Jump to content
Mikael Nordin

Tiger B6 Gsxr 2008

Recommended Posts

En liten uppdatering, Caterham insuget är på och det fick bli ett nytt 
Ramair filer som tar kalluft genom en naca duct i huven. Blir helt ok tycker jag thumbs up 

2019-07-13-15-33-08_img_3808.jpg
2019-07-13-15-33-08_img_3809.jpg
2019-07-13-15-33-08_img_3810.jpg
2019-07-13-15-33-08_img_3811.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, bilen är nog snabb men så fort ägaren sätter sig i så går allt

väldigt trögt;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fan va snyggt!! Vad kostar ett sånt insug?

Min scoop lösning tar säkert 15 hk bara i luftmotstånd!:D  

/Martin 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar!

Köpte kolfiberinsuget av Longen här på locost för 1200kr tror jag. Nytt av Caterham tror jag det ligger på 350-400 pund.

Såg att du tagit ditt förnuft till fånga och anmält dig till Kinnekulle. Bra det!

Fick du koll på laddningsproblematiken?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ja jag anmälde mig..

Statorn är kass så det blir ju motor ur. Men borde klara mig tror jag. Kör ju bilen någon gång i veckan  och det verkar funka om än bristfälligt. Får fixa motorn i vinter. Blir säkert andra ändringar då oavsett:-)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt att statorn är kass. Måste verkligen motorn ur för att byta statorn?

Kör på så syns vi på Kinnekulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dax för uppdatering! 

Tillbaka hemma efter en mycket trevlig dag på Kinnekulle Ring med Locost! Måste passa på att tacka alla i klubben

och framför allt Jari och Vedde som höll i arrangemanget. Grymt!

Lite öm i kroppen och seg i huvudet är man men dagen gick kanon bra och bilen puttrar på utan några som helst problem.

Extra skoj att få brumma lite med de andra bec-bilarna (Martins Hayabusa- Haynes och Longens Mnr R1) . Kul att så olika bilar går såpass lika runt banan.

Förra gången på kullen lyckades jag med en låg 1.03 tid på varvet och målet denna gång var att komma under 1.02. När dagen summerades så kom jag ner på tiden 1.00.68 vilket jag är riktigt nöjd med. Försökte komma under minuten men huvudet ville inte riktigt hänga med på slutet så det va lika bra att avsluta innan man gör något dumt.

Skall se om man kan få fram några filmer från varven.

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah!! Grym tid mikael!!

Men nästa år kommer jag med riktiga R däck. Då ska jag försöka ge dig en match! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, då har jag ett år på mig att plugga spårval för annars lär jag bli frånåkt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten film från kullen. Nära en liten snurr i Kvarnkurvan annars en ganska sömnig körning.

Lyckas inte få ihop Gopro filmen med Harry’s LapTimer än. Någon som har tips?

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då va Svkg:s Höstrusket på Falkenbergs motorbana avslutad racesmile.gif
Bra väder och mycket trevligt sällskap både när det gäller folk och fordon thumbs up

Bilen gick som tåget och jag lyckades med en varvtid på 52.41. Skulle med lite filande nog komma ner på
hög 51/låg 52 tid med mer varv under bältet.
Lyckades också med konststycket att köra mig själv åksjuk så jag fick lägga en liten spya efter en stint banghead.gif biggrin.gif

Hur som helst en fin avslutning på banåret 2019 thumbs up
Film kommer...
Bevis:
2019-09-27-08-13-47_falkenbergharrys.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Mikael Nordin sade:

Lyckades också med konststycket att köra mig själv åksjuk så jag fick lägga en liten spya efter en stint banghead.gif biggrin.gif

- Gött ladd när man kör så man själv spyr, bra jobbat...
biggrin.gif
 

 

 

Edited by Johan Weinö

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, Mikael Nordin sade:


Lyckades också med konststycket att köra mig själv åksjuk så jag fick lägga en liten spya efter en stint banghead.gif biggrin.gif


 

Högerkurvan runt Talludden efter chikanen kan ha den effekten... 🙂 

Hade lite samma känsla första gången på Falken, sidokraft och kompression samtidigt gör att världen ställer sig på ända. Klarade mig från spyan dock. 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror kanske att jag inte va helt hundra innan denna körning. Kände inte av åksjukan alls i våras på Falkenberg så hoppas detta va en engångsgrej.

