Jump to content
guldgroda

Esther Seven #31

Recommended Posts

2 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade:

Jag tog bilden jag har på min byggtråd. Jag kan ta fler om du vill! 

DSC_0281.JPG

Ser fint ut! Är det bara bakre delen du har avtagbar? Eller har du skruvskallarna på sidorna istället för toppen av kardantunneln?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite klyddigt att förklara, men två skruvar sitter som hakar mot bakänden. En tredje skruv låser ringen. Den skruven kommer jag åt om jag drar upp damasken lite runt handbromsspaken. Spaken är större mot botten så hålet i damasken runt spaken blir större om man drar upp den. Eller ja, mindre fyllt med spak 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahapp, liten uppdatering.

Motorhuven har fått fästen. Var lite orolig att dom skulle kunna "tryckas utåt", men efter lite slitande i huven i alla möjliga riktningar så känns det rätt stabilt. Nån som har dåliga erfarenheter av liknande lösning?

IMG_1129.thumb.jpg.dd9bb99d1eb0bdd1d4c6af82bbee5d9b.jpg

IMG_1130.thumb.jpg.ce535a4b355ec6ebe04615f5bf22ff56.jpg

Har även börjat pilla lite med elen i bakändan av bilen.

Tanken är att dra en 9-ledare (8x1,5mm^2 + 1x2,5mm^2, Swedol: EL-14502) genom kardantunneln in i en kopplingsdosa (Biltema IP65-klassad) bakom förarsätet. Därifrån vanlig RKUB i 2,5mm^2 till bränslepump och 1,5mm^2 till övrigt. Håller allt kablage längs överkant i det bakre utrymmet för att undvika fukt. Är det vettigt tänkt? Misstänker att kopplingsdosa kanske inte "standard" inom bilvärlden men såg lösningen i någon byggtråd och tycker det känns smutt.

IMG_1127.thumb.jpg.e9a939b403794b7dc24b41c24b281f76.jpg

 

/G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Våra bilar är inte standard, så kör på kopplingsdosa 🙂

Se till att få tätt i genomföringarna bara. Det bästa är förskruvningar, men det blir svårt på en enkel RKUB. Minsta jag sett är 4 mm diameter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annars finns det ju en mängd olika 12v tätade säkringsboxar som man kan använda som kopplingsdosa.

http://www.vehicle-wiring-products.eu/product.php/1229/weatherproof-surface-mounted-led-fuse-box-10-way

http://www.vehicle-wiring-products.eu/product.php/662/surface-mount-side-entry-blade-fuse-box

Finns ju liknande i Sverige på Swedol bland annat....

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Inte så mycket att säga, låter bilderna tala för sig.

/Gustaf 6B0FA7A1-502C-46DD-A947-FBD1F5E12B7C.thumb.jpeg.6d9cc57ef0362599c1a4f8e18660a627.jpeg

B2FA6D1A-8DD1-4901-84F8-FD2FBB5A43FB.thumb.jpeg.75756980e7e3fcbc4434947459da7ee2.jpeg

FFA31F26-6FEF-4595-8986-1A2F2EFA3808.thumb.jpeg.840fc9103a79ed4553e26509072aa71a.jpeg

F1A1C2FC-E0B8-45FC-BB04-F8A8AF121B67.thumb.jpeg.a0209403d06a3eecc0ab84dec0c92560.jpeg

BA7F1A93-30FC-4906-8860-329B7FFCD8B4.thumb.jpeg.70e99028ee1ccc86569c4a0fbe6ab62b.jpeg

9CB577B5-F145-45CD-83AC-CC27360389B7.thumb.jpeg.cfd7f2d3b602a0f01c2bda1e5bcf59eb.jpeg

9B060147-9AF3-47F0-AF4D-9BA95BBDFA21.thumb.jpeg.a21fd3f648ee75ff51f0200a14cd361b.jpeg

Edited by guldgroda
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena,

Rensat upp lite i garaget och kollade över den extra toppen jag har liggandes för att kolla vad det är för grejer.

Kamaxeln ser rätt vass ut - så jag kollade lite närmre på den. Hittade instämplat Crane FOR-310-8 på sidan. Verkar vara en rätt race-inspirerad kamaxel såvitt jag kunnat läsa mig till. Har hittat nedanstående länkar - nån som kan berätta mer? Nåt jag borde tänka på? Ping @therealpinto

/G

Citat

Brand:Crane Cams

Manufacturer's Part Number:192241

Part Type:Camshafts

Product Line:Crane SOHC and DOHC Camshafts

Summit Racing Part Number:CRN-192241
 

UPC:021174025743

Cam Style:Mechanical follower

Basic Operating RPM Range:4,000-7,500

Intake Duration at 050 inch Lift:274

Exhaust Duration at 050 inch Lift:274

Duration at 050 inch Lift:274 int./274 exh.

