-tråg. Hade ingen modellera så lite vetemjöl och vatten fick funka 😉

image.thumb.png.d6682fdc677c376b7d01af5c6d5e64a6.png

One piece packning

image.thumb.png.055bcb66e4ba2852502185915c6c1c52.png

sen tråget på...

image.thumb.png.eed5524aa508ff4818e2c3064edaa5d4.png

Skulle sen lyfta i motorn i chassit och först var det uppenbart att fördelaren tar i

image.thumb.png.5a310ae2dea5823814d1822c2d138b9c.png

men konstaterar att motorfästenena inte är som de bör....får reda ut detta först

 

Link to comment
Share on other sites

Kollar du runt så ser du flera som kapat ur sina balkar för frigång av fördelare 😁

 

Och avstånd sil till tråg skall vara 15-20mm enligt erfaren motorrenoverare på fordmotorer (kollega till mig)

 

Kör på nu 👍

Link to comment
Share on other sites

51 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Och avstånd sil till tråg skall vara 15-20mm enligt erfaren motorrenoverare på fordmotorer (kollega till mig)

Mätte ca 13 mm och sen är nog packningen ca  3 mm så landar på ca 16 mm. Både pickup och tråg kommer från Canton 🙂 

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, Hansol sade:

Varför hänga kvar vid fördelare, med ett triiggerstyrt system slipper du problemen med mm passning i chassit

Det är väl inget måste men den följde med motorn. Får läsa på om sådana system.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Hansol sade:

Varför hänga kvar vid fördelare, med ett triiggerstyrt system slipper du problemen med mm passning i chassit

Beror väl lite på vad man är ute efter.

Enklare system, eller mer autentiskt, eller toppmodernt 👍

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-12 at 17:30, heralue sade:

Jacka !

 

3BCD817D-B781-417E-94DA-FBBD1DB564EB.jpeg

Din distributor ser mycket mindre ut än min ...

Ett alternativ är ju som @Hansol skriver eller en "hybrid" som https://www.summitracing.com/int/parts/msd-601523/overview/make/ford men det kostar.

Hoppas få nya motorfästen i veckan så jag kan få hjärtat på plats och börja med växellåda etc. Tändningen kommer senare på ett eller annat sätt

 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Jocke4U sade:

Din distributor ser mycket mindre ut än min ...

Ett alternativ är ju som @Hansol skriver eller en "hybrid" som https://www.summitracing.com/int/parts/msd-601523/overview/make/ford men det kostar.

Hoppas få nya motorfästen i veckan så jag kan få hjärtat på plats och börja med växellåda etc. Tändningen kommer senare på ett eller annat sätt

 

En mer ekonomisk lösning att titta på kanske kan vara Ford:s  EDIS-8 system.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Hansol sade:

En mer ekonomisk lösning att titta på kanske kan vara Ford:s  EDIS-8 system.

Får kolla på det. Vill helst att det ska vara så problemfritt som möjligt att få igång version 1.0 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ska snart uppdatera med lite bilder men inte hänt så mycket.

Jag var dock idag och besökte ett bygge i Alingsås idag - en Ford Daytona 😄 Han har även en Cobra och byggt 1 (eller var det 2 😉 ) innan som är såld. Kul att det finns fler i närområdet 😄 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går lite långsamt framåt 🙂

Pillar lite med framvagnen 🙂

image.thumb.png.d981ff3840cc5c92e6a73ef401caa589.png

image.thumb.png.4b7a20856a138bde6a6af1a68bf96461.png

Sedan ett tag så sitter motorn på plats, och lite annat

image.thumb.png.6db30632a50d692adaac468e718de7bd.png

image.thumb.png.7d4c52225016a3d86418dbb73134032d.png

image.thumb.png.63caa45dc906bc74aee57f3d43bdd90c.png

Är man inte försiktigt så kan hela rôva åka mee 😉
image.thumb.png.9d4dbbf14b7c14e28bcc3597237a1bdd.png

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Hoppas det där svänghjulet är ordentligt ursvarvat på baksidan annars så vägen det ju som halva mitt bygge !  😂

Nog för att det är hyfsat tungt men inte så tungt som det ser ut, dvs det är ihåligt/ursvarvat 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej @robertk, de flesta motorer är externt balanserade och den jag har likaså. I mitt fall är det 28Oz så harmonic balancer och svänghjul har detta. Ford Performance (nya motorer) har intern balansering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har varit lite dålig aktivitet i tråden men även i garaget då jag har väntat på grejer. Tillett stolarna (med fästen och "dynor") tod runt 30 veckor 😞

Nu har jag börjat att prova in dom, inte minst pga att jag åkte med @Magnus. Viktorsson och @costberg på Kinnekulle och noterade att sitthöjden emot taket blir kritisk med hjälm. Så har nu mockat upp en golvsänkning på 25 mm och vinklat stolarna mer (fästena var ett helt onödigt köp). Det verkar vara ganska ok men kanske ska jag sänka 30 mm och kanske vinkla lite mer. Vill helst slippa gourney bubble

image.thumb.png.a6262c9f7f05b786f81fa85ded8f79dc.png

image.thumb.png.48cd92f36ce6cca42253557fc4959876.png

image.thumb.png.d7d9d40c0f981bee73ff1460368019bb.png

image.thumb.png.fe67cc39e7eefab88113862c3e134030.png

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Är det inte bättre att du gör en GT42;a 😉😀🤭 , alltså gör bilen 2 tum högre, kapa av under vindrutan och lyft upp, där eller någon annanstans.

