Jump to content

Drivlina i Caterham 160


Björn

Recommended Posts

Hej, Detta min första post här. Jag undrar om det har byggts med kombinationen som Caterham har i sin 160

en 660 cc 80hk motor med stel bakaxel. Detta verkar vara den lättaste  kombon om man inte vill ha MC motor.

 Detta är tydligen en Suzukimotor. Finns denna i sverige?

 

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen  !

På wikipedia kan man hitta att en 660 cc I3  motor 54-65 hkr satt i Suzuki Jimny eller Samurai som den hette på vissa marknader det var en fyrhjulsdriven bil men om man tar bort fördelningslådan så får du en RWD drivlina 1990-1995, fanns liknande kombinationer innan. efter vet jag inte. Har för mig att swiftens motor 1.3 l I4 ska gå att få ihop med samurai växellåda för lite mer punch. Ev kanske det går att handla motor växellåda som reservdel av Caterham sverige ? förmodligen inte billigt. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag har letat lite efter dessa prylar tidigare utan större framgång.

I Japan finns något som kallas KEI-car som är små stadsbilar som har lägre skatt i vissa storstäder. De har vissa maxmått och max motorstorlek på 660cc. Dessa finns också i skåp/pickup-utförande, då ofta med stel bakaxel.

Jag tror att Caterham 160 är baserad på Suzuki Carry. Dock är motorn inte turbomatad i Suzukin...

Problemet som jag stötte på är att dessa grejer inte verkar finnas i Europa och än mindre i Sverige. I Japan och kringliggande länder verkar det finnas gott om dem men tyvärr är frakten rätt dyr för att få hit prylarna när det blir så stort som en motor, bakaxel eller än värre en hel bil.

Link to comment
Share on other sites

Tack för all input. Det verkar inte vara någon bra ide att använda grejor som bara finns i asien... Om man tänker sig det minsta, lättaste och snålaste alternativet som finns i Sverige eller Europa på runt 100 hk, vad skulle det vara? Jag har också hört om Suzuki swift motor med samurailåda som ett alternativ, man vill kanske ha gti motorn i så fall. Finns de på skroten fortfarande? Det roliga med Caterham 160 var att den har fått bra kritik för att vara rolig att köra samtidigt som den drar runt 0.4 l/mil om jag förstod saken rätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...