Jump to content

Fjädrar?


vedde

Recommended Posts

Hej

Hur avgör jag vilka fjädrar jag behöver fram och bak, borde ju vara corner weight , jag skall köpa nya längre fjädrar då mina nästa bottnar på min Gaz dämpare men jag vill inte köpa fel. har idag 400 fram och 175 bak, har en Duratec fram med RX8 låda och vikten är 650 kg på hela bilen. 

Tips emottages med stor entusiasm. :banana:

 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Ligger på 668 kg (minus förare) om man skall vara exakt

bytte från fram 300, bak 250 till fram 300 och bak 175 men från 9" längd till 10" fjäderlängd, bottnar om man är 2 rejäla vuxna och kuperat, men inte annars

tyckte den var stötig innan, bytte dämpare från GAZ till Protech också

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, vedde sade:

Hej

Hur avgör jag vilka fjädrar jag behöver fram och bak, borde ju vara corner weight , jag skall köpa nya längre fjädrar då mina nästa bottnar på min Gaz dämpare men jag vill inte köpa fel. har idag 400 fram och 175 bak, har en Duratec fram med RX8 låda och vikten är 650 kg på hela bilen. 

Tips emottages med stor entusiasm. :banana:

 

/Vedde

Har du inte mer än 30-35 graders lutning på dämparna fram så borde dina fjädrar vara åt det hårda hållet med den bilvikten du har.

Om bilen "bottnar" så är det nog mer kompression du behöver om du kan justera dina dämpare.

Bättre ha för mjuka fjädra än för hårda.

När jag kör lugnt så har jag mina mjukt ställda och när jag kör lite mer inspirerat och har passagerare så klickar jag på 2 klick hårdare , då "bottnar " inte bilen så lätt.

Om du släpper på dämpningen helt på stötdämparna ,om du kan justera dämpningen förstås så ska bilen sjunka ner 1/3 del av fjädringslängden när den står på hjulen med dig i bilen  ifrån upphissat läge, en bra grund och utgå ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Nja  Spring rate tolkar jag som fjäderkonstant på svenska. I normal maskinkonstruktion så använder man den till att räkna ut kraften som fjädern ger vid olika ihoptryckning. Så vilka krafter vill vi ha ?  Som sagts tidigare så vill vi ligga i ride height på 1/3 av slaget hos dämparen. Men använder vi en fjäder som går från noll i kraft vid full utfjädring till att bära bilens vikt vid 1/3 infjädring  så blir det rätt så styva  fjädrar. om vi sen funderar över hur det ser ut på en vanlig bil som vet vi ju att fjädrarna har rätt mycket kraft kvar  vid full utfjädring. Vill man laborera så skulle jag räkna fram värdet som fås av 1/3 slag vid ride height (glöm inte utväxlingen mellan hjul och stötdämpare samt lutningen)  och sen välja en fjäder som ligger på nånstans 1/4 - 1/2 det värdet och sen räkna på längderna så att den inte bottnar innan man når stoppgummit.  Det är vad min konstruktörsmagkänsla säger  😂 ska kolla runt lite på nätet om det finns nån tumregel att följa. 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Snurrade ihop den här excelen nedan som ni kan testa, vore fint om nån med färdig bil kunde köra igenom den och se om den ser ut att stämma 😀

Om nån vill testa sin setup med avseende på förspänning så behövs det 3 bultar och två brädor.  😂😂

/ Kjell ( McGiver) Andersson

P.S omgjord och räknar fram en Ibs fjäder 🙂

Updaterad igen med en tabell med olika fjädrar och hur mycket kompression som dom behöver för att nå balans på 1/3 dels infjädring.

Justerad p g a räknefel. Värdena från min bil är insatta samt en liten önskan om att landa på max 650 kg i vikt. 

Fjäderkalkyler LOCOST 1801003.xlsx

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-26 at 15:43, vedde sade:

Hej

Hur avgör jag vilka fjädrar jag behöver fram och bak, borde ju vara corner weight , jag skall köpa nya längre fjädrar då mina nästa bottnar på min Gaz dämpare men jag vill inte köpa fel. har idag 400 fram och 175 bak, har en Duratec fram med RX8 låda och vikten är 650 kg på hela bilen. 

Tips emottages med stor entusiasm. :banana:

 

/Vedde

"Nästan bottnar" så har du ju rätt fjäder. Bottnar det så måste du ha hårdare, Annars blir ju bilen stum, och der är intr så bra. Jag har provat och min gamla 7a blev mycket bättre på bana med hårda fjädrar än gränsfall.  Inte bekvämt på väg dock. Krängningshämmare?  Ställa på dämparna hjälper kanske mot bottning i korta svängar och tjälskott. Långa svängar på bana så måste fjädern orka bilens last. 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Snurrade ihop den här excelen nedan som ni kan testa, vore fint om nån med färdig bil kunde köra igenom den och se om den ser ut att stämma 😀

Om nån vill testa sin setup med avseende på förspänning så behövs det 3 bultar och två brädor.  😂😂

/ Kjell ( McGiver) Andersson

P.S omgjord och räknar fram en Ibs fjäder 🙂

 

Fjäderkalkyler LOCOST.xlsx

 

 

1/3 är ju en god början när man ändå inte har en aning om vad det kommer väga 🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

Ah tror den kommer väga mellan 600 och 1000 kilo med veddes vikt 650 om man fördelar det 50/50 fram/bak så hamnade jag på runt 400 lbs fjädrar fram och strax under 200 lbs bak så det skulle kunna funka att räkna så. Det stämde rätt väl överens med jörgens också, dock så har jag höftat måtten på a-armarna efter mina ur minnet

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då ligger jag rätt men de är för korta helt enkelt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


I alla fall om du har stel bakaxel så verkar det stämma. Fast ett snäpp mjukare som är ännu längre och mer komprimerad i dämparens ute läge i kombo med nåt snäpp hårdare dämpning kan också funka. Tror jag ska updatera excelen lite till med olika fjädrar och längder

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vedde !

Har uppdaterat Excelen igen och som Christer säger så tillkommer det ju en kraft när du kör i kurvorna. Den borde ju vara beroende av bilens vikt gånger uppnådd G-kraft  gånger måttet i mm mellan ditt rollccenter  och din tp  delat med halva spårvidden i mm. på ett ungefär. finns säker fler sätt att räkna ut den. och som han säger en fetare krängningshämmare löser ju det. Vore kul om du kan stoppa in dina exakta värden och se vad det resulterar i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...