Jump to content

besiktningbefriad


Jörgen

Recommended Posts

Fick min sjua godkänd  vid nyreg 18 08 28 med koden T12BF.  Det som förbryllar är att söker jag den via transportstyrelsens ägaruppgifter så står det att nästa bes ska ske senast 21 08 31. Har de gjort fel där eller? Är för övrigt ganska många fel/stavfel i det dokumentet man får upp om man söker på den. Något jag borde prata med dem  om eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, super7 sade:

Grattis👍

Du har inge mer bilder på hur dörrarna är fastsatta?

Jag har ju ett vinterkit som inte ha blivit monterat än.....dax att ta tag i det.

 

//Nisse

i nederkant dörren är det en "sprint" nitat i dörren som man trär på ett fäste med motsvarande hål som är svetsat i 

det runda ramröret som följer hjulets radie ,,om du fattar?☺️

När jag sen stänger dörren så hålls den på plats av ett gummispänne som sitter i dörren och ett underkant

i innstrumentpanelen,, ska se om jag kan ta ett kort innan helgen så det syns bättre.

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, martin_ts sade:

Grattis! Vad kollade dom på besiktningen? 

Han kollade på chassienummer och mätte hjulbasen och sen endast lite okulärt, frågade om den var orörd sen första reggningen...självklart är den det sa jag.

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Gött att se och grattis!

Hur gick du tillväga för att få T12bf och var gjorde du regbesiktningen?

 

Ringde till dekra i trollhättan och sa att jag ville göra en regbes för att få T12BF och fick en tid sinom en vecka, smidigt och bra pris.

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, john koskela sade:

Fick min sjua godkänd  vid nyreg 18 08 28 med koden T12BF.  Det som förbryllar är att söker jag den via transportstyrelsens ägaruppgifter så står det att nästa bes ska ske senast 21 08 31. Har de gjort fel där eller? Är för övrigt ganska många fel/stavfel i det dokumentet man får upp om man söker på den. Något jag borde prata med dem  om eller vad tror ni?

Hej! Jag fick det på min ochså när jag regga i maj men det är nått fel. Det försvann efter ett tag automatiskt. Killen som regga min vägra godkänna t12bf. Trodde först jag hade fått det men så var inte fallet:(

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, martin_ts sade:

Hej! Jag fick det på min ochså när jag regga i maj men det är nått fel. Det försvann efter ett tag automatiskt. Killen som regga min vägra godkänna t12bf. Trodde först jag hade fått det men så var inte fallet:(

varför ville han inte godkänna detta? för det görs ju på plats vid regbes så du kunde frågat direkt.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Jörgen sade:

varför ville han inte godkänna detta? för det görs ju på plats vid regbes så du kunde frågat direkt.

Han tyckte att bilen avvek för mkt från originalet! Detta var ganska nytt då. Dom kanske har fått andra riktlinjer idag?

Link to comment
Share on other sites

Samma kriterier. Tekniskt och utseendemässigt lik en 50 år gammal bil. Säĺlan eĺler aĺdrig används i trafik osv. Personlig bedömning av besiktningdmannen så det är väl inte så konstigt att vissa nekar alltför tekniskt moderna bilar.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-28 at 08:07, martin_ts sade:

Han tyckte att bilen avvek för mkt från originalet! Detta var ganska nytt då. Dom kanske har fått andra riktlinjer idag?

lägg upp en bild på bilen så vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl så att en del bedömer efter 50 år som det står i ts kriterier, och då faller ju egentligen de flesta 7or bort på det tekniska. Det är ju ganska få som kör med gamla stötstångsmotorer och förgasare osv. Sen ska de ju nästan aldrig användas i trafik heller enligt reglerna. Några kör ju 50 mil medans andra kör uppåt 1000. Precis som med vanliga bruksbilar så släpper ju vissa bilprovare igenom rent livsfarliga bilar med rostiga bromsrör, bromsskivor som nästan inte har någon blank yta kvar,  dåliga stötdämpare osv medan andra slår ner på minsta lilla. Lite konstigt att så många får igenom T12BF utan knorr med tanke på tekniken och hur mycket man kör bilarna. 

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Tror nog inte det finns speciellt många som kör 1000mil/år utan snarare närmare den lägre siffran. Själv kör jag ca 200mil/år.

Sedan har nog dem flesta sjuaägare bra mycket bättre koll på sina bilar än gemene personbilsägare ute i landet, så jag tycker nog inte att sjuor skall liknas vid en vardagsbil. Jag själv vet exakt vilka brister/svagheter jag har på min bil och har därmed koll på dom hela tiden också, inte bara 1gång/år.

Sedan förstår jag inte varför TS beslut om T12BF skall ifrågasättas överhuvudtaget. Har dom beslutat det, så bör vi väl bara rätta oss efter det (och utnyttja möjligheten).
Jag fick min T12BF besiktigad samma dag som Jörgen och jag är väldigt glad över det, för nu slipper jag besikta bilen varje år för mina ynka 200mil/år.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

När jag reg’ade min bil (på carspect)frågade jag om besiktningsbefrielse, och han sa att de olika organisationerna hade olika inställning. Carspect hade bestämt sig för att följa texten (som nämns ovan) bokstavligt tills det kom andra riktlinjer. Vissa andra organisationer gick tydligen mer på vad som kommit upp i diskussioner o d med Transportstyrelsen, så det varierar nog en hel del.

