Jump to content

Artos SGT40


Arto

Recommended Posts

  • 10 months later...

Dags att uppdatera ikapp lite nu när vi GT40-byggare har hamnat i ett nytt forum 🙂

Tillverkning undre bärarmar fram: Tycker det är smidigt att printa ut CAD-ritade prylar och sedan såga ut

20180203-110154.jpg

20180203-114526-kopia-kopia-kopia-2.jpg

Notchat odh rengjort

IMG-4774.jpg

Gängstycke iknackad

IMG-4778.jpg

Svetsning i fixturen

IMG-4773.jpg

Färdig!

IMG-4786.jpg

 

Edited by Arto
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Å så med provmonterad spindel. Det var med viss skräck jag monterade, 1mm mellan ok och fälg, undre spindelleden så lågt som möjligt, d.v.s. skitnära fälgen men det funkar ju:banana:

20180723-104313-kopia-kopia-kopia-2.jpg

20180723-104150-kopia-kopia-kopia-2.jpg

20180723-104050-kopia-kopia-kopia-2.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering som tar oss till realtid. Ramen var ju lite vinglig så en del förstärkningar behövde göras. Det innebär inte att den är speciellt bra nu heller, men det gäller ju i princip alla GT40-ramar. Aluminiumplåtarna hjälper till en del förstås...

Å så vill man ha någon forma av deformationszon även om den inte är optimal så det blev ett par rör extra i nosen..

a1.jpg a3.jpg a4.jpg 1.jpg

Växelreglage som blev över förväntan, man känner precis allt. Själva spakstället är fräst i en hemmabyggd CNC med överhandsfräs som spindel. Fräsen för ett sånt jä..a oväsen så det gick inte att vara i gareget, gick in och tittade på TV istället. 😃 

c1.jpg  c2.jpg  c3.jpg  c4.jpg

I Augusti blev det d5.jpg Hurra! Nedan några bilder på hur det såg ut innan jag rev ner allt för ytbehandling.

d4.jpg  d3.jpg  d2.jpgd1.jpg

Blästring och målning, fy vilket skitjobb😝😝😵 Byggde in ena hörnan av verkstaden med presenningar där det finns en stor fläkt i hörnet. Nåja, två lager epoxi och två lager polyuretanfärg som är det slitstarkaste jag vet.

f2.jpg f1.jpg f3.jpg

Dax för aluminiumplåtarna: SGT har en plåtsats som underlättar oerhört och är värd vartenda öre. Plåtarna är bockade och behöver bara trimmas in med lite kantklippning. Om nu någon skulle få för sig att köpa en ram och plåtsats från SGT: Bäst är då att nämna att del plåtar på bilderna är omgjorda och några nya med eget utförande.

p1.jpg  p10.jpg  p11.jpg p2.jpg p4.jpg p6.jpg p7.jpg p8.jpg By the way: Det är helt fantastiskt att ha ramen på "grillspett" när man håller på med detta, rekommenderas varmt, speciellt om man har trångt i garaget.

Nutid: Jag gillar utseendet på obehandlad aluminiumplåt men valde ändå att natureloxera alla plåtar vilket gör dom tåliga och bilen mer lättskött. Drog i sista poppnitarna idag😃

y1.jpg y2.jpg v2.jpg v1.jpg y3.jpg y4.jpg

Resten av delarna till rullande chassit ligger ytbehandlade på hyllan och väntar.1.jpg

Jag tror den här uppdateringen hamnar under kategorin modell "Bauta", om det är någon som vill veta mer om något speciellt är det bara att fråga såklart. Nu ska jag fira med en grogg.

 

 

 

 

 

 

Edited by Arto
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke, 

Perfekt att bygga en grillställning nu när svetsmaskinerna har blivit sambos och du är i väntans tider.

Eloxera är jätteenkelt, man lämnar in och sedan betalar man😃. Jag har ett litet bad här hemma för småprylar men det är inte värt besväret kan jag tycka.

