Jump to content

Esther Seven #31 - Reggad & besiktad


Recommended Posts

On 2019-08-13 at 15:51, stuff sade:

Har du satt dit bältesfästena på bågen ännu? Vill bara tipsa om att dubbelkolla höjdläget på det fästet innan du svetsar fast det. Där bör du sätta dig på plats och med rätt stol och jämföra mot höjden på din axel. Lätt att det hamnar för lågt ner annars så att bältet lutar tvärt nedåt/bakåt bakom axlarna. I mitt fall med stoppad stol på skenor och med relativt lång överkropp så fick fästet hamna på ute på huvudbågen och typ 10 cm högre än din punkt B. Jag lät tillverka en gängad hylsa likt den på din bild som svetsades in i ett hål i bågen.

Coolt med 3d-printade detaljer. Har du andra delar du också har 3d-printat?
Jag spontanshoppade en billig printer för ett tag sedan men den står ännu ouppackad

Jag satte lite högre upp än jag först tänkte. 

För lågt:

371CFDFC-8734-4580-97D5-A898970E12EC.thumb.jpeg.78d77cd6683bba1074e2f818ae8012d0.jpeg

 

Bättre:

51C87E78-233A-4E50-A495-5B1F8019DB03.thumb.jpeg.db3301760dd35258a5a09e3b214d791f.jpeg

Jag har printat styrutslagsbegränsare också.

Även en drös olika små hjälpmedel, bland annat hjälpmedel för att kapa rör i rätt vinklar med vinkelslipen tex!

 

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, gka sade:

Fina säten, enkelt och bra. Bågen lackad också ser jag. emoji106.png

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

Yes, riktigt nöjd med dom. Locost också: Plywood, liggunderlag från biltema, konstläder. 

Framför allt blev det dock denna varianten då mina ben är aningen för långa för bilen egentligen, så med de flesta stolar så hamnar rumpan för långt fram. Dessa funkar bra.

Körde en liten tur igår, gick otroligt fint, rolig körning. Tyvärr dog den när jag var några hundra meter hemifrån och kunde inte starta. Hände inget när jag vred nyckeln. Fick knuffa hem den, men han inte undersöka vidare felet mer än att med 4ans växel och tändstiften ute så gick motorn runt när jag knuffade bilen. Förhoppningsvis inget allvarligt alltså.

/G

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, guldgroda sade:

Körde en liten tur igår, gick otroligt fint, rolig körning. Tyvärr dog den när jag var några hundra meter hemifrån och kunde inte starta. Hände inget när jag vred nyckeln. Fick knuffa hem den, men han inte undersöka vidare felet mer än att med 4ans växel och tändstiften ute så gick motorn runt när jag knuffade bilen. Förhoppningsvis inget allvarligt alltså.

/G

Var bara batteri-torsk. Verkar som att generatorn inte laddar. Mer att undersöka...

Link to comment
Share on other sites

Det kanske smiter igenom men formellt sett är det inte korrekt kopplat (om jag fattar dig rätt).

PCV-ventilen i vevhuset ska vara kopplad till insugsvakuum, och så ska anslutningen på ventilkåpan (oljelocket på Pinto) till luftfiltret, alltså där du har slangen idag i backing plate.

Då kommer motorn dra friskluft från luftfiltret, genom ventilkåpan, ned i vevhuset och sedan in i insuget genom PCV-ventilen. Då kommer ingen oljedimma alls ut, den förbränns i motorn. PCV-ventilen har en inbyggd strypning så flödet blir lagom. På en fräsch motor fungerar det utmärkt att koppla så.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, therealpinto sade:

Det kanske smiter igenom men formellt sett är det inte korrekt kopplat (om jag fattar dig rätt).

PCV-ventilen i vevhuset ska vara kopplad till insugsvakuum, och så ska anslutningen på ventilkåpan (oljelocket på Pinto) till luftfiltret, alltså där du har slangen idag i backing plate.

