Jump to content

Besiktning hos olika...


Recommended Posts

Hej

Nu är det dags för reg.besiktning. Då det saknas besiktningspersonal i Vara funderar jag att lasta bilen och göra det på annan ort. Om nu inte bilen "går" igenom, kan jag då visa upp den på konkurrerande besiktningsföretag? Hittar ingen information om detta någonstans. Jag förstår om det kommer att kosta och att de säkert vill jävlas med långa väntetider. Men är de skyldiga att ta emot mig? /bengt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu blir det inte aktuellt med nå´n "omregistrering" då bilen blev godkänd av kontrollorganet. Besiktningen gick enbart på SFRO protokollet. En mycket smidig besiktning. Men ... frågan hänger ändå i luften. /bengt

Link to comment
Share on other sites

Just nu, postmanpat sade:

Nu blir det inte aktuellt med nå´n "omregistrering" då bilen blev godkänd av kontrollorganet. Besiktningen gick enbart på SFRO protokollet. En mycket smidig besiktning. Men ... frågan hänger ändå i luften. /bengt

besiktningen SKA enbart gå på sfro protokllet så där gjordes det på rätt sätt.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-13 at 01:53, Jörgen sade:

besiktningen SKA enbart gå på sfro protokllet så där gjordes det på rätt sätt.

Det är väl upp till besiktningsmannen att avgöra? Normalt så går de på sfro bedömningen, men de kan faktislt ha invändningar mot det. Det är ju i båda fallen en personlig bedömning.  I annat fall skulle väl inte bilarna behöva kollas en ytterligare gång hos ett annat besiktningsorgan? 

Link to comment
Share on other sites

när det gäller enskilt godkännande efter en sfro2 osv så ska dom enbart gå efter sfro protokollet ,om det står något exvis som ska kollas på enskilt godkännande bes så görs detta.

Sen ska dom mäta upp fordonet och titta på lampors märkning vilket inte sfro ska göra för att sedan föra in infon till TS.

Om man som jag (vi ) nu gjort med att begära bes befrielse och då gör en regbes så blir det en bedömning av respektive besiktningman, där har du rätt.

Och nu sen i torsdags så är även min besiktnings befriad för alltid.

800:- på Dekra, helt ok pris, tog 10min endast.

 

caper 7 BF.jpg

caper s7 bf.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Jörgen sade:

när det gäller enskilt godkännande efter en sfro2 osv så ska dom enbart gå efter sfro protokollet ,om det står något exvis som ska kollas på enskilt godkännande bes så görs detta.

Sen ska dom mäta upp fordonet och titta på lampors märkning vilket inte sfro ska göra för att sedan föra in infon till TS.

 

Jag skulle inte uttrycka det riktigt så, baserat på texten i föreskriften om enskilt godkännande;

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_4k.pdf

Några utdrag;

2 § Det organ som utför provningen ska kontrollera att fordonet uppfyller kraven på beskaffenhet och utrustning. Kontrollen kan ske genom granskning av lämnad dokumentation eller genom undersökning av fordonet. Med granskning av dokumentationen menas kontroll av att den uppfyller kraven i 4 kap. och visar att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. (TSFS 2011:44)

Allmänna råd Vid provningen kan det vara befogat att göra en kontroll av att ett visst system eller komponent fungerar eller har möjlighet att fungera.

 

10 § För amatörbyggda fordon kan utlåtande från organisation för amatörbyggen vara underlag för kontroll av att krav i fråga om beskaffenhet och utrustning är uppfyllda samt underlag för fastställande av fordonsuppgifter, för de delar av fordonet som organisationen kontrollerat under uppbyggnadsprocessen.

 

Jag tycker förstås att besiktningsorganen i första hand ska använda protokollet från SFRO och inte "överpröva" en massa saker i onödan, och de flesta av mina kunder upplever att det fungerar ungefär så. Men jag är också ödmjuk inför faktumet att SFRO kan missa saker, och att besiktningsorganen enligt föreskriften har rätt att göra djupare kontroller där det anses befogat.

Det kan vara bra att veta när man pratar med sitt besiktningsorgan.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej ! 

Såg bilden på din bil "nice" och längst bak så fanns det en dragkrok 😀 vad sa besiktningen om det, och vad fick du för dragvikt ? Har lite såna planer jag med. Semester  med sjua och en liten  teardrop så småningom kanske.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...