Jump to content

Bygga GT40


Ben_gt40

Recommended Posts

Hej!
Jag är ny på forumet och tänkte göra verklighet av en dröm sen 20 år, att bygga min egna GT40.Det viktigaste för mig är att det blir bra och tänker mig att köpa alla delar ifrån ett företag tex Tornado i England.,Så att det i huvudsak handlar om montering och inte tillverkning av delarJag har en tanke att 500 000 kr skall räcka men skulle det bli lite mer är det inte någon katastrof.Har då följande frågor?Låter detta som ett vettigt resonemang (utan ekonomiska aspekter)är kiten från Tornado bra??Gox teknik kommer kanske igång i vår igen, är det ett alternativ?Är enda möjligheten att bygga som amatörbyggt fordon med effektbegränsning eller finns det andra sätt?Bilfirmor annonserar ut replicor med betydligt högre effekt,finns en på blocket nu,hur funkar det.Ni har säkert hört frågorna tusen gånger....men jag är jättetacksam för svar.
Mvh Ben

Link to comment
Share on other sites

Hej Ben, detta kan man skriva en bok om men jag skall fatta mig kort.

500kkr är en vettig budget om du gör mycket själv.

Välj en välrenoomerad, stabil leverantör. Besök dem innan du köper och inspektera och skapa dig en uppfattning. Åk dit igen när det är dags för leverans och inspektera. Det är otroligt viktigt att dubbelkolla allt då detta är en bransch där många leverantör inte uppfyller normala krav på affärsmässighet. GOX vill jag bestämt avråda ifrån och jag törs påstå att då talar jag för många här på forumet som gjort affärer med Göran Olsson. Han är inte serös.

Ta kontakt med din närmaste SFRO gubbe och diskutera ditt planerade bygg och prata igenom allt. då kan du även diskutera detta med effekt. Idag är det inte lika strikt med effekt kontra vikt utan man ser till helheten i konstruktionen där val av bromsar är en viktig detalj. Men som sagt prata md SFRO.

lycka till
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej
Ser att du bor inte jättelångt bort från mig.
Vill du får du gärna komma och hälsa på mig i mitt garage. Jag har byggt GT40 i över 7 år nu, så nog tycker jag att jag samlat på mig ganska mycket bra och dåliga byggideer.🙂
Men om du vill ha ett enkelt och kortfattigt tips från mig så är GOX ett kit det du i alla lägen ska hålla dig ifrån. Det förblir oavsett reklam och annat nytänk, det sämsta på marknaden.

Kul Om du börjar bygga en bil
Kör hårt
Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej,
Jag fyller på med en till opålitlig leverantör, GT fort'e eller GTS tuning. Darren George äger firman och är högst opålitlig. Jag köpte som tur var bara kaross och lite tillhörade delar till den men fick inte alla delar. Efter ett tag slutade han att svara på telefon och mail.... Då är man liksom rökt...
Kvaliteten är också riktigt kass på plasten.
VARNING!

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Jag beställde ett kit av Darren George GT fort’e i juni 2013, efter en hel del problem så hade han paketet komplett. Fick det julveckan 2013. Jag köpte Kaross och ”Chassis Tube flat Pack kit” Laserskurna rörbitar. Det var inte så komplett det kom lite bitar då och då efter påminnelser. Fattas ännu lite delar 2år efter beställningen
Mvh Åke

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lyfter en gammal tråd lite, men vad jag läst om GT Forte på senare år(senaste 2 åren) så verkar folk VÄLDIGT nöjda med delarna dom får, även om vissa förseningar har rapporterats.
Kollar mycket på GT40S.COM och här verkar man nöjd. Du hittar ingen information om GT Forte som är nyare än ca 2 år där man säger något annat(inte vad jag sett iaf). Har dom kanske gjort ett uppryck?

Hoppas det iaf, för det var av dom jag tänkte köpa o.O

Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Lyfter en gammal tråd lite, men vad jag läst om GT Forte på senare år(senaste 2 åren) så verkar folk VÄLDIGT nöjda med delarna dom får, även om vissa förseningar har rapporterats.
Kollar mycket på GT40S.COM och här verkar man nöjd. Du hittar ingen information om GT Forte som är nyare än ca 2 år där man säger något annat(inte vad jag sett iaf). Har dom kanske gjort ett uppryck?

Hoppas det iaf, för det var av dom jag tänkte köpa o.O


hoppas att han ryckt upp sig för slirigare man har jag aldrig haft att göra med...
Om du köper från Darren så åk dit och hämta grejerna och betala.... det är i stort sett omöjligt att lösa efter du betalt.

Lycka till och som sagt, hoppas att han bättrat sig.
/Markus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...