Jump to content

Esther Seven #31 - Reggad & besiktad


Recommended Posts

Liten uppdatering. Var ute och provkörde en sväng för att testa 3 saker:

  1. Bromsbalans. Låser framhjulen först👍, kanske överdrivet lite bromsverkan bak nu. Grusvägen jag hittade hade alltför grovt grus för att känna in bra. Hur känsliga är dom på det? Klarar man sig?
  2. Hastighetsmätare/cykeldator. Ingen respons. Upptäckte när jag kom tillbaka att givaren hade lossnat. Får montera den med bättre lim/tejp på renare yta.
  3. Värme. Mätaren gick upp till väldigt varm, ändå in i sista sektionen på mätaren... Bilen upplevs varm men inte så extremt...  Börjar fundera om jag räknat fel när jag försökte kalibrera mina mätare med mina givare. Behöver referensmäta. Funderar på att köpa biltemas analoga mätare med tillhörande sensor och se vad som händer... Någon som har bättre förslag? 🙂

/G

Link to comment
Share on other sites

1. vad jag har hört så är det nästan vanligare idag att ha för lite broms på bakhjulen, Du märker framförallt detta på grus där bara framhjulen ger väldigt dålig bromsverkan. Tryck stenhårt på pedalen och bak ska gå att nita med på löst grus. Så försöker jag ställa min nu

Jag har dock väldigt lite erfarenhet av det själv mer än vad jag hört folk säga

Link to comment
Share on other sites

När det gäller bromsarna handlar det både om att klara retardationskraven och att systemet ska "fungera". Når man säg 0,9 G är det oftast inga problem även om det bromsar lite bak. Min erfarenhet är att en Seven behöver rätt mycket bakbroms, den är ju ofta baktung med förare i. Testa med app för att mäta G-krafter så får du en bättre föraning.

 

Gustaf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen ang. bromsarna. Ska testa med app. Nåt tips på app? Vill "fulköra" minimalt innan besiktning så försöker bara få det genom besiktning så får jag ställa in balansen bättre sen.

Igår så gjorde jag en liten insats och bytte ut vattentempmätaren och givaren till Biltema 32-221 som hade rätt gänga för motorn och rätt diameter för instrumentpanelen. Nu vet jag åtminstone att mätaren visar (någorlunda) rätt.

Efter det så varmkörde jag bilen och hissade samtidigt upp det hörnet jag har expansionskärlet i med domkraft. Hörde hur det bubblade lite och temperaturen gick upp till 90 grader och sen stannade den där. Startade elfläkten och då sjönk temperaturen. Verkar spontant som att detta problemet kanske är löst! 🙂

Har även monterat givaren till hastighetsmätaren. Rengjorde ordentligt och använde riktigt bra självhäftande monteringstejp. Håller inte det så får jag lösa nåt ännu bättre... Rullade bilen ur garaget och fick åtminstone respons. Inte kunnat testa så mina teoretiska beräkningar på hjulomkrets och diff-utväxling stämmer än! (Mäter kardanens rotationshastighet)

 

/G

Edited by guldgroda
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var länge sedan jag laddade ned en sådan app själv (jag har ju analogt instrument) men egentligen vilken som helst som mäter G brukar vara ok. Gärna en med stora siffror, så kan någon se vad man kommer upp i.

Provkörning är lite av ett bekymmer, det gäller att välja plats, tid och beteende på bra sätt. Kan man hitta ett inhägnat område att låna är det förstås bäst. Min erfarenhet är att frågar man snällt med ett seriöst bilbygge om att få göra lite bromsprov så brukar ställen som halkbanor, större industritomter och liknande kunna vara rätt tillmötesgående.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Körde en sväng till idag.

+ Hastighetsmätaren fungerade bra. Visade ca 1km/h högre än GPS.

+ Gjorde bromsprov från ca 60-70km/h och registrerade nästan 1,5g broms-acceleration. 

+ Vattentempen gick upp till ca 85 och stannade sen där. Startade fläkten och då sjönk den till strax under 80.

- Grus ÖVERALLT. Gummiflärpar på framhjul kanske en bra idé?

