Jump to content

Christers. GT40


Csgt40

Recommended Posts

Kanon bra drag i garagen nu 😃

Attack på bred front.
Sitter och letar lite info, vart man hittar en bra material spec, av egenskaper på följande stål sorter

SS2134, SS2172, SS2541, SS355, SS1650


MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Christer

SS 2172 motsvarar A570 GR50 Amerikansk standard
http://www.steel0.com/ASTM_A570_Grade_50.htm

Här har du en korsrefernslista
http://www2.coromant.sandvik.com/coromant/pdf/smallparts/catalogue/P144-148.pdf

Och här finns värdena att hämta ut
http://www.aerospacemetals.com/stainless-steel-distributor.html

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack Peter 😃
Efter massa efterforskning i "stålbadet" ser det riktigt bra ut.
Nu har man fått riktigt bra koll på alla stålsorters och deras egenskaper igen.
😉
För det har ju blivit en hel del prylar man har fått uppgradera på dessa GOX bilar.

😲


MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Då var första "Glasfiberpasset" över.
Det är ett fantastiskt material att jobba med. Det är bara en liten nackdel när man slipar i det.
Det är fantastiskt vilka kliande egenskaper det har när man är färdig
😆 😆 😆

/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det ser väll lite över drivet ut Micke 😉
Men det är kanon då man blandar mindre mängder lätt att skvätta i fel mängd härdare och sen är det enklare att blanda ihop, då jag märkt att det är svårare i större behållare att blanda ut härdaren i hela plasten, sen blir ju härd tiden den samma varje gång 😉

Sen skall man ju inte slarva med en riktig skyddsmask, glasögon och bra gummi handskar 😉

/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fick även hem adaptern till CV knutarna mot ZF-lådan.
Går allt väl kommer drivaxlar efter helgen
Hann även svetsa både rostfritt och lite Alu innan detta pass var över. Nu kör man sten hårt i garage efter den senaste inspirations kicken 😉






Nu ökar vi tempot 😉

Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hee hee...
Det är ganska enkelt att höja ribban på både bas-kiten och värsting-kitten från GOX 😆

Tack för dom fina prylarna jag fick upp 😃

Nu skall man ut och "Muttra" efter 90-minuters Vinter arobic 😆

/Christer.S
:cool:

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Full mutter 😉
Fick hem lite go saker i kväll 😃


Blir nog att testa olika färger på ratt navet 😉

/Christer.S :cool:


Ser fint ut!
Var har du köpt dem? Eller har du gjort dem? 😲 Skulle inte bli förvånad 😃
Har du något över?
Håll den fina farten uppe!
/Markus
Link to comment
Share on other sites

Hej Mackan.
Lokalproducerade så klart 😆
Till min Sparco ratt. Jag tänker göra lite färg prov 😉
Men får jag någon över så är det inga problem c/c mellan bultarna är 67,75mm om det passar din ratt 😉

Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det hög tryck i garaget från morgon till kväll 😕
jobbar nu för sista gången med nedre parallellstagen bak,, det blev för tigt då mina nya fäst öron blev raka. Sen fixade jag äntligen en bra lösning till mina mekaniska handbroms ok Bilder kommer i morgon 😉


/Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Efter kvällens jobb blev jag full i skratt 😆

Då jag tänkte tillbaka på när man pratade med "GOX Göran" om vad som krävdes för kunskaper och hur mycket jobb det var att skruva ihop dessa GOX kit. Svaret glömmer jag aldrig 🙂 Dessa kit var inga problem att få ihop och hade man ej skruvat så mycket tidigare så behövdes det ev, köpas lite basverktyg för max 7000kr. Det förklarade han samtidigt som han berättade om sin långa erfarenhet att bygga bilar och den enorma kunskapen han hade. Samt alla högteknologiska maskinerna han hade till sitt förfogande mm.

Efter nu drygt 6år så vet jag dom flesta här på forumet kan göra bättre saker med en rondell med större precision och styrka utan större problem:wink:




Full fräs och handbroms oks fästet blev klart
😉

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Efter kvällens jobb blev jag full i skratt 😆

Då jag tänkte tillbaka på när man pratade med "GOX Göran" om vad som krävdes för kunskaper och hur mycket jobb det var att skruva ihop dessa GOX kit. Svaret glömmer jag aldrig 🙂 Dessa kit var inga problem att få ihop och hade man ej skruvat så mycket tidigare så behövdes det ev, köpas lite basverktyg för max 7000kr. Det förklarade han samtidigt som han berättade om sin långa erfarenhet att bygga bilar och den enorma kunskapen han hade. Samt alla högteknologiska maskinerna han hade till sitt förfogande mm.

