Jump to content

Tiger B6 Gsxr 2008


Recommended Posts

Ja, då va det dax att presentera den nya bilen racesmile.gif
Efter smällt med min Camaro RSR i augusti 2015 och en liten Klara som kom till världen i april 2016 så insåg jag att tid till att bygga min Zcars Hayabusa hundkoja inte längre fanns, så jag bestämde mig för att köpa en hyfsat färdig bil.
Zcars kitet såldes och skickades tillbaka till England. Valet av ny bil hamnade på en variant av super seven. Undra om det kan ha att göra med att kollegan köpte en Dax Rush med R1 motor och ställde den i mitt garage. Där stod den och läskade mig något oerhört över vintern tongue.gif
Bilen hittades på blocket och såg ut att vara lagom mycket racing för min smak wink.gif
Det visade sig att den va väldigt mycket racing och perfekt för mig thumbs up
Dessutom fanns den på lagom avstånd så det fick bli affär.
Bilen hade bara ett smärre problem och det va att motorn nog rasat banghead.gif
Hur man än vrider på det så är det mindre jobb än att bygga bil från grunden, tänkte jag.

Så här såg den ut vid leverans. En trevlig liten sak racesmile.gif

 

Efter lite kontroll av bilen och motorn visar det sig att en cylinder värmenypt och slagit
av en kolvbult varpå en vevstake tittat ut genom blocket likt ett litet japanskt gökur thumbs down

Det roliga är att motorn startade på första försöket och gick helt ok även om det skramlade
väldigt mycket. Där gick hoppet om att motorn skulle gå att rädda. Sånt är livet, börjar nästan bli van...
För att snabbt komma ut och köra har en bättre beggad Gsxr 1000 k5 motor inhandlats från Tyskland och är nu monterad i bilen och den går sam ett skållat ollon!
 

 

gsxr1.jpg

gsxr2.jpg

gsxr3.jpg

gsxr4.jpg

gsxr5.jpg

gsxr6.jpg

gsxr7.jpg

gsxr8.jpg

gsxr9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då har man fått tag i en ny sitta-still stol  racesmile.gif 
Det blev en Reverie stol i kolfiber som endast väger 2,5kg  biggrin.gif 
Då stolen är i snitsig kolfiber kompletterar jag fronten med 2st carnards i samma material. 
Nu är bara den stora frågan hur går man vidare från detta confused.gif 

 

IMG_0548.JPG

IMG_0550.JPG

IMG_0549.JPG

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, guldgroda sade:

Jäkligt fin stol - avundsjuk 🤗

Ja, de är lätta och fina! Dock fruktansvärt dyra så det va en jäkla tur jag hittade en oanvänd beggad för stax över 1/3 av nypriset👍

Mycket pengar för en stol ändå men kolfiber och liten vikt lockade för mycket.

Ibland har man tur även om det är långt mellan gångerna.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Ja, de är lätta och fina! Dock fruktansvärt dyra så det va en jäkla tur jag hittade en oanvänd beggad för stax över 1/3 av nypriset👍

Mycket pengar för en stol ändå men kolfiber och liten vikt lockade för mycket.

Ibland har man tur även om det är långt mellan gångerna.

Hur bred är den yttermått nedtill? Jag kollar lite efter stolar på ca 40cm och det finns, men inte helt lätt att hitta!

/Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Stolen är strax under 40cm bred.

Tillett har en stol som heter b6 som oxå är 40cm bred. Tror dock att b6:an är något bredare i inner måttet.

Kitcardirect har en del stolar som är 40cm breda i olika material och utföranden till ok priser. Då väger dom dubbelt så mycket dock.

Man får nog ca 5st stolar från Kitcardirect för samma peng som 1st Reverie stol kostar👎

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Stolen är strax under 40cm bred.

Tillett har en stol som heter b6 som oxå är 40cm bred. Tror dock att b6:an är något bredare i inner måttet.