- När jag bromsade hårt kom jag ibland åt gaspedalen. Trångt bland pedalerna...

- Blev väldigt varmt under huven framför allt på avgassidan. Min 3D-printade hållare till expansionskärl kommer inte duga. (Föga överraskande...) Hjälper det att linda grenröret tills man är utanför karossen?

/G

 

20EB7351-E171-4D15-ACC2-FA4DA172EA2A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma utmaning med temperaturen. Ska dels öppna upp i sidan och ev huven och tvinga luften runt avgaser så det kyler. Huven blir lätt 45++ grader när man stannar bilen. 

Tänkte bandagera avgaser och sätta avskärmnings plåt runt turbon. Men tills vidare får det funka tills besiktningarna är över.

Jag har dock ingen twmpmätare och det är mitt största problem just nu 🙂

grusen är stort problem. Jag ska sätta flärpar när jag hunnit lacka skärmarna. Jag valde göra stora skärmar fram. Nya däck drar upp något fruktansvärt med skit. 

ska även sätta sådan genomskinlig plastfilm på balskärmarna. 

Link to comment
Share on other sites

Har börjat försöka lösa värmeproblemen. Såhär tänker jag försöka:

- Avgasbandage 

- Värmesköld mellan avgas och expansionskärl och generator

- ljuddämpande matta med aluminium-yta på insidan av motorhuven ovanför grenröret.

- Luftutsläpp i motorhuven längst bak mot scuttle. 

Har köpt ny bruksbil som kräver lite TLC men hann iallafall linda upp första biten av grenröret: 

3EEFD139-A9DB-45E7-A250-F4068D477E0F.thumb.jpeg.d2fa0b4cf300e8118cf102b05835384d.jpeg

/Gustaf 

 

Link to comment
Share on other sites

Kolla tändläget också, låg tändning bygger mer värme på avgassidan. Det är inte helt ovanligt att värmeproblem kommer av att man har för låg tändning på tomgång/låglast (vakuumförställning är ju ett bra sätt att fixa till det...).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, therealpinto sade:

Kolla tändläget också, låg tändning bygger mer värme på avgassidan. Det är inte helt ovanligt att värmeproblem kommer av att man har för låg tändning på tomgång/låglast (vakuumförställning är ju ett bra sätt att fixa till det...).

Gustaf

Mer tändförställning på låga varv alltså?

Vad är rimlig temperatur på grenröret när bilen är varmkörd? Min magkänsla är att mitt grenrör inte är orimligt varmt, men har dåligt med referenser!

 

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Under belastning kan man ju ligga på 800 grader i avgastemp utan att det är så märkligt, 500-600 grader nånstans brukar betraktas som helt säkert. Men det är ju själva avgasströmmen...

Blir det varmt är det alltid bra att dubbelkolla tändläge så man inte jagar problem på fel ställen. Men bra avskärmning och hyfsat luftflöde brukar också behövas.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Snickrade en liten värmesköld av aluminium som förhoppningsvis skärmar av värmen från både expansionskärl och motorhuven lite grann. Funkar det som tänkt kommer jag ta ut hål så man kommer åt tändstiften lite lättare.

Kvar att göra är ventilationshål i bakkant av motorhuven.

E1DDEF36-0078-4CCE-9313-53D74ECF04C5.thumb.jpeg.02cecdae0682a695bb7252463df03e7c.jpeg

Passade även på att göra lite småfix med min handbromsvajer där jag hade en bricka som var för liten och kunde halka av om man hade lite otur. 

/G

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-08-22 at 19:36, guldgroda sade:

Efter att ha fått motorstopp två gånger en bit hemifrån så insåg jag att generatorn knappt laddar nåt.

Felsökte kort men en ny Ladd-regulator kostade lika mycket som en ny generator på biltema. Pallade inte krångla mer utan åkte till biltema och handlade en 63-614.

D6FEDE4B-584C-49E9-8CA1-D5811D74257E.thumb.jpeg.5fcc924f7ffb3035c4c9006a2cde3036.jpeg

Såklart passade den inte på fästet som jag anpassat för en gammal suzuki swift-generator. Gjorde ett nytt av lite plattjärn.