 

 

Edited by Arto
konstig extrapost
Link to comment
Share on other sites

Missade att få med ett gäng muttrar till ytbehandlingen och dom har inte kvällsöppet, fick dra igång mitt eget vinägerbad. Det brukar inte bli superblankt när jag gör det själv, vet inte varför men det blir förnicklat......

F-rnickling.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering, har förmånen att i princip bygga på heltid för tillfället så det känns som det går med raketfart över alla förväntningar, frågan är bara när det kommer en "backlash".

Montera järn och aluminiumbitarna efter ytbehandling gick ju snabbt, bara att skruva dit (i princip🙂) Bromsrören är också dragna, jag väntade lite för länge med detta så det blev lite bökigt. Har en skitsmidig vinkelborrmaskin som kommer åt överallt, trodde jag, men fick ihop det till slut.

Mont1-resize.jpg   Mont-2-resize.jpg   Bromsr-r-resize.jpg   IMG-5158.jpg

Gjorde en grovkoll av karossen innan ramen målades men nu börjar det här på allvar. Började med att kapa bort lite onödigt som finns gjort i aluminium istället. 

Kaross0-resize.jpg   

Man kan ju inte anklaga det för att stämma när man jämför sidorna, inte på något håll faktiskt men det gäller nog alla GT40-karosser. Dörrarna är medvetet "för stora" så man kan justera spalterna. Jag har ännu bara justerat och justerat och just..........erat, inget kapa ännu.

Kaross1-resize.jpg   Kaross2-resize.jpg   Kaross3-resize.jpg   Kaross4-resize.jpg   

Mitt favvoverktyg alla kategorier är pneumatisk sticksågen som syns på bilden. Började att kapa underkanten på dörren, liite i taget med målet 0-spel till sparklådan till att börja med. F..n det här är läskigt😜 

Kaross5-resize.jpg

Detta ska ju vara en av dom bättre karosserna så det här blir spännande.

 

 

Edited by Arto
felstavningar
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-21 at 09:53, Magnus. Viktorsson sade:

Hej

Pulsen höjs .....

Jo, vet av egen erfarenhet: "alla har vi våra böjelser"😂 Hur går det själv, väntar på uppdateringar även i din tråd.

...vet inte men det kan kanske räknas som fusk om man stundtals får bygga nästan på heltid? 🤫

Nedan: Lite justering av spindeln mot rutan men ger även lite annat positivt. Det kryper så sakteliga när man sätter det i spänn, ser lite bättre ut nu (glömde att ta bild på hur det såg ut från början). Annars får karossen vara ett tag nu så det får sätta sig.

IMG-5210-resize.jpg   IMG-5212-resize.jpg

Låsen för bakhuven såg inge roliga ut av någon anledning så medan karossen får massage roade jag mig med att göra nya. Man får ju inse att man såg bättre förr. Både linser och glasögon + en riktigt bra svetshjälm så fick jag i hop det. Att andas under svetsning kommer inte på fråga märkte jag 😀

IMG-5215-resize.jpg   IMG-5219-resize.jpg

Har f.ö. letat vettiga huvlås, har varit i kontakt med alla leverantörerna jag känner till och dom mest seriösa verkar vara Gold Parts. Övriga jag sett ser inte alls ut att ha samma kvalitutta. Där kan man få ställa sig i kö för £920+vat, frakt och försäkring😵. Har funderat på att tillverka själv även om det är ett jäkla jobb. Är ändå lite nyfiken på om man klarar det... Plötsligt händer det, RAF Orginal på E-bay! Den mest bökiga prylen att tillverka.

Hartwell2-resize.jpg

Har handlat på mig dom men får se om det blir av. Jag tycker att man borde hitta något i flygplansindustrin men har inte lyckats. Är det någon som har tips är jag tacksam.

Edited by Arto
felstavning
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm, för lång för uttagen i karossen, kikade som hastigast på lite bilder på orginalbilar och fick nästan känslan att man har minskat storleken på försänkningarna i karossen jfm. orginal. Urtagen i plasten verkar vara bredare och kortare..... Vad göra? Tål att fundera på, vilken väg att gå?