Då kommer motorn dra friskluft från luftfiltret, genom ventilkåpan, ned i vevhuset och sedan in i insuget genom PCV-ventilen. Då kommer ingen oljedimma alls ut, den förbränns i motorn. PCV-ventilen har en inbyggd strypning så flödet blir lagom. På en fräsch motor fungerar det utmärkt att koppla så.

Gustaf

Tack för förklaringen - då är jag med!

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni löst polskydd på batteriet?

Jag har ett batteri för åkgräsklippare så har inte dom vanliga cylindriska batteripolerna utan kubformade poler med hål igenom...

Jag har 3D-skrivare - räcker det att skriva ut något som skyddar polerna med plast?

Hittar inga tydliga krav vad som gäller!

/Gustaf

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns inte exakta, skrivna krav på allt.

Men polskydd utskrivna med 3D-skrivare blir utmärkt, i alla fall om du väljer en icke ledande plast 🙂 med lite livslängd.

Av egen erfarenhet kan jag säga att polskydd är väldigt trevligt att ha, inte minst när man skruvar. Det är lätt hänt att en ringnyckel eller liknande hamnar mellan ramen och en pluspol...och sitter batteriet lite trångt till kan det vara svårt att plocka bort nyckeln när det väl börjar kortsluta.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte polskydd på min, men det verkar vara en bra idé. Är det din nyckel som blivit grillad!?

Jag har också gräsklipparbatteri, så jag lånar gärna modellen om du kan ladda upp den nånstans. :)

Vad använde du för modelleringsverktyg? En kompis hjälpte mig med en saknad detalj till ett bakrutejalusi och då använde vi Openscad.

.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, gka sade:

Jag har inte polskydd på min, men det verkar vara en bra idé. Är det din nyckel som blivit grillad!?

Jag har också gräsklipparbatteri, så jag lånar gärna modellen om du kan ladda upp den nånstans. 🙂

Vad använde du för modelleringsverktyg? En kompis hjälpte mig med en saknad detalj till ett bakrutejalusi och då använde vi Openscad.

.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

Jag testar om modellen fungerar - när jag är nöjd så kan jag ladda upp den på Thingiverse!

Ritade upp det i Inventor. Använder oftast Fusion360 (gratis) men pillade ihop det över lunchen på jobb-datorn där jag har Inventor.

Smidigt att kunna göra små anpassade plast-grejer faktiskt!

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

En kompis fick bilden av sin bekant 🙂

Ett vanligt fullstort bilbatteri var det i alla fall. Tror inte mitt MC-batteri hade lyckats bränna av nyckeln.

Anekdot på ämnet ampere .

När vi var 18 år började man köra dB race tävlingar hos den lokala leverantören.    För att ha en chans att vinna behövde man mycket grejer och en bil. 

Detta löstes med en lång helg , mycket spånskiva , en Golf typ 1  med 1 månad kvar på besiktningen ( innan skrot)   och ett gäng personers bil sterosaker + lite PA grejer . 

 I princip hela bilen var en bas låda och en liten person fick köra för att  stolen inte gick att backa 

-2 x 10"  i varje dörr, 

-8  X 15" bakom föraren 

-6 X 10" i bandpass låda bakom.  

 

Lång historia kort ... slutstegen krävde ström och  6 stycken nya fina inlånade traktor batteri ställdes i en ny svetsad reservhjuls låda  och åtminstone ett optima i fram på orginal platsen . 

Det innebär att det troligen var 160 x 6 amp parallel kopplat bak och kanske ytterligare 100amp  i fram .  😎

Någon var ombedd att koppla in en FET  strömbrytare och denna nyckel lades alltid på en bänk när vi skruva.  ( säkert tänkt i allafall ) 

Vid ett av dessa "säkra" skruvande tappade jag en fast nyckel av mellan storlek ( ca 15 )  ner till de "säkra" kablarna .   

Tänkte inte så mycket på det ( var ett lite konstigt ljud) men senare detektera näsan att något måste brinna. 

 

Nyckel  var borta och den s.k elektrikern hade kopplat bort enbart de framre batteriet 🙄 ,   de andra 1000 amperen var  LIVE    

Så en 15 ring nyckel är en lagom smält säkring till 1000 amp 

Edited by LUPUS
  • Like 2
  • Haha 4
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha fått motorstopp två gånger en bit hemifrån så insåg jag att generatorn knappt laddar nåt.