9470472F-B359-40E2-A28D-557219A57239.thumb.jpeg.7efa964e40c4765ed87a09dabd0b625b.jpeg

Samt en ny spänn-arm

33B1FE49-8B22-4095-B727-63DD03DC2264.thumb.jpeg.cc7c76b37626f432287b9072a11e3f6d.jpeg

Ska putsa lite grann på dom men det hela funkade och nu laddar generatorn!

/G

Bonus, kopplingsschema och testprotokoll för generatorn:

306FD060-6428-4FA8-BED6-CAE775DD4A2D.thumb.jpeg.714a5d82f49864b6ab464492e7bf8f0b.jpeg3961A473-C893-4894-90E4-B9E75D68BB7E.thumb.jpeg.cf8f51e36593b29fc85af1ec51927e51.jpeg

Hej! En snabb fråga om 63-614 - behöver man köpa till en laddregulator eller sitter den inbyggd? Att det står ”this alternator has an external voltage regulator” fick mig osäker?

tacksam för hjälp!

//Andreas

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, G503 sade:

Hej! En snabb fråga om 63-614 - behöver man köpa till en laddregulator eller sitter den inbyggd? Att det står ”this alternator has an external voltage regulator” fick mig osäker?

tacksam för hjälp!

//Andreas

Den är extern men den sitter monterad på generatorn, bakom en skyddsplåt på "baksidan". Jag behövde inte köpa regulatorn löst, satt redan en monterad på generatorn jag fick. 

Hoppas det besvarar dina frågor!

/G

Link to comment
Share on other sites

22 minuter sedan, guldgroda sade:

Den är extern men den sitter monterad på generatorn, bakom en skyddsplåt på "baksidan". Jag behövde inte köpa regulatorn löst, satt redan en monterad på generatorn jag fick. 

Hoppas det besvarar dina frågor!

/G

Super - stort tack för snabbt svar! Jag kopplade in min 63-614 igår och testade och fick väldigt höga utslag på batteriet - men gissar jag gjort ngt fel i mätandet då.

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, G503 sade:

Super - stort tack för snabbt svar! Jag kopplade in min 63-614 igår och testade och fick väldigt höga utslag på batteriet - men gissar jag gjort ngt fel i mätandet då.

Hmm.. Hur höga spänningar då?

Har för mig att jag fick 14-14,5v eller nåt sånt på tomgång. Inte mätt under körning.

Batteriet verkar ladda åtminstone!

/G

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, guldgroda sade:

Hmm.. Hur höga spänningar då?

Har för mig att jag fick 14-14,5v eller nåt sånt på tomgång. Inte mätt under körning.

Batteriet verkar ladda åtminstone!

/G

Larvigt höga, först 26 och sedan uppåt 30-40. Men jag tror jag använt mätaren fel eller ngt, för det låter ju oerhört mycket. Ska sägs då att jag är total amatör i ett förstagångsbygge nu när jag lär mig allt/gör alla missar längs vägen... 😉

//A.

Link to comment
Share on other sites

Det är möjligt att få en 12v generator att överladda ganska rejält, var försiktig med resterande system om det händer många bilkomponenter tål inte den spänningen.

Jag önskar att jag var bättre på generatorer och kunde förklara hur du ska diagnosticera men kan tyvärr bara rekommendera Google.

Den här sidan kan vara en bra start för att förstå vilka ord du ska leta efter:

https://haynes.com/en-us/tips-tutorials/when-good-alternators-go-bad-and-why

/T

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, tpau sade:

Det är möjligt att få en 12v generator att överladda ganska rejält, var försiktig med resterande system om det händer många bilkomponenter tål inte den spänningen.

Jag önskar att jag var bättre på generatorer och kunde förklara hur du ska diagnosticera men kan tyvärr bara rekommendera Google.