Blev ju en kul historia man kan dra. Är inte alla som kör så illa så man själv spyr....:)

Edited by Mikael Nordin
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ledig måndag racesmile.gif 
Då e det allt gött att få gå ner till garaget och skruva ihop lite 
13" fälgar som legat till sig en bra stund. 
Kommer bli bra det här, tror jag... 
2019-11-25-11-58-28_08dcf9f8-6ffc-4101-a007-23adce8f6c3e.jpeg
2019-11-25-11-58-28_a75ea51e-7498-4d04-b4d9-e2fe3afe925f.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börjat gå i lite tankar om att skaffa mig en motor till så man har en i reserv när raset kommer biggrin.gif 
Tittade då till den rasade, trimmade motorn som satt i bilen när jag köpte den. Visar sig att den portade toppen med trimkammar och värre ventilfjädrar har klarat sig så när som på två avgasventiler  racesmile.gif 
Längre ner i motorn va det mer skrot men det slutar på att jag behöver ett nytt motorblock, vevaxel samt 2st carrillo stakar samt 1st Jp högkompskolv. 
Så här såg kolv och stake ut när jag fick ur dom banghead.gif 

2019-12-21-11-31-37_44638e9f-26ff-4aa3-82e6-edaef711e447.jpeg
2019-12-21-11-31-37_8ac4666f-1e48-43a9-9dfe-dd1f2e2fce5a.jpeg

Och nu när det närmar sig jul så har tomten varit här och lämnat av lite roliga saker thumbs up 

2019-12-21-11-34-12_c19ffa9e-c8f8-4d94-90a0-84606e5a548f.jpeg
2019-12-21-11-34-12_f4eda4d8-e514-450e-9eb9-cad71f487cde.jpeg
2019-12-21-11-34-12_0757c75d-c8e0-4691-8fa6-c5dcefec024b.jpeg

Saknar nu antingen ett tomt block och vevaxel alternativt komplett motor. Om någon har delar liggandes är det Gsxr 1000 k5-k6 som gäller wave.gif 
Så det blir till att sätta ihop denna trimmade motorn under 2020. Kan bli kul.... 
God Jul och Gått Nytt år på er!!!
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Har du någon teori/kunskap om varför motorn rasade ?

Det va förra ägaren som körde sönder...men enligt honom körde han en banträffar i +30 graders värme med en större passagerare. Gsxr motorn är kända för att bli riktigt varma efter man stänger av motorn om man inte kör ordentliga avkylningsvarv. Min gissning är att han inte gjorde detta + varmt väder och extra last.

Uppenbarligen gillade inte motorn detta😀

Ser ut som kolven har värmenypt i cylindern, vilket bröt loss staken från kolven vilken i sin tur gjorde så att staken tittade ut genom blocket.

Japanskt gökur helt enkelt!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första inlägget 2020 racesmile.gif 
De nya (lätt begagnade) motorblocket från Tyskland har kommit. Ser bra ut men lite skitigt. Dock inget en lite tvätt ej kan fixa. 
Nu skall vi bara fixa fram en vevaxel oxå....sen blir det motorbygge. 

2020-01-12-13-03-05_b3d36ffc-eaa0-4a7d-a598-ea0b934e7296.jpeg
2020-01-12-13-03-05_c4cf6276-9e90-4144-bca5-cd76ccf21055.jpeg
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten uppdatering. 
Då har man fått tag i en vevaxel racesmile.gif 
Fick tag i en 07-08 vev som bara har gått "leverans" mil. Alltså nästintill ny och dessutom till riktigt bra pris  thumbs up thumbs up thumbs up 
Nu skall den bara balanseras, lättas och balansdrevet skall bort. 