Advertised Intake Duration:310

Advertised Exhaust Duration:310

Advertised Duration:310 int./310 exh.

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.535 in.

Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.535 in.

Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.535 int./0.535 exh.

Lobe Separation (degrees):108

Intake Valve Lash:0.010 in.

Exhaust Valve Lash:0.010 in.

Computer-Controlled Compatible:No

Grind Number:FOR-310-8

Valve Springs Required:Yes

Quantity:Sold individually.

Notes:Requires lash caps.

53 Esther kamaxel1.jpg

54 Esther kamaxel2.jpg

55 Esther kamaxel3.jpg

56 Esther kamaxel4.jpg

57 Esther kamaxel5.jpg

58 Esther kamaxel6.jpg

59 Esther kamaxel7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om data stämmer så är det ju en rätt vass kam ja.

Jag skulle säga att den bör ha en fixad topp med större ventiler, höjd kompression (säg uppåt 10:1) och dubbla förgasare eller programmerbart sprut för att fungera bra. Det är också viktigt att man har en tändkurva som anpassas för vad kammen vill ha (förmodligen mindre och senare förtändning än standard).

Helst också en bottendel med bättre stakar om man ska kunna dra till 7500 rpm. En standardbottendel brukar vara tveksam till 7000 varv.

Nu ska den ju sitta i en lätt bil så avsaknad av bottendrag kanske inte blir så märkbar, men den här typen av motor mår bra med en tätstegad låda också.

Det är värt att kolla upp geometrin för lyftarna också, speciellt om motorns ursprung är okänt. Med bytt kam och andra ventiler kan man ställa till det med geometrin.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan, therealpinto sade:

Om data stämmer så är det ju en rätt vass kam ja.

Jag skulle säga att den bör ha en fixad topp med större ventiler, höjd kompression (säg uppåt 10:1) och dubbla förgasare eller programmerbart sprut för att fungera bra. Det är också viktigt att man har en tändkurva som anpassas för vad kammen vill ha (förmodligen mindre och senare förtändning än standard).

Helst också en bottendel med bättre stakar om man ska kunna dra till 7500 rpm. En standardbottendel brukar vara tveksam till 7000 varv.

 Nu ska den ju sitta i en lätt bil så avsaknad av bottendrag kanske inte blir så märkbar, men den här typen av motor mår bra med en tätstegad låda också.

 Det är värt att kolla upp geometrin för lyftarna också, speciellt om motorns ursprung är okänt. Med bytt kam och andra ventiler kan man ställa till det med geometrin.

 Gustaf

Svårt att veta om data stämmer - men hittat samma spec. på flera ställen så är nog sannolikt korrekt... (Om inte dom alla kopierat varandra x) )

Toppen jag har ska såvitt jag vet vara fixad för detta - men måste kolla närmre på det. Kommer köra den med dubbla weber DCOE40 isåfall samt 123 ignition där jag kan programmera tändkurva.

Bra tips ang. bottendelen, kanske blir så att jag kör motorn helt standard ett tag och sen bygger ihop en helt ny motor med ny bottendel och den fixade toppen. Kan ju då passa på att få in nya lager etc också.

Jag har en Typ-E (Rocket) låda liggandes med en quaife-drevsats för ändamålet. 

Får kolla upp både ventilerna och lyftarna och försöka gräva lite i vad som är gjort med toppen och vad som inte är gjort. Det jag enkelt kunde se är att den åtminstone är väldigt fint portad både på varm och kall sida. Har inte öppnat original-toppen så vet inte om ventilerna skiljer nåt mot original.

 

Tack för hjälpen. Får gräva lite mer i detta längre fram. Planen är att renovera och trimma motor nästa vinter eller så. Förutsatt att jag blir klar med bilen under sommaren... 🙂

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter bra.

40 mm förgasare kan bli lite smått för att få ut motorns hela potential men det går ju att uppdatera senare om det behövs. Jobba med tändkurva och mellanregister så får du säkert en rolig motor även om du inte tar ut max effekt.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Friskt kopplat - hälften brunnet. Eller hur gick nu citatet igen?

B8DE0386-34F7-42DC-AB90-6BFBBE6EEEC8.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

I helgen körde jag en liten genomgång av förgasarna. Avfettning och manuell rengöring av alla delar. Därefter ultraljudsrengöring av alla munstycken och mindre delar och sen skruvades allt ihop med packningssats/servicekit. 

När jag provstartade så fungerade inte idle-kretsen på ena förgasaren, så motorn gick på två cylindrar tills man gasade på... Förhoppningsvis har rengöringen av munstyckena löst detta.