20190331-193457.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har nött på med att fabricera delar till huvlås. Maskinen har inte den precisionen och stabiliteten man skulle vilja ha men hoppas på att få ihop det med lite putsa. Knapparna som man öppnar låsen med blev lite misslyckade då motorerna i fräsen tappade steg men kan gå att rädda, annars får jag göra nya.

2108950002_Huvls.jpg.c6c200e57aa5c02f7726f1b4ca663aec.jpg

 

Edited by Arto
dubbelbild
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått ihop låsen så långt, var inte helt säker på att jag skulle klara det när jag började men blev helnöjd tillslut. Det återstår hålborrning i nedre fästet när karossen sitter där den ska. Sedan ska det till en slits för låssprint i undre länken samt eloxering. Kan även meddela att £920+vat i England framstår som hyggligt billigt nu när man är erfarenheten rikare, jösses vad tiden rann iväg.

Å så blev det en ju liten hög med bitar som får gå till återvinningen :blush:

H-well2.JPG

H-well3.JPG

H-well skrot.jpg

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas,

Idag har jag inte rört bygget, har sågat träd och huggit ved istället, rätt befriande faktiskt🙂 å så kollade jag på Felix som tog pole :banana:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tackar Peter👍

Det är ju ingen orginalare man snickrar på och vissa saker är intressantare än andra, varför vet jag inte säkert men tror att det är själva görandet som lockar.... :prop: En sådan sak är expansionskärlet. Är det någon som har någon som helst idé om varför det såg ut som det gör, som om man hittat några aluminiumbitar på golvet och bara svetsat ihop? Formen känns ju något omotiverad och t.o.m. ful (vilket absolut inte hindrar att man gör en som liknar :tongue:). 

(Lånat en bild på nätet)

Exp-kärl.jpg

Edited by Arto
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Så här blev det i rätt material. Det är ju inte samma form som orginal men ger lite känsla åt det hållet. Stöttan för bågen var i vägen men nu finns det ju en logik med tossigheter och konstiga vinklar. Urtjacket nere till vänster ser ju ut som om momentstaget passar in fint i utrymmet vid full infjädring.

Svetsningsgudarna var med mig den här gången:banana: Förutom att jag stötte i wolframtråden ett antal gånger gick det riktigt bra. Det är nog lika bra att fixa tanken till vindrutespolingen och kolla om gudarna hänger med en stund till. (Det är lika jäkla nervöst varje gång när det ska tiggas ALU)

exkp.tank2.jpg

Exp.tank1.jpg

Edited by Arto
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håller på att plasta nu, kul e de :prop: 

Kapade och plastade för löstagbara ändstycken på brädan så den smiter förbi bågen. Det är verkligen smidigt att använda Feltemas PE-belagda aluminiumtejp där man inte vill att plasten ska fastna. 

plast1.JPG

Plast2.JPG

Plast3.jpg

Å så bilder på spolarburken. Jag är helt oskyldig till dom snyggare svetsarna i hörnen, sannolikt är det en kines som blippat ihop dom. Tanken var en expansionstank (ebay) men fick ny funktion med annorlunda lock och kavitet för spolpumpen. Den är för lite "bling", kanske... blir det scotch-brite behandling?

spol1.jpgSpol3.thumb.JPG.1abaf8ba93275f59add601373cf1ac59.JPG

Edited by Arto
ordningen på bilderna
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tänkte spruta på färg på instrumentbrädan men vad ska man ha för något. Är det någon som har tips om en bra färg eller har ett knep som ger lite snygg struktur?

Link to comment
Share on other sites

👍 Tackar! Hittade på Radne Motor söder om sta´n.

Läste på deras hemsida: Efter lackering bakas delarna i 80 grader i ca 20 minuter, detta får färgen att dra ihop sig och bilda en stark och snygg ytstruktur.

Kommer ihåg nu att jag använde detta i början på 80 någon gång men har för mig att jag bara sprutade på och lät det torka. Har en vedeldad bastu på gården som inte gjort nytta sedan påsken🙂

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Arto sade:

👍 Tackar! Hittade på Radne Motor söder om sta´n.