2020-02-18-18-06-47_e8407651-847b-4476-98b8-35b3bcb80e14.jpeg
2020-02-18-18-06-47_6843490a-8fe3-4bd9-b6b7-b4dd9774aeed.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har 13" ostarna kommit racesmile.gif 
Blev Kumho v70a i 215/50-13" i blandningen k61 (medium). 
Hoppas på en torr och fin sommar så de får pinas ordentligt på banorna biggrin.gif 
Får passa på och tacka Martin på Wheelbase som fixat fram däcken  thumbs up 
2020-02-26-19-15-31_b45e14ec-783b-412e-850c-e3c3f42c45bd.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det R däck?
Vad går de på?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, vedde sade:

Är det R däck?
Vad går de på?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Yes, r-däck!

Kostar ca 1700kr/st men är tyvärr lite svåra att få tag på nuförtiden:(

De är dock värda väntan då de är bra mycket stabilare samt mer distinkta i känslan än vad tex Nankang Ar-1 är.

Kan kolla med Martin på Wheelbase om han fick hem några däck i sista laddningen som inte är tingade om du vill?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aouch, det var i dyraste laget. Jag fortsätter nog på R888 då från England då de är billigare och jag tycker de levererar. Men tack ändå.

/Vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, vedde sade:

Aouch, det var i dyraste laget. Jag fortsätter nog på R888 då från England då de är billigare och jag tycker de levererar. Men tack ändå.

/Vedde

Är det r888 eller r888r du köper. Var köper du dom och vad får du betala? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deamon Tweeks Motorsport
R888r i bredd 205/60 -13 kostar 1073 kr st enligt hemsidan.
185 är lite billigare.
Där brukar jag köpa och jag tycker de håller måttet för bana.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jävlar vilka däck!

Kör du med så breda däck som 215 alltså? 

Det har ju diskuterats en del på engelska forum att den låga vikten på bilen gör att trycket på däckets kontaktpunkt blir lägre och att däcket blir väldigt svårt att få upp i temp? Släpa runt på ett bredare och tyngre hjul har istället enligt vissa en negativ effekt. Har du testat lite olika bredd eller har du någon egen erfarenhet?

Jag ska köpa nya fälgar och däck till min. Funderar på ultraleggera och ar1or i 205 bredd. Ad08orna i 195bredd gick ju för varma men vet inte hur mkt svårare det är att få temp i riktiga R däck. Ultraleggera och ar1 landar på 15k. Svåra och dyra beslut man ska ta och många olika åsikter i frågan 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, detta har jag koll på. Blir en liten kompromiss här men tror inte det kommer bli något problem. De gamla ostarna är 205r15 breda med hård gummiblandning och de nya är 215r13 i medium blandning. 
Har inte haft några problem att få upp temp i de hårda 15”. Sen får jag inte på 205 breda däck på de nya fälgarna. Blir lite för mycket tyskstuk.

Tyvärr kommer vi inte kunna mäta våra bilar mot varann på Kullen i år då jag är på Copenhagen Grand prix under just den helgen:(

Vi får gå på tider eller om du tänkt köra några banträffar med Svkg i år?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan, martin_ts sade:

Jävlar vilka däck!

Kör du med så breda däck som 215 alltså? 

Det har ju diskuterats en del på engelska forum att den låga vikten på bilen gör att trycket på däckets kontaktpunkt blir lägre och att däcket blir väldigt svårt att få upp i temp? Släpa runt på ett bredare och tyngre hjul har istället enligt vissa en negativ effekt. Har du testat lite olika bredd eller har du någon egen erfarenhet?