Jag gillar kreativa idéer men vi kan väl säga så här...det kommer inte bli någon GT42:a 😄 Kan jag inte sänka golvet 5 mm till och/eller skaffa en mer lämplig hjälm (blir nog en jet-hjälm då man kommer ha vindruta)...skulle inte det funka så är det närmare att sätta överkroppen i press, hyvla av bäcken och ta skalpen...sen finns ju gourney bubble av ett skäl så det är ju inget avsteg egentligen...men slipper den gärna 😉 

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, heralue sade:

Jag kan säga att hade mitt golv varit sänkt 25 mm så hade bilen blivit kvar på Bilprovningen ....

Jag tror min Westfield hade 30-40 mm sänkt golv och det var inga problem med fartgupp....visst det finns ju en del riktiga jävelstyg där dom lägger en tunn och hög kam men dom blir nog problem oavsett. Dom körde heller aldrig sjuan i bromsprovaren (varken regbes eller kontrollbes) utan tog det på landsväg.

Ser fram att provsitta din bil hos Magnus (tar med hjälm 😉 )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är bildvinklarna men det ser ut som stolen är lite för rak i ryggstödet. Axlarna kommer ganska långt från skottet ser det ut som. Ryggstödet bör ha samma vinkel som skottet och vara parallell med den? Det gör en jäkla skillnad i höjd om man sitter bara aningen lite för upprätt. Kanon f.ö. att undersöka sittställning(ar) hos Magnus :icon_thumbup:

Edited by Arto
stavning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Arto sade:

Vet inte om det är bildvinklarna men det ser ut som stolen är lite för rak i ryggstödet. Axlarna kommer ganska långt från skottet ser ser ut som. Ryggstödet bör ha samma vinkel som skottet och vara parallell med den? Det gör en jäkla skillnad i höjd om man sitter bara aningen lite för upprätt. Kanon f.ö. att undersöka sittställning(ar) hos Magnus :icon_thumbup:

Jag noterade samma sak, luta stolen mera 🙂

Mina stolar ligger slickade mot skottet för "bästa" komfort (läs anti-skalperings läge)

P.S. du får nackspärr på köpet, så extra kudde för att vinkla upp nacken är nog att fundera på (iaf för egen del)

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Arto sade:

Vet inte om det är bildvinklarna men det ser ut som stolen är lite för rak i ryggstödet. Axlarna kommer ganska långt från skottet ser det ut som. Ryggstödet bör ha samma vinkel som skottet och vara parallell med den? Det gör en jäkla skillnad i höjd om man sitter bara aningen lite för upprätt. Kanon f.ö. att undersöka sittställning(ar) hos Magnus :icon_thumbup:

Jo, jag har funderat på det och får helt enkelt testa med lite mer vinkel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dåligt med uppdateringar men här kommer en liten.

Testar och provar vidare med stol-placering och styraxel. Stolen är vinklad mer och har OK frigång vid huvudet. Dock fortfarande 25 mm sänkning av golvet. Stolen behöver hamna så nära "tunneln" det går för att det ska bli centrerat med Tornado's fästen för styraxel.

image.thumb.png.2480b6ba6b356b2c5515ba2d11172101.png

 

Funderar på om jag ska kapa bort fästet på styraxeln för att det ska bli mer linjerat med främre fästet

image.thumb.png.6baa15e1907098115c7ef0d6a5ed2db2.png

och istället montera en sådan här
image.png.a838388a25e9dbdb09c9fd950c994cbd.png

Sen är det shopping (dock inte black friday/cyber monday 😞 )

  • Davies Craig EWP 150 vattenpump, styrning och adapter på blocket har kommit hem
  • Dörrhandtag, "pockets" och låsmojänger är beställda av Tornado
  • Lite delar till växelföringen, drivknutar beställda från GT Forté (håller tummarna om leverans)
  • Avgassystem (ceramic coating), tanklock inkl montering samt expansionstank beställt från Southern GT
  • Styrning av Opel Corsa elservo beställt

Sen lite rörande adapter mellan motor och växellåda men det kommer i nästa post 🙂 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, heralue sade:

Borra upp och svetsa en försänkt bult från ”andra sidan”

Hmm, det är en bra tanke för att förstärka gängorna 🙂

1 timme sedan, Morty sade:

Är adapterplattan i stål eller aluminium? 
Kan du inte pressa i material i frigångshålen från baksidan, svetsa och borra och förlänga gängorna?

Båda plattorna är i stål och kanske en bra/enkel lösning är som @heralue skriver

Vad säger expertisen om avståndet mellan startmotor kuggarna och startkransen? 2mm lite för tajt?
Man kan ju tänka sig att avverka 6-7 mm så att spelet blir 3-4 mm och "greppet" blir 1-2mm mindre dvs 10,6-11,6 mm.
Eftersom kuggkransen är 10 mm tjock så borde båda funka.
Kanske ska torrköra startmotorn för att se hur mycket den rör sig faktiskt och inte bara förlita sig på när jag drar ut axeln

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...