Felsökte kort men en ny Ladd-regulator kostade lika mycket som en ny generator på biltema. Pallade inte krångla mer utan åkte till biltema och handlade en 63-614.

D6FEDE4B-584C-49E9-8CA1-D5811D74257E.thumb.jpeg.5fcc924f7ffb3035c4c9006a2cde3036.jpeg

Såklart passade den inte på fästet som jag anpassat för en gammal suzuki swift-generator. Gjorde ett nytt av lite plattjärn.

9470472F-B359-40E2-A28D-557219A57239.thumb.jpeg.7efa964e40c4765ed87a09dabd0b625b.jpeg

Samt en ny spänn-arm

33B1FE49-8B22-4095-B727-63DD03DC2264.thumb.jpeg.cc7c76b37626f432287b9072a11e3f6d.jpeg

Ska putsa lite grann på dom men det hela funkade och nu laddar generatorn!

/G

Bonus, kopplingsschema och testprotokoll för generatorn:

306FD060-6428-4FA8-BED6-CAE775DD4A2D.thumb.jpeg.714a5d82f49864b6ab464492e7bf8f0b.jpeg3961A473-C893-4894-90E4-B9E75D68BB7E.thumb.jpeg.cf8f51e36593b29fc85af1ec51927e51.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Här vill jag göra ett instick med en fråga, varför ska man ha S och IG kopplat till generatorn:image018: jag har bara kopplat L och B+ och det laddar och verkar fungera. Är det något jag har missat? Kommer inte lampan tändas vid uteblivande laddning? Hoppas det är ok med lite trådkapning men det kom väldigt lämpligt:notworthy:.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade:

Här vill jag göra ett instick med en fråga, varför ska man ha S och IG kopplat till generatorn:image018: jag har bara kopplat L och B+ och det laddar och verkar fungera. Är det något jag har missat? Kommer inte lampan tändas vid uteblivande laddning? Hoppas det är ok med lite trådkapning men det kom väldigt lämpligt:notworthy:.

Jag är ingen expert på frågan, men min förståelse är följande:

  • S (Sense) kopplas direkt till batteriet och används för att känna av batteriets spänning. Denna hjälper generatorn att anpassa sin output till hur mycket som för tillfället förbrukas.
  • L (Lamp) kopplas via statuslampa till tändning (switched live). Denna kan ha olika funktion vad jag förstått. Har man bara L och inte IG så och skickas en ström till generatorn som startar spänningsregulatorn. Har man både L och IG så används IG för att starta regulatorn och L är bara statuslampa.

Källa: http://wilbo666.pbworks.com/w/page/39441708/Toyota Alternators#ImportanceofSTerminal

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Halloj!

Blev i måndags pappa för första gången så blir lite mindre tid i garaget en tid framåt. Läge att tänka igenom och planera allt som behöver göras innan SFRO2. Bilen är väldigt nära klar för besiktning...

Tänkte slänga ut lite frågor jag gått och funderat på och hoppas nån kanske har lite visdom att dela med sig av! 🙂