Kitcardirect har en del stolar som är 40cm breda i olika material och utföranden till ok priser. Då väger dom dubbelt så mycket dock.

Man får nog ca 5st stolar från Kitcardirect för samma peng som 1st Reverie stol kostar👎

Japp, jag funderar på att beställa från lusomotors.com, ett portugisiskt bolag. Gissar dom är rätt lika kitcardirect i vikt och kostar 90 euro styck och 70eur frakt om man beställer 2. Dvs 250 eur för två fraktat och klart.

Men blir nog ett enklare säte ala locost inledningsvis, och sen när ekonomin tillåter köper jag nya stolar.

/Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Jag va oxå på g och beställa av Lusomotors men det blev denna stolen i stället.

Luso har ju två varianter på stolar, en ny variant med helt bakstycke och platt botten. Jäkligt snygg och 120€ per stol.

Finns en dansk som säljer 2st Lusomotors stolar på rejsa.nu. Han har haft ute annonsen ett tag nu så du kan säkert pruta lite.

Link to comment
Share on other sites

Då vart bilen besiktigad racesmile.gif 
Alltid nervöst att besiktiga en "ny" bil men det gick kalasbra trots att besiktningsmannen ej fick plats i bilen/stolen biggrin.gif Jag fick göra körandet till bromsprovaren/avgas testet och upp/ner på lyften. 
Vi slapp iallafall alla kärringstopp som brukar inträffa när någon ovan kör en bec thumbs up

Edited by Mikael Nordin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Jörgen sade:

bara o göra en regbes nudå och begära besiktningsbefrielse så slipper du besikta sen.

Ja det är ju lockade. Vet dock inte hur de ställer sig till bec. Någon som vet om en mc-motor 7:a har fått besiktningsbefrielse?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite sen uppdatering men bättre sent...

Då har man nog tagit den sista svängen med bilen för denna säsongen.
Kan sammanfatta det hela med ett ord. Skoj racesmile.gif
Bilen har också fått lite kompisar att snacka med under vinterdvalan.
Vänstersidan av garaget är lite piggare än högersidan dock biggrin.gif

garage.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då julen börjar närma sig kände jag att de va tomt i garaget så jag
blev tvungen att komplettera vagnparken med en biltransportkärra racesmile.gif
Nu kan man fira jul i lugn och ro med vetskapen att man kommer till och från
banorna smidigt nästa år thumbs up
God jul o gått nytt år på er wave.gif

 

släp.jpg

Edited by Mikael Nordin
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, martin_ts sade:

Grymt! Det ser ut som min ju! En Thule? Tror jag lastar 920kg på min. Hur mycket får du lasta?

/Martin

Hallå

Det är en Trailergruppen bc 1300 med lastvikt på 820kg. Känns stabil och bra!

Hur går det med motorbytet?

 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en Thule då? Jag är skitnöjd med min! Smidigt att köra upp med tippen. Skönt att slippa krångla med ramper!

Jag börjar bli klar med min bil. Lite små fix kvar. Bland annat avgas. Fick bra pris på avgaset av din granne. Men jag har ett avgas i titan jag vill använda mig av men letar efter lite kompletterande rördelar. Svårt/dyrt att hitta. Men stor vikt besparing! Du har inga titan rör liggandes från ngn gammal mc?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man fått ur den gamla stolen och monterat den nya. Blir bra det här thumbs up (även om fotot blev sådär) 
Har oxå köpt mej nya bälten. Lätta och fina. Är gjorda för Caterham men verkar trivas även i en Tiger  biggrin.gif 
Har dock ej hunnit slutmontera dessa ännu.. 
2019-01-26-21-05-15_img_0562.jpg 
2019-01-26-21-05-15_img_0563.jpg
Har även påbörjat projekt "13" banfälgar". Blev fälgcentrum från Radical/Image, skall nu bara kompletteras med fälgbanor. Hör gärna av er om ni har 13" banor med 18 monteringshål att sälja. 