Läste på deras hemsida: Efter lackering bakas delarna i 80 grader i ca 20 minuter, detta får färgen att dra ihop sig och bilda en stark och snygg ytstruktur.

Kommer ihåg nu att jag använde detta i början på 80 någon gång men har för mig att jag bara sprutade på och lät det torka. Har en vedeldad bastu på gården som inte gjort nytta sedan påsken🙂

Jag körde med värmepistol och svepte över, funkade kalas

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Jocke4U sade:

.......värmepistol ....

 kollade lite på tuben, värmepicka är smidigare än bastun😃

Tack så mycket för tipsen👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Instrumentbräda wrinklad 🙂

Jag upplever att lacka hela brädan och köra med varmluftpicka är lite för mycket, för mig iaf. Efter lite övningar så valde jag att ta det i två halvor. Först lacka nederdelen klar, värma och låta bli hård. Sedan maskera av och lacka överdelen. Snabbt bort med maskeringen medan färgen var våt och sedan värmepicka. Det är rätt svårt att hitta skarven och bitvis med min syn omöjligt så jag är nöjd med det. Resultatet är inte helt 100 jämnt men det beror mer på den som höll i färgburken än värmepickan och duger mer än väl för mig.

Maskerad

20190627_185541.jpg

Nysprutad

20190627_190740.jpg

Wrinklad

20190627_191839.jpg

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Panelen klar så långt, återstår att placera Lucasbrytare, knappar till AC, ett par varningslampor till mm.

Det finns tre alternativ på finnish alu-panelerna, el-ox naturell, el-ox svart eller så bara rå aluminium, vad ska man välja?

1540017885_Instrumentbrda.thumb.jpg.671272da549bdfda21ede42041fafa71.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vad du än väljer så se till att behandla iaf, blanka grejer blir det jobbiga reflektioner i, samt att aluminiumet kommer bli ärjat förr eller senare.

Blir snyggt de där Arto 👍

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Örjan Brattberg sade:

Slipa / skrynkel senare.

Den hade jag glömt (slipa alltså). Det är ju en möjlighet, hade förträngt att jag körde framspindlarna med en hemmagjord "fladderputs" med scotch brite-duk. Den bestod av en skruv som jag kapat bort skallen på och se´n delat ett stycke med vinkelslipen. Den funkade så bra att jag gjorde en förfinad variant med ena änden i nylon så det inte blir skador om den råkar komma åt det man putsar. Kompletterad med O-ring som håller allt på plats gör den ett bra jobb på borrmaskin med hyggligt högt varvtal.  Då får jag det till fem alternativ + fladderputs 🙂

 

Fladder2.jpg

Fladder1.thumb.jpg.218ea318e5250ece0fa0108a62eb547b.jpg

Edit: Den kommer åt rätt bra i innerhörn och på ojämna svetsar oxå

 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Vad du än väljer så se till att behandla iaf, blanka grejer blir det jobbiga reflektioner i, samt att aluminiumet kommer bli ärjat förr eller senare.

Blir snyggt de där Arto 👍

Ärja känns som det är senare när det är inne i bilen. Tipset då när jag höll på med båtar var att lägga på lite parafinolja med en trasa och sedan torka torrt (vilket jag numera gör på det mesta i Alu) Annars känner även jag för matta ytor inne i bilen 👍 

Link to comment
Share on other sites

Har letat lite knappar för vridpottar. AC:n från Carbuildersolutions är begåvad med panelen nedan och så är det potten til elservot, känns inte riktigt som det passar in i 60-talet, kanske?

 Knappar.jpg.fef9759107783e00c322e01c6cc9fcfc.jpg

Har hittat följande alternativ på ebay men kan inte bestämma vilket som passar in bäst, är tacksam för eventuella andra alternativ och era kommentarer.

Knapp1.jpg.df8de2d7e86907e4151786542ef528c0.jpg Knapp2.jpg.6e13b07d48d1aec9b9e1d3bf203e9cac.jpg Knapp3.jpg.c688f7253ceccce3f15cbe66edd8fb85.jpg

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Producera är ett alternativ men hur ska det se ut? Har nog fått lite fantasitorka🙄🙂

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...