Den här sidan kan vara en bra start för att förstå vilka ord du ska leta efter:

https://haynes.com/en-us/tips-tutorials/when-good-alternators-go-bad-and-why

/T

Samma här, har precis börjat lära mig bilel och det är lite av en djungel. Jag tror allt funkar nu dock, har kollat alla kopplingar och sladdar och gjort ett noggrant test till. Ger nu 14,5-15 på mätaren, dock vid kallstart av gammal jeepmotor så inte vid lugn tomgång - ska ut och köra den varm på riktigt så fort vädret blir bättre.

 

//A.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fixat ett lite bekvämare armstöd i stil med stolarna.

EA06BCD9-DE2B-4C64-9DD3-4B17A509F9EC.thumb.jpeg.f65083841f9bd1eb752a7a9019d60df0.jpeg

 

Etiketter till alla knappar på instrumentbrädan. Lite pretentiöst med engelska kanske men jag vill att bilen ska kännas lite engelskt 60-tal!

72CBE5FA-9854-4C99-BDE6-131EF5E1407F.thumb.jpeg.3fad827f5bf23929f527de3a5f973519.jpeg

72795517-1092-476E-80EE-D7E13D9EC748.thumb.jpeg.731ffcea1f59c3d1857c0e62bc657cb3.jpeg

En sak jag kom att tänka på. Finns det någon regel som säger att man måste ha nackstöd? Kommer göra ett så småningom ändå men kommer man igenom en besiktning utan?

00ED46BF-156F-4D1C-8555-A84AC4B3452E.thumb.jpeg.5232e671f2fbc127c0f09f18746ebee3.jpeg

 

/G

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att du har en båge som man slår sig på skulle jag säga att det är olämpligt utan någon form av nackskydd.

Det finns inte uttryckligt krav på nackskydd (en T-hot utan båge till exempel behöver det inte), men det finns kanske en del paragrafer som styr åt det hållet;

3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet.

39 § Säte ska vara lämpligt för ändamålet...

Ett smart vaddering av bågen kan räcka.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, therealpinto sade:

Med tanke på att du har en båge som man slår sig på skulle jag säga att det är olämpligt utan någon form av nackskydd.

Det finns inte uttryckligt krav på nackskydd (en T-hot utan båge till exempel behöver det inte), men det finns kanske en del paragrafer som styr åt det hållet;

3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet.

39 § Säte ska vara lämpligt för ändamålet...

Ett smart vaddering av bågen kan räcka.

Gustaf

Tjena,

Håller helt med dig, jag ska definitivt ha någon form av nackskydd. En vaddering av bågen tills jag byggt nåt mer permanent kanske är en bra mellanväg!

Som alltid, stort tack Gustaf! 🙂

/G

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Mildseven sade:

Sätt ett skydd över skruven till momentstaget som sitter vid höften. Det fick jag en 2a på regbesiktningen

Tack för tipset, räcker det med en plastkåpa/mutterkåpa? Eller vad krävs?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Du ser ut att ha "vassa" kanter på kardantunneln. Det fick jag bakslag på och vart tvungen att rulla över kanten från locket nedåt så det inte fanns chans at skära sig. Sedan ser det ut att finnas en plåt under instrumentpanelen?  

 

Min besiktningsman gick och kände med fingrarna på varje kant nämligen 😄  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-07-14 at 18:20, Mildseven sade:

Hade en plastkåpa

Det har ju nu också. Däremot vet jag inte vad den ska göra för nytta direkt. Men men, lika bra att täcka upp även småsaker man kan få anmärkning på!

Tack för tips!

/Gustaf 

3D3F1F69-FD48-4FC8-BE20-6304B855C3B8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Mildseven sade:

Det måste nog vara en bredare och avfasad bricka det där är lika illa. kan ju hugga i höften 

 

Låter vettigt, då kan jag se nån typ av syfte med det också!

Tack 👍🏎

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
7 minuter sedan, tpau sade:

Har du en märkning för växlingsmönster synligt från förarplats? 
 

SFRO är trevliga och kommer hjälpa dig!

/T

Tack för tips, ska fixa det!

Ja, har haft väldigt bra dialog hittills med min besiktningsman. Ändå vill man gärna undvika de allra dummaste missarna 😂

/Gustaf 

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

Jag hade själv inte det och inget krav. Dvs märkning för växling däremot trevligt att ha och underlättar.