2019-01-26-21-15-48_img_0559.jpg
2019-01-26-21-15-48_img_0561.jpg

 
Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-15 at 20:35, Mikael Nordin sade:

Då har man fått tag i en ny sitta-still stol  racesmile.gif 
Det blev en Reverie stol i kolfiber som endast väger 2,5kg  biggrin.gif 
Då stolen är i snitsig kolfiber kompletterar jag fronten med 2st carnards i samma material. 
Nu är bara den stora frågan hur går man vidare från detta confused.gif 

Vars ifrån köpte du din Reverie stol?  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då har ytterbanorna från Force Racing kommit racesmile.gif 
Fram blev det 2,5" och bak 3" thumbs up 
Blir bra detta, börjar nästan luta åt silvriga centrum istället för svarta. Vad tycker den samlade expertisen? 
Måste bra nämna att Carl på Force är grym! Har ni möjlighet, köp fälgar av honom!!!! 

2019-02-21-19-36-21_img_0572.jpg
2019-02-21-19-36-21_img_0573.jpg
2019-02-21-19-36-21_img_0574.jpg
2019-02-21-19-36-21_img_0575.jpg

 
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
14 timmar sedan, Speedster sade:

Det där blir riktigt bra, det ska bli spännande att se den nere på marken med sulor på!

Hoppas själv kunna hitta något liknande projekt snart 🙂 

Ja, spännande vet jag inte om det är men det blir sköj att se hur det blir och framför allt hur bilen kommer uppföra sig med 13" hjul.

Den stora frågan är nu om det blir r-däck eller slicks. Innerst inne vet jag nog svaret redan nu...

Går också rykten om att mer kolfiberdelar är på ingående...får se vart det tar vägen.

 

Mer spännande är det ju på andra håll (ditt) om det blir en bil eller ej? Jag säger köp för att få frid i själen:banana:

 

Edited by Mikael Nordin
Link to comment
Share on other sites

Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2019 20:27      Citera Ändra/Ta bort det här inlägget

Dax för återbruk i den finare skolan...kolfiber biggrin.gif 
Man får passa på när det säljs begagnade grejer som ingen annan verkar vilja ha thumbs up 
Dörrarna passar utan större moddar, Caterham insuget behöver dock masseras något för att passa men inga omöjliga hinder. 
Kommer bli grymt med lite kolfiber som tittar upp ur hålet i huven hyper.gif 
2019-03-14-20-21-19_img_0583.jpg
2019-03-14-20-21-19_img_0584.jpg
Kan inte hjälpa det men kolfiber är bara så snyggt racesmile.gif  racesmile.gif  racesmile.gif 
2019-03-14-20-21-19_img_0585.jpg

 
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då är det äntligen dags!

Sprintracepremiär i morgon med Svkg:s konbanekörning :checkeredflag:

Så jävla laddad, på gränsen till överladdad men det skall bli riktigt roligt:banana:

Kan bli lite intressant på morgonkvisten med r-däck och ute temp runt nollan. Kan bli lite känsla av en "skit i en pissepotta" men är det premiär så är det! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Mikael Nordin sade:

Då är det äntligen dags!

Sprintracepremiär i morgon med Svkg:s konbanekörning :checkeredflag:

Så jävla laddad, på gränsen till överladdad men det skall bli riktigt roligt:banana:

Kan bli lite intressant på morgonkvisten med r-däck och ute temp runt nollan. Kan bli lite känsla av en "skit i en pissepotta" men är det premiär så är det! 

Grymt Mikel, jag hoppas att det blir lite varmare än vad det varit de senaste mornarna :huh: Det ska bli riktigt roligt att höra hur det gick :eclipsee_steering: 

 

Några nyheter om fälgarna, får du på dem snart? Nyfiken...

Link to comment
Share on other sites

Angående utetemp så blir det nog ungefär som tidigare mornar. Aningens kallt med andra ord. Får hoppas att Kattleberg inte ligger i skugga...

