Jump to content

chassi tolleranser parallel/kryss etc


LUPUS

Recommended Posts

Hej,   kanske en gammal fråga men var ligger  vettiga tolleranser för chassi "INKLUSIVE"   hjulupphägning. 

Skall kontroll mäta bilen, inför lite mera o-återkallelig hel svetsning och funderar på hur exact tillexempel bilen skall spåra fram och bak.  ( det finns ju alltid tolleranser och jag har lite av det nu  ) 

En av anledningarna är att några av dessa parametrar INTE senare går att justera på min bil.  TOE, camber , Caster inga problem .  

Men just kryss och fram / bak parallelitet sätter jag nu för alltid.   

Bilen har oxå  ganska stora gummi bussningar så en del "fel"  uppkommer ju där oavsett.   

 

SÅ.... 1mm på krysset eller kan vi tillåta 3mm   ,   Parallelitet ,  1mm  eller 3 mm  ...  eller 

Sedan är ju exact korrekt ett önske värde men man har ju enbart stål linjaler och måtband .   Redan där finns det fel 

 

Link to comment
Share on other sites

DET vill jag också ha svar på! Har svetsat det mesta, bara rundrören i huvudhöjd återstår. Har diagonalmätt mycket + hjälp med en rundstrålelaser PLL360 som är riktigt bra värde för pengarna. Sen händer det ju grejer när man helsvetsar, hade som mål att svetsa symmetriskt, så det åtminstone blir lika fel både vänster o höger sida.....

Link to comment
Share on other sites

hitta en gammal tråd nu .  

Detta hänvisar ju till ramen ( som i mitt fall är väldigt nära 1 mm ) men inte komplett bil , men jag antar att det går att likställa med ram.  

I min frankestein använder jag ju subframe från en riktig bil och det verkar som Japanerna hade mer tolleranser än jag har :-) . 

 

 

Edited by LUPUS
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...