Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har fått ihop låsen så långt, var inte helt säker på att jag skulle klara det när jag började men blev helnöjd tillslut. Det återstår hålborrning i nedre fästet när karossen sitter där den ska. Sedan

En liten uppdatering som tar oss till realtid. Ramen var ju lite vinglig så en del förstärkningar behövde göras. Det innebär inte att den är speciellt bra nu heller, men det gäller ju i princip alla G

host-host  slut på munskydd i butiken... Kom på att jag har en kinesisk friskluftmask som nu fått göra lite tjänst. Den funkar faktiskt riktigt bra. Spaltjakt pågår.... I början av karosspassning

Posted Images

22 timmar sedan, Arto sade:

Tack Jocke, man blir ju lite besviken när man upptäcker skitjobb men humöret börjar räta till sig någelunda igen😃. Handlade dom på sgt.

Håller med dig Arto men sen är ju de flesta GT40/Locost leverantörer "småbyggare". Med 3 läckor som du kanske kunde täppa till genom att "smälta ihop" så kanske det är ok.

Är SGT's tankar skumfyllda eller liknande?

Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan, Jocke4U sade:

Håller med dig Arto men sen är ju de flesta GT40/Locost leverantörer "småbyggare". Med 3 läckor som du kanske kunde täppa till genom att "smälta ihop" så kanske det är ok.

Är SGT's tankar skumfyllda eller liknande?

Det är tätt nu så det är fixat, "one more to go", styrbordstanken i helgen är tanken:huh: :prop: Det går inte att svetsa om det är en por fylld med skit, det är ett måste att borra ur så det blir helt rent. Hade en järnpinne med en skruv i sidan, tryckte undan skummet och hakade fast skruven innanför kanten före svetsning. 

Det står fylld med Explosafe på deras hemsidan men det är skumblock i verkligheten.

Edited by Arto
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Elsystemet börjar nu hitta sin plats.

20200317_215229_resize.thumb.jpg.94809a363f9a1717b365288b61521495.jpg

Håller nu på att snickra till en tunnel som täcker över alltihop.

20200321_134501_resize.thumb.jpg.6e77c973a8e4506d06d8f933ff78ce73.jpg

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Den börjar visa små livstecken🙂 Blinkerslamporna är provisoriska och endast för funktionstest, får hitta på någonting annat innan besiktning.

20200414_171249.thumb.jpg.7dbb868d595e91bd7f0da82e1d4b8b2e.jpg

Det är lite läskigt att koppla på strömmen första gången men det funkade utan rök och eld. En bild på min provisorisk fegis-huvudsäkring.....

869763819_20200414_172304-kopia_resize.thumb.jpg.fd9146990b409e7a6a9c150a2a774728.jpg

Har även gjort aluminiumvinklar så dörrarna inte lyfter på Mulsanne-rakan.

20200414_170201_resize.thumb.jpg.6170c78d23331d52f90ae6621f38ff58.jpg

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Snyggt @Arto - att du vågar ha rutan hängandes i garaget med tanke på att man kanske hugger tag i vinkelslipen och bara ska kapa/slipa nåt 😉 😄

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack Jocke, 

Jag hoppas rutan klarar sig då vinkelslipen normalt håller till längst bort i garaget, men det är ändå bra att tänka på:icon_thumbup:

Edited by Arto
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, Arto sade:

Tack Jocke, 

Jag hoppas rutan klarar sig då vinkelslipen normalt håller till längst bort i garaget, men det är ändå bra att tänka på:icon_thumbup:

Det hoppas jag med 🙂
Har gjort det misstaget förut på en bil, fick skrapa o våtslipa rutan för o försöka rädda den 😅
Och då var ändå rutan långt bort från slipsprut tyckte jag.

Rutan till nuvarande bygge står inte ens i samma lokal av den anledningen.

Link to post
Share on other sites

Har en gång förstört en originalruta till en äldre bil med vinkelslipen. Håller med Jocke och rekommendrar också ett annat utrymme eller åtminstone ett skydd över.

Snyggt aluminiumjobb.

mvh Örjan

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hua, blev lite nervös nu :unsure:

20200415_191932.thumb.jpg.aa5799451a916fb2db3307b731527fcf.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoppas den trivs under skynket, Tack för omtanken :icon_thumbup:

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

host-host :ohmy: slut på munskydd i butiken... Kom på att jag har en kinesisk friskluftmask som nu fått göra lite tjänst. Den funkar faktiskt riktigt bra.

Spaltjakt pågår.... I början av karosspassningen lyckades jag slipa av lite för mycket i botten på dörren så det blev att slipa ännu mer och plasta dit en ny kant. 

Spaltjakt.thumb.jpg.faeea5f4836eac24e591fa8dcd6d38cb.jpg

Spaltjakt2.thumb.jpg.09b5470f64397f492692b190addbb42a.jpg

Spaltjakt3.thumb.jpg.eaf0fa86b49bd89bdc6b2f6322783637.jpg

Det är ganska tjockt med gelcoat på dom här karosserna så en del fixar sig med slipning där man lyckats få lagom trångt. Blir förstås lite justering med glasfiberspackel på många ställen men det börjar arta sig.

