Jump to content

Artos SGT40


Arto
 Share

Recommended Posts

22 timmar sedan, Arto sade:

Tack Jocke, man blir ju lite besviken när man upptäcker skitjobb men humöret börjar räta till sig någelunda igen😃. Handlade dom på sgt.

Håller med dig Arto men sen är ju de flesta GT40/Locost leverantörer "småbyggare". Med 3 läckor som du kanske kunde täppa till genom att "smälta ihop" så kanske det är ok.

Är SGT's tankar skumfyllda eller liknande?

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, Jocke4U sade:

Håller med dig Arto men sen är ju de flesta GT40/Locost leverantörer "småbyggare". Med 3 läckor som du kanske kunde täppa till genom att "smälta ihop" så kanske det är ok.

Är SGT's tankar skumfyllda eller liknande?

Det är tätt nu så det är fixat, "one more to go", styrbordstanken i helgen är tanken:huh: :prop: Det går inte att svetsa om det är en por fylld med skit, det är ett måste att borra ur så det blir helt rent. Hade en järnpinne med en skruv i sidan, tryckte undan skummet och hakade fast skruven innanför kanten före svetsning. 

Det står fylld med Explosafe på deras hemsidan men det är skumblock i verkligheten.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Den börjar visa små livstecken🙂 Blinkerslamporna är provisoriska och endast för funktionstest, får hitta på någonting annat innan besiktning.

20200414_171249.thumb.jpg.7dbb868d595e91bd7f0da82e1d4b8b2e.jpg

Det är lite läskigt att koppla på strömmen första gången men det funkade utan rök och eld. En bild på min provisorisk fegis-huvudsäkring.....

869763819_20200414_172304-kopia_resize.thumb.jpg.fd9146990b409e7a6a9c150a2a774728.jpg

Har även gjort aluminiumvinklar så dörrarna inte lyfter på Mulsanne-rakan.

20200414_170201_resize.thumb.jpg.6170c78d23331d52f90ae6621f38ff58.jpg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke, 

Jag hoppas rutan klarar sig då vinkelslipen normalt håller till längst bort i garaget, men det är ändå bra att tänka på:icon_thumbup:

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Arto sade:

Tack Jocke, 

Jag hoppas rutan klarar sig då vinkelslipen normalt håller till längst bort i garaget, men det är ändå bra att tänka på:icon_thumbup:

Det hoppas jag med 🙂
Har gjort det misstaget förut på en bil, fick skrapa o våtslipa rutan för o försöka rädda den 😅
Och då var ändå rutan långt bort från slipsprut tyckte jag.

Rutan till nuvarande bygge står inte ens i samma lokal av den anledningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

host-host :ohmy: slut på munskydd i butiken... Kom på att jag har en kinesisk friskluftmask som nu fått göra lite tjänst. Den funkar faktiskt riktigt bra.

Spaltjakt pågår.... I början av karosspassningen lyckades jag slipa av lite för mycket i botten på dörren så det blev att slipa ännu mer och plasta dit en ny kant. 

Spaltjakt.thumb.jpg.faeea5f4836eac24e591fa8dcd6d38cb.jpg

Spaltjakt2.thumb.jpg.09b5470f64397f492692b190addbb42a.jpg

Spaltjakt3.thumb.jpg.eaf0fa86b49bd89bdc6b2f6322783637.jpg

Det är ganska tjockt med gelcoat på dom här karosserna så en del fixar sig med slipning där man lyckats få lagom trångt. Blir förstås lite justering med glasfiberspackel på många ställen men det börjar arta sig.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Hansol sade:

diffar det max på ett par hundringar eller ? :bowdown:

Ha-ha, tack Peter! Men inte då, det varierar lite varje gång jag stänger huvarna/dörrarna:23:, man får ha lite större toleranser på dom här vagnarna. Jag är rädd att det kanske är lite för trångt? Siktade på ca: 4mm men det är under på vissa ställen. Det ska ju få plats lite färg också:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det känns trevligt med ett hyggligt utgångsläge, sedan kan det ju få variera. Bättre att lyssna på ljudet och njuta istället när det är dax🙂

Appropå glipor: Hur tusan får man lillhuven att ligga någotsånär still på ett smidigt sätt? 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Tyckte det kändes lite för omständigt. Har fixar lite mer med huven och kommit på att den behöver även någon form av distanser i samband med Dzus-låsen så det blir lite mer stumt i hörnen. Försöker kombinera detta, bilder kommer när det finns något att fota.

