Jump to content

Andreas BEC-GT40


Andreas Engström

Recommended Posts

Jo jag köpte rörböjar som jag sen kapat. Tyvärr gick dem på 195:- st vilket är åthelvete för dyrt, särskilt när det gick åt 35st, och någon mängdrabatt var det heller inte tal om. Hitta ingen annan leverantör på polerade rostfria bitar. http://www.rakaror.o.se/rostfriaroer.htm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

slangenracing wrote:
Jo jag köpte rörböjar som jag sen kapat. Tyvärr gick dem på 195:- st vilket är åthelvete för dyrt, särskilt när det gick åt 35st, och någon mängdrabatt var det heller inte tal om. Hitta ingen annan leverantör på polerade rostfria bitar. http://www.rakaror.o.se/rostfriaroer.htm


Lite nyfiken vad är det för radie på bockarna på rören du köpte ?
Kollade lite på sidan du länkade till men tyckte inte det framgick
någonstans , det enda man kunde läsa var dia samt gradtal.

mvh Peter
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så nu har jag tiggt ihop rören. Var bara en sådär 84 svetsar... Sen har rören fått en borstad finish. Kollektorerna ska putsas dem med, när de blivit gifta med ett par dämpare.
Och så har bilen kommit ner på hjul. Det var ju ett tag sen... 😃




Link to comment
Share on other sites

Monterat tändboxen. Är en 6al-2 programmable. Dvs fullt mapbar tändkurva och möjlighet till lägre tändning (retard) på de lägre växlarna för att den inte ska spinna. Sen är det nästan nödvändigt med programerbar tändning då jag kör med högt komp samt att jag har cranktrigger.

Link to comment
Share on other sites

slangenracing wrote:
Monterat tändboxen. Är en 6al-2 programmable. Dvs fullt mapbar tändkurva och möjlighet till lägre tändning (retard) på de lägre växlarna för att den inte ska spinna. Sen är det nästan nödvändigt med programerbar tändning då jag kör med högt komp samt att jag har cranktrigger.


Hehe - dags att skippa förgasaren också och köra mappbart fullt ut?! Då har man full koll och kan plocka ut de sista hästarna - samt få ännu bättre körbarhet 😉 Du vet - jag gillar ju sprut och inte munstycken!

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

slangenracing wrote:
Så nu har jag tiggt ihop rören. Var bara en sådär 84 svetsar... Sen har rören fått en borstad finish. Kollektorerna ska putsas dem med, när de blivit gifta med ett par dämpare.
Och så har bilen kommit ner på hjul. Det var ju ett tag sen... 😃






Riktigt snyggt - vilken puts du har på grejorna. Har du glasblästrat lådan?

Som sagt - att svetsa ihop ett GT40 ormbo är inte gjort i en grisblink direkt...

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik: Jo lådan glasblästrades då jag öppnade och gick igenom den. Såg ju rätt hängig ut...

Micke: Haha ja nog skulle det låta riktigt hårt med megafoner, men jag är inte så tuff så det blir ett par korta dämpare...

Idag har det blivit ett växellådsfäste, får se om det blir klart imorgon kanske 😃 😃

Link to comment
Share on other sites

Kapade ur en plåt med rondellen och fräste ihop ett växellådsfäste. Har använt nån bakvagnsbussning till bmw som fäste. Växellänkaget blev tvunget så här då enda vägen var under drivaxeln. Så nu kan man torrköra lite igen. Gjorde länkagedelarna i rosfritt och bussade armarna med brons.






Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag läste ditt inlägg christer och, jag hade inte gjort ett smack sen jag la in sist. Har åkt dit på att byta avlopp både inne och ute, med efterföljande rust i källaren. Men jag kände mig så skamsen att jag idag har gjort mig en till drivaxel då jag blev tvungen att byta ut den ena för att porschelådan ska passa. Samtidigt kommer spårvidden ökas ca 35mm, då jag är lite missnöjd med den. I morgon ska den iväg på härdning. Stålet är ett spec som har tagits fram bla för tävlingsbilar. (undrar om man fick skriva det)? Är en riktigt bra stålsort som härdas rakt igenom, alltså inget ythärdat som de flesta kör med. På bilden är en likadan som jag har haft tidigare och funkat kanon. Ska även införskaffa mig en fräs och svarv så jag kan göra axlar åt dem som är intresserade.

Link to comment
Share on other sites

slangenracing wrote:
Ja det stämmer bra det, OVAKO ligger ju här i hofors, och far min jobbar som kundsupport där, så det är han som besitter metalurgiska kunskaper.


Får man fråga vad materialet har för beteckning ?

// Peter
Link to comment
Share on other sites

slangenracing wrote:
Ja kan säga så mycket som att det är ett q-stål dvs ett ultrarent stål, ch det ligger mycket utveckling bakom det, och är inte helt lätt att få tag på...


Låter intressant ,med tanke på att man har sämma
härdning ända intill kärnan.
I vanligt fall borde det innebära ett väldigt hårt och spröd materialegenskap och absolut inte passa som ex drivaxel .
Link to comment
Share on other sites

Anonymous wrote:
slangenracing wrote:
Ja kan säga så mycket som att det är ett q-stål dvs ett ultrarent stål, ch det ligger mycket utveckling bakom det, och är inte helt lätt att få tag på...


Låter intressant ,med tanke på att man har sämma
härdning ända intill kärnan.
I vanligt fall borde det innebära ett väldigt hårt och spröd materialegenskap och absolut inte passa som ex drivaxel .


Att det ska vara så svårt att logga in 😊
Link to comment
Share on other sites

Anonymous wrote:
slangenracing wrote:
Ja kan säga så mycket som att det är ett q-stål dvs ett ultrarent stål, ch det ligger mycket utveckling bakom det, och är inte helt lätt att få tag på...


Låter intressant ,med tanke på att man har sämma
härdning ända intill kärnan.
I vanligt fall borde det innebära ett väldigt hårt och spröd materialegenskap och absolut inte passa som ex drivaxel .


Tror att de ska vara ganska styva.
Det gjordes vad jag vet drivaxlar till rallybilar i VM-serien i kolfiber.
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Axlarna härdas först, släcks sedan i olja, anlöpes därefter en timme. Då är axeln genomhärdad. Sedan induktionshärdas den på ytan och det går till så att man kör en spole över axeln som det sitter en kyldysa efter samtidigt som axeln roteras. Detta ökar brottgränsen avsevärt 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...


Som de flesta kanske visste så sålde jag ju gt40in för några år sen. Men nu har den hittat hem igen! Dock utan motor och låda, så blir väl att knåpa ihop något igen! ☺

Kan ju tillägga att det känns jäkligt kul att vara tillbaka på detta forum igen! 🖒
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...