 

Se till så att du märkt upp vad som är vad till brytare och så på instrumentpanelen. T ex ev tur och lampknapp. 

För min sfro var det väldigt enkelt. Körning och ljudprov och sedan massa kort och genomgång av tidigare uppgifter. 

 

Något som jag fick på enskilt godkännande sedan var däremot några vassa kanter i kupén. Se till så inget sådant finns 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

SFRO2 godkänt med beröm. Besiktningsmannen kommenterade att den var lättkörd och att bromsarna verkligen "sög fast bilen i asfalten".

  • Bullerprov: 81dB
  • Bromsprov: 0,92G 
  • Verkligen stort tack till SFRO i allmänhet och till min besiktningsman i synnerhet. Har bara positiva saker att säga om hans bemötande och kommunikation. (Vet inte om det är OK att nämna vid namn så utelämnar det för säkerhets skull).
  • Vad kan jag göra för att snabba på registrering nu? Jag har redan ursprungskontroll godkänd. Är det bara att invänta papper på posten från SFRO och sen boka reg. bes?
  • Tips på bra besiktningsställen runt Malmö/Lund?
  • Vad behöver jag göra för att erhålla T12BF? Räcker det att efterfråga det vid besiktning eller måste man ansöka på något sätt?

Nämnvärt:

  • Vattentempen höll sig runt 80 grader under hela turen i 28*C värme med fläkten igång.
  • Bilen går fint under gaspådrag framförallt på högre varv men nyser lite vid låga varv och låg last och eftertänder i avgasröret när man släpper upp gasen snabbt efter gaspådrag. 
  • Man känner sig verkligen transporterad bakåt i tiden när man hopper ut från en modern suv och ner i sin Seven och bränner ut på landsvägarna. Häftig känsla!

Mvh Gustaf

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

t12bf är bara att säga till när du är inne för enskillt godkännande. Dom fyller i det i papprerna direkt och vid första besiktning så är det sedan klart. Har du tur kan dom göra "besiktningen" samtidigt som enskillt godkännande och då är allt klart. 

När jag var inne och gjorde det för min del så funkade inte systemen och han kunde inte få fram regnummer => kunde inte besikta bilen för t12bf. Men så fort jag åker in och gör en besiktning så kommer det slå igenom. Jag ska göra det när jag börjat jobba igen så kör jag innom och besiktar den.

Grattis!  

Ring besiktningen direkt och be om att få tid men som sades ha några dagar så du hinner få papprerna. 

/D

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, vedde sade:

Välj en bra station!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har bokat på Carspect Malmö med Stefan A på rekommendation av min SFRO-man. 

Några kommentarer kring mitt val av station?

 

Mvh

Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt trevlig besiktningsman men jag hade lite oflyt idag.

Vi hann knappt börja besiktningen innan vi kom överens att skjuta på den.

  • Min hastighetssensor hade lossnat på vägen dit, så Hastighetsmätaren funkade inte.
  • Han upptäckte direkt att jag inte hade separat läge för parkeringsbelysning. Jag hade (fel)tolkat reglerna som att det var OK att ha halvljus/parkeringsljus kombinerat. Lätt åtgärdat dock, men får borra hål för en extra switch och koppla om lite grann.
  • Min blinker-indikatorlampa lyste bara när jag blinkade vänster, men inte höger. (Blinkers fungerade korrekt)
  • Ena strålkastaren lös snett upp åt vänster så den bländade mötande trafik. Tror detta beror på att jag vinklat hela mitt lampfäste 10 grader vilket vrider ljudbilden 10 grader också... Måste iallafall dubbelkolla så det inte är strålkastare för vänstertrafik men tror det ska va rätt.
  • När jag kom fram så ville den inte gå på tomgång. När jag kom hem justerade jag in tomgångsskruven rätt mycket innan den gick bra. Kan detta var pga att jag tankade i 20% E85?

Tråkigt men inte alltför svårt att åtgärda. Tyvärr innebär detta att jag inte hinner få bilen gatlegal innan min semester är över...

/Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

https://www.traktordelar.net/belysning/stralkastare-fram-helhalvljus/traktorstralkasatre-glodlampa-4540.html

Detta är strålkastarna jag använder. Vad jag förstått ska dessa vara OK. Visst borde problemet från besiktning ovan vara att jag gjort ett dumt misstag när jag lutat hela strålkastaren lite inåt? 

Mvh

Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Luta den får du inte göra. Den måste stå helt rakt. Dubbelkolla och lys mot en vägg. 

 

På 3 meters avstånd ska övre kanten på "strecket" vara 3cm under mittpunkten på lyktan så får du också en bra inställning. 

Ska typ se ut så här: EovI2-zL5_dRBuXXfqVDBC92hmrhJ-kLgl6i0uoW

Jag fick själv anmärkning på det då jga köpte biltemas kromade och med deras vanliga lampor såg det för jäkligt ut. Åkte på em via biltema och tog deras svarta istället med dyraste lamporna och vips såg det ut som ovan!  Bara justera enligt devisen 1cm/meter och när jag kom in så drog han bara mätaren framför och sa "Ja men detssa var det inget fel på. perfekt"

 

Jag kör med denna för ljuset: https://www.swedol.se/ljusstrmbrytareel-30280.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minuter sedan, daromer sade:

Luta den får du inte göra. Den måste stå helt rakt. Dubbelkolla och lys mot en vägg. 

 

På 3 meters avstånd ska övre kanten på "strecket" vara 3cm under mittpunkten på lyktan så får du också en bra inställning. 

Ska typ se ut så här: EovI2-zL5_dRBuXXfqVDBC92hmrhJ-kLgl6i0uoW

Jag fick själv anmärkning på det då jga köpte biltemas kromade och med deras vanliga lampor såg det för jäkligt ut. Åkte på em via biltema och tog deras svarta istället med dyraste lamporna och vips såg det ut som ovan!  Bara justera enligt devisen 1cm/meter och när jag kom in så drog han bara mätaren framför och sa "Ja men detssa var det inget fel på. perfekt"

 

Jag kör med denna för ljuset: https://www.swedol.se/ljusstrmbrytareel-30280.html

 

 

Tack! 

Nej, inser att det blir väldigt tokigt att luta dom. Lutade dom för att snabbt lösa problem med att lampan krockade i framskärmen och då skapade jag mig ett nytt problem.

Verkar iallafall som att detta ska vara ganska lätt att lösa!

Tror faktiskt alla problem ska vara rätt snabba att åtgärda.

Mvh Gustaf 

Edited by guldgroda
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Avklarat:

  • Parkeringsljus/halvljus/helljus fixat. Blev en extra switch. Nu har Jag tre vippor för lamporna. En som startar parkeringsljus. Nästa ger ström till ljusreläet så att halvljuset tända. Sista vippan styr ljusreläet för halv/hel!

Kvar att fixa:

  • Ljusbild vinkel 
  • Tomgång (grovt fixat)
  • Limma fast sensor hastighetsmätare
  • Blinkers-indikator (en trasig diod som jag lött fast i en sladd

/G

 

13DE7798-083C-48C9-869F-D5BD93F6B484.jpeg

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

Lyktorna står numera vågrätt igen. Semi-provisorisk lösning blev en vinklad bricka som lutar tillbaka lykthuset samma mängd som jag lutat upp lykt-hållarna.

Ljusbild enligt bild med halvljus inställt med 1% fall. Ser det vettigt ut?

Enda kommentaren på förra besiktningen var vinkeln på huset som alltså berodde på tidigare nämnda vinkel-misstag. Förhoppningsvis är ljudbilden alltså fortfarande OK.

Endast tomgången kvar att justera så dags att försöka hitta ny tid för besiktningen. Att hitta en torr dag är största problemet...

/Gustaf 

B492A91F-948D-42E0-BB43-3910F45BA79F.jpeg

D9822B00-EBC5-4C18-938F-D13823D9F5F1.jpeg

76EE3D5D-BE7D-4A6B-9382-63C3D80EB87E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...