Jump to content
Arto

Artos SGT40

Recommended Posts

Kloka tankar

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan, Arto sade:

Tack Jocke, man blir ju lite besviken när man upptäcker skitjobb men humöret börjar räta till sig någelunda igen😃. Handlade dom på sgt.

Håller med dig Arto men sen är ju de flesta GT40/Locost leverantörer "småbyggare". Med 3 läckor som du kanske kunde täppa till genom att "smälta ihop" så kanske det är ok.

Är SGT's tankar skumfyllda eller liknande?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-02-12 at 22:15, heralue sade:

Jag gjorde egna i rostfritt

Då kan man ju tanka E85 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan, Jocke4U sade:

Håller med dig Arto men sen är ju de flesta GT40/Locost leverantörer "småbyggare". Med 3 läckor som du kanske kunde täppa till genom att "smälta ihop" så kanske det är ok.

Är SGT's tankar skumfyllda eller liknande?

Det är tätt nu så det är fixat, "one more to go", styrbordstanken i helgen är tanken:huh: :prop: Det går inte att svetsa om det är en por fylld med skit, det är ett måste att borra ur så det blir helt rent. Hade en järnpinne med en skruv i sidan, tryckte undan skummet och hakade fast skruven innanför kanten före svetsning. 

Det står fylld med Explosafe på deras hemsidan men det är skumblock i verkligheten.

Edited by Arto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elsystemet börjar nu hitta sin plats.

20200317_215229_resize.thumb.jpg.94809a363f9a1717b365288b61521495.jpg

Håller nu på att snickra till en tunnel som täcker över alltihop.

20200321_134501_resize.thumb.jpg.6e77c973a8e4506d06d8f933ff78ce73.jpg

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den börjar visa små livstecken🙂 Blinkerslamporna är provisoriska och endast för funktionstest, får hitta på någonting annat innan besiktning.

20200414_171249.thumb.jpg.7dbb868d595e91bd7f0da82e1d4b8b2e.jpg

Det är lite läskigt att koppla på strömmen första gången men det funkade utan rök och eld. En bild på min provisorisk fegis-huvudsäkring.....

869763819_20200414_172304-kopia_resize.thumb.jpg.fd9146990b409e7a6a9c150a2a774728.jpg

Har även gjort aluminiumvinklar så dörrarna inte lyfter på Mulsanne-rakan.

20200414_170201_resize.thumb.jpg.6170c78d23331d52f90ae6621f38ff58.jpg

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt @Arto - att du vågar ha rutan hängandes i garaget med tanke på att man kanske hugger tag i vinkelslipen och bara ska kapa/slipa nåt 😉 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack Jocke, 

Jag hoppas rutan klarar sig då vinkelslipen normalt håller till längst bort i garaget, men det är ändå bra att tänka på:icon_thumbup:

Edited by Arto
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, Arto sade:

Tack Jocke, 

Jag hoppas rutan klarar sig då vinkelslipen normalt håller till längst bort i garaget, men det är ändå bra att tänka på:icon_thumbup:

Det hoppas jag med 🙂
Har gjort det misstaget förut på en bil, fick skrapa o våtslipa rutan för o försöka rädda den 😅
Och då var ändå rutan långt bort från slipsprut tyckte jag.

Rutan till nuvarande bygge står inte ens i samma lokal av den anledningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en gång förstört en originalruta till en äldre bil med vinkelslipen. Håller med Jocke och rekommendrar också ett annat utrymme eller åtminstone ett skydd över.

Snyggt aluminiumjobb.

mvh Örjan

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hua, blev lite nervös nu :unsure:

20200415_191932.thumb.jpg.aa5799451a916fb2db3307b731527fcf.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoppas den trivs under skynket, Tack för omtanken :icon_thumbup:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

host-host :ohmy: slut på munskydd i butiken... Kom på att jag har en kinesisk friskluftmask som nu fått göra lite tjänst. Den funkar faktiskt riktigt bra.

Spaltjakt pågår.... I början av karosspassningen lyckades jag slipa av lite för mycket i botten på dörren så det blev att slipa ännu mer och plasta dit en ny kant. 

Spaltjakt.thumb.jpg.faeea5f4836eac24e591fa8dcd6d38cb.jpg

Spaltjakt2.thumb.jpg.09b5470f64397f492692b190addbb42a.jpg

Spaltjakt3.thumb.jpg.eaf0fa86b49bd89bdc6b2f6322783637.jpg

Det är ganska tjockt med gelcoat på dom här karosserna så en del fixar sig med slipning där man lyckats få lagom trångt. Blir förstås lite justering med glasfiberspackel på många ställen men det börjar arta sig.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kommer bli ruskigt bra detta  -ser att du har rejäl koll på kaross springorna , diffar det max på ett par hundringar eller ? :bowdown:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Hansol sade:

diffar det max på ett par hundringar eller ? :bowdown:

Ha-ha, tack Peter! Men inte då, det varierar lite varje gång jag stänger huvarna/dörrarna:23:, man får ha lite större toleranser på dom här vagnarna. Jag är rädd att det kanske är lite för trångt? Siktade på ca: 4mm men det är under på vissa ställen. Det ska ju få plats lite färg också:unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag springorna varierar...... Får lov att justera titt som tätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det känns trevligt med ett hyggligt utgångsläge, sedan kan det ju få variera. Bättre att lyssna på ljudet och njuta istället när det är dax🙂

Appropå glipor: Hur tusan får man lillhuven att ligga någotsånär still på ett smidigt sätt? 

Edited by Arto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är radiella rörelser du vill minimera borde det väl kunna lösas med svarvade styrhylsor i lillhuven ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyckte det kändes lite för omständigt. Har fixar lite mer med huven och kommit på att den behöver även någon form av distanser i samband med Dzus-låsen så det blir lite mer stumt i hörnen. Försöker kombinera detta, bilder kommer när det finns något att fota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det blev ett jäkla meck med Dzusen till lillhuven. Letade efter långa Dzus men hittade inga, så det blev att förlänga efter tips från @Magnus. Viktorsson :icon_thumbup:

Skruvhalvorna monteras med loctite sedan när det är justerat. 

1663267014_Lillhuv2.thumb.jpg.28db435de9f7c830bf8ea6e0f5f7d2fc.jpg

 

Sätter såna här mackapärer i fiberbakelit på undersidan av lillhuven. Det får funka som kombinerad distans och mutter så kan man skruva dit låsen. Tanken är att den ska hålla lite ordning på den långs vingliga låsskruven. Gjorde f.ö. bort mig och limmade med långsam laminatepoxy, måste härda ett tag till innan det går att testa. (Har ju JB Weld i skåpet) :banghead:

79348663_Lillhuv1.thumb.jpg.cdb1a4e3bf5aa0e5a68c800afa676c1f.jpg

 

 

Edited by Arto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...