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Jari sade:

Tror nog inte det finns speciellt många som kör 1000mil/år utan snarare närmare den lägre siffran. Själv kör jag ca 200mil/år.

Sedan har nog dem flesta sjuaägare bra mycket bättre koll på sina bilar än gemene personbilsägare ute i landet, så jag tycker nog inte att sjuor skall liknas vid en vardagsbil. Jag själv vet exakt vilka brister/svagheter jag har på min bil och har därmed koll på dom hela tiden också, inte bara 1gång/år.

Sedan förstår jag inte varför TS beslut om T12BF skall ifrågasättas överhuvudtaget. Har dom beslutat det, så bör vi väl bara rätta oss efter det (och utnyttja möjligheten).
Jag fick min T12BF besiktigad samma dag som Jörgen och jag är väldigt glad över det, för nu slipper jag besikta bilen varje år för mina ynka 200mil/år.

Menade inte att 7or är dåligt underhållna, utan att bilprovarna bedömer utifrån krav och egen bedömning precis som när någon kommer med en 18 år gammal Saab. Samt att ts har ju satt kraven att de både tekniskt och utseendemässigt ska likna en 50 år gammal bil. Det är väl ingen här som skrivit om sitt godkännande som uppfyller 50 år gamla tekniska krav, eller hur? Jag är inte alls förvånad att bilprovarna följer ts text, för det är ju det dom ska följa, inte att folk ska ha besiktningsfrihet i första hand.

Ts har ju inte beslutat att alla amatörbyggen ska besiktningsbefrias.

Så passa på att regbesikta innan de själva kommer på det. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att ha hyfsade odds då antar jag , Stötstångsmotor, check, Förgasare, check . stel bakaxel med panhardstag, check. Fan när jag tänker efter så är ju större delen av drivlinan av 1968 års modell eller äldre, bakaxeln undantagen  😀 

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu varit i kontakt med TS tekniska angående min bil. Personen jag fick prata med visste inte vad T12BF var för något. Efter att ha pratat och förklarat för honom vad det innebar kollade han upp min bil  och dess uppgifter. Han påstod att det var bes.teknikern som gjort min bes som hade fyllt i fel information. Jag skulle prata med honom och be att han rättar till de felaktiga uppgifterna. Ville han inte hjälpa till med det så fick jag ett nummer som gick till någon särskild avdelning på TS som skulle ta tag i ärendet. Tänkte svänga förbi Opus idag och prata med bes.teknikern. 

Link to comment
Share on other sites

Våra bilar till det yttre är mkt lika orginalet ,ett problem kan väl tänkas vara om det sitter en störtbåge på som bestekniker kanske kan reta sig på.

Men där det står att det ska vara tekniskt lika orginalet så går man nog inte in på om det är en 2 ventils eller 4 ventils teknik i toppen men om man stoppar in

en v8 istället för som orginalet en fyra så kanske det kan bli problem.

En sjua med mc motor på 1000 cc borde vara mer lik orginalet på 750cc-1000cc än vad våra stora 2 liters fyror är.

Tycker nog att man ska överklaga på beslutet för d3t verkar inte rimligt.

Annars får du komma till trollhättan och regga , dom är mkt kunniga och trevliga här.

 

Link to comment
Share on other sites

Varit på OPUS och fått klarhet i fallet. Felet som begåtts är att bilen skulle varit kontrollbesiktigad i samband med registreringsbesiktningen. Bara den får en godkänd kontrollbes  så ska den bli bes. fri till 2099. Det konstiga är att jag kunnat ta den i trafik utan kontrollbesiktning.....   De irriterande stavfelen / felinformationen  skulle han rätta till imorgon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-10-02 at 16:37, john koskela sade:

Varit på OPUS och fått klarhet i fallet. Felet som begåtts är att bilen skulle varit kontrollbesiktigad i samband med registreringsbesiktningen. Bara den får en godkänd kontrollbes  så ska den bli bes. fri till 2099. Det konstiga är att jag kunnat ta den i trafik utan kontrollbesiktning.....   De irriterande stavfelen / felinformationen  skulle han rätta till imorgon.

hade den inte varit besiktigad inom 24mån när du regbesiktigade den?

 

Link to comment
Share on other sites

är det ett nybygge av amatörbyggt fordon så ska det inte göras någon vanlig bes innan det enskilda godkännandet..det enskilda godkännandet innebär ju

att du inte besiktar dom första 3 åren,kan bli lite förvirrande verkar det  som för bes organen.

Men för att få den direkt så "ansöker" man ju om BF. och gör en regbesiktning.

Med nya fordon så verkar der lite oklart än så länge.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...