  1. Behöver man ha damasker färdiga för växelspak och handbroms inför SFRO2? Eller är det OK med hål runt omkring ner mot kardantunnel?
  2. Jag har "Volvo Rallye VDO" instrument från typ en Volvo 240 eller nåt sånt. Har kopplat in mekanisk hastighetsgivarvajer från Ford-lådan och hastigheten stämmer "nästan" men inte inom godkända gränser. Går det att justera på nåt enkelt sätt eller är man rätt körd? Backup-lösning är Kjell&Co cykeldator så får jag kanske bygga om mätaren i framtiden...
  3. Om det skulle gå att lösa så är inte hastighetsmätaren stabil utan armen liksom ligger och "vibrerar" lite. Gissar att allt detta kan bero helt på att jag försöker para en mätare och en vxl-låda som inte alls har med varann att göra, men nån med lite mer förståelse kanske vet hur man kan göra 🙂
  4. Jag tycker motorn går lite varm när jag provkör den, kylvattnet uppe i 97-98 grader. Vad är rimlig arbetstemperatur en standard Ford Pinto? Har 88 graders termostat och en rätt rejäl mercedes-kylare med tryckande elfläkt. Termostat öppnar definitivt och elfläkten går. Är fundersam om jag kan ha fått en luftficka nånstans som blockerar systemet lite grann men har försökt lufta så gott det går men inte upplevt nån effekt...
  5. Buller... Funderat mycket på detta.
    1. Insug: Tror jag ska försöka göra nån typ av luftburk eller liknande för insuget så att mätningen som görs rakt från sidan inte får insugsljudet rakt mot sig. Tänker mig typ en liten "utbuktning" på huven där luftfiltret sitter med en öppning framåt. Lite ljudisolering på det så kanske nivån blir låg nog... Vad tror ni?
    2. Avgas: Har för tillfället en enda ganska liten 2,5" ljuddämpare från Biltema . Rätt säker detta inte kommer dämpa nog. Vad är er erfarenhet, räcker det att skaffa en Apple-dämpare eller ska jag klura mer? Värt att nämna är att jag monterat hela avgassystemet stumt. Upplever inte att det varit nåt problem när jag kört, men kan det påverka ljudnivån?

Supertacksam om nån har nåt tips/råd på något avovanstående! 😄

Mvh 

Gustaf

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grattis! :)

Damask, vet ej. Känns inte så nödvändigt, men köp nåt och sätt dit.

Hastighetsmätare. Jag hade jag nog skaffat en cykeldator och löst problemet med tillfälligt. Det finns säkert olika drev till hastighethetsmätardrivningen i växellådan beroende på vilken bakaxel som satt i bilen. Alternativt kan det gå att kalibrera om mätaren. Kolla med någon specialist på gamla bilinstrument?

Det att nålen vibrerar kan vara så enkelt att något går trögt. Antar att du smörjt vajern, men har du någon lite för snäv böj på den? På gamla instrument kan man behöva öppna och smörja inuti.

Buller... Låter som en vettig plan med insuget. För avgas, satsa på en bra och så stor ljuddämpare som möjligt. Sen kanske dra rör till bakänden av bilen, eventuellt med en extra ljuddämpare där också om det går. Men jag tror det gör en hel del bara att ha ett längre rör efter dämparen istället för en kort böj och ut på sidan.

Och glöm inte däckljudet. R-däck låter en massa, så gör bullerprovet med vanliga däck med gott om mönster. Pumpa lite extra så kan du kanske spara någon db till :)

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 timme sedan, vedde sade:

Du har inga farthinder där du ska köra va?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Får hoppas det. 😞

Men min plan är att bygga ett system som ger mer markfrigång längre fram - men behöver antagligen modda grenröret så att det går ut ur karossen lite längre fram så jag kan trycka in ytterligare ljuddämpare framför höger bakhjul.

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

Jag bygger om mitt i vinter med till tystare. Blir jobbigt i längden att ha så öppet system. Jag kommer gå upp i storlek ända från grenröret för att få upp andningen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-16 at 16:56, vedde sade:

Jag bygger om mitt i vinter med till tystare. Blir jobbigt i längden att ha så öppet system. Jag kommer gå upp i storlek ända från grenröret för att få upp andningen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Kollade med Min besiktningsman och lägsta tillåtna markfrigång är tydligen 100mm. Min lägsta punkt är ca 60 och med lite fix kan jag nog få det till 75mm så blir nog till att fundera lite på detta.

Undrar hur mycket jag kan höja bakdämparna.....

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-21 at 14:38, guldgroda sade:

Kollade med Min besiktningsman och lägsta tillåtna markfrigång är tydligen 100mm. Min lägsta punkt är ca 60 och med lite fix kan jag nog få det till 75mm så blir nog till att fundera lite på detta.

Undrar hur mycket jag kan höja bakdämparna.....

Okej, har hunnit kika lite grann. Tyvärr rätt kört att få till 100mm markfrigång, eller ens i närheten.