Jag ska köpa nya fälgar och däck till min. Funderar på ultraleggera och ar1or i 205 bredd. Ad08orna i 195bredd gick ju för varma men vet inte hur mkt svårare det är att få temp i riktiga R däck. Ultraleggera och ar1 landar på 15k. Svåra och dyra beslut man ska ta och många olika åsikter i frågan 🙂

Vilken dimension på hjul hade du tänkt dig? 13 eller 15”? Mina 15” hjul kanske kan funka för dig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag måste ha 15tum pga haynes roadsterns klumpiga bak uprights. Vad hade du innan, är det till salu?

Jag kolla vad force skulle ha för 15tummare. 1350pund! Det är hårt..

Synd att det inte blir kullen för dig år. Fast jag behöver nog ändå öva ett par år till innan jag håller ditt tempo! 

Har ju bebis nu men hoppas att hinna med några med svkg 🙂

/Martin

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör Haynes bakre uprights på min.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, vedde sade:

Jag kör Haynes bakre uprights på min.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Vad säger du??

Funkar det med 13tum? Alla säger att det inte går! Och mina 15 tum är rätt tajta på men det är ganska tjocka cossie fälgar iof

Skulle du kunna ta en bild innifrån som visar hur/var det är trångt? Vad har du för bromsar och fälgar? 

/Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bytt till rosejoints ute för att smala av basen, d v s bärarmen blir inte lika bred som om du kör med gummibussningar ute. Sen går det inte att ha returfjädrarna kvar på Sierra oken bak. Och fälgarna måste vara raka invändigt, inte med det klassiska avsmalningen. Jag kör Team Dynamics Prorace 1.2 13 x7" .205 bak och 185 fram.
Tar en bild i helgen.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har man äntligen fått göra banpremiär för året racesmile.gif racesmile.gif 
Bankalaset med Svkg på Kinnekulle Ring fredagen den 22 och som vanligt mycket bra och trevligt arrangerat.  thumbs up Dock inte så mycket social kontakt med tanke på virusläget i världen. 

Mycket rolig blandning av bilar med allt från rena banbilar med slicks i raceklassen till nästintill original gatbilar i Lugna-passet. 
Körde själv i Lagom-gruppen. Bilen gick som vanligt fantastiskt bra (börjar nästan bli bortskämd med att ej behöva lyfta på huven mellan passen thumbs up ) med ett mycket lugnt och balanserat uppträdande. Finns mer att hämta ur bil och förare vilket gör att man bara längtar till nästa träff biggrin.gif 

Målet för dagen va att slå 1.00.68 på varvet och kanske komma under minuten men tyvärr blev bästa varvtid 1.00.89. Harry's Laptimers virtual best visar dock en tid på 00.57.62 så får man bara till de bästa sektionerna på samma varv + lite mindre trafik så känns det som en tid under minuten kan vara ett faktum. Den som lever får se biggrin.gif 

Skall se om jag får bankat ur någon film ur kameran under dagen... 

Harry's: 
2020-05-23-07-48-05_0cf12fe5-a59c-4fe6-a66c-5e46021ab3b3.png
2020-05-23-07-48-05_c788d60f-60f8-42d9-aab1-77d00c9c0edb.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Då kommer en liten film för er som har långtråkigt... 


_________________
  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt kört! ...jag vill också köra...(vilket år som helst)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan, Jocke4U sade:

Snyggt kört! ...jag vill också köra...(vilket år som helst)

Man tackar! Jag börjar vänja mig vid bilen nu.

Du skulle aldrig sålt 7:an;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-05-23 at 08:43, Mikael Nordin sade:


Målet för dagen va att slå 1.00.68 på varvet och kanske komma under minuten men tyvärr blev bästa varvtid 1.00.89. Harry's Laptimers virtual best visar dock en tid på 00.57.62 så får man bara till de bästa sektionerna på samma varv + lite mindre trafik så känns det som en tid under minuten kan vara ett faktum. Den som lever får se biggrin.gif 

 

Under minuten fixar du lätt! Lite justering av spåret här och var så kommer du vips att cirkulera på stabila, höga 58-tider. :image224:

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, fege sade:

Under minuten fixar du lätt! Lite justering av spåret här och var så kommer du vips att cirkulera på stabila, höga 58-tider. :image224:

Tackar, alltid skönt med folk som tror på än...:)

Spårvalen går alltid att snickra på o förbättra. Några tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kullen är ju som bekant lurig att få till och med "motorsvaga" (allt är relativt) bilar gäller det att pricka rätt med så liten styrinput som möjligt.