Efter nu drygt 6år så vet jag dom flesta här på forumet kan göra bättre saker med en rondell med större precision och styrka utan större problem:wink:




Full fräs och handbroms oks fästet blev klart
😉

MVH
Christer.S :cool:


Har nog förbrukat över hundra kapskivor men tvivlar på att jag klarar det jag ser på bilden. Det är ju nästan laser!
Såg för övrigt nånstans att ni skulle få en lasermaskin till verkstan i Vitåfors.

mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Då slutade dagens jobb med "bravur" Stort tack till Claes om tipps av drivaxlar. Blev på hicken men efter justering fanns spelmånen som behövs 😆
Blir dock att öka spelet lite till 😉





/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Efter kvällens jobb blev jag full i skratt 😆

Då jag tänkte tillbaka på när man pratade med "GOX Göran" om vad som krävdes för kunskaper och hur mycket jobb det var att skruva ihop dessa GOX kit. Svaret glömmer jag aldrig 🙂 Dessa kit var inga problem att få ihop och hade man ej skruvat så mycket tidigare så behövdes det ev, köpas lite basverktyg för max 7000kr. Det förklarade han samtidigt som han berättade om sin långa erfarenhet att bygga bilar och den enorma kunskapen han hade. Samt alla högteknologiska maskinerna han hade till sitt förfogande mm.

Efter nu drygt 6år så vet jag dom flesta här på forumet kan göra bättre saker med en rondell med större precision och styrka utan större problem:wink:




Full fräs och handbroms oks fästet blev klart
😉

MVH
Christer.S :cool:




Kan bara instämma,det ser fan laserskuret ut,bra smed känsla!
Mvh Peter H
Link to comment
Share on other sites

Polera mera 😉Då blev man äntligen nöjd med Handbroms oks fästena 😃


Jag blir så förundrad att det skall vara så svårt att läsa vad det står på gas tuberna när man byter dessa! Jag tror det är 5:e gången det blev fel gas i tuben Mad

Men det finns nog att bita i ändå under helgen 😉


/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Gick på med lustgas igår Peter Crying or Very sad
Blev inge bra då exponerings tiden i poliester ånger blev för lång trotts gasmask (Gammalt filter) Resulterade i illamående, grym hals bränna och kräkningar. Crying or Very sad

Men det var full attack i dag igen... intervall pass å nytt filter 😉

/Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Då var det dax att göra kväll!
Av slutade helgen med att dra i bromsen 😉
Det blir många timmar bara på en simpel handbroms 😃



Blev ett nytt rör och lite skrot man hittade i bra att ha lådan 😆

MVH
Christer.s :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då la man upp Peters GT40 som bakgrundsbild på datorn så man går ut till garaget istället för att sitta och dum surfa 😆

Som många gånger tidigare gör man om för att göra rätt 😉
Blev lite svarvjobb så handbromsen matchar resten av bilen 😆







Ny dag i garaget i morgon
😉

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Peter!
Jag har ju värsting kitet från GOX = värsta delarna som ej håller eller passar någonstans på ett bil bygge med ett "Norrlands anpassat chassie" i "Frostfritt" 😆

Hee..hee...
Jag har kört över plåtytorna med en roterande stålborste när jag har vart och svetsat om chassit och det är ju överalt 😉

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Då la man upp Peters GT40 som bakgrundsbild på datorn så man går ut till garaget istället för att sitta och dum surfa 😆

Som många gånger tidigare gör man om för att göra rätt 😉
Blev lite svarvjobb så handbromsen matchar resten av bilen 😆







Ny dag i garaget i morgon
😉

MVH
Christer.S :cool:


Du med! jävla snyggt skrivbord har vi iallafall!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Underbart är kort!
Hade man byggt efter GOX ingenjörens ritningar och erfarenheten så hade in skaffade driv axlarna passat rakt av på bilen. Dock i kraftigaste laget.

Då har man vänt vridit mätt, justerat mätt & vridit, mätt igen
Hamnade efter justering inom gränsen men då allt hamnar i ytterlägen så blir det att in för skaffa nya driv axlar som lägger CV knutarna i 0 läge.
Men det skall mätas mer på denna pungt och hämtas mer input i chassiet djungeln.

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Det är nog värt att lägga ner tid och kontrollera alla aspekt och vara noga med val av längder på driv axlarna med.
Det finn svar på allt om man söker på nätet och frågar sig fram.
Just denna fråga står nog många och klurar på nu eller snart.

Tror man skall öppna upp om detta, då just denna bit är mycket viktig för framtida justerings möjligheter i bakvagnen för att få en optimal bil på banan och vägen.
Det man bör göra är att se till att spår vidden är rätt samt att bilen är grundinställd i alla hjulvinklar innan man börjar mäta längder på driv axlarna.

Sen är ju vinkeln på driv axlarna avgörande om dom rör sig mer
utåt än inåt eller tvärt om? efter det får man anpassa vart 0-läget passar bäst. Allt är beroende på hur axeln rör sig från 0-läget ( ride height ) till
in-fjädring ( bump ) och ut-fjädring ( droop )

Slutligen måste man lägga tid åt vilket håll man vill ha mest justering mån då en bil med smalare spår vidd bak ger en bil som gillar kurvor bättre tex,

Hoppas jag öppnade en bra dialog nu 😉

Plattan i mattan eller spiken i botten 😆

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Bra att du tog upp detta, jag håller själv på med bakvagnen och tänkte ta drivaxelproblemet senare, men man bör nog ta med drivaxlarna i beräkningarna från första början.
Här finns info om knutar och drivaxlar, har man flax kanske man hittar grejer som passar hyfsat rakt av 😲
http://www.cedex.se/pdf/CDX-Catalogue.pdf

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...