Jump to content

Andreas BEC-GT40


Andreas Engström

Recommended Posts

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Här är ett av vevlagren. Får skylla mig själv. Blev allt för ivrig och ut och tokgasa innan jag monterat oljekylare, då den inte fick plats pga bes.avgaset. Så motorns olja blev helt enkelt för varm. Men det är bara att bitta i det sura och össa på för det är bankörning på mantorp den 19e september med automotor! Och det blir med oljekylare och acctank! Evil or Very Mad

Link to comment
Share on other sites

Fan vad kul att se lite bilder på kärran. Faktiskt första gången jag ser den färdig - och vilket ljud! Ser fram emot att få se den i verkligheten. Kanske på Mantorp kanske - vi får se om jag kan ta mig dit.

Trist med vevlagret - förstår att det är svårt att hålla sig när man har en sån maskin bakom sig.

Vad är dina intryck nu när du kört bilen ett tag?

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik. Ja jag vet inte hur jag ska beskriva upplevelserna. Det är jäkligt maxxat att köra en gt40. Det är ju liksom inte en vanlig persontransportbil som blivit tunad för att efterlikna en tävlingsbil. Det är en tävlingsbil. Och det märks. Superdirektstyrd, fruktansvärd gasrespons, bromsar som aldrig dör osv. Noll krängning och ett jävla oljud i kupén! Det är skithäftigt att köra den. Bilen kan så mycket mer än jag. Vet egentligen ej hur fort det går att åka. Har passerat 340 blås och det går inte ens tungt åt bilfan! Har ingen aning om hur fort den går och kommer heller ej testa! Hoppas jag hinner få ihop allt till Mantorp kanske man kan komma lite närmare sanningen... Mvh Andreas Twisted Evil

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas.
Kan bara lyfta på hatten av beskrivningen av din kör upplevelse.
Detta ger mer motivation att hård köra i garaget. 😃

Väntar med spänning av lite mer kör info från Mantorp..... 😲

Christer.S

Link to comment
Share on other sites

slangenracing wrote:
Henrik. Ja jag vet inte hur jag ska beskriva upplevelserna. Det är jäkligt maxxat att köra en gt40. Det är ju liksom inte en vanlig persontransportbil som blivit tunad för att efterlikna en tävlingsbil. Det är en tävlingsbil. Och det märks. Superdirektstyrd, fruktansvärd gasrespons, bromsar som aldrig dör osv. Noll krängning och ett jävla oljud i kupén! Det är skithäftigt att köra den. Bilen kan så mycket mer än jag. Vet egentligen ej hur fort det går att åka. Har passerat 340 blås och det går inte ens tungt åt bilfan! Har ingen aning om hur fort den går och kommer heller ej testa! Hoppas jag hinner få ihop allt till Mantorp kanske man kan komma lite närmare sanningen... Mvh Andreas Twisted Evil


Jösses - jag missade detta med 340 knyck när jag läst första gången. Kul att bilen verkar uppträda bra i hög fart och det är ju lika fort som de snabbaste höll på Mulsanne 1969. Jag har en video med intervju där de refererar till 214mph vilket är ungefär 340kmph, så karossen är ju väl utprovad. Otroligt häftigt att du testat och haft ballar att göra det. Som David Couthard sa i somras efter att han kört en 50-tals F1a -Nu vet jag varför kupén är så stor på dessa bilar - det är för att få plats med deras "balls" som behövs när de kör dessa bilar!

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Ser inte ut att bli något Mantorp :sad: Då jag nu fått stakarna veven och packningar lager mm. Stakarna blev det renovering på, och dem blev när jag mätte 2 hundradelar för stora i storändan. Vilket resulterade i 2 hundringar för stort lagerspel. Perfekt lagerspel är 6.5-7 hundradelar. Jag hamnade på 9 hundringar. Inte bra. Vet ej hur jag ska göra. Köpa 3 nya stakar kan ge problem med viktskillnader, köpa ett helt sett och jag får balansera om motorn., vilket är tråkigt och kostsamt, men det får förmodligen bli lösningen...

Men hur det än är, så är problem till för att lösas!

