Jump to content
guldgroda

Esther Seven #31

Recommended Posts

Tack! Precis som jag misstänkte då. Bara att plugga igen dom hålen alltså?
Mvh
Gustaf 
Ja det är bara att plugga. Eller köra öppet då det inte går nån kylarvätska i den slingan.

//Janne

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, janne85 sade:

Ja det är bara att plugga. Eller köra öppet då det inte går nån kylarvätska i den slingan.

//Janne

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
 

Lysande, tack! 🙂

Motorn är äntligen tillbaka i ”bilen” efter lite om och men. Växellådan är fylld med 75W-90 syntetisk olja som många verkar köra med.  Får nog ha en aningen kortare generator-rem, lite för lite marginal mot uniballen!

Kommande steg:

  • Testa och sen montera startmotor
  • Dra kyl-slangar
  • Fixa tändning
  • Förenklat el-system för att kunna provstarta
  • Färdigställa bränsleslangar

Vad mer borde jag göra?

Olja i bakaxeln, kanske fylla på bromsvätska? Vad mer behövs för en provtur på avlyst område?

Mvh

Gustaf

4AEA03A9-87B1-4C5E-B083-049810C553A8.jpeg

BF585344-4DC3-469A-BF76-18CECF7FA4E8.jpeg

D341AA56-B70F-4E35-B9EE-AF863DC6AF4B.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har börjat klura lite på kylning. Inte helt lätt att hitta klara svar på hur man ska koppla ihop kylsystemet - verkar finnas många olika varianter.

Hur som helst så har jag nu kopplat som följande:

  1. Termostat < - > Övre utgång på kylare
  2. Grovt rör på vattenpump < - > Nedre utgång på kylare
  3. Tunnt rör på vattenpump < - > Botten-utgång av expansionskärl
  4. Topp-utgången på expansionskärlet < - > Uttaget på insugssidan av toppen

Verkar detta rimligt? @therealpinto, vad säger du? 🙂

72483653-87F6-428A-8122-C8747AD37070.thumb.jpeg.fb62b351db742582aa6bf6edc2e71f15.jpeg

 

Har även idag borrat hål i en M10-bult för att montera kopplingskabel. 

AFF3A8D7-9155-465F-A1AC-90C4CCCC0521.thumb.jpeg.259d90cefb36a00b3ad8a0055751c0d8.jpeg

 

Sist men inte minst så gjorde jag klart handbromsens vajrar för att testa lite. Tror ni detta håller?

D4B096F0-7520-4FC1-BB5D-1D3A6652EAE0.thumb.jpeg.bbfe153b7912ee630ea36abc7cd9639e.jpeg

Mvh

Gustaf

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är risk att kopplingsvajern kommer att gå av där den är fastklämd mot pedalen som du har gjort . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan, sorin sade:

Det är risk att kopplingsvajern kommer att gå av där den är fastklämd mot pedalen som du har gjort . 

Blir det påfrestningar där vajer böjs mot skruven eller? Har du exempel på hur man kan lösa det? 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precis . Hade ungefär samma lösning på min gamla Mk till vajern gick av 😞 . Använde sedan en gaffellänk  på pedalen och drog vajern genom den och ett stopp skruv som höll fast vajern . Har tyvärr  inget bild med hoppas du förstår det 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, guldgroda sade:

Har börjat klura lite på kylning. Inte helt lätt att hitta klara svar på hur man ska koppla ihop kylsystemet - verkar finnas många olika varianter.

Hur som helst så har jag nu kopplat som följande:

  1. Termostat < - > Övre utgång på kylare
  2. Grovt rör på vattenpump < - > Nedre utgång på kylare
  3. Tunnt rör på vattenpump < - > Botten-utgång av expansionskärl
  4. Topp-utgången på expansionskärlet < - > Uttaget på insugssidan av toppen

Verkar detta rimligt? @therealpinto, vad säger du? 🙂

 

 

En bild först för att illustrera lite:

OHCCoolantflowdiagram.jpg?width=737&heig

 

Det är visserligen utan expansionskärl men beskriver flödet. Vattenpumpen (den klena anslutningen) ska suga vatten från toppen (insugssidan), genom värmepaketet. Där måste man ha cirkulation hela tiden, annars kokar vattnet i toppen.