Hur stor skillnad blir det att gå från 1x oval dämpare från biltema till en lika stor från Apple racing som jag hört gott om. Gör det nåt på ljudnivån?

Har nån nåt mer tips/råd?

Link to comment
Share on other sites

Men är 100mm en absolut gräns oavsett var man mäter? Jag tänker att man är ute efter markfrigång mitt under bilen. Om du har ett avgasrör som går under bakaxeln precis bredvid ett av bakhjulen kanske man godkänner mindre markfrigång just där? Annars kanske du kan få dit ett tillplattat rör mellan bakhjulet och karossen så det inte behöver hänga ned så mycket.

Har du 2,5" avgasrör? Om du stryper till 2" borde du få lägre ljudnivå med samma dämparvolym. Lika stor dämpare som innan, men med mindre hål igenom alltså. Kanske det dämpar mer än Appledämparen skulle göra (då jag antar att den är 2,5").

 

Edited by gka
kom på en grej...
Link to comment
Share on other sites

Skumt, jag har aldrig fått anmärkning på låg markfrigång trots att jag inte kommer upp på ramper eller bromsrullar?
De har löst problemet med plankor och bronstest på väg.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Finns inga fastslagna höjdmått utan det som gäller är att man på ett betryggande sätt kan ta sig över farthinder, kantsten o dyl.

Vilken lägre hastighet du gör detta på bedömer du själv.

Okunnig besiktningsman tyvärr.

Finns att finna hos TS. 

Jag körde några år med 75mm och det gav problem vid dåliga vägar såsom påtthål och tjälskott så

numer har jag 100mm och det fungerar fint.

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Är det avgassystemet som är problemet eller själva bilen ? Är det avgassystemet finns det enklare sätt att lösa det på kanske . På både mina bilar hade jag avgassystemet på sidan som de flesta sjuor har , en hell del diskbollar i röret och skum gummi runt insuget och var både frigång och ljud problemet löst . 

Min besiktnings man krävde också 100 mm som lägsta punkt ( tror vi pratar om samma person ) .

kämpa på du klara det

// Sorin 

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

 

3 timmar sedan, sorin sade:

Är det avgassystemet som är problemet eller själva bilen ? Är det avgassystemet finns det enklare sätt att lösa det på kanske . På både mina bilar hade jag avgassystemet på sidan som de flesta sjuor har , en hell del diskbollar i röret och skum gummi runt insuget och var både frigång och ljud problemet löst . 

Min besiktnings man krävde också 100 mm som lägsta punkt ( tror vi pratar om samma person ) .

kämpa på du klara det

// Sorin 

Ptja, jag har nog lite problem både på insugssidan och avgassidan.

På insugssidan har vi byggt ett litet "scoop" så att luften sugs in framifrån. Kan fyllas med skumgummi för ytterligare ljuddämpning!

Avgassidan är väl det jag är mest orolig för nu. Hur har du gjort med diskbollarna, bara pressat in? I ljuddämparen eller i ändröret? Har du blockerat utloppet på nåt sätt eller dom fastnar bra av sig själv?

Tack för pepp, är verkligen inte mycket kvar - känner det jag med. Hade hoppats hinna innan vintern, men tempot saktades rejält med en liten bebis hemma i lund och bilen nere i malmö, men nytt mål får kanske bli att ha den klar till vårens första skymtningar istället 🙂

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-26 at 10:46, gka sade:

Men är 100mm en absolut gräns oavsett var man mäter? Jag tänker att man är ute efter markfrigång mitt under bilen. Om du har ett avgasrör som går under bakaxeln precis bredvid ett av bakhjulen kanske man godkänner mindre markfrigång just där? Annars kanske du kan få dit ett tillplattat rör mellan bakhjulet och karossen så det inte behöver hänga ned så mycket.

Har du 2,5" avgasrör? Om du stryper till 2" borde du få lägre ljudnivå med samma dämparvolym. Lika stor dämpare som innan, men med mindre hål igenom alltså. Kanske det dämpar mer än Appledämparen skulle göra (då jag antar att den är 2,5").