  • Like 6
Link to post
Share on other sites

Det kommer bli ruskigt bra detta  -ser att du har rejäl koll på kaross springorna , diffar det max på ett par hundringar eller ? :bowdown:

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Hansol sade:

diffar det max på ett par hundringar eller ? :bowdown:

Ha-ha, tack Peter! Men inte då, det varierar lite varje gång jag stänger huvarna/dörrarna:23:, man får ha lite större toleranser på dom här vagnarna. Jag är rädd att det kanske är lite för trångt? Siktade på ca: 4mm men det är under på vissa ställen. Det ska ju få plats lite färg också:unsure:

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det känns trevligt med ett hyggligt utgångsläge, sedan kan det ju få variera. Bättre att lyssna på ljudet och njuta istället när det är dax🙂

Appropå glipor: Hur tusan får man lillhuven att ligga någotsånär still på ett smidigt sätt? 

Edited by Arto
Link to post
Share on other sites

Om det är radiella rörelser du vill minimera borde det väl kunna lösas med svarvade styrhylsor i lillhuven ?

Link to post
Share on other sites

Tyckte det kändes lite för omständigt. Har fixar lite mer med huven och kommit på att den behöver även någon form av distanser i samband med Dzus-låsen så det blir lite mer stumt i hörnen. Försöker kombinera detta, bilder kommer när det finns något att fota.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det blev ett jäkla meck med Dzusen till lillhuven. Letade efter långa Dzus men hittade inga, så det blev att förlänga efter tips från @Magnus. Viktorsson :icon_thumbup:

Skruvhalvorna monteras med loctite sedan när det är justerat. 

1663267014_Lillhuv2.thumb.jpg.28db435de9f7c830bf8ea6e0f5f7d2fc.jpg

 

Sätter såna här mackapärer i fiberbakelit på undersidan av lillhuven. Det får funka som kombinerad distans och mutter så kan man skruva dit låsen. Tanken är att den ska hålla lite ordning på den långs vingliga låsskruven. Gjorde f.ö. bort mig och limmade med långsam laminatepoxy, måste härda ett tag till innan det går att testa. (Har ju JB Weld i skåpet) :banghead:

79348663_Lillhuv1.thumb.jpg.cdb1a4e3bf5aa0e5a68c800afa676c1f.jpg

 

 

Edited by Arto
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Har slöjdat avgassystem och vill tacka @Hansol /Peter för inlägget med "dummy-ramen" att bygga motorn i. Otroligt behagligt med rätt arbetshöjd och åtkomlighet från alla håll när man planerar och meckar med det som ska sitta på motorn. Att lägga 3-4 timmar på en sådan ram rekommenderas :icon_thumbup: 

Nedan lite bilder på rykrören. Lösningen för säkring av kollektorerna är lånad från en röd GT40 med vit striping:smile:

20200704_162805_resize.jpg.0e04fb9e1c9c71f06449d9c5531867d0.jpg

20200704_162904_resize.jpg.652640e28acdbf865132322e6320c74e.jpg

20200704_162712_resize.jpg.cd5120adbaba6102a3576554c5a14891.jpg

Resten tänkte jag göra på plats i bilen så rören kommer ut på rätt ställe.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Stiligt Arto 👍

Har en fråga som jag alltid undrat på när man ser den typen av skarv som är innan samlingsröret. Hur tätar man denna skarv då inget klämmer ihop rören, är det en kona invändigt som rören trycks mot? Och om det är så, så måste trycket som skapas med skruvarna bli ensidigt. Eller smeter man keramisk avgaspasta på allt och drar ihop med skruvarna bara?

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Hur tätar man 

Raka rörändar och lite pasta + hålla tummarna förstås:smile:

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Har kört ut bilen i finvädret på dagarna, perfekt väder för att solbada karossen🙂

1698818009_Solbada2.thumb.jpg.b53250b1c3db9ac9fca2c30e60807255.jpg

Solbada.thumb.jpg.dc54556760624b607b8a375dc19ee33e.jpg

En erfarenhet blev att det hade varit bra att ha en mörkare slipgrund, den kritvita ville inte bli så varm förstås. Sprutade på lite mattsvart där dom största plastningarna är gjorda. Kan dock konstatera att karossen rör på sig🙂

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Min bil håller på att bli helt grå. Garagelack är på g, tycker det inte behöver vara så himla perfekt men blir ändå över förväntan. Sprutade framhuven förra helgen och tänkte göra det samma med bakhuven den här helgen om allt går som tänkt.

1802136977_20200905_004211-kopia.thumb.jpg.d752f7c28c10f3bd62a170c43b736cfe.jpg

Det blir ju ingen show-lack precis. När jag precis stod och beundrade ett lager som flöt fint på framhuven kom en stor svart fluga som hade beslutat sig för en landningsövning bredvid ena framlyset. Först tänkte jag bara döpa flug-f*n (Gunnar?) och låta den vara kvar. Istället efter kort övervägande tog jag den vänligt men bestämt i nackskinnet och lyfte bort den, släppte ner den på golvet där den vinglade runt en stund med sina gråmålade fötter. Han finns inte längre kvar utom i minnet, och märket på huven förstås:rolleyes:

1902821459_FlugaGunnar.thumb.jpg.5492d86c2be0b1e4b86ba40675845e0e.jpg

En liten bit i taget så blir det förhoppningsvis ändå en GT40 till slut.

 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...