Force Racing skickade innerbanorna i går så kan eventuellt ha dessa nästa vecka :banana:

Link to comment
Share on other sites

Premiären är avklarad och varken jag, bilen eller kringliggande skogspartier har skador så det måste ha gått bra biggrin.gif 
Visar sig inte vara helt lätt att få upp temperatur på r-däcken i 0 gradigt väder på liten o lätt seven men jäklar va sköj det va  biggrin.gif biggrin.gifbiggrin.gif racesmile.gif racesmile.gif racesmile.gif 
Gjorde inga tider att tala om men det hänger på föraren så får man bara lära sig bilen bättre kan detta bli hur sköj som helst. Känns som det kan gå riktigt fort om bara föraren hänger med bilen. 
Bara att börja ladda för Vårruset på Falkenberg om några veckor thumbs up

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då va banpremiären avklarad racesmile.gif
Vårruset på Falkenbergs motorbana med Svkg i sommarvärme thumbs up

Började lite svettigt med att dragbilens automatlåda bestämde sig för
att kräkas ur sin olja via ett trasigt rör banghead.gif
Får låna SuperHåkans bil (stort tack till min arbetskamrat och Super7 inspiritatör)
så resan kan bli av.

Väl på banan börjar det väldigt försiktigt men får snabbt en go kännsla i bilen och börjar
sakta men säkert öka takten. Märker snabbt att däcktempen går upp och greppet ökar
markant. ( tvärt om mot konbanekörningen )

Kan konstatera att denna bil går så in i helvete om föraren bara hänger med biggrin.gif samt att
den ger ifrån sig ett väldigt härligt och rogivande ljud vid 12-13000 varv biggrin.gif

En liten bild från line-up. Fick tyvärr inga bilder på ekipaget in action...kan eventuellt skrapa fram
någon film från äventyret om min datorkunskap är stor nog för sådana operationer...

2019-04-26-08-32-06_img_3764.jpg

 
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att de här med Gopro och Youtube och va allt heter som ungdomarna nuförtiden lever i är inte min grej banghead.gif 
Fick iallafall upp en liten filmjävel från Falkenberg tillslut...om någon har tips på hur man skall handskas 
med en Gopro 7:a så tas dessa råd tacksamt emot  wave.gif 

Första gången på bana med bilen och första gången för mig på Falkenberg, måste säga att banan är riktigt rolig. 
Lär inte vara sista gången man hälsar på i Falkenberg.... 


 
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Snyggt, är lite svårt att få till bra motorljud till filmerna i en sjua, vill gärna brusa för mycket. Testa att labba med en extern mic.

Alltid lika kul att köra om Porschar, Ferarris etc 😄

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat!

Extern mic, loggerapp i telefonen, en extern gps-puck och sedan klippa ihop loggen med filmen i t.ex. Racerender. Då kan du analysera din körning ä'n bättre. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har hört att det skall gå att få ihop Gopro filmen med Harry´s lap timer (som jag har på telefonen) men fattar inte riktigt hur.

Tar tacksamt emot tips hur jag skall göra. Vilken externa mic och gps-puck (vad skall denna användas till, det sitter gps i Gopro hero 7 black) skall man använda?

Var placerar du den externa micken? Låter gött när man slipper allt vindbrus :thumbsup:

Edited by Mikael Nordin
Link to comment
Share on other sites

För att få ihop loggfilen med filmen behöver du ett program. Jag har använt mig av Racerender (http://racerender.com/Products/index.html) men det kan finnas andra liknande program. Den externa gps-pucken använde jag för att få bättre uppdateringsfrekvens på loggfilen än vad min telefon kunde leverera. Det går säkert att använda Gopro loggen. Jag hade en Hero 2 så det alternativet var inte tillgängligt.