 

 

18 timmar sedan, vedde sade:

Skumt, jag har aldrig fått anmärkning på låg markfrigång trots att jag inte kommer upp på ramper eller bromsrullar?
De har löst problemet med plankor och bronstest på väg.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

 

9 timmar sedan, Jörgen sade:

Finns inga fastslagna höjdmått utan det som gäller är att man på ett betryggande sätt kan ta sig över farthinder, kantsten o dyl.

Vilken lägre hastighet du gör detta på bedömer du själv.

Okunnig besiktningsman tyvärr.

Finns att finna hos TS. 

Jag körde några år med 75mm och det gav problem vid dåliga vägar såsom påtthål och tjälskott så

numer har jag 100mm och det fungerar fint.

Jag tänker precis som ni att det är väldigt stor skillnad beroende på var markfrigången hamnar. Oavsett vad så hamnade jag på typ 40-50mm med nuvarande lösning och kanske kan 70mm med lite höjd ride height vilket känns snålt oavsett.

Tack för era tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Sen senast har jag lagt väldigt lite tid på bilen, istället har jobb och familj tagit upp all tid 🙂

Jag slaktade det tillbyggda avgassystemet och bestälde istället en sådan här från nån kinesisk sida som sitter instucken i ljuddämparen. Monterades i förra veckan och gjorde jämförande test med och utan.

Helt ovetenskapligt test med motorn på tomgång, mättes med appen Decibel X i mobilen, mätningen gjord på samma ställe, ståendes bredvid bilen ca 1 meter från bilen på avgassidan.

  • Utan: 99,7 dB average
  • Med: 89,8 B average

Ingen aning om det räcker för bullerprov, men blev markant skillnad både i mätning och i örat. Ska även sätta ljudisolering under motorhuven. Någon tipsade om att R-däcken låter mycket. Är det så pass illa att jag borde köpa andra däck? Känns lite tråkigt när man precis köpt och monterat nya fina R-däck!

/Gustaf

 

92 Esther db killer.png

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, guldgroda sade:

Sen senast har jag lagt väldigt lite tid på bilen, istället har jobb och familj tagit upp all tid 🙂

Jag slaktade det tillbyggda avgassystemet och bestälde istället en sådan här från nån kinesisk sida som sitter instucken i ljuddämparen. Monterades i förra veckan och gjorde jämförande test med och utan.

Helt ovetenskapligt test med motorn på tomgång, mättes med appen Decibel X i mobilen, mätningen gjord på samma ställe, ståendes bredvid bilen ca 1 meter från bilen på avgassidan.

  • Utan: 99,7 dB average
  • Med: 89,8 B average

Ingen aning om det räcker för bullerprov, men blev markant skillnad både i mätning och i örat. Ska även sätta ljudisolering under motorhuven. Någon tipsade om att R-däcken låter mycket. Är det så pass illa att jag borde köpa andra däck? Känns lite tråkigt när man precis köpt och monterat nya fina R-däck!

/Gustaf

 

92 Esther db killer.png

Pumpa r däcken till dryga 2kg,  o jag tillverkade själv en de killer som de på bilden, men det blev visslade ljud istället, så tog bort perforerade rördelen o använde bara stosen med 25mm utgångshål o sen i med 2 skurbollar och en lång skruv så de inte flyger loss. Men det som var den svåra biten är att dämpa insugsljudet tillräckligt om man åker utan luftburk o korta insug...

Link to comment
Share on other sites

  

6 timmar sedan, XTR sade:

Pumpa r däcken till dryga 2kg,  o jag tillverkade själv en de killer som de på bilden, men det blev visslade ljud istället, så tog bort perforerade rördelen o använde bara stosen med 25mm utgångshål o sen i med 2 skurbollar och en lång skruv så de inte flyger loss. Men det som var den svåra biten är att dämpa insugsljudet tillräckligt om man åker utan luftburk o korta insug...

Ok, kör upp till rätt högt tryck alltså. Låter som ett bra mellanting!