Link to comment
Share on other sites

Det blev ett jäkla meck med Dzusen till lillhuven. Letade efter långa Dzus men hittade inga, så det blev att förlänga efter tips från @Magnus. Viktorsson :icon_thumbup:

Skruvhalvorna monteras med loctite sedan när det är justerat. 

1663267014_Lillhuv2.thumb.jpg.28db435de9f7c830bf8ea6e0f5f7d2fc.jpg

 

Sätter såna här mackapärer i fiberbakelit på undersidan av lillhuven. Det får funka som kombinerad distans och mutter så kan man skruva dit låsen. Tanken är att den ska hålla lite ordning på den långs vingliga låsskruven. Gjorde f.ö. bort mig och limmade med långsam laminatepoxy, måste härda ett tag till innan det går att testa. (Har ju JB Weld i skåpet) :banghead:

79348663_Lillhuv1.thumb.jpg.cdb1a4e3bf5aa0e5a68c800afa676c1f.jpg

 

 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har slöjdat avgassystem och vill tacka @Hansol /Peter för inlägget med "dummy-ramen" att bygga motorn i. Otroligt behagligt med rätt arbetshöjd och åtkomlighet från alla håll när man planerar och meckar med det som ska sitta på motorn. Att lägga 3-4 timmar på en sådan ram rekommenderas :icon_thumbup: 

Nedan lite bilder på rykrören. Lösningen för säkring av kollektorerna är lånad från en röd GT40 med vit striping:smile:

20200704_162805_resize.jpg.0e04fb9e1c9c71f06449d9c5531867d0.jpg

20200704_162904_resize.jpg.652640e28acdbf865132322e6320c74e.jpg

20200704_162712_resize.jpg.cd5120adbaba6102a3576554c5a14891.jpg

Resten tänkte jag göra på plats i bilen så rören kommer ut på rätt ställe.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Stiligt Arto 👍

Har en fråga som jag alltid undrat på när man ser den typen av skarv som är innan samlingsröret. Hur tätar man denna skarv då inget klämmer ihop rören, är det en kona invändigt som rören trycks mot? Och om det är så, så måste trycket som skapas med skruvarna bli ensidigt. Eller smeter man keramisk avgaspasta på allt och drar ihop med skruvarna bara?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kört ut bilen i finvädret på dagarna, perfekt väder för att solbada karossen🙂

1698818009_Solbada2.thumb.jpg.b53250b1c3db9ac9fca2c30e60807255.jpg

Solbada.thumb.jpg.dc54556760624b607b8a375dc19ee33e.jpg

En erfarenhet blev att det hade varit bra att ha en mörkare slipgrund, den kritvita ville inte bli så varm förstås. Sprutade på lite mattsvart där dom största plastningarna är gjorda. Kan dock konstatera att karossen rör på sig🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min bil håller på att bli helt grå. Garagelack är på g, tycker det inte behöver vara så himla perfekt men blir ändå över förväntan. Sprutade framhuven förra helgen och tänkte göra det samma med bakhuven den här helgen om allt går som tänkt.

1802136977_20200905_004211-kopia.thumb.jpg.d752f7c28c10f3bd62a170c43b736cfe.jpg

Det blir ju ingen show-lack precis. När jag precis stod och beundrade ett lager som flöt fint på framhuven kom en stor svart fluga som hade beslutat sig för en landningsövning bredvid ena framlyset. Först tänkte jag bara döpa flug-f*n (Gunnar?) och låta den vara kvar. Istället efter kort övervägande tog jag den vänligt men bestämt i nackskinnet och lyfte bort den, släppte ner den på golvet där den vinglade runt en stund med sina gråmålade fötter. Han finns inte längre kvar utom i minnet, och märket på huven förstås:rolleyes:

1902821459_FlugaGunnar.thumb.jpg.5492d86c2be0b1e4b86ba40675845e0e.jpg

En liten bit i taget så blir det förhoppningsvis ändå en GT40 till slut.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter lite våtslipning av ett par rinningar och lite damm, sedan en polering blev resultatet bättre än väntat:banana: Roade mig med dekaltrimning i helgen, en behaglig tillvaro i garaget:smile:. Nu återstår det en to-do-lista som inte är toklång så det ska inte vara några problem med att vara klar för besiktning till våren.