Kollade även över bestyckningen som är som följer: (Weber DCOE40)

Venturi/choke (mm) 32
Main jet/huvudmunstycke 135
Emulsion tube F34
Air corrector  
Pump jets 60
Idle Jet 55F12
Aux vents  
Acc jet 35
Start jet 65F5
Nålventil 175

Vad jag kan läsa mig till borde detta vara åtminstone i närheten av en lämplig bestyckning, men om jag vill få ut maximalt ur min trimmade topp får jag kanske uppgradera till 45or nån gång.

Nåt som sticker ut som konstigt i denna bestyckning i era ögon?

/G

 

60 Esther förgasare1.jpg

61 Esther förgasare2.jpg

62 Esther förgasare3.jpg

63 Esther förgasare4.jpg

64 Esther förgasare5.jpg

65 Esther förgasare6.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har börjat dra kabelstam i framvagnen, nästintill klart. Saknade några kablar och kontakter för att slutföra allt, efter det ska allt kopplas ihop och sen testa alla funktioner innan jag lindar upp stammen.

/G

 

66 Esther elsystem fram.jpg

67 Esther elsystem fram.jpg

68 Esther elsystem fram.jpg

69 Esther elsystem fram.jpg

70 Esther elsystem fram.jpg

71 Esther elsystem fram.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, glömmer bort att uppdatera här.

Har sen senast gjort klart elektroniken, spacklat/slipat/lackat lite kaross samt provstartat dom renoverade förgasarna.

Förgasarna verkar fungerat mycket bättre nu, men bara hunnit göra en snabb provstart utan att balansera eller trimma dom alls.

Det enda som oroar mig är vad som låter som lite intermittent misständning men har bestämt mig att inte oroa mig för det innan jag ställt in förgasarna bättre och åtminstone kört motorn ordentligt varm.

 

/G

61003E05-3102-4CBC-8AE8-14D2DD07EEEB.jpeg

ED96C5DE-7EFE-4850-B914-19B407F6F219.jpeg

1F46B24A-8026-41ED-9421-669C45B06D18.jpeg

FBAF888D-0AF9-4BDC-825D-B41089F0D476.jpeg

33420F60-2319-42CA-B247-7BB312B23E07.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bygget går lite segt just nu då jag har lite problem med motorn som inte lyckats felsöka helt. Håller det till min tråd i Motor-forumet.

På annan front så försöker jag ändå hålla igång nån typ av framåtskridande. Jag har ritat upp en störtbåge och skickat för offert:

image.png.f95fefceee28d5615a7f7347558d9ae6.png

Och slängde in den ovan på en modell av en Haynes Roadster (inte riktigt samma mått som min bil, men får lite känsla för den ändå!)

image.png.46196c42e5a0749d58151698510953b1.png

image.png.1c4cde0beaa1b541e5c2c24dd00eedd1.png

 

/G

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bromsljus- kontakt fixad.

Kanske får styva upp den lite mer, men tänkte jag testar såhär iallafall så får vi se!

/G

72 Esther elsystem bromsljuskontakt1.jpg

73 Esther elsystem bromsljuskontakt2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiligt. Den där bromsljuskontakten tror jag kommer funka fint. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batterihållare. Nån som gjort nåt liknande med gummistropp och vad är era erfarenheter?

Kändes stabil över förväntan!

/G

74 Esther elsystem batterihållare1.jpg

75 Esther elsystem batterihållare2.jpg

76 Esther elsystem batterihållare3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kan du inte få batteriet lite längre ner i ramen ? Jag har ett mindre batteri , hade den monterat lite som du men nu när jag var i gång med lite service gjorde jag om det lite .Ett litet låda som håller batteriet underifrån  så  hamnar  den längre ner plus att den är mycket säkrare så tror jag . Ska ta en bild med batteriet monterad med . 

DSC_6462.JPG

IMG_3939.jpg

Edited by sorin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funkar säkert jättebra med gummistropp. Jag körde dock med enkelt spännband

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt gamla insugsrör hade jäkligt konstigt borrad hålbild och såg ut som bilderna nedan med en stor kant som blockerar flöde. Trodde inte det skulle påverka så mycket, men nu när jag bråkat med motorn så beställde jag och monterade ett nytt igår. Tyvärr kvarstod samma symptom som tidigare.

Iallafall så har jag nytt fint insug som borde flöda mycket bättre när problemen med motorn har åtgärdats 🙂

/G

 

77 Esther förgasare insug.jpg

78 Esther förgasare insug2.jpg

79 Esther förgasare insug.jpg

80 Esther förgasare insug.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...