Okej, jag upplevde inga visslande ljud (inte i hörbara registret åtminstone). Tänkte trycka in några såna rostfria skurbollar i db-killern.

Insugsljudet har jag också förstått kan vara problem. Kommer lägga extra skumgummi innanför luftfiltret. Har byggt på ett scoop på huven som täcker över insugen, kommer lägga ljuddämpningsmatta inne i scoopet. Kommer även lägga nedanstående ljudämpning på insidan av huven.

Ljuddämpningsmatta: https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199

Kan detta räcka? Måste ju vara nån som kommit igenom bullerprov med Webrar? 🙂

Bör man sätta nånting på aluminiumpanelerna för att minska vibrationer där? Eller det är så lite förhållandevis?

Tack! 🙂

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kollar om jag har min kvar, stegmuff från biltema med hål i, som på bilden, men en stor bricka svetsad i änden och packad med diskbollar. Placerad mellan främre och bakre ljuddämpare. Skickar bild ikväll om den finns kvar.
Blir mycket tryck och den kommer gå sämre men tyst!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Drar en hel radda grejer här på en gång.

 

När jag provkörde i somras så gick temperaturen på kylvattnet närmare 100 grader. Har nu monterat i en 82 graders termostat för att förhoppningsvis minska tempen lite. (88 graders termostat innan). Någon Pinto-erfaren som har nåt mer tips vad man ska hålla koll på gällande kylning?

851268934_94Esthertermostat82deg.thumb.jpg.ab8639b52a73408672d2ed48755ba80a.jpg

 

Har även monterat en ny växelspaksknopp.

1828399672_95Esthervxelspaksknopp.thumb.jpg.5052924cd5fdde28d8fc6e7f12b86a03.jpg

 

Tänkte göra nåt att täcka över bakändan med liknande nedanstående, nån som har råd eller förslag?

461092536_95Estherbootcoverexample.jpg.356e3dfe594861786352070feb9c50e4.jpg

 

Funderar på att sätta infästningen av bältet i samma skruv som övre infästningen för stötdämparen. M12, 12.9 skruv. Bra eller dålig idé?

1381451220_93Estherbltesinfstning.thumb.jpg.687e150bc5a12074512ba2b5532c7435.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Kollar om jag har min kvar, stegmuff från biltema med hål i, som på bilden, men en stor bricka svetsad i änden och packad med diskbollar. Placerad mellan främre och bakre ljuddämpare. Skickar bild ikväll om den finns kvar.
Blir mycket tryck och den kommer gå sämre men tyst!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Ok bild på min lösning mellan dämparna. Och en på diskbollarna som packas i den.
/Vedde5332191200d234a4aaa9db523bc8675f.jpg8cdd8316496a0fd49df78235aeca7400.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja både för ljudet men mest för motståndet, testa bara så bilen är körbar, min gick dåligt men tyst. allt för att klara bullret. Jag hade även en 70mm slang mellan trottel och filter 50cm långt som var fyllt med en stor cylinder skumgummi- tog död på insugsljudet kan jag lova
/Vedde


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, vedde sade:

Ja både för ljudet men mest för motståndet, testa bara så bilen är körbar, min gick dåligt men tyst.emoji23.png allt för att klara bullret. Jag hade även en 70mm slang mellan trottel och filter 50cm långt som var fyllt med en stor cylinder skumgummi- tog död på insugsljudet kan jag lovaemoji23.png
/Vedde


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hmm, låter som att du hade ett spjällhus isåfall? Inte individuella som på weber? Ska försöka lägga så mycket skumgummi som möjligt runt insuget iallafall!

/G

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, vedde sade:

filter 50cm långt som var fyllt med en stor cylinder skumgummi- tog död på insugsljudet kan jag lovaemoji23.png
/Vedde

Vill du vara snäll och specificera skumgummicylindern och eventuellt inköpsställe. 

Link to comment
Share on other sites

Vanligt hudfägat skumgummi, inköpt på en säng och möbel firma i Uppsala som desdvärre slagit igen.
Prova köpa en kantig bit annars och skär till den. Kolla hös möbelrenoverare.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...