Link to comment
Share on other sites

Tjena Andreas!
Tråkigt med stakarna,men snacka med han som renoverade dom det är inte så stort jobb att slipa av och hona om dom till rätt spel viktmässigt har det ingen större betydelse.
Och det är ju han som honade upp dom till fel spel,så han hjälper säkert till.
Du måste ju hinna klämma några mil till i år.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ja det händer inte så mycket just nu då jag väntar på ett block som ska honas, samt ett set med auto verdi stakar... Är igång med att bygga en ny motor, men det blir så mycket special i den då den härstammar från nascar, så att tro den kommer ut i sommar är nog lite optimistiskt, tyvärr. Sen kommer jag nog behöva en låda, typ hewland, quaife, mandeola eller liknande dogbox... Nu ska det bli riktig hårdporr! Twisted Evil

Link to comment
Share on other sites

Jag såg att nasa skulle sälja av en startraket från en rymdfärja skulle inte det va nått istället för v8,då behöver man ingen låda heller,men å andra sidan brukar du nöja dig med lite motorsvagare kombinationer 😆

Själv har jag ochså beställt lite godis från usa 331 blir det inte så mycket special men en motor som går att besiktiga med och andvända senare med.
Kör hårt,vi får sikta på nästa sommar då blir det några färdiga bilar som kommer ut.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

nejdå, ingen fara. Det blir en motor för mysiga söndagsutflykter.

Så här ser kolv och stake ut. Kolven är en custom från JE, med milimeter ringar, som är "low tension" ringar för reducerad friktion. Vevstaken har Stefan gjort som ju äger AutoVerdi som ligger i smedjebacken och är en grannby. Kan säga att den håller riktigt hög kvalitet. Måtten är fanimej superklockrena. Riktigt nöjd med dem.

Även vevlager är calico coatade. Lagerspel 8 hundringar. Kör lite högre lagerspel då jag tänkt varva ca 9000-9500rpm.

Link to comment
Share on other sites

Här är hela drivningen monterad. Kamdrevet är såklart ställbart. Anledningen till varför man använder sig av en beltdrive är att den inte överför vevaxelvibrationer till kam och lytare vilket kortar ner livslängden på dessa. Samt att beltdriven är lättjusterad, och exakt.

Link to comment
Share on other sites

Montering av svängdämpare. Är en TCI Rattler, en relativt ny sort utan vätska eller gel. Alltså ej begränsad livslängd. Dras in med mutterpruttare och sen med moment. Limmar även bult och bricka med RTV silicon så olja ej kan komma ut. Moly på gängorna är bra.

Link to comment
Share on other sites

Varför läsa en bok för, då man kan föja Andreas motorbygge här på forumet.
Det är en riktigt porrig motor du bygger,bara de finaste delarna och med en fantastisk känsla.
En anna sak som är kul, du delar med dig av cam spec. sånt som många ska vara så hemliga med men i slutändan är det kunskap och känsla som avgör hur bra motorn blir.

Fortsätt att posta det är otroligt uppskattat.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Kul att tråden uppskattas! Givetvis delar jag med mig av all info. Det är ju det forumet är till för.

Här ser man sprutdysorna för kolvkylningen. Behövs om man skulle få för sig att göra en riktig hårdgasning. För övrigt så monteras här pinnskruv för oljetråget.

Link to comment
Share on other sites

Har här märkt på hur den nya kanalen skall se ut. Tanken med portningen är inte att öka flödet i topparna utan att sänka gashastigheten som annars blir på tok för hög. kommer efter portning hamna på ca 350 ftp/sec vilket är även det i högsta laget, men det finns helt enkelt inte material i topparna så det räcker. Snittarean blir 1.97 tum och optimalt hade varit 2.02 tum. Det är ju marginellt det kommer att "fela", och det lilla man kommer att förlora i peakeffekt 10-15 hp, kommer att öka vridmomentet med detsamma i mellanregistret runt 6000 rpm.


Link to comment
Share on other sites

Här är en av insugskanalena. Volymen ligger på ca 245cc. Tidigare 225cc. Detta ger en area ökning på ca 9% vilket sänker gashastigheten till en relativt rimlig nivå (350 ftp/sec), annars skulle kanalena fungera som "restriktorer" på höga varv. Man kan även se att topparna har ventilsäten i bronslegering.




Link to comment
Share on other sites

Har här gjort i ordning en förgasare. I grunden en 1250 dominator. Någonting som ofta glöms bort, men det sitter en hel del gömda kusar i dem. Enkelt. Venturi är renslipade på gjutskägg och dylikt och polerade. Det sitter faktiskt en gjutskarv mitt i venturi, precis där luften går som fortast! Även boostrarna är avsmalnade och tillsnyggade i vingarna som håller dem. Även booster venturi röret är tillsnyggat och polerat. Poleringen är egentligen helt onödig, men det ser ju ballt ut. Även mätplattorna är kontrollerade och fixade i alla kanaler, och spjällen justerade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...