Du skulle kunna nyttja hela banbredden efter bron (ut ur brosvängen). Med rätt setup på bilen bör du kunna hålla stumt (eller nära nog) genom svängen och låta bilen driva ut ända till kurbsen i utgången. Detta behöver byggas upp i en takt som passar dig själv... går det fort i kurvan får man inte släppa av eller pilla på bromsen efter bron. Då får man en spännande resa i fel riktning... 😉 

I ingången till Kvarnkurvan behöver du inte nyttja hela banbredden. Du kan ligga mitt i banan i inbromsningen och därmed få en kortare väg att köra genom Kvarnen. Följ innern genom Kvarnen (möjligen driv ut lite mitt i). Släpp av på styrningen och mata på gas så tidigt som möjligt ur Kvarnen och driv ut till ungefär mitten av banan i utgången.

Ner på tillbakavägen mot bron tar du sikte på bropelaren. Här behöver du inte bromsa utan släpp hellre av lite tidigare, sväng in och gå på gasen genom svängen under bron. Nyttja hela bredden i utgången och följ högerkanten över Molins knäpp. Jag brukar släppa av precis innan krönet och på bra dagar strunta i bromsen efter knäppen (instyrningen skrubbar av tillräckligt med fart). Ibland sviker modet dock och bromsen får en liten dutt...🤪, vänta dock tills bilen satt sig efter krönet.

Vik in efter knäppen och gå på gas tidigt för att få en lång raka fram till TV-kurvan/krönet. I TV-kurvan brukar jag ta en ganska rak ingång och försöka svepa igenom så att jag kommer rakt och ända ut i vänsterkanten över krönet. Då blir ingången till efterföljande kurva bra och man kan gå på tidigt för att få en lång raka ner till sista kurvan innan rakan. I kurvan efter krönet känns det som det finns en sänka/spår i innerkanten så om man prickar spåret håller det i betydligt bättre än om man kommer någon meter utanför innerkanten.

Full fart ner mot sista böjen. Broms hårt och sent, sväng in och på tidigt ut på rakan. Rakan tas med rak linje (om ingen vill köra om) mellan utgången ur kurvan och depåutfarten (kortast körsträcka). Så, färdigt! 🙂 

 

  

Edited by fege
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där kallar jag tips!!!!

Tackar för inputen, är nog bland annat lite sen på gas ur kurvorna så där kan jag nog putsa av lite tid.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ju inget att åka med i år men då semestertrippen blir inställd kommer jag troligen upp till Kullen-körningen trots allt. Släng i passagerarstolen så kan jag åka med några varv och tipsa live.👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har faktiskt inte något säte liggandes. Sålde de som kom med bilen.

Har dock tänkt montera dotterns (4år) barnstol så hon kan få en svängom.

Du har sommaren på dig att banta så du kommer ner i den 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

🤣🤣🤣

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan, fege sade:

Jag har ju inget att åka med i år men då semestertrippen blir inställd kommer jag troligen upp till Kullen-körningen trots allt. Släng i passagerarstolen så kan jag åka med några varv och tipsa live.👍

Jag tjuvar tråden lite 😄

Jag kan nog lösa ditt problem Fege , du får köpa min bil om du vill 🙂

Edited by longen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, longen sade:

Jag tjuvar tråden lite 😄

Jag kan nog lösa ditt problem Fege , du får köpa min bil om du vill 🙂

Va fan!!! Skall du sälja nu igen???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...