20201013_094342.thumb.jpg.b72fc35b1833a4f4a37d0f5dd220f96b.jpg

20201013_094400.thumb.jpg.a6661641f2d6b99f4a10d0f03249a092.jpg

Tejpade dit ena luftintaget på bakhuven för att hitta en lämplig position. Dom där satt ju mest på MKII:orna men gillar stuket på dom och kylningen till bakbromsarna skadar ju inte heller. Väljer att skruva fast dom då det kändes praktiskt för både lackering och bakrutemeck. 20201013_094626.thumb.jpg.8aa2e78ec5ab1b12c15e1b6e097eb538.jpg

Edited by Arto
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla snälla och glada tillrop, det värmer :icon_thumbup: Ska bli intressant att växla om från "ensam i garaget" till träffar och annat kul kommande sommar🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är bara trevligt med besök, bara att höra av sig och komma och hälsa på:wink:. Jag har besökt flera byggare, det har varit både trevligt, lärorikt och givande (& förhoppningsvis ömsesidigt). Och spionbesöken har alltid gett mig något nytt och intressant att fundera på:smile:

Tack även du och Peter för dom fina orden:icon_thumbup: 

Link to comment
Share on other sites

Det är Audi Nardograu. Tänk på att datorskärmar oftast ljuger så ett besök och se live hos en bilhandlare kan vara lämpligt.

Jag hade f.ö. ett intressant fenomen. Det är en solid akryllack utan klarlack. Vid slipning/polering ändrade sig färgen till något ljusare kulör så det blev till att polera hela bilen för att få samma nyans. Har fått exakt samma fenomen med två olika färgfabrikat. Har fått höra att det händer mest med blå färger och det är en hel del blått i just den här.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@Arto Du som gjort karossinpassning och lackering nyligen.
Hur stora spalter lämnade du på karossen innan den lackerades?
Antar att man lär lämna dom större än man vill ha på färdigt utseende för att få plats för utjämningsspackel och lack, så vad är lämplig spalt före lackering för att få dom där trevliga 3-4mm färdig spalt när bilen är lackad o klar?

Link to comment
Share on other sites

Man spacklar ju inte ihop spalterna och säger du 3-4mm så lämnar du 4 mm kommer du få precis under 4mm. grund + lack fyller inte så himla mycket som man kan tro om man inte lägger tjocka lager med slipgrund. Men den lägger man ju inte i hörnen. 

Man passar in där man vill ha det från början och lackar helt enkelt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det är tur att intresset är av den Coronasäkra sorten så man kan nörda ner sig ordentligt:23:

Har bakat lite, lägger upp några bilder från helgens övningar.

Formar i alu.20201220_165002_resize.jpg.c56e00ec9dad544c65e422bc3962a362.jpg

I bageriet, bullarna nästan klara.20201220_180952_resize.jpg.8fb1ad7f113fb0489887e76805c4e988.jpg

Monterat20201220_131433_resize.jpg.ce176e5ebb13b6c6dc4662a2d91fb191.jpg

Här är det finlir på formen till nästa sortens kakor.20201212_121811.jpg.f7ea2ef6271b33ec91330395e097e696.jpg

20201211_154001_resize.jpg.2ffea834c71ef6e1084834676e5a85f0.jpg

Rätt tidsödande men kul🙂 Nästa blir sidorutor.....

God jul och Gott Nytt År på er alla bilnördar!

 

 

Edited by Arto
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Vackert Arto !!! , lite annorlunda Julbak och inget som doppas i grytan kanske.

Din kriativa sida  tillsammans med coronatider firar stora segrar i garaget.
 

Edited by Hansol
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Klart fram, garnerade baket med en svart kant.

Lampglas1_resize.jpg.1556f2b016ff54028cafb580312359ed.jpg

Lampglas2_resize.jpg.39ed2a1546d62b17acec954c025a155d.jpg

Strulade lite med den svarta färgen som ville försvaga plasten med någon konstig kemisk reaktion men Biltemas plastfärg funkade, tur att man testade på lite spillbitar först.

Sidorutor är inpassade men ska fixas till det slutliga. Mycke pyssel men passformen blev läskigt bra till slut. Ventilationsrutan var inte så lätt att få till hyggligt, håller på att öva med gasolbrännaren för att polera till kanterna, känns just nu som om det kan gå precis hur som helst:unsure:

Sidoruta.jpg.77c1cebed6611d9a987c394d4e8d6328.jpg

Nästa projekt får nog bli en öppen bil utan tak och sidorutor :23:

 

Edited by Arto
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...