Jump to content

Anders Byggdagbok Southern GT40 kit


a_annell_gt40

Recommended Posts

Jaha,

Nu har jag beställt ett kit från Mick i england, ram och kaross som jag hämtar nån gång i augusti.

Motor var jag ner till vänersborg och köpte i förra helgen, blir en 302 Ford och sen en Renault växellåda där är det lätt med adapterplattor och kopplingar. Finns iallafall 3 stycken som har det, så det borde inte vara nått krångel. Hoppas att det funkar bättre med detta chassie än ni stackare som har köpt svensk kvalitet. Jag tror inte att det ska kräva några ombyggnationer för att få SFRO att godkänna detta, men vad vet jag. Nu har ju tydligen Transportstyrelsen fått lätt spatt och om man köper för mycket komponenter från samma leverantör kan dom klassa den till att vara en kit-car och inte amatörbygge och då är man riktigt i skiten. Nä det gäller att få ihop det och klara av SFRO1 snabbt, då är man ganska säker på att ens bygge hamnar under de regler som gällde vid byggets start.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Anders!!!

- Snacka med Gustaf Ridderstolpe på SFRO i Västerås - det är ju nära dig. Han är väldigt vettig och kunnig såvitt jag kan erfara. Han gjorde SFRO2 för mig.

Jättekul med en ny bil här och jag ser fram emot bilder 🙂

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jo han besiktigade min AC Cobra och honom kan man snacka med men Luigi De Barone är deras Chassieexpert och när det gäller GT40 soppan har Gustaf inte riktigt velat bli inblandad utan velat att Luigi ska ta dessa frågor men besikting gör ju självfallet Gustaf.

Jag har nu valt svetsade uprights fram och bak för att undvika ev diskussioner om kvalitet på gods och prisskillnaden på kittet blev stor annars ser chassiet mycket bra ut och genom att Mick är gammal tävlingsförare finns ju förhoppningen att den lär uppträda bra även på bana plus att man från Mick kan få en bra grundupsett på hjulvinklar som funkar på detta chassie. Det är ju lite imponerande när man kom förbi deras verkstad och man ser 5 st Gt40 replikor där dom flesta är andra kits som kommer dit för ombyggnationer annars har dom bara levererat ett fåtal kits av egen produktion och det är ju egentligen endast en hobbyverksamhet för Mick. Tyvärr som med alla i kitcar branschen lär man vara mycket medveten om att de ekonomiska förutsättningarna är tuffa och speciellt som ekonomin är i Världen så det är med en viss oro som jag nu betalar handpenningen men man har inte mycket att välja på.

Link to comment
Share on other sites

Besöket hos Mick blev inte riktigt vad som var planerat, vi körde vilse och snurrade runt länge så vi fick tidsbrist och fick koncentrera oss på det man var ute efter vilket var kittet, öppna frågor som kunde äventyra SFRO-besiktingen som Uprights, hjulupphängningar, gummikapslade rodends, justerbarhet hjulvinklar, m.m.

Micks egena bil hade han ner och det var en ren fröjd att titta på den. Kan man få en sån finish så lär jag bli nöjd men då blir det dyrt.

Jag har tex valt att inte ha knockoff fälgar utan går för vanligt 5 bults mönster sen får vi se vad man väljer för stötdämpare och bromsar, bra/dyrt eller billigare och kanske sämre. Men Dämparna blir nog Nitron som har en serie singeltube dämpare som är uppgraderingsbara och ett kit börjar på ca 5-6 tusen upptill ca 20-25 tusen, de används mycket på tex Lotus Elise.

Från Elisen kan man ju ta pedalerna som är mycket rejsiga och även torkaranläggning, visserligen lite dyr, tror att den ligger på 3500 spänn och eventuellt ta hela pedalstället från elisen och vända upp och ner samma med växelreglage där kanske vajrarna blir för korta. Jag byggde om vår Elise från högerstyrd till vänster i vintras så man såg lite på vilka delar som är möjliga att plocka och Elisen med sitt aluminiumchassi är läcker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Anders,
Hur går det med bygget?
Hoppas att leveransen gick som planerat och att tystheten beror på en febril aktivitet i garaget? 🙂
Lite nyfiken på southern-kitet och vilken kvalitet det håller.
Posta gärna så att vi ser den växa fram 🙂

/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
a_annell wrote:
Jaha,

Nu har jag beställt ett kit från Mick i england, ram och kaross som jag hämtar nån gång i augusti.

Motor var jag ner till vänersborg och köpte i förra helgen, blir en 302 Ford och sen en Renault växellåda där är det lätt med adapterplattor och kopplingar. Finns iallafall 3 stycken som har det, så det borde inte vara nått krångel. Hoppas att det funkar bättre med detta chassie än ni stackare som har köpt svensk kvalitet. Jag tror inte att det ska kräva några ombyggnationer för att få SFRO att godkänna detta, men vad vet jag. Nu har ju tydligen Transportstyrelsen fått lätt spatt och om man köper för mycket komponenter från samma leverantör kan dom klassa den till att vara en kit-car och inte amatörbygge och då är man riktigt i skiten. Nä det gäller att få ihop det och klara av SFRO1 snabbt, då är man ganska säker på att ens bygge hamnar under de regler som gällde vid byggets start.
:
Hej Anders.
Jag har själv både chassi o kaross från Mick o har beställt lite delar som vi kanske vi kan sam köra frakten på? Eller har du tänkt o hämta på plats
vi kan väll höras.
/Göran
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...