Mic:en är en billig "slipsmikrofon" som sitter nere i sittbrunen på passagerarsidan. Ungefär där varvtiden syns på filmen ovan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då lider  bilen numera av följande bokstavskombination enligt pappren: T12BF :thumbsup:

Själv får man nöja sig med en bokstavsföljd som ej är officiell, finns ej på papper men är väldigt tydlig....:biggrin:

Edited by Mikael Nordin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
 
 
Då är bilen lastad och står klar för avfärd mot Kinnekulle Ring och 
bankalaset med Svkg i morgon. 
Gött att kunna ha hela ekipaget i garaget över natten thumbs up Hade nog fått ösa bilen likt en gammal eka annars med tanke på dagens väderlek. 
Ser ut som vädret blir finfint i morgon dock vilket känns gött thumbs up 

Passade på att byta till liten nummerskylt bak samt flyttade tanklocket. 
Blev helt ok tycker jag racesmile.gif 
2019-05-30-18-29-15_img_3795.jpg
2019-05-30-18-29-15_img_3796.jpg
 
 
 
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då va Bankalaset på Kinnekulle avklarad. Gick kalasbra och hatten av till Svkg för bra arrat, bara ett längre break pga sanering efter ett stort oljeläckage (ca1/3 av banan).

Fick riktigt bra känsla för bilen denna gång och lyckades komma ner på 1:03 tider på varvet vilket är pers med ca 8-9 sekunder:) 

Drog inte fullt på rakan då jag fick indikationer på att ljudnivån låg på gränsen samt att jag fortfarande brottas med spårvalet så det finns allt mer tid att hämta om bara allt faller på plats.

Fick också ordning på ljudet från min Gopro. Köpte en Windslayer (en skumgummihatt som monteras runt hela kamerahuset) och den funkar kanonbra med tanke på priset. Tyvärr är jag dock inte helt kompis med kameran än och lyckades med konststycket att radera alla filmer när jag skulle radera en liten testfilm.

Fan, hur svårt kan det vara egentligen....

 

Edited by Mikael Nordin
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kul att din bil funkar bra! Jag körde min bil på kullen förra året och körde typ 1.05-1.06 och tyckte det gick jätte snabbt! 😄

Du körde väl med en sån "swinging pickup" Har du accusump i din? Din motor bör väl vara ganska lik min i det avseendet. Har du märkt om det skulle vara några problem?

Link to comment
Share on other sites

Har inga problem med oljan än vad jag har märkt.

Vad jag har hört från erfarna Hayabusa bec användare så börjar oljeproblematiken när slicks används och tiderna går ner kraftigt typ under minuten på kinnekulle. 

Vilket tråg kör du med?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med accusump på min camaro och då fyllde jag motsvarande accusumpen extra i motorn. startade sedan motorn så accusumpen fylldes, stängde den innan motorn stängdes av.

Kontrollera nivån i motorn.

När jag sedan körde med bilen använde jag bara accusumpen på bana.

Öppnade alltid accusumpen manuellt när motorn redan är igång samt stängde den innan motorn stängs av. Då sköter systemet sig självt så länge blåsan i accusumpen har rätt tryck.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svkg:s Sprint race 3 är avklarat. Som vanligt hatten av till Svkg för bra arrat trots sen start thumbs up 
Blev totalt endast 3 stinter för mig då backlådan lämnade lite olja efter sig. Troligen fyllde jag lådan 
lite för mycket  banghead.gif 
Väldigt rolig konbana men brottas med vändningen där det blev lite piruetter  biggrin.gif 
Hur som helst jävligt roligt  racesmile.gif 
Filmsnutt

 

 

Link to comment
Share on other sites

Japp, Quaife låda. Jag har grejerna för att modda luftaren men har inte fått tummen ur 😞

Håller på att montera Caterham airboxen men funderar på vilket filter jag skall köra?

Pipercross har ett smidigt filter till sina px600 som monteras i airboxens 100mm inlopp, frågan är om det räcker till?

Bmc har ju ett stängd airbox som heter cda som oxå kan funka.

Fler idéer?

Edited by Mikael Nordin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...