Expansionskärlet kopplas normalt sett med grova anslutningen från kärlet till nedre kylarslangen, den klena anslutningen från expansionskärlet går till övre kylarslangen.

Angående vajerlås till parkeringsbromsen - det kan fungera om du har haft tur att hitta vajerlås som ger tillräcklig friktion, jag har kört med den längre varianten av lås där man kan dra vajern mer som i en "ögla" och det fungerar hyfsat i min bil.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är trångt i kardantunneln, men du måste ha plats för kardanfångare. Det var ett krav från SFRO1.

/bengt

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan, guldgroda sade:

Blir det påfrestningar där vajer böjs mot skruven eller? Har du exempel på hur man kan lösa det? 😊

Här kommer ett högteknologisk detaljerad bild 🙂  🙂

IMG_3382.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-10-07 at 19:31, guldgroda sade:

Sist men inte minst så gjorde jag klart handbromsens vajrar för att testa lite. Tror ni detta håller?

D4B096F0-7520-4FC1-BB5D-1D3A6652EAE0.thumb.jpeg.bbfe153b7912ee630ea36abc7cd9639e.jpeg

Mvh

Gustaf

 

Blir lite fundersam till din handbromsinstallation. Vart är vågen? (Nej har inte varit med i historiken, så kan ha missat något)
Utan våg så kommer ena oket nypa före det andra, och du får inte bromsverkan på båda oken då ena vajern blir stum och inte den andra oavsett hur bra du justerar.

Plocka lämplig våg från ett handbromskit från biltema om du nu inte kan tillverka en bra plåt att använda 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Blir lite fundersam till din handbromsinstallation. Vart är vågen? (Nej har inte varit med i historiken, så kan ha missat något)
Utan våg så kommer ena oket nypa före det andra, och du får inte bromsverkan på båda oken då ena vajern blir stum och inte den andra oavsett hur bra du justerar.

Plocka lämplig våg från ett handbromskit från biltema om du nu inte kan tillverka en bra plåt att använda 👍

Hmm, har jag tänkt lite för simpelt kanske... 

Jag har möjlighet att justera vajrarna individuellt så att jag kan ställa in och balansera där. Detta blir ju dock inte själv-reglerande. Behövs det? Har jag gjort för enkelt för mig?

/Gustaf 

 

09EDC291-FA5D-4DB8-8130-EC959B03C151.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan, guldgroda sade:

Hmm, har jag tänkt lite för simpelt kanske... 

Jag har möjlighet att justera vajrarna individuellt så att jag kan ställa in och balansera där. Detta blir ju dock inte själv-reglerande. Behövs det? Har jag gjort för enkelt för mig?

/Gustaf 

 

09EDC291-FA5D-4DB8-8130-EC959B03C151.jpeg

Ja, du måste ha självreglerande funktion där.

Annars kommer bromsverkan utebli på båda hjulen i harmoni.

Gör om så slipper du problem vid besiktning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är denna delen som du saknar för att det ska fungera som det ska .

3837-new_2007-07-10-handbroms.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Ja, du måste ha självreglerande funktion där.

Annars kommer bromsverkan utebli på båda hjulen i harmoni.

Gör om så slipper du problem vid besiktning.

Perfekt - tack för klargörande, då åtgärdar jag det!

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan, sorin sade:

Det är denna delen som du saknar för att det ska fungera som det ska .

3837-new_2007-07-10-handbroms.jpg

Jamen precis. Var har du köpt den?

/G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handbromsen jag hade då kom från en Ford Sierra 

// Sorin

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-10-08 at 07:49, therealpinto sade:

En bild först för att illustrera lite:

OHCCoolantflowdiagram.jpg?width=737&heig

 

Det är visserligen utan expansionskärl men beskriver flödet. Vattenpumpen (den klena anslutningen) ska suga vatten från toppen (insugssidan), genom värmepaketet. Där måste man ha cirkulation hela tiden, annars kokar vattnet i toppen.

Expansionskärlet kopplas normalt sett med grova anslutningen från kärlet till nedre kylarslangen, den klena anslutningen från expansionskärlet går till övre kylarslangen.

Angående vajerlås till parkeringsbromsen - det kan fungera om du har haft tur att hitta vajerlås som ger tillräcklig friktion, jag har kört med den längre varianten av lås där man kan dra vajern mer som i en "ögla" och det fungerar hyfsat i min bil.

Gustaf

Det var precis anslutningen vid insugssidan som det verkade finnas delade åsikter om på engelska forum. Vissa hävdar bestämt precis som du att man måste cirkulera vatten även genom den anslutningen - andra menar att vattenkanalen som mynnar ut vid termostaten ändå är kopplad till samma vatten-kanaler så att cirkulation via manifold-uttaget ej ska behövas. Eller att möjligen att man borrar ett litet hål i termostaten så att man har lite vattencirkulation även innan termostaten öppnar. 

Synd att man inte kan göra som jag tänkt - blev en väldigt enkel och trevlig slang-dragning så som det är draget... 😆

Tack för hjälpen, känns som att jag har fått koll på hur kylningen är tänkt att fungera! 😊

/G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, det finns olika åsikter och en standardmotor fungerar oftast ändå. Men cirkulationen baktill blir inte bra om man inte tar ut vatten där. I mer extrema Pinto tar man gärna och använder en plugg i blocket på avgassidan också för att dra ut vatten från motorns baksida.

I en Locost som ofta har lite låg volym i kylsystemet och kanske sämre flöde genom kylaren är det ju onödigt att chansa.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Från insuget valde jag att gå bakåt med en slang, runda motorn och ner under grenröret och in i vattenpumpen. Mitt bakom motorn satte jag ett T-kors där jag kopplade in expansionskärlets nedre anslutning. Expansionskärlets lilla anslutning kopplade jag till högsta punkt på kylaren (där jag hade ett uttag). Expansionskärlet satte jag  där bakom motorn vid torpeden. Har aldrig överhettat hemma där den står på pallbockarna iaf 😆  

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-10-08 at 10:13, postmanpat sade:

Det är trångt i kardantunneln, men du måste ha plats för kardanfångare. Det var ett krav från SFRO1.

/bengt

Tack, kardanfångare har jag givetvis. Rädd om mina ben ☺️

 

A8F40F03-EA84-47B3-83F7-1C97AFC20956.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börjat klura lite på hur jag vill ha ljuddämpare. Köpte lite delar på biltema som jag kan ha så länge åtminstone, men misstänker det inte kommer dämpa tillräckligt bra...

Just nu är allt stelt monterat. Har förstått att det inte blir så mysigt, så ska se till att ha en gummikudde monterad någonstans!

D44CEB01-0C81-490A-A57D-AE1F6EA3BB96.jpeg

AE1B9B5F-9155-4A24-8B41-1CCBB7169933.jpeg

CE314E3D-7A45-4FC9-B4FA-A5963966479C.jpeg

08AC7B51-2E3F-44E9-A40E-B2354E650480.jpeg

Edited by guldgroda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur tjock plåt har du använt i golvet och sidorna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, Klubbsson sade:

Hur tjock plåt har du använt i golvet och sidorna?

Får dubbelkolla nästa gång jag är i garaget. Köpte ett avstannat bygge så inte jag som monterat dit! 

Edited by guldgroda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har slipat lite ytrost på grenröret och sprutat på lite färg på det. Även de andra avgasdelarna har fått lite färg!

/Gustaf 

CD551816-91E8-42EE-975E-4CB754BEBD57.jpeg

AC37D1A8-A83B-4E12-BEBB-5C946E3F5F79.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-10-13 at 12:01, guldgroda sade:

Tack, kardanfångare har jag givetvis. Rädd om mina ben ☺️

 

A8F40F03-EA84-47B3-83F7-1C97AFC20956.jpeg

Hej Gustaf,

Kul att se ditt bygge. 

Måste bara fråga - har SFRO sagt ok till denna kardanfångare?

Min känsla är det hade varit mycket mer effektivt om du flyttar ihop den så den är som en cirkel runt kardanen och  kanske ~10 cm bakåt. Går den av och  hjulen rullar ~90 km/h så vispar det ordentligt och som jag kan se så riskerar brottet vispa utanför fångaren.

/ Jocke

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan, Jocke4U sade:

Hej Gustaf,

Kul att se ditt bygge. 

Måste bara fråga - har SFRO sagt ok till denna kardanfångare?

Min känsla är det hade varit mycket mer effektivt om du flyttar ihop den så den är som en cirkel runt kardanen och  kanske ~10 cm bakåt. Går den av och  hjulen rullar ~90 km/h så vispar det ordentligt och som jag kan se så riskerar brottet vispa utanför fångaren.

/ Jocke

Måste inte en kardanfångare vara en obruten cirkel?

Dvs ev bit av rör t.ex? Vill minnas att jag hört det nämnas vid något tillfälle, men kan helt klart ha fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det behövs inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Måste inte en kardanfångare vara en obruten cirkel?

Dvs ev bit av rör t.ex? Vill minnas att jag hört det nämnas vid något tillfälle, men kan helt klart ha fel.

Nej det behövs inte men ska vara kraftig och tajt för att minska krafterna om det sker ett brott - och även placerad rätt så vid brott att den sitter där den  gör mest nytta

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, Jocke4U sade:

Hej Gustaf,

Kul att se ditt bygge. 

Måste bara fråga - har SFRO sagt ok till denna kardanfångare?

 Min känsla är det hade varit mycket mer effektivt om du flyttar ihop den så den är som en cirkel runt kardanen och  kanske ~10 cm bakåt. Går den av och  hjulen rullar ~90 km/h så vispar det ordentligt och som jag kan se så riskerar brottet vispa utanför fångaren.

/ Jocke

Hej,

Detta bygge har en godkänd SFRO1 för tidigare ägaren - så vid det tillfället så ansåg antagligen besiktningsmannen att det var OK. Jag kommer ju få göra om den första besiktningen, så får se vad dom säger då.

Skriver upp det på min långa lista med saker att undersöka, utvärdera och åtgärda 🙂

Tur att det finns ett bra forum att få råd och tips ifrån!

Tack,

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan grej - kan vara att perspektivet inte visar det rätt - men bromsröret ser ut att ligga väldigt nära. Är ju dumt om kardanen smäller av och du samtidigt tappar bromsarna 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kardanfångare är ett kärt ämne 🙂

Tävlingsreglementen kan ställa lite hårdare krav men helt klart bör den vara så nära röret som möjligt, helst cirkulär och så ska den ju sitta så den fångar kardanen, och inte knuten. Lite svårt att se på bildernas perspektiv men den ser ju ut som att det går att förbättra en del.

Min grundrekommendation är ju också att triangulera kardantunneln (gör underverk för styvheten i en sevenram) och gör man det så skyddar man också mot följderna av ett kardanbrott.

Som tur är kan man fixa till detta relativt enkelt så det är väl bra att resonera om det vid en förnyad byggbesiktning.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang kardanfångare så kan jag tipsa om en lösning som jag själv valde.

Jag körde på denna enkla produkt (som iofs inte är särskilt svår att göra en egen variant på).

https://danstengineering.co.uk/index.php?route=product/product&amp;search=prop&amp;product_id=836

Svetsade dit ett par extra vertikala rör på ett par väl valda ställen i kardantunneln där jag sedan monterade dessa med genomgående bult. Gillade denna lösning som blir väldigt tight och enkelt demonterbar om kardanen behöver plockas ur

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan, stuff sade:

Ang kardanfångare så kan jag tipsa om en lösning som jag själv valde.

Jag körde på denna enkla produkt (som iofs inte är särskilt svår att göra en egen variant på).

https://danstengineering.co.uk/index.php?route=product/product&amp;search=prop&amp;product_id=836

Svetsade dit ett par extra vertikala rör på ett par väl valda ställen i kardantunneln där jag sedan monterade dessa med genomgående bult. Gillade denna lösning som blir väldigt tight och enkelt demonterbar om kardanen behöver plockas ur

Massa bra tips angående kardanfångare - tack så mycket allihop!

Lite bilder nedan på nya tändstift, ny fördelare, ny tändspole samt nytt gasreglage.

Något tips kring placering av tändspole utöver uppenbara saker som kabeldragning etc?

Snart redo att testa motorn!

/Gustaf 

39215D3B-2CEF-46B6-8B64-B1CAD9E60CD6.jpeg

967DC811-2CE2-49FE-B648-2C052ECB99C5.jpeg

80C0E174-7023-43C8-B81D-33BEBC5A5778.jpeg

F7F439F6-8144-4593-A2DC-548700B130EE.jpeg

8A012A32-6CAB-4BD0-A4EE-63B9F0A1C6D2.jpeg

55743B35-8702-4ED7-96D8-04221D132687.jpeg

65380642-6CCB-4FDD-8CD0-08D11EAFF64A.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagens pill.

Provisoriskt elsystem monterat för att kunna testa motorn. Tändning monterad och timing inställd. Programmering kvarstår.

Batteriet låg dock på 11v så startmotorn gick knappt runt. Leverar biltema sina batterier så? Batteriet har stått i varmt garage utan att vara inkopplat i cirka 3 veckor. Känns lite konstigt...

Provar att ladda batteriet nu så får vi se i morgon.

Kvar innan provstart:

  • Kylvätska
  • Bensin i tanken...
  • Programmera tändning
  • Montera avgassystem

För att kunna tjuvköra lite:

  • Toppa med olja i bakaxel
  • Bromsvätska? (eller räcker handbroms för ett varv runt kvarteret?)

Närmar sig... sakta men säkert!

/G

266AA2F0-2B04-4E10-9B61-C3022AA3EDA6.thumb.jpeg.e8d4dd9675d3c6f616e1bbc47d987318.jpeg

EE5375BC-6DAB-40CF-BEC3-0C10FA07C52E.thumb.jpeg.948e15464ea7f57a0c0a3cd9159d6bc5.jpeg

 

1D833088-743F-4F32-8511-6E0FD691DC1B.thumb.jpeg.3d9f62bf49569744bba8260e12b203e9.jpeg

Edited by guldgroda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite laddning senare fick jag dryga 13V och startmotorn gick runt fint. 

I förra listan glömde jag luftfilter.

Köpte Pipercross filter och basplatta från KG trimning:

Fick köpa basplattan utan hål då ingen av dom förborrade hade CC som stämde med min motor.

Försökte först göra en mall för hand med hjälp av papper jag lade mot förgasaren och ett smutsigt finger som jag gnuggade mot kanterna. Försökte detta i 1-2 timmar innan jag insåg att det var ett dött lopp.

Därefter caddade jag istället upp hålbilden och skrev ut. Nöjd och glad limmade jag fast min nya mall på en provbit, borrade hål och till min stora förvåning passade det inte. Mätte och mätte på förgasarna men alla mått jag tagit verkade stämma. Till slut mätte jag på mallen. Det visade sig att utskriften var ca 99% skala trots att jag specifikt ställt in 100% skala.

Efter det var löst och mallen mätte rätt så gick det hela relativt snabbt.

IMG_0444.thumb.JPG.11fb88633d551eab3b7ee31a4bea3aaf.JPG

Provmonterade basplattan, trattar och filter för att kolla att det fick plats. Det var tight som f*n men gick med lite VVV.

Kvar är att skära ut andningshålen på nåt lämpligt sätt, sen kan jag stryka luftfilter från "att göra"-listan.

/G

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hällde på lite kylarvätska. Tyvärr droppade det från vattenpumpen så fick dränera igen. Monterade av vattenpumpen och upptäckte avsaknaden av packning. Inte så konstigt med andra ord...

Monterade dit packning. Skruvade även av termostaten och bytte även den packningen som var nästan helt bortsmulad.

När allt var tillbaka på plats så hällde jag på vatten på nytt och nu verkar det vara tätt. Närmar sig!

/G

759B827D-7C70-4299-B699-991CD69C4606.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser nu att skruven som håller remskivan på veven ser konstig ut, skallen är väldigt låg (eller ser låg ut).

Har du testat om den går att lossa? Kanske bra att göra det innan du bygger för långt, så du vet att den går att ta loss. Ska du byta kamrem behöver du ta bort remskivan.

Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2018-11-28 at 08:44, therealpinto sade:

Jag ser nu att skruven som håller remskivan på veven ser konstig ut, skallen är väldigt låg (eller ser låg ut).

Har du testat om den går att lossa? Kanske bra att göra det innan du bygger för långt, så du vet att den går att ta loss. Ska du byta kamrem behöver du ta bort remskivan.

Gustaf

Inte testat om den går att lossa, får kolla det nästa gång motorn är ur bilen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glömt av/inte haft tid att posta här, men bygget med bilen rullar på. Ska försöka komma ikapp med vad som hänt senaste månaden.

I början på december så fick jag provstarta motorn som stått still i 15-20 år och den startade utan större problem. Gick tyvärr bara på 2 cylindrar på tomgång, men kom fram till att det är nåt i lågfartskretsen på ena förgasaren som bråkar. På högre varv går den på alla fyra cylindrar och låter mysig. Med lite tur så löser sig problemet med tomgången när jag går igenom och rengör och servar förgasarna. Behöver också kolla av bestyckningen då jag bara vet att dessa två förgasare från början kommer från en 2 liters volvo-fyra som suttit i en båt. 

Video på första starten och lite hackig tomgång: 

 

/G

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, efter detta bokade jag då SFRO1, fick några anmärkningar som jag redan hade koll på (tätning uniballs samt låsmuttrar runt om) men även att bromspedalen inte var helsvetsad, bara punktad. 

Efter det så kikade jag igenom hela bilen för att kolla att alla övriga svetsar var helt färdiga och hittade som tur var inget mer.

 

 

Esther SFRO-protokoll.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monterade en Biltema nivågivare i tanken efter att ha snabbt kollat att den fungerade med mina gamla Volvo-mätare som har fått sig en enklare rengöring och polering.

 

02 Esther nivågivare.jpg

03 Esther Mätare.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny lösning för handbromsen efter feedback här. Hoppas på att denna lösning ska ge tillräcklig självreglering och fungera bra.

Mvh 

Gustaf

05 Esther handbroms.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pappa har varit lite sugen att bygga båt i glasfiberlaminat med träkärna, (woodcore glass fibre) se ex: http://www.stadtdesign.com/pages/woodcore

Han har experimenterat lite med en motorhuv i den tekniken. Den börjar ta form nu. Väldigt lätt och samtidigt stabil. Denna kommer delas i två och bli både scuttle och motorhuv.

/G

06 Esther Motorhuv.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hållit på och byggt en del av divinylcell - mycket lätt och starkt men svårt att få till finish

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt, Byggde en kajak för några år sen med samma metod fast då använder man en väldigt tunn glasfiber för att den inte ska synnas och trät ska framträda. 

När jag använder divinylcell/honycomb jobbar jag alltid med en form. Bockade eller rullade plåtar är det absolut enklaste och då får du alltid en slät A-sida. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakskärmar monterade, mycket ångest över placeringen. Efter mycket fram och tillbaka lyckades jag till slut bestämma mig för en placering och känner mig rätt nöjd!

/G

07 Esther bakskärm 1.jpg

08 Esther bakskärm 2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det viktiga är att du är nöjd . Du bygger bilen för dig själv efter din smak . Jag hade velat att skärmarna slutar i linje med bakänden . Sen skulle jag vilja ha lite mindre luftrum runt hjulet . Det ska vara en sportbil inte en 4x4 . Men som sagt det viktiga är att du är nöjd . Kör hård så ses vi i Lödde i sommaren 🙂 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fick återkoppling från min SFRO-besiktningsman att jag behöver ha "låsning på bromsslangens banjoanslutning". Har någon ett bra exempel hur man löser det?

En tunn plåtbricka som man kan bocka upp runt kanten på banjo-bulten?

Tacksam